Gå til innhold

Hjelp. Jeg trenger hjelp med skattekortet


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg er så idiot når det kommer til dette, at det er flaut.

Hvorfor har jeg fått 2 skattetrekksmeldinger? hvilket skal brukes?

- Ett i desember som viser trekktabell 7107 på hovedarbeidsgiver og 35 % skatt hos biarbeidsgiver

- Ett i januar som sier 29 % skatt på hovedarbeidsgiver og biarbeidsgiver

Jeg prøver å finne ut av hva jeg må trekke i skatt. Fikk plutselig mindre enn jeg pleier

Anonymkode: 1196a...a12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

33 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har du både lønnsinntekt og skattepliktig ytelse fra Nav?

Anonymkode: ec78f...e70

Jeg har AAP fra Nav, og månedlig utbetaling fra forsikringsselskap. Har ingen lønnsinntekt

Hi

Anonymkode: 1196a...a12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har AAP fra Nav, og månedlig utbetaling fra forsikringsselskap. Har ingen lønnsinntekt

Hi

Anonymkode: 1196a...a12

Når du har midlertidige stønader fra nav (som aap) må du ha prosenttrekk på alt, det blir feil om du har tabell. Så det er helt riktig at du skal betale samme prosent fra begge.

Anonymkode: 920ce...4e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har AAP fra Nav, og månedlig utbetaling fra forsikringsselskap. Har ingen lønnsinntekt

Hi

Anonymkode: 1196a...a12

Da er det dette som er grunnen. For å sikre at du trekker nok skatt blir det heller trukket prosent enn tabell. For min egen del går jeg alltid inn på Skatteetaten og sjekker hvordan jeg ligger an med skattetrekket ca halvveis i året. Ikke bare for å sjekke om jeg trekker nok, men også for å kontrollere at jeg ikke trekker altfor mye. Anbefaler deg å gjøre dette, da finner du ut om prosenten din er ok. Husk at du alltid kan velge å trekke mer skatt enn skattekortet ditt sier, men aldri mindre. Da må du bestille nytt. 

Anonymkode: ec78f...e70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar :)

Nå kjenner jeg at jeg blir litt svett her. Hadde tabelltrekk i fjor, og trakk mindre enn jeg gjør nå, da blir det vel smell :(

Hi

Anonymkode: 1196a...a12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tusen takk for svar :)

Nå kjenner jeg at jeg blir litt svett her. Hadde tabelltrekk i fjor, og trakk mindre enn jeg gjør nå, da blir det vel smell :(

Hi

Anonymkode: 1196a...a12

Det er nye regler i år, så nav bruker prosenten til biarbeidsgiver på midlertidige ytelser, så de hadde trukket 35 % og ikke tabellen om du ikke hadde endret til prosent for alle arbeidsgivere.

Tidligere har nav brukt tabell uansett, og da ble det veldig ofte feil om man fikk penger fra flere steder.

Om du betalte nok i fjor kan du lett gå inn på skatteetaten å sjekke

https://skattekalkulator.app.skatteetaten.no/#/skattesubjekt

Anonymkode: 920ce...4e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er nye regler i år, så nav bruker prosenten til biarbeidsgiver på midlertidige ytelser, så de hadde trukket 35 % og ikke tabellen om du ikke hadde endret til prosent for alle arbeidsgivere.

Tidligere har nav brukt tabell uansett, og da ble det veldig ofte feil om man fikk penger fra flere steder.

Om du betalte nok i fjor kan du lett gå inn på skatteetaten å sjekke

https://skattekalkulator.app.skatteetaten.no/#/skattesubjekt

Anonymkode: 920ce...4e3

Takk for svar :) Jeg har ikke endret noen ting

Hi

Anonymkode: 1196a...a12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...