Gå til innhold

Biopsi av livmorhalsen


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Skal ta dette om en uke og kan ikke si annet enn at jeg gruer meg :/ noen som har tatt dette og kan berolige meg, i forhold til smerter og resultat ? 

Anonymkode: 6d883...6bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har tatt 2 ganger. Tok begge gangene smertestillende på forhånd. Første gang kjente jeg det knapt, men da tok de tydeligvis for lite og måtte inn igjen. Andre gangen var det veldig vondt.

Fikk svar noen uker etter at prøvene var helt fine. Lykke til

Anonymkode: 63d94...af3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har tatt 2 ganger. Tok begge gangene smertestillende på forhånd. Første gang kjente jeg det knapt, men da tok de tydeligvis for lite og måtte inn igjen. Andre gangen var det veldig vondt.

Fikk svar noen uker etter at prøvene var helt fine. Lykke til

Anonymkode: 63d94...af3

Takk :) skal ta Ibux og prøve å slappe av ;/ jeg har kun lette celleforandringer som ble funnet på celleprøve , men har hpv 16 derfor de vil inn

Anonymkode: 6d883...6bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk :) skal ta Ibux og prøve å slappe av ;/ jeg har kun lette celleforandringer som ble funnet på celleprøve , men har hpv 16 derfor de vil inn

Anonymkode: 6d883...6bd

Det går heldigvis veldig fort. Jeg tok 1 g med Paracet og 400 mg med ibux tror jeg det var, ca 40 min før timen. 

Det er virkelig ikke noe kjekt, men er så godt å få det sjekket. Håper du ikke har så mye ubehag. Er forskjellig fra kvinne til kvinne. 

Anonymkode: 63d94...af3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Det går heldigvis veldig fort. Jeg tok 1 g med Paracet og 400 mg med ibux tror jeg det var, ca 40 min før timen. 

Det er virkelig ikke noe kjekt, men er så godt å få det sjekket. Håper du ikke har så mye ubehag. Er forskjellig fra kvinne til kvinne. 

Anonymkode: 63d94...af3

Hvor lang tid tok det ? Er jeg inn og ut på 30 min :) tenker skal prøve holde ut totalt det der inne :/

Anonymkode: 6d883...6bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvor lang tid tok det ? Er jeg inn og ut på 30 min :) tenker skal prøve holde ut totalt det der inne :/

Anonymkode: 6d883...6bd

Var inne i 20-30 min tror jeg. Men selve biopsi'en varer bare noen sekunder. Tror de tok 4-5 prøver. Noen sekunder på hver. Du kan prøve å hoste mens de napper. Grunnen til at det går lang tid er jo at de snakker litt, klargjøring, vasker litt inni der, ser på med forskjellig stoff på. Det kommer til å gå bra 

Anonymkode: 63d94...af3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Var inne i 20-30 min tror jeg. Men selve biopsi'en varer bare noen sekunder. Tror de tok 4-5 prøver. Noen sekunder på hver. Du kan prøve å hoste mens de napper. Grunnen til at det går lang tid er jo at de snakker litt, klargjøring, vasker litt inni der, ser på med forskjellig stoff på. Det kommer til å gå bra 

Anonymkode: 63d94...af3

Takk 😊 Noen sekunder skal jeg takle :) 

Anonymkode: 6d883...6bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk 😊 Noen sekunder skal jeg takle :) 

Anonymkode: 6d883...6bd

Lykke til 😊😊

Anonymkode: 63d94...af3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Lykke til 😊😊

Anonymkode: 63d94...af3

Takk 😊

Anonymkode: 6d883...6bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til. Jeg ammet og takket dermed nei til smertestillende. Mulig jeg fikk lokalbedøvelse, husker ikke helt. Gikk helt fint, husker det ikke som mer plagsomt enn celleprøvene. Det blødde litt etterpå så kan være greit å ta med et bind.   

Anonymkode: defde...b86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal også ta dette, om en drøy uke. Ble tatt litt på senga da legen min ringte meg etter en rutine celleprøve, var ikke forberedt på at det kunne være noe galt. Fikk derfor ikke summet meg til å spørre relevante spørsmål. I ettertid har jeg blitt litt i stuss da jeg synes å huske legen sa det var lette celleforandringer, og jeg har senere lest på nettet at biopsi kun gjøres ved alvorlige celleforandringer.. Men nå sier du at du også kun har lette, men at du skal til biopsi pga positiv hpv-prøve, stemmer det? Legen sa ingenting til meg om hpv, så jeg må innrømme jeg har blitt litt engstelig i ettertid. Selve undersøkelsen skal jeg nok få kreket meg gjennom, mer spent på resultatet..

Anonymkode: c01d4...039

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg skal også ta dette, om en drøy uke. Ble tatt litt på senga da legen min ringte meg etter en rutine celleprøve, var ikke forberedt på at det kunne være noe galt. Fikk derfor ikke summet meg til å spørre relevante spørsmål. I ettertid har jeg blitt litt i stuss da jeg synes å huske legen sa det var lette celleforandringer, og jeg har senere lest på nettet at biopsi kun gjøres ved alvorlige celleforandringer.. Men nå sier du at du også kun har lette, men at du skal til biopsi pga positiv hpv-prøve, stemmer det? Legen sa ingenting til meg om hpv, så jeg må innrømme jeg har blitt litt engstelig i ettertid. Selve undersøkelsen skal jeg nok få kreket meg gjennom, mer spent på resultatet..

Anonymkode: c01d4...039

Ja jeg har hpv 16 ( visstnok det hissige viruset ) men kun lette celleforandringer , grunnet gjentagende hpv må jeg ta biopsi . Fikk også beskjed om at jeg måtte ha ny time og biopsi . Visste ikke at var lette før jeg var hos legen, rimelig stressa. Håper de ikke finner noe nå på prøven , men må jo si jeg er stressa 

Anonymkode: 6d883...6bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Lykke til. Jeg ammet og takket dermed nei til smertestillende. Mulig jeg fikk lokalbedøvelse, husker ikke helt. Gikk helt fint, husker det ikke som mer plagsomt enn celleprøvene. Det blødde litt etterpå så kan være greit å ta med et bind.   

Anonymkode: defde...b86

Takk for tips . Godt å høre det ikke er så vondt som jeg frykter :)

Anonymkode: 6d883...6bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde cin 3 og var først inne til biopsi, så konisering. Grua meg som en hund til begge, men fikk lokalbedøvelse og ei hånd å holde i. Det gikk helt fint! 

Anonymkode: 0ba5c...3ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg hadde cin 3 og var først inne til biopsi, så konisering. Grua meg som en hund til begge, men fikk lokalbedøvelse og ei hånd å holde i. Det gikk helt fint! 

Anonymkode: 0ba5c...3ee

Godt det gikk bra. Kan jeg spørre hvilket svar du hadde på celleprøven ?

Anonymkode: 6d883...6bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Godt det gikk bra. Kan jeg spørre hvilket svar du hadde på celleprøven ?

Anonymkode: 6d883...6bd

Alvorlig det kanskje. Ikke så god på hva cin betyr 

Anonymkode: 6d883...6bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cin er gradene av forandringer. 
CIN 1: Lette forandringer
CIN 2: Moderate forandringer
CIN 3: Uttalte forandringer

Jeg er også konisert. Ved konsiering kan man i tillegg til bedøvelse få beroligende. For meg gikk det helt fint med kun bedøvelsen (beroliggende kan man ikke bruke om man ammer). De er veldig proffe og hyggelige de som jobber med dette. Etter konsieringen venter man en stund (et par timer) og så får man reise hjem :) 

Anonymkode: defde...b86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Cin er gradene av forandringer. 
CIN 1: Lette forandringer
CIN 2: Moderate forandringer
CIN 3: Uttalte forandringer

Jeg er også konisert. Ved konsiering kan man i tillegg til bedøvelse få beroligende. For meg gikk det helt fint med kun bedøvelsen (beroliggende kan man ikke bruke om man ammer). De er veldig proffe og hyggelige de som jobber med dette. Etter konsieringen venter man en stund (et par timer) og så får man reise hjem :) 

Anonymkode: defde...b86

Takk for svar 😊

Anonymkode: 6d883...6bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går helt fint, men jeg blødde en del mer enn de sa jeg kom til å gjøre, så ta med ekstra truse og bukse tilfelle du skulle blø igjennom (det gjorde jeg og mannen måtte komme på jobb med skift). Etter det har de alltid satt adrenalin før de tar biopsi for at jeg skulle blø mindre. Har fungert veldig fint. Endte opp med konisering til slutt. Det var også helt greit. Legen og sykepleierne på sykehuset var bare søte og hyggelige ☺️🤗

Anonymkode: 9b97b...e61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Går helt fint, men jeg blødde en del mer enn de sa jeg kom til å gjøre, så ta med ekstra truse og bukse tilfelle du skulle blø igjennom (det gjorde jeg og mannen måtte komme på jobb med skift). Etter det har de alltid satt adrenalin før de tar biopsi for at jeg skulle blø mindre. Har fungert veldig fint. Endte opp med konisering til slutt. Det var også helt greit. Legen og sykepleierne på sykehuset var bare søte og hyggelige ☺️🤗

Anonymkode: 9b97b...e61

Jeg måtte forresten ikke vente etter koniseringen. Jeg dro bare hjem. 

Anonymkode: 9b97b...e61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også tatt både biopsi og konisering. Kjente overhodet ingenting av biopsien. (gyn ber deg hoste når hun "klipper" og da kjenner du det mest sannsynlig ikke i det hele tatt) Koniseringen kjente jeg heller ingenting av.. Begge deler tok ca 15 min hver

Anonymkode: 132f1...d5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biopsien var som en litt vondere celleprøve. Fikk ingen spørsmål om bedøvelse. Blødde en del etterpå og fikk kraftige mensmurringer som varte resten av dagen.

Anonymkode: c0fd2...507

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle svar :) nå føler jeg meg ikke så nervøs for å ta prøven lenger . Var redd det var veldig veldig vondt :/

Anonymkode: 6d883...6bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Godt det gikk bra. Kan jeg spørre hvilket svar du hadde på celleprøven ?

Anonymkode: 6d883...6bd

Lette forandringer (cin1) som gikk til cin3 på 3mnd. To uker etter biopsien var jeg konisert

Anonymkode: 0ba5c...3ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok 1500 mg paracet og 400 mg ibux før biopsi. Anbefalt av lege. 

Jeg hadde CIN 3 etter celleprøven. Etter biopsien fant de noen celler som hadde utviklet seg videre (kalte det aldre kreft, fordi det ikke var mange celler). Ble konisert like etter biopsi svar. Forklarte at de tok litt «ekstra» pga de alvorlige forandringene. Fikk med seg alt etter første konisering. Blitt godt fulgt opp i alle år etterpå, tar fremdeles celleprøver hvert år (mest for min egen trygghet, kan ta annenhvert år nå).

Dette er 20 år og tre barn siden nå 😀 Alle barna er født mellom uke 34 og uke 36, mest sannsylig i følge legene pga litt svakere livmorhals etter koniseringen. Men dette er visst ikke vanlig og skyldes at de måtte ta så «mye» . 

Ikke ment for å skremme deg, men for å fortelle at det går bra selv om det i værste fall kan høres dramatisk ut 🙂

Lykke til! 

Anonymkode: 5fb8e...b61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...