Gå til innhold

Aspergerbarn og økonomisk støtte


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er litt usikker på hvor jeg bør henvende meg, så jeg prøver meg her først.

Jeg har ett skolebarn med asperger diagnose (vi har hatt diagnosen i to år). Det er mange utfordringer knyttet til dette, mest på skolen, men også hjemme. På skolen får vi oppfølging av bla.a PP-tjenesten, men utover det får vi lite/ingen oppfølging.

Det jeg lurer på er rundt økonomiske støtteordninger, ettersom jeg nylig ble oppmerksom på at dette er noe jeg bør finne mer ut av.

Jeg lurer litt på hva slags støtte jeg kan søke, hvor jeg bør/kan henvende meg og hva som bør legges til i en slik søknad.

Eksempel på økte utgifter o.l ved mitt barn:

Mye møter og oppfølging fører til en del jobbfravær (ofte skjer det noe på skolen hvor vi må "legge alt annet fra oss" for å ordne opp).

Slitasje på klær og sko (tygger hull i klær, piller og drar i fks løse tråder, subber mye med skoene noe som gir unormal slitasje)

Ekstra utgifter til tannregulering pga at han piller så mye (ting som løsner osv)

Mister og surrer bort mye. Vi må fks ha flere sett av alt (regntøy, støvler, gymtøy, jakker, vinterbukser +++).

Det er nok mye mer, men når man blir vant med det kan det være vanskelig å skille "normalt fra unormalt".

 

Håper noen har tips eller gode råd.

Anonymkode: 4faf7...9b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Autismediagnose gir rett til utvidet syktbarndager. Du kan også søke hjelpestønad.

Anonymkode: 145b7...13d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelpestønad og grunnstønad. Du kan lese om det på Nav.no.

Det finnes også en fb.gruppe "for oss som har barn med asperger ". Det ligger det mye informasjon :)

Anonymkode: a32d4...840

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Tar gjerne imot fler. :nigo:

Ser at jeg kan sende søknad om hjelpestønad til NAV. Er det noen som mottar dette og kan fortelle meg hva de skrev/la ved i søknaden. Kan jeg sende inn selv eller må den skrives i samarbeid med noen andre? Har jeg i det hele tatt grunnlag for å få en slik stønad?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hjelpestønad og grunnstønad. Du kan lese om det på Nav.no.

Det finnes også en fb.gruppe "for oss som har barn med asperger ". Det ligger det mye informasjon :)

Anonymkode: a32d4...840

Jeg finner ikke denne FB siden. Tror du disse stønadene er noe vi kan få?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi som har barn/ungdom med asperger syndrom.

 

Du må nesten lese deg litt opp på Nav.no. Hjelpestønad kommer an på hvor mye merarbeid du/dere har sammenlignet med er funksjonsfriske barn. Frambu har noen gode tips på hva som bør tas med i slik søknad. Men det er vanskelig å fylle ut. Og Nav bruker gjerne min.6 mnd på å behandle søknaden. Grunnstønad er om man bruker mer penger enn "normalt" feks ved ødelagte klær osv. Mener det måtte være mer enn ca 600 i mnd (dette må du sjekke opp). Jeg har søkt om hjelpestønad, men ikke grunnstønad. Søkte i august. Fortsatt til behandling, men om de innvilger får man etterbetalt. 

Anonymkode: a32d4...840

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Vi som har barn/ungdom med asperger syndrom.

 

Du må nesten lese deg litt opp på Nav.no. Hjelpestønad kommer an på hvor mye merarbeid du/dere har sammenlignet med er funksjonsfriske barn. Frambu har noen gode tips på hva som bør tas med i slik søknad. Men det er vanskelig å fylle ut. Og Nav bruker gjerne min.6 mnd på å behandle søknaden. Grunnstønad er om man bruker mer penger enn "normalt" feks ved ødelagte klær osv. Mener det måtte være mer enn ca 600 i mnd (dette må du sjekke opp). Jeg har søkt om hjelpestønad, men ikke grunnstønad. Søkte i august. Fortsatt til behandling, men om de innvilger får man etterbetalt. 

Anonymkode: a32d4...840

Det øverste het gruppen på Facebook 👍

Anonymkode: a32d4...840

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Koia80 skrev:

Takk for svar! Tar gjerne imot fler. :nigo:

Ser at jeg kan sende søknad om hjelpestønad til NAV. Er det noen som mottar dette og kan fortelle meg hva de skrev/la ved i søknaden. Kan jeg sende inn selv eller må den skrives i samarbeid med noen andre? Har jeg i det hele tatt grunnlag for å få en slik stønad?

Moren min får hjelpestønad for broren min med autisme. Han er 14 år og må ha minst like mye hjelp som min 5-åring. (I en del sammenhenger mer.) Til å begynne med fikk de bare sats 1, fordi hun ikke beskrev behovet godt nok. Så ble hun litt mer opplyst, søkte igjen og beskrev i detalj ALT ekstra han må ha hjelp til som hans jevnaldrende ikke trenger, alt hun må gjøre for ham gjennom en hel dag utover det vanlige, og hvor mye ekstra tid som går med til det. (Inklusive f.eks. ligge våken halve natten for å høre på bekymringer og fordi han ikke får sove og ikke tør å være den eneste som er våken.) Da fikk de mer, men husker ikke om det var sats 2 eller 3. Mener hun hadde med uttalelse fra BUP begge gangene.

Om du har grunnlag for å få det kommer helt an på hvor stort behov ditt barn har for hjelp utover det vanlige. Men jeg ville uansett prøvd å søke. Lykke til. :)

Anonymkode: 9eae6...284

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hjelpestønad til datteren min.

Jeg skrev søknaden min, men nav krever legeattest og gjerne fra en spesialist, f.eks fra bub

Litt annen problematikk med min datter som har et fysisk handikap, så her var det overlegen på nevrologisk avdeling på sykehuset som skrev attesten jeg sendte med.

Anonymkode: 61aba...90b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har hjelpestønad til datteren min.

Jeg skrev søknaden min, men nav krever legeattest og gjerne fra en spesialist, f.eks fra bub

Litt annen problematikk med min datter som har et fysisk handikap, så her var det overlegen på nevrologisk avdeling på sykehuset som skrev attesten jeg sendte med.

Anonymkode: 61aba...90b

Her er det motsatt. Nå insisterer de på å hente inn informasjon fra fastlege. Ungen er under utredning på bup og har nylig vært til flere legeundersøkelser der. Skjønner ikke hvorfor de ikke bare kan hente inn fra spesialistene som kjent er barnet natt og hr sett barnet sist. 

Anonymkode: a32d4...840

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan søke hjelpestønad. Hvis dere har barneforsikring dekker de også noe i tillegg hvis du har fått innvilget hjelpestønad. 

Anonymkode: e986b...ce6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har fått hjelpestønad slik at jeg kan reise senere til jobb pga barnet kan ikke ordne seg selv om morgenen. Har også utvidet omsorgslønn..

Anonymkode: 29316...afd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Her er det motsatt. Nå insisterer de på å hente inn informasjon fra fastlege. Ungen er under utredning på bup og har nylig vært til flere legeundersøkelser der. Skjønner ikke hvorfor de ikke bare kan hente inn fra spesialistene som kjent er barnet natt og hr sett barnet sist. 

Anonymkode: a32d4...840

Dersom barnet eg ferdig utredet på BUP kan se skrive legeerklæring der. Men når barnet er «under utredning» betyr jo det at de ikke ned sikkerhet ennå kan fastslå feks diagnose, funksjon, behandling, fremtidige utsikter osv. 

Anonymkode: b8e7c...e71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan søke om hjelpestønad. Hvilke sats du får kommer an på ekstra arbeidet dere har med deres sønn, hvilken diagnose han har spiller ikke så stor rolle da noen med Asperger ikke trenger hjelpestønad mens andre igjen får sats 3.

I søknaden skriver du en døgnklokke, altså alt ekstra arbeidet dere må gjøre i løpet av ett døgn og alt han ikke kan i forhold til jevnaldrende. Veldig lurt å sammenligne med funksjonsfriske jevnaldrende. 

F.eks jevnaldrende kan gå på butikken selv, min sønn kan ikke gå på butikken.

jevnaldrende kan være ute alene, min sønn kan ikke være ute alene.

Kom med masse slike eksempler.

Dere kan sikkert også søke og grunnstønad, men da må dere spare opp kvitteringer for alt dere har kjøpt i en periode på 3 mnd. Nav er veldig streng på dette og jeg vet mange har fått avslag fordi de ikke har kvitteringer på alt ekstra de må kjøpe

Anonymkode: 81fd5...076

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mange gode svar!

Da tenker jeg kanskje det er lurt å ta en telefon til ABUP som har utredet og gitt diagnose.

Anonymkode: 4faf7...9b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎24‎.‎01‎.‎2018 den 21.29, Anonym bruker skrev:

Moren min får hjelpestønad for broren min med autisme. Han er 14 år og må ha minst like mye hjelp som min 5-åring. (I en del sammenhenger mer.) Til å begynne med fikk de bare sats 1, fordi hun ikke beskrev behovet godt nok. Så ble hun litt mer opplyst, søkte igjen og beskrev i detalj ALT ekstra han må ha hjelp til som hans jevnaldrende ikke trenger, alt hun må gjøre for ham gjennom en hel dag utover det vanlige, og hvor mye ekstra tid som går med til det. (Inklusive f.eks. ligge våken halve natten for å høre på bekymringer og fordi han ikke får sove og ikke tør å være den eneste som er våken.) Da fikk de mer, men husker ikke om det var sats 2 eller 3. Mener hun hadde med uttalelse fra BUP begge gangene.

Om du har grunnlag for å få det kommer helt an på hvor stort behov ditt barn har for hjelp utover det vanlige. Men jeg ville uansett prøvd å søke. Lykke til. :)

Anonymkode: 9eae6...284

Har ikke barn med diagnose, men akkurat slik har barnet det her også i blant. Har heldigvis blitt mye bedre enn det var..

Anonymkode: 0218c...0dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har ikke barn med diagnose, men akkurat slik har barnet det her også i blant. Har heldigvis blitt mye bedre enn det var..

Anonymkode: 0218c...0dd

Bra det har blitt bedre da. :) For det må være fryktelig slitsomt. De har det sånn så godt som hver eneste natt.

Anonymkode: 9eae6...284

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...