Gå til innhold

Kan jeg søke hjelpestønad?


PepsiZero

Anbefalte innlegg

Skal snart søke om hjelpestønad (tror jeg). Syns det er flaut å legge ut om hvor lite oppegående jeg er. Står at man skal sende med legeerklæring, men legen vet jo ikke så mye om mine diagnoser? Jeg har asperger og tourettes. I tillegg til dette de "vanlige" problemene som hører med som angst, depresjon og ocd. Hvem skal jeg be skrive legeerklæringen når "ingen" kjenner til dette? Var i bup til jeg var 18, men det er jo mange år siden så de er nok ikke noe hjelp. Har en psykolog, men hun vet veldig lite om asperger har hun sagt. Men jeg er ikke sikker på om jeg kvalifiserer til hjelpestønad? Vil ikke brette ut masse privat info og så få beskjed av legen eller noe at jeg ikke kan søke. 

Jeg har en del problemer i hverdagen, og samboer hjelper meg veldig mye. Mamma fikk hjepestønad for meg til jeg var 18. Noen av problemene jeg har er at jeg ofte kan glemme å skru av ovner, komfyrer osv sånn at samboer må sjekke at dette er gjort. Han må også "tvinge" meg ut av huset for å "sosialiere" meg til en viss grad. Dette kan være å ta meg med på butikken, noe som ofte resulterer i at vi må sitte 1 time i bilen der han prøver å overtale meg om å være med ut. Han inviterer også min familie på besøk til middag innimellom og planlegger dette sånn at jeg ikke skal være isolert. 

På grunn av isolasjonen har jeg blitt overvektig, så samboer drar meg med på trening og gåturer i skogen. Han må være med overalt da jeg er redd for å være alene. Han er med på navmøter, lege, tannlege osv. Om han er ute uten meg må jeg ringe han hele tiden og høre om han snart kommer. Jeg klarer ikke snakke i telefonen da jeg blir veldig usikker så han må ringe rundt og ordne om det er noe, og ta telefonen om det ringer. 

Jeg trenger mye oppmerksomhet og bekreftelse. Jeg kan ofte ligge i flere timer når han prøver å sove og spørre om forskjellige sosiale situasjoner jeg har vært i i det siste; som for eksempel "gjorde jeg det riktig?" "Sa jeg noe galt?" hva mente den personen når han sa og gjorde det? Altså tolkning av sosiale situasjoner som jeg kanskje ikke skjønner eller har misforstått. På natten hender det jeg også får angstanfall med veldig høy puls og blir veldig svimmel (tror jeg skal dø). Da må han være våken og roe meg ned. 

Jeg har dystymi. Så er kronisk nedstemt. Innimellom går jeg enda lenger ned og blir ganske deppa. Da ligger jeg i senga hele dagen og natta. Da prøver han å motivere meg til å stå opp. Han må lage mat, ta seg av alt osv. Jeg sliter også med matlagning da jeg har dårlig finmotorikk og ofte skjærer meg, mister ting osv. Han må bruke ekstra tid på matlagning fordi jeg ikke tåler visse konsistenser/klumper i mat osv. 

Det skjer også at han må dra hjem tidligere fra jobb om det skjer noe uforventet med meg (at jeg reagerer på noe, freaker ut osv). Han går også glipp av jobb for å være med på møter osv. Han prøver å hjelpe meg med å bli selvstendig og å trene på det sosiale. Han bruker en del tid på å forklare meg ting nøye sånn at jeg ikke misforstår noe noen sier. Andre ting er passe på at jeg tar medisinen min (mot aggresjon og tics), ekstra renhold da jeg er redd for bakterier og har tvangstanker om dette. Rommet er tydeligvis normalt, men om det står ting fremme eller er noe som helt rot kan jeg ikke være i rommet. 

Føler han bruker mye tid på at jeg er "annerledes" og har dårlig samvittighet for dette. Han kan jo heller ikke ha venner på besøk da jeg ikke vil ha folk jeg ikke er trygg på inn i huset. Tror nok det er psykisk belastende for han at han må hjelpe meg såpass mye. Andre mener at jeg ikke har rett på hjelpestønad, men at jeg heller kan få hjemmesykepleier eller noe sånt, men det vil jeg ikke ha. Jeg vil heller ikke ha en støttekontakt som tar meg med ut og "sosialiserer" meg det tar veldig lang tid før jeg blir trygg på noen. Noen ganger blir jeg ikke det heller. I tillegg er jeg ekstremt trøtt hele tiden så føler han må gjøre det meste her. 

Sikkert noe mer også, men tror dere jeg får hjelpestønad? Dette er jo flaut å gå til fastlegen som ikke kjenner meg med. Er jo ikke sikkert hun tror meg engang? Jeg ser jo helt normal ut. Kan disse problemene jeg har tilskrives mine diagnoser? Tenk om fastlegen sier at hun ikke kan skrive det fordi hun ikke vet om det stemmer? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror ikke du har rett på hjelpestønad, men muligens samboeren din har rett på omsorgslønn for tapt arbeidsfortjeneste da han må passe på deg i stedet for hjemmehjelp/støttekontakt. Ellers er hjemmehjelp/støttekontakt muligheten.  Har dere felles barn og bodd sammen lenge?

Er det aktuelt med innleggelse av deg, eller mener legen du har mulighet til å ivareta deg selv? Du må uansett få legen på banen og vedkommende må skrive en erklæring om dine hjelpebehov.

Anonymkode: b6dfe...65a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tror ikke du har rett på hjelpestønad, men muligens samboeren din har rett på omsorgslønn for tapt arbeidsfortjeneste da han må passe på deg i stedet for hjemmehjelp/støttekontakt. Ellers er hjemmehjelp/støttekontakt muligheten.  Har dere felles barn og bodd sammen lenge?

Er det aktuelt med innleggelse av deg, eller mener legen du har mulighet til å ivareta deg selv? Du må uansett få legen på banen og vedkommende må skrive en erklæring om dine hjelpebehov.

Anonymkode: b6dfe...65a

Men hvorfor har jeg ikke rett på hjelpestønad? Han bruker jo mer enn 2.5 timer i uka med pleie og tilsyn? Det er ikke såå ofte han går glipp av jobb, så tviler på at han kan få det.. 

jeg ser jo folk skriver her inne om sine barn med asperger osv, og de har jo mange av de problemene jeg lister opp over. Så hvorfor skal ikke vi få hjelpestønad? 

Har bodd sammen lenge, ingen barn. 

Hverken fastlege eller psykolog vet så mye om dette. Jeg framstår jo normal tror jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...