Gå til innhold

Noen med barn som svømmer 12 år +


lillesøster skal bli storesøster

Anbefalte innlegg

Skal bestille carbondrakt til jenta mi på 12 år, men ser at det er så mange forskjellige å velge mellom ,og ikke minst forskjellige prisklasser.

Går inn på klubben.no og ser, og ser at man får de fra 699,- til 4999,-
De har noe som heter carbon, noe som heter powerskin og noe som heter fastskin. Forstår jo at de 2 siste ikke er carbon, men hva er fordeler og ulemper med dem i forhold til carbon?

Har noen unger som svømmer eller har svømt, evt svømmer selv, eller jobber med dette og kan si noe om forskjellene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du vurderer seriøst å kjøpe badedrakt til over 4000 kr til en tolvåring? Det er mulig det kan ha noe å si om du forsøker å ta verdensrekorden, men det har ingenting i barneidretten å gjøre.

Anonymkode: 398b5...04e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger hun en sånn drakt? Her bruker de fleste badedrakt, både store og små.

For øvrig kan jeg ikke svare på spørsmålet ditt.

Anonymkode: 4aef6...d39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Du vurderer seriøst å kjøpe badedrakt til over 4000 kr til en tolvåring? Det er mulig det kan ha noe å si om du forsøker å ta verdensrekorden, men det har ingenting i barneidretten å gjøre.

Anonymkode: 398b5...04e

Det har jeg ikke sagt at jeg skal gjøre, jeg prøver å finne ut hva som er forskjellene for å kunne argumentere for badedrakt til 1500,- hvis den er like god, og ikke store forskjellene.

Nå skal hun på landsårsmønstring i svømming, og for å kunne være på samme nivå som resten av landets 12 åringer, så må hun nesten ha samme type utstyr.
Det er ikke til vanlig svømmetrenig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får de lov å bruke slikt utstyr når de er så ung? 

I klubben her har de aldersgrense på slike ting, nå husker ikke jeg den grensen siden min er noen år yngre, men mener den var høyere enn 12 i allefall.  

Håper noen kan hjelpe deg med det du spør om også :)

Anonymkode: faeb7...2ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :)

Jeg har hatt tre svømmere og hadde gått for Carbondrakten. Den holder lengre. Send meg gjerne et pm :)

Anonymkode: 6f811...0ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Får de lov å bruke slikt utstyr når de er så ung? 

I klubben her har de aldersgrense på slike ting, nå husker ikke jeg den grensen siden min er noen år yngre, men mener den var høyere enn 12 i allefall.  

Håper noen kan hjelpe deg med det du spør om også :)

Anonymkode: faeb7...2ef

Treneren her har/skal bestille til sin 12 åring, så da regner jeg med at det er lov, mener guttungen også var rundt den alderen når vi bestilte til han, og han har brukt den i konkurranser. Mannen som har vært med på de fleste stevnene sier også at dette er noe som alle har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hei :)

Jeg har hatt tre svømmere og hadde gått for Carbondrakten. Den holder lengre. Send meg gjerne et pm :)

Anonymkode: 6f811...0ca

Du er jo anonym, får vel ikke sendt deg pm da? Men om du sender til meg, så kan jeg sende tilbake :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, 2 store og snart 1 liten skrev:

Treneren her har/skal bestille til sin 12 åring, så da regner jeg med at det er lov, mener guttungen også var rundt den alderen når vi bestilte til han, og han har brukt den i konkurranser. Mannen som har vært med på de fleste stevnene sier også at dette er noe som alle har.

I de fleste idretter går de fra barneidrett til ungdomsidrett det året de fyller 13 år, da blir det andre regler i forhold til konkurranser.

Jeg har ikke barn som svømmer, men i annen individuell idrett. Norges idrettsforbund har regler for dette med konkurrering, de minste skal jo ikke fokusere så veldig på hvem som vinner, premie til alle osv, men så blir det mer og mer fokus på rangering etterhvert.

Anonymkode: e6b2b...92f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

I de fleste idretter går de fra barneidrett til ungdomsidrett det året de fyller 13 år, da blir det andre regler i forhold til konkurranser.

Jeg har ikke barn som svømmer, men i annen individuell idrett. Norges idrettsforbund har regler for dette med konkurrering, de minste skal jo ikke fokusere så veldig på hvem som vinner, premie til alle osv, men så blir det mer og mer fokus på rangering etterhvert.

Anonymkode: e6b2b...92f

Så lenge vedkommende svømme aprobert , så er det lov med slikt tøy. Men ingen kjøpetvang så klart.

Anonymkode: 6f811...0ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du vurderer seriøst å kjøpe badedrakt til over 4000 kr til en tolvåring? Det er mulig det kan ha noe å si om du forsøker å ta verdensrekorden, men det har ingenting i barneidretten å gjøre.

Anonymkode: 398b5...04e

I de fleste idretter har de utsyr som koster når de kommer på konkurransenivå altså.

Har selv en datter som turner, og jeg skal love deg at turndrakter også koster flesk, pluss at det forventes at de har overtrekksdresser i klubbens farger, med klubbnavn på ryggen osv.

Idrett koster.

Anonymkode: e6b2b...92f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

I de fleste idretter går de fra barneidrett til ungdomsidrett det året de fyller 13 år, da blir det andre regler i forhold til konkurranser.

Jeg har ikke barn som svømmer, men i annen individuell idrett. Norges idrettsforbund har regler for dette med konkurrering, de minste skal jo ikke fokusere så veldig på hvem som vinner, premie til alle osv, men så blir det mer og mer fokus på rangering etterhvert.

Anonymkode: e6b2b...92f

Hun svømmer aprobert, men det er likevel mest fokus på egne tider, og persing på dem. Men selvfølgelig når hun skal på landsmønstring, så er det jo gøy for henne å ha topp utstyr på linje med de andre, slik at hun har mulighet å konkurrere med dem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvor mange % raskere blir de med en slik drakt?

Anonymkode: 398b5...04e

Man ikke nødvendigvis raskere, men de holder MYE bedre i klorvann. Noe de er ganske så  ofte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Pæddan skrev:

Man ikke nødvendigvis raskere, men de holder MYE bedre i klorvann. Noe de er ganske så  ofte. 

Betyr det at det da ikke har noe å si om de svømmer konkurrnser. Det vesentlige er at drakten ikke blir utslitt? Da faller hele argumentet om at de trenger det til landsstevnet eller liknende bort og så må man regne på det. Hvor mange ti.er i bassenget tåler en drakt til 500 kr og hvor mange timer tåler en til 3000 kr. Hvis den til 3000 brukes mer enn 6 ganger så lenge er det den som lønner seg.

Anonymkode: 398b5...04e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

I de fleste idretter går de fra barneidrett til ungdomsidrett det året de fyller 13 år, da blir det andre regler i forhold til konkurranser.

Jeg har ikke barn som svømmer, men i annen individuell idrett. Norges idrettsforbund har regler for dette med konkurrering, de minste skal jo ikke fokusere så veldig på hvem som vinner, premie til alle osv, men så blir det mer og mer fokus på rangering etterhvert.

Anonymkode: e6b2b...92f

I dansing er det fra det året de fyller 11, så det varierer fra gren til gren.

Min danser er ikke på toppnivå og trenger ikke dansedrakter. Men det er noe med å føle seg som en av gjengen, og det motiverer faktisk å ha bra utstyr. Så min har hatt konkurransedrakter fra hun var 8.

Så skjønner veldig godt at HI vil kjøpe en skikkelig drakt som det de beste har. Om ikke drakten gjør så hin svømmer fortere, så skal du ikke se bort ifra at den gir en boost slik at persen økes uansett. Det er noe med å føle seg bra.

Anonymkode: 51876...014

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvor mange % raskere blir de med en slik drakt?

Anonymkode: 398b5...04e

Hva det har å si i % aner jeg ikke. Men det jeg vet er at det blir mindre motstand, da vannet "preller av", og dermed svømmer man fortere. Den gir også kompresjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Pæddan skrev:

Man ikke nødvendigvis raskere, men de holder MYE bedre i klorvann. Noe de er ganske så  ofte. 

Hvis du snakker om Carbon nå tar du rett og slett feil.

Carbondrakter skal kun brukes i kort tid av gangen (av og på mellom øvelsene på stevner, ikke brukes under trening i det hele tatt). Poenget med draktene er at de er som hold-in gange 10, samt at materialet gjør at vannet strømmer godt forbi drakten.

Man sparer noen hundredeler på det, men ikke voldsomme greier.

Dersom man satser vil det være «nødvendig» med Carbon eller halvkarbon fra de er omtrent 13-14 år gamle.

Datteren vår svømmer også, og hun skal få drakt i halvkarbon når hun fyller 13.

Det er noe med motivasjonen både i å vente på noe du gleder deg til å få, og å ha det «alle andre» (ikke alle, men ganske mange) på samme alder har.

Men slike dyre og litt unødvendige badedrakter kan gjerne være bursdagsgaver eller noe de må jobbe for, spør du meg 😉

 

Anbefaler henne å prøve en karbondrakt før dere kjøper en. De er faktisk skikkelig ubehagelige å ha på 😅 Halvkarbon tåler litt mer (men er fortsatt en ren konkurransedrakt), og er ikke like ubehagelig å ha på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, ma(G)ma med to små :) skrev:

Hvis du snakker om Carbon nå tar du rett og slett feil.

Carbondrakter skal kun brukes i kort tid av gangen (av og på mellom øvelsene på stevner, ikke brukes under trening i det hele tatt). Poenget med draktene er at de er som hold-in gange 10, samt at materialet gjør at vannet strømmer godt forbi drakten.

Man sparer noen hundredeler på det, men ikke voldsomme greier.

Dersom man satser vil det være «nødvendig» med Carbon eller halvkarbon fra de er omtrent 13-14 år gamle.

Datteren vår svømmer også, og hun skal få drakt i halvkarbon når hun fyller 13.

Det er noe med motivasjonen både i å vente på noe du gleder deg til å få, og å ha det «alle andre» (ikke alle, men ganske mange) på samme alder har.

Men slike dyre og litt unødvendige badedrakter kan gjerne være bursdagsgaver eller noe de må jobbe for, spør du meg 😉

 

Anbefaler henne å prøve en karbondrakt før dere kjøper en. De er faktisk skikkelig ubehagelige å ha på 😅 Halvkarbon tåler litt mer (men er fortsatt en ren konkurransedrakt), og er ikke like ubehagelig å ha på.

Helt enig i at det burde vært bursdagsgave eller noe hun burde jobbe for, men det passet ikke denne gang. Hun var på et kvalifiseringsstevne nettopp, og da lovte jeg henne at om hun kvalifiserte seg, så skulle hun få carbondrakt/konkurransedrakt. Fikk vite i dag at hun er kvalifisert, og landsstevnet er om 2 uker. Tenkte ærligtalt ikke da på at det kunne være så dyrt. Kjøpte for noen år siden til gutten, var heldig da og fikk en bukse som hadde kostet 2500,- til 1800,- eller noe der omkring. Ikke såå dyrt altså. Har bestilt en til henne nå til 3500,- 
Men som andre sier, det koster med konkurranseutstyr uansett hvilken idrett det er snakk om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Anonym bruker skrev:

I dansing er det fra det året de fyller 11, så det varierer fra gren til gren.

Min danser er ikke på toppnivå og trenger ikke dansedrakter. Men det er noe med å føle seg som en av gjengen, og det motiverer faktisk å ha bra utstyr. Så min har hatt konkurransedrakter fra hun var 8.

Så skjønner veldig godt at HI vil kjøpe en skikkelig drakt som det de beste har. Om ikke drakten gjør så hin svømmer fortere, så skal du ikke se bort ifra at den gir en boost slik at persen økes uansett. Det er noe med å føle seg bra.

Anonymkode: 51876...014

Dans inngår ikke i NIF og er derfor ikke pålagt de samme barneidrettsreglene mange andre særforbund. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...