Gå til innhold

Hva gjør vi feil? 1-åring som «aldri»sover om kvelden


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Vi har faste rutiner, men alikevel blir det bare tull om kvelden. Vi våkner 7.30 hver dag, jeg får de eldste på skolen og kl 8:00 spiser han en porsjon grøt.

Rundt kl 11 får han en skive og litt frukt. Han begynner å bli trøtt rundt kl 12 så da går vi på trilletur. Han får da en flaske med 150 ml mme i vognen. Jeg pleier å gå tur i en times tid. Han sover da i vognen i 1,5-2 timer. 

Når han våkner i 13:30-14:00 tiden får han smoothie eller yoghurt naturell med moste bær i. Vi spiser middag mellom kl 15:30-16:00 og han spiser da godt med mat. 

Rundt 17:30 får han litt skumpinner eller en fruktstang, litt frukt eller slike «baby kjeks»

I 18:30-19:00 tiden får han kvelds, det variere hva han får, skive, grøt, omelett, kokt egg osv også går vi å steller han, så får han en flaske med 150 ml mme i sengen og da sovner han en gang mellom 19:00-19:30. Sover da en times tid også våkner. Da gir vi han smokken og 50% av gangene så er han lys våken og holder det gående til 22-23. De gangene han sovner igjen så våkner han ofte opp i 22 tiden og kan være våken i 1-2 timer. 

Når han våkner etter han er lagt for kvelden så prøver vi å legge han igjen, vi har det mørkt på rommet, gir han smokk, stryker han på ryggen, tar han opp i sengen våres og ligger med han. Men han ligger bare å tuller, ler og lager prompe lyder med munnen, plukker på oss, babler, reiser seg opp og begynner å hoppe i sengen osv.

Han våkner også 2 ganger i løpet av natten,altså etter midnatt, første gangen han våkner får han smokk og sovner som oftest ganske kjapt. Andre gangen han våkner får han 150 ml mme på flaske siden han da er helt hysterisk og helt umulig å legge igjen. 

Må også si at det har ikke vært så gale hele veien, frem til 9 mnd alder så sovnet han rundt kl 19:30 og fikk en flaske mme kl 2 om natten. Han har også vært mye syk fra han var 2 mnd, omtrent syk en gang i mnd utenom juni-august. Alt fra feber, forkjølelse,omgangssyken, falsk krupp x 3 innalgt på sykehus en gang med falsk krupp og nå nylig (romjulen) hatt lungebetennelse og dehydrering hvor han ble innlagt på sykehuset i 2 dager. 

Så vi får liksom aldri tatt skikkelig tak i å avvenne han fra melk om natten siden han i periodene han har vært syk har spist lite mat og vi har fått beskjed om å gi mme når han ønsker det for å unngå dehydrering.

Han spiser også litt slike baby kjeks de selger på matvarebutikkene mellom måltidene. Får vann til drikke utenom de gangene han får mme. Vi synes han spiser konstant, og det er full fart hele dagen. Begynte å gå da han var 7 mnd så nå løper han jo, og klatrer opp i sofaen og alle andre steder han kommer til, så han sitter sjeldent i ro, skjønner ikke hvorfor han ikke er stuptrøtt og sover mer enn det han gjør. Han er blid som en sol så virker heller ikke at det er noe som plager han.

Nå ble dette veldig langt, men har prøvd å få med så mye som mulig slik kanskje noen ser hva vi gjør feil? Hvordan kan vi unngå alle disse oppvåkningen etter han er lagt for kvelden? Vi har prøvd å legge han tidligere og senere. Men han sovner ikke før tidligst 18:45 uansett når vi legger han og legger vi han senere så bare sovner han der han er, om det er på stuegulvet eller stellebordet. Så det virker som om han er klar for sengen mellom 18:45-19.30.

Veldig takknemlig om noen har noen tips eller ser om det er noe vi gjør feil?

Hilsen sliten mamma som ikke har sovet en hel natt på 1,5 år🙈

Anonymkode: 209fa...03e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Føler med deg 😊

Har en på 17 mnd som vi kan stille klokka etter. Sovner 18.30-45 og kan garantere at kl.21 så våkner han og har da mistet smokken. Han får smokke  og legger seg igjen. Når vi legger oss ca. 23 så kan de gå alt fra 2 min til 30 min før han hyler og vil oppi i vår seng. Og han hyler med høyt desibel...... prøver å få han til å sovne i sengen sin i igjen, men som oftest er det kun å flytte han inn til oss som roer ham ned. 

Anonymkode: 1e844...88c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke rart han våkner og ikke finner roen, han er jo vant til at å våkne =kose og tøysetid med mamma i voksensengen. Om han våkner kan du gå inn, si rolig «natta» og gå ut ett minutt om gangen

Anonymkode: 542ee...003

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flytt han ut av rommet deres hvis han ligger der. Da kjenner han ikke lukten deres når han er i den lette delen av søvnen og sover lettete videre.

For lukten av dere = kos.

Anonymkode: 366e8...f4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første som slår meg er; får han ikke litt lite mat? Min 7- mnding spiser mer enn din i løpet dagen. Både flere grøtmåltider og brødskivebiter, ikke kritikk altså men kan være et tips :) smoothie og yoghurt og slike "desserter" varer ikke så lenge...

Anonymkode: 5aa15...d4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edit fra meg over:

Ser nå at han spiser godt med middag så da er det sikkert nok likevel :)

Anonymkode: 5aa15...d4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min første tanke er at han sover for lite på dagtid. Søvn avler søvn.

Men du skriver at han er 1 år. Er han 12 mnd eller 17 mnd?

Begge mine barn har sovet 2 ganger pr dag til de har vært godt over året. Eldste sovnet gjerne på et blunk hvis vi satt oss i bilen på ettermiddagen, og kunne da sove 1/2-1 time.
Minste sovnet gjerne på sofaen mens vi laget middag, eller etter middag.

De har begge sovet 2-3 timers formiddagslur til de var omtrent 2 år. Da ble luren gradvis litt kortere.

Litt avhengig om han akkurat er fylt 1 år, så mener jeg også at han kanskje bør legges tidligere på formiddagen. Vet at i de barnehagene jeg har jobbet i, så ga vi ofte de minste lunsj før resten av gjengen, og la de i 11 tiden fordi de da var for trøtte til å holdes våken mer.

Jeg merket fort på minste når hun bikket overtrøtt, da ble hun vanskelig å legge, uavhengig om det var formiddag, ettermiddag eller kveld.

Anonymkode: 8aaff...95b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Kutt ut mme på natta. Han er for stor til det.

2. Flere faste måltider- mindre småspising mellom måltidene. Det høres ut som han får for lite mat på dagen (kjeks, skumpinner og smoothie mellom frokost og middag?) 

Anonymkode: 3ed84...b05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at dette er helt normalt og at du bare må vente til det går over. Det vil nok bli bedre når han slutter å sove på dagen. Hvis du skal se endring ved å endre leggetid må du forsøke den nye leggetiden i 1-2 uker. Kanskje 20.30 kunne vært et fint tidspunkt. 

Han får jo også veldig mye mat rett før leggetid. Ikke lett å sove med full mage og en fordøyelse som jobber for fullt. Kutt heller ut det siste mellommåltidet og ha kveldsmaten da hvis han fortsatt skal legge seg tidlig. 

Anonymkode: fd91d...edc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tenker at dette er helt normalt og at du bare må vente til det går over. Det vil nok bli bedre når han slutter å sove på dagen. Hvis du skal se endring ved å endre leggetid må du forsøke den nye leggetiden i 1-2 uker. Kanskje 20.30 kunne vært et fint tidspunkt. 

Han får jo også veldig mye mat rett før leggetid. Ikke lett å sove med full mage og en fordøyelse som jobber for fullt. Kutt heller ut det siste mellommåltidet og ha kveldsmaten da hvis han fortsatt skal legge seg tidlig. 

Anonymkode: fd91d...edc

Hallo, dette er snakk om en 1 åring, ikke en 3 åring. Små barn trenger å sove på dagtid til de er i hvert fall 2 år, og nattesøvnen blir ikke ødelagt av det, heller motsatt.

Tror heller ikke du skal legge han senere, heller tidligere dersom du ikke klarer å få inn en til lur i løpet av dagen.

Enig med flere her som sier at han heller bør få mat enn kjeks, smoothie og lignende. Det blir fort en uvane, og plutselig har du en 8-10 åring som må på kiosken å kjøpe seg snop så snart han har litt penger fordi han er vant med å bli foret med noe søtt.

Anonymkode: 8aaff...95b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...