Gå til innhold

Gode system på klesvask??


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Føler alltid klesvasken er så "rotete". Nå flytter jeg snart og har planer om å få litt mer orden. Men hvordan klare å ha et godt system på klesvasken?? Vaskerommet blir i første etasje og alle soverom i andre etasje. Badet som blir mest brukt er også i andre etasje. 

Er det noen som har gode tips til hvordan man kan få gode rutiner på klesvasken? Det verste er jo alle sokkene.... 

Anonymkode: 99e3e...1ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Alt tømmes i en stor skittentøyskurv. Vi vasker fra toppen av kurven og tømmer den i helen. Sokker som vi ikke raskt finner par til puttes i en skoleklasse. Den tømmes på stuebordet omtrent hver andre uke og så parrer vi sokker mens vi ser sport eller en film. Det er egentlig ganske koselig.

Anonymkode: a1092...259

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en diger kurv med skittentøy, samt mange bæreposer, og noen gammeldagse klesklyper av tre. På klypene står det f eks "40", "60", "90" "30 ull" eller "30 fin". Jeg sorterer skittentøyet etter farge og temperatur en gang i mellom, stapper hver haug i en pose og lukker posen med en slik klype. Den fulleste går i maskinen først. Hvis noen poser er litt slunkne, venter jeg bare noen dager - det kommer hele tida mer skittentøy! 

Sokkene: en stor kurv for enklinger og en annen kurv for par. Innimellom setter jeg meg med enkling-kurven og parer dem. Alle som blir til overs må vente en runde til.

Anonymkode: 9f967...b0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 4 forskjellige dunker, en til 60 grader hvit, en til 30-40 grader hvit, i den dunken pleier vi også å legge sånn lyst tøy 30-40 grader, men det vaskes ikke sammen, en til 40 grader mørkt og en til 60 grader mørkt.

Bruker forskjellige farger på dunkene, blå er de til mørkt tøy, og hvit er de til hvitt tøy. Har en sånn dobbel i tøy til hvitt tøy da.

Prøver å få familien til å følge systemet mitt, og det går oftest greit.

Anonymkode: 4279f...0f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to stativ med elfa trådkurver. Da er det bare å bære med seg kurva til vaskerommet. 

Anonymkode: 465b3...be7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har to stativ med elfa trådkurver. Da er det bare å bære med seg kurva til vaskerommet. 

Anonymkode: 465b3...be7

Jeg har noe liknende. På badet har vi en mellomstor skittentøykurv. Når den er full bærer vi den ned på vaskerommet, og sorterer i trådkurver. Én full trådkurv er en maskin. Når jeg skal henge opp en maskin bretter jeg og får i skapet det som allerede er på stativet. Gjør tilsvarende med tørketrommel. 

Meeen, klarer ikke alltid holde systemet, da. Og da blir det venteposer med rent tøy. 

Anonymkode: e9590...b83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tar alt fortløpende og ved behov. Har to skittentøyskurver, en til ull og annet som må vaskes skånsomt og en til alt annet. Så setter jeg på en maskin med det som det er mest av, f.eks mørkt tøy. Vasker 1-2 maskiner hver kveld som regel.

Anonymkode: 64426...888

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg samler alt skittentøy i en tøysekk. Når den er full bæres den ned på vaskerommet. Der sortes alt der det hører hjemme. En kurv for rosa, en for lyst klær, håndkler, sorterer etter grader. Jeg har et stort vaskerom. Vasker fortløpende. Vi er mange, så det blir fort mye klær som skal vaskes.

Anonymkode: 8eefd...743

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 3 store kurver og 1 mindre. 

I den minste legges ull

De andre 3 er fordelt på mørkt, lys og 90 grader. Skal se om jeg får ordnet med en boks til, slik at samboer ikke blander 60 og 30 grader.  

Anonymkode: 31f9b...b74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en trådskuffeseksjon i vaskerommet. Når jeg bærer skittentøy ned fra soverommet - der skittentøyskurven står - sorterer jeg i skuffene. En skuff til mørkt 60 grader, en til lyst 60 grader, en til mørkt 40 grader, en til ull etc. Ser lett hvilken skuff som er fullest og hva slags vask jeg dermed bør sette på.

Barna legger sitt skittentøy i en haug ved siden av skuffeseksjonen. Jeg legger kjapt det på riktig sted. Fordelen er at jeg slipper å sortere de samme klærne flere ganger når de først ligger riktig.

Anonymkode: 6f3e7...0d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har 4 forskjellige dunker, en til 60 grader hvit, en til 30-40 grader hvit, i den dunken pleier vi også å legge sånn lyst tøy 30-40 grader, men det vaskes ikke sammen, en til 40 grader mørkt og en til 60 grader mørkt.

Bruker forskjellige farger på dunkene, blå er de til mørkt tøy, og hvit er de til hvitt tøy. Har en sånn dobbel i tøy til hvitt tøy da.

Prøver å få familien til å følge systemet mitt, og det går oftest greit.

Anonymkode: 4279f...0f7

Glemte det, har faktisk 5. E til ulltøy også

Anonymkode: 4279f...0f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...