Gå til innhold

Vi har pleid å unne oss privat tidlig ultralyd...


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Men nå har vi fått henvisning til offentlig ultralyd...

Er det noe poeng å gå på privat ultralyd i tillegg?

Anonymkode: 85aa1...f56

Lenke til kommentar

Fortsetter under...

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

I hvilke uker hadde du tenkt deg i vei?

Anonymkode: 76e75...d29

Offentlig ultralyd blir i uke 11. Vet ikke hva som anbefales jeg...?

Anonymkode: 85aa1...f56

Lenke til kommentar
25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Offentlig ultralyd blir i uke 11. Vet ikke hva som anbefales jeg...?

Anonymkode: 85aa1...f56

Offentlig ultralyd i uke 11?

Anonymkode: b7ff5...4b1

Lenke til kommentar

Rundt uke 7-8 kan du få bekreftelse på at hjertet slår (kritisk fase). Jeg puster alltid litt lettere etter den... Så om du skulle tatt priv i tillegg, før uke 11/12, så ville jeg gjort det da.

(har ul hver 3.uke fra uke 5 og til uke 37 hvert svangerskap) 

Anonymkode: 38399...e7c

Lenke til kommentar

Å herregud. For noen hysteriske fe...

Det er poengløst å gå på ultralyd før ca uke 16-17, med mindre du planlegger abort av et foster med evt Downs eller annet syndrom/ sykdom/ skade. 

Anonymkode: 6fc75...013

Lenke til kommentar

Annonse

Er det duotesten du skal ta offentlig? I så fall burde det være unødvendig med privat UL i tillegg.

Forøvrig kan man takke ja til duotesten uten at man planlegger abort.

Lenke til kommentar
4 timer siden, Pobie skrev:

Er det duotesten du skal ta offentlig? I så fall burde det være unødvendig med privat UL i tillegg.

Forøvrig kan man takke ja til duotesten uten at man planlegger abort.

Jeg har ikke fått beskjed om duo test 

Skal ha ultralyd pga prematur fødsel før.

Det er altså bortkastet med privat ultralyd før uke 11?

Hu

Anonymkode: 85aa1...f56

Lenke til kommentar
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Å herregud. For noen hysteriske fe...

Det er poengløst å gå på ultralyd før ca uke 16-17, med mindre du planlegger abort av et foster med evt Downs eller annet syndrom/ sykdom/ skade. 

Anonymkode: 6fc75...013

Er jeg et hysterisk fe? Unødvendig å snakke sånn til fremmede vell? Det kan være at jeg er spent på å se barnet mitt...

Hi

Anonymkode: 85aa1...f56

Lenke til kommentar
14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er jeg et hysterisk fe? Unødvendig å snakke sånn til fremmede vell? Det kan være at jeg er spent på å se barnet mitt...

Hi

Anonymkode: 85aa1...f56

Vel, her er det knapt snakk om noe barn, da. Her må det skilles mellom snørr og bart. Før rundt uke 23/24, når barnet i beste fall kan overleve utenfor livmoren, så bruker man vel fortrinnsvis begrepet "foster", og i uke 11 er ikke fosteret stort mer enn et hjerte og en svært uferdig samling celler. 

Du får ul ca uke 18, og der kan du begynne å snakke om å se barnet. 

Anonymkode: d1049...613

Lenke til kommentar
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vel, her er det knapt snakk om noe barn, da. Her må det skilles mellom snørr og bart. Før rundt uke 23/24, når barnet i beste fall kan overleve utenfor livmoren, så bruker man vel fortrinnsvis begrepet "foster", og i uke 11 er ikke fosteret stort mer enn et hjerte og en svært uferdig samling celler. 

Du får ul ca uke 18, og der kan du begynne å snakke om å se barnet. 

Anonymkode: d1049...613

Herlighet. Har ikke ord.

Anonymkode: 85aa1...f56

Lenke til kommentar

Jeg har pleid å ta ultralyden som er i uke 17/18(offentlig) også har jeg tatt 3d ultralyd i uke 29 (privat). Har hørt hjertelyd på legekontoret i uke 12/14.

Anonymkode: 06fd5...0ea

Lenke til kommentar

Annonse

24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vel, her er det knapt snakk om noe barn, da. Her må det skilles mellom snørr og bart. Før rundt uke 23/24, når barnet i beste fall kan overleve utenfor livmoren, så bruker man vel fortrinnsvis begrepet "foster", og i uke 11 er ikke fosteret stort mer enn et hjerte og en svært uferdig samling celler. 

Du får ul ca uke 18, og der kan du begynne å snakke om å se barnet. 

Anonymkode: d1049...613

Her får jeg ul hver 3. Uke fra uke 5 pga tidligere historie med morkake svikt.

om man ser tendensene tidlig kan man iverksette tiltak for å bedre oddsen til barnet. Skulle morkaken ha sviktet, og barnet dødd i mellomtiden så er det endel lettere å abortere det så tidlig som mulig en å risikere å vente i ukesvis (og påfølgende infeksjonsfare etc)

De fleste av oss tar ikke ultralyd fordi det bare er stas. 

Og forresten, i uke 11 så ser man armer, ben hode og kropp helt tydelig. Hjerte, blære og mellomgulvet (man ser etter at nyrefunksjon er i gang, og diafragma er intakt). Og hver gang med mine barn så sprelles og sparkes det. Min elste sønn så man tydelig kjønnet på i uke 14 ...så å kalle det bare en celleklump blir ignorant. Levedyktig utenfor livmor, nei. Men det iverksettes tiltak ved avvik lenge før uke 18 Og om man skulle oppdage skadet uforenelig med liv utenfor livmor så er det mye lettere å abortere dette i uke 12 en å føde det i uke 19

Anonymkode: 38399...e7c

Lenke til kommentar
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Å herregud. For noen hysteriske fe...

Det er poengløst å gå på ultralyd før ca uke 16-17, med mindre du planlegger abort av et foster med evt Downs eller annet syndrom/ sykdom/ skade. 

Anonymkode: 6fc75...013

Jeg har hatt Mai uke 11 for noen av oss er det godt å få bekreftelse på at det lever noe der inne.

Jeg lurer også på hva du mener er poenget med ultralyd siden sykdom skade hos fosteret ikke er det eller er det greit å avdekke alvorlig sykdom bare den avdekkes så sent at det må nemda behandles ved terminering?

Anonymkode: a46a1...478

Lenke til kommentar
38 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vel, her er det knapt snakk om noe barn, da. Her må det skilles mellom snørr og bart. Før rundt uke 23/24, når barnet i beste fall kan overleve utenfor livmoren, så bruker man vel fortrinnsvis begrepet "foster", og i uke 11 er ikke fosteret stort mer enn et hjerte og en svært uferdig samling celler. 

Du får ul ca uke 18, og der kan du begynne å snakke om å se barnet. 

Anonymkode: d1049...613

Ærlig talt. Det der var idiotisk. 

Det er faktisk et BARN før uke 23/24 altså. Selv om det ikke kan overleve utenfor magen, så er det fult og helt et barn. Å si noe slik er jo bare helt på trynet. Jeg var på ul i uke 13 og man ser armer, bein, nese, munn, ja, alt et lite menneske har. Skjerpings! 

Anonymkode: 2f2d1...efb

Lenke til kommentar

Jeg hadde prival UL i uke 11+6. Synes det var det beste ultralyden av de jeg var på. Muligens fordi jeg bare har ett barn og det med IVF, men vi fikk se hele barnet og hun var helt vill!!! :)

På ordinær UL og de etter der så var barnet så stort at vi bare så en og en kroppsdel. 

Anonymkode: 7935d...57b

Lenke til kommentar
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har ikke fått beskjed om duo test 

Skal ha ultralyd pga prematur fødsel før.

Det er altså bortkastet med privat ultralyd før uke 11?

Hu

Anonymkode: 85aa1...f56

Om det er bortkastet kommer jo helt an på hva du vil. Hvis du vil se liv før uke 11 er det ikke bortkastet. Hvis du kan vente til uke 11 med å se liv trenger du ikke privat UL.

Personlig ville jeg nok ikke brydd meg med UL før uke 11. For meg ville det vært nok å se liv i uke 11. Men det er jo meg personlig.

Lenke til kommentar
52 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ser de etter f.eks. downs syndrom i uke 11 i offentlig sykehus?

Anonymkode: 85aa1...f56

Duotesten kan taes mellom uke 11 og 13, så hvis det er den man tar ser de etter Downs ja. Men UL kan ikke påvise Downs, de kan kun se om fosteret har høy eller lav risiko, og selv blant de som får påvist høy risiko vil de aller fleste babyer ikke ha Downs.

Jeg tok duotesten og fikk vite at babyen hadde høy risiko, men risikoen var 1:65, dvs 64 av 65 babyer ville ikke hatt Downs.

Så uansett får man ikke tatt abort før uke 12 hvis det er Downs, siden man vil måtte ta flere tester og vente på resultatet av disse før man vet sikkert om babyen har Downs.

Lenke til kommentar
8 minutter siden, Pobie skrev:

Duotesten kan taes mellom uke 11 og 13, så hvis det er den man tar ser de etter Downs ja. Men UL kan ikke påvise Downs, de kan kun se om fosteret har høy eller lav risiko, og selv blant de som får påvist høy risiko vil de aller fleste babyer ikke ha Downs.

Jeg tok duotesten og fikk vite at babyen hadde høy risiko, men risikoen var 1:65, dvs 64 av 65 babyer ville ikke hatt Downs.

Så uansett får man ikke tatt abort før uke 12 hvis det er Downs, siden man vil måtte ta flere tester og vente på resultatet av disse før man vet sikkert om babyen har Downs.

Hvordan gikk det med ditt barn? Duo test er det en blodprøve? Skal ikke ta duo test så vitt jeg vet.

Takk for svar forresten 

Anonymkode: 85aa1...f56

Lenke til kommentar
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan gikk det med ditt barn? Duo test er det en blodprøve? Skal ikke ta duo test så vitt jeg vet.

Takk for svar forresten 

Anonymkode: 85aa1...f56

Duotesten er UL + blodprøve (derav ordet "duo"). 

Fostervannsprøve viste at babyen min ikke har Downs :)

Lenke til kommentar
1 time siden, Pobie skrev:

Duotesten er UL + blodprøve (derav ordet "duo"). 

Fostervannsprøve viste at babyen min ikke har Downs :)

Så bra 😊😊

Anonymkode: 85aa1...f56

Lenke til kommentar
På 27.1.2018 den 8.45, Anonym bruker skrev:

Vel, her er det knapt snakk om noe barn, da. Her må det skilles mellom snørr og bart. Før rundt uke 23/24, når barnet i beste fall kan overleve utenfor livmoren, så bruker man vel fortrinnsvis begrepet "foster", og i uke 11 er ikke fosteret stort mer enn et hjerte og en svært uferdig samling celler. 

Du får ul ca uke 18, og der kan du begynne å snakke om å se barnet. 

Anonymkode: d1049...613

Håper virkelig ikke du har barn.... Går det ann å være så ufølsom?!

 

Anonymkode: bea04...528

Lenke til kommentar
På 27.1.2018 den 3.40, Anonym bruker skrev:

Å herregud. For noen hysteriske fe...

Det er poengløst å gå på ultralyd før ca uke 16-17, med mindre du planlegger abort av et foster med evt Downs eller annet syndrom/ sykdom/ skade. 

Anonymkode: 6fc75...013

Er du litt enkel? Mange av oss har ikke kropper som ordner opp selv ved abort. Da et det litt greit å slippe å bære på døde foster i månedsvis. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...