Gå til innhold

Høyt kolesterol


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

I dag fikk min mann telefon fra legen om at han har høyt kolesterol.. (Målt til 6,5 eller noe)

Har dere noen gode tips på matvarer som inneholder lite kolesterol? 

Selv mener jeg vi har et sunt og variert kosthold, og jeg har ikke høyt kolesterol. Mulig man blir ulikt påvirket?! Vi spiser egg kun på lørdager, kjøper alltid mager gulost, lett smør, ekstra lettmelk, steker mat med olje, ellers generelt lite meieriprodukter. Han spiser brød med fullkorn til lunsj og havregrøt :)  Han har nok trappet betraktelig ned på fysisk aktivitet, men er dette alene nok til å få høyt kolesterol??
Han er fortsatt i like mye bevegelse som han var for, tja 3 år siden, før vi ble ivrige på trening.

Takk for svar :D 

Anonymkode: 04ecd...e0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva med røyling og alkohol, det påvirker negativt. Trening og mosjon påvirker positivt.

At han ikke kan spise egg er en gammel myte forresten, det var da besteforeldrene våre fikk høyt kolesterol man trodde de ikke kunne spise noe særlig egg.

Anonymkode: a0c6f...2b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva med røyling og alkohol, det påvirker negativt. Trening og mosjon påvirker positivt.

At han ikke kan spise egg er en gammel myte forresten, det var da besteforeldrene våre fikk høyt kolesterol man trodde de ikke kunne spise noe særlig egg.

Anonymkode: a0c6f...2b7

Han verken røyker eller drikker. Skulle det blir en øl eller to, så skjer det 2 ganger i året :P 
Ånei, bare leste at egg inneholdt mye kolesterol.. Men uansett, han spiser 2 egg i uka, ikke noe mer!
Mosjonen har det skortet på som sagt.. Men vi skal, om ikke annet, bli flinkere på å gå turer :) 

Anonymkode: 04ecd...e0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egg er frikjent når det gjelder kolestrol. Jeg bruker vita hjertego sitt smør og olje, bruker vita hjertego pro aktiv på knekkebrød.  Jeg spiser ingen lettrpodukter i det hele tatt. Hadde kolestrol på over 9. Hvis han er overvektig, så er det bra for kolestrolet å gå ned i vekt

Anonymkode: 37852...732

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste er å kutte ut sukker og raske karbohydrater.  Og så må han få i seg nok og riktige fettsyrer - pass bl.a. på at han får i seg nok omega3 hver dag. Kutt gjerne helt ut solsikkeolje, maisolje og soyaolje, i hvert fall en periode.

Det kan være individuelle forskjeller på hvor mye kolesterol man tar opp fra kolesterolrik mat, men for de fleste er egg frikjent, og for disse går et egg om dagen stort sett bra. Det viktigste er som regel å kutte ut sukker og raske karbohydrater.

Kosten må på plass, men trening er også viktig. Bruk google så er det mye bra informasjon å finne om det. Google f.eks. kolesterol+trening, kolesterol+sukker osv.

Anonymkode: 58b9e...d20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode svar :) 
Vi bruker også vita hjertego både smør og olje. Ellers spiser vi jo stort sett det samme, så syn jo det er rart at mitt kolesterol er såpass fint! Men vi får prøve å endre kostholdet vårt enda mer, begge to :) Selvom jeg kanskje er en del flinkere til å ha en del grønt på tallerkenen under middag etc. 

Begge to tar omega 3 tabletter så og si daglig! Men er vel heller det at jeg får dra han med ut på gåturer, løfte mer på rumpa! Ellers er han meget aktiv på jobb (ligger nesten på 20.000 skritt hver dag han kommer hjem fra jobb) og har mye tunge løft etc. Han er på ingen måte overvektig :) 

Anonymkode: 04ecd...e0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mye arvelighet i dette vet du, kanskje det er dårlige gener som påvirker kolesterolet hans.

Anonymkode: a0c6f...2b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Mye arvelighet i dette vet du, kanskje det er dårlige gener som påvirker kolesterolet hans.

Anonymkode: a0c6f...2b7

Kanskje det. Sist han sjekket (en del år siden) lå det på 4 eller noe.. Men det er jo i utgangspunktet ikke bra det heller :/ 
Vi får prøve å ta noen grep, så skal han ta nye tester i april. 

Anonymkode: 04ecd...e0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kanskje det. Sist han sjekket (en del år siden) lå det på 4 eller noe.. Men det er jo i utgangspunktet ikke bra det heller :/ 
Vi får prøve å ta noen grep, så skal han ta nye tester i april. 

Anonymkode: 04ecd...e0c

4 er jo bra. Under 5 er bra

Anonymkode: 37852...732

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

4 er jo bra. Under 5 er bra

Anonymkode: 37852...732

Det leste jeg også!! Men da legen hans ringte, mente han at siste resultat (da altså 4) var for høyt.. Og at 6,5 er aaaltfor høyt selv for en mann på 50 (Han er jo i slutten av 20-åra). 
Men jeg er sikker på at med litt ekstra mosjon, så er mye gjort :) Og at han får bli like flink som meg med grønnsakene! Ellers er jeg veldig konsekvent på å bytte ut matvarene jeg kan, med lettere alternativer. Mye grove produkter, nøkkelhull, lavt fettinnhold etc! 

Anonymkode: 04ecd...e0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Det leste jeg også!! Men da legen hans ringte, mente han at siste resultat (da altså 4) var for høyt.. Og at 6,5 er aaaltfor høyt selv for en mann på 50 (Han er jo i slutten av 20-åra). 
Men jeg er sikker på at med litt ekstra mosjon, så er mye gjort :) Og at han får bli like flink som meg med grønnsakene! Ellers er jeg veldig konsekvent på å bytte ut matvarene jeg kan, med lettere alternativer. Mye grove produkter, nøkkelhull, lavt fettinnhold etc! 

Anonymkode: 04ecd...e0c

Jeg fikk mitt ned fra 9,2 til 5,7 på lavkarbo, brukte ikke et eneste lettprodukt. Kuttet ut sukker og raske karbohydrater. Spiste mer grønnsaker og fisk, passet på å spise sunnere fett. Jeg gikk ned 15 kilo og, det hjalp nok og på kolestrolet for meg. Ingen aktivitet i det hele tatt. Så jeg vil anbefale å kutte ned på sukker og raske karbohydrater

Anonymkode: 37852...732

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg fikk mitt ned fra 9,2 til 5,7 på lavkarbo, brukte ikke et eneste lettprodukt. Kuttet ut sukker og raske karbohydrater. Spiste mer grønnsaker og fisk, passet på å spise sunnere fett. Jeg gikk ned 15 kilo og, det hjalp nok og på kolestrolet for meg. Ingen aktivitet i det hele tatt. Så jeg vil anbefale å kutte ned på sukker og raske karbohydrater

Anonymkode: 37852...732

Oi, det er jo kjempebra! :D Over hvor lang tid, ift resultat 9,2 - 5,7.. 
Føler egentlig ikke vi får i oss alt for mange raske karbohydrater.. Men mulig det er noen vaner vi har som vi ikke engang tenker over?! På tide å bli litt mer bevisst over inntaket :) Kanskje skrive ned måltidene!

Anonymkode: 04ecd...e0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Oi, det er jo kjempebra! :D Over hvor lang tid, ift resultat 9,2 - 5,7.. 
Føler egentlig ikke vi får i oss alt for mange raske karbohydrater.. Men mulig det er noen vaner vi har som vi ikke engang tenker over?! På tide å bli litt mer bevisst over inntaket :) Kanskje skrive ned måltidene!

Anonymkode: 04ecd...e0c

rundt 3-4 mnd

Anonymkode: 37852...732

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Profilen betyr mer enn total-kolesterolet. Om legen ikke har tatt dette, be om en ny prøve. Har man god profil er det ikke så farlig å ha over 5. Har man dårlig profil, men under 5 er det likevel ikke så bra. Leste et sted at kolesterolet man spiser (som f.eks. egg muligens kun utgjør 15% av kolesterolet vårt). Jeg går opp i kolesterol om jeg legger på meg og ned om jeg tar av. For meg stemmer det godt at prosessen med blodsukker og insulin og omdanning av energi til fett gir kolesterol. Vil jeg ned i kolesterol passer jeg på å øke treningen og gå ned i vekt. Jeg er mer opptatt av å ha en fin profil enn total kolesterolet og spiser matvarer som hjelper med dette - f.eks. oliven.    

Anonymkode: f31ba...96a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Profilen betyr mer enn total-kolesterolet. Om legen ikke har tatt dette, be om en ny prøve. Har man god profil er det ikke så farlig å ha over 5. Har man dårlig profil, men under 5 er det likevel ikke så bra. Leste et sted at kolesterolet man spiser (som f.eks. egg muligens kun utgjør 15% av kolesterolet vårt). Jeg går opp i kolesterol om jeg legger på meg og ned om jeg tar av. For meg stemmer det godt at prosessen med blodsukker og insulin og omdanning av energi til fett gir kolesterol. Vil jeg ned i kolesterol passer jeg på å øke treningen og gå ned i vekt. Jeg er mer opptatt av å ha en fin profil enn total kolesterolet og spiser matvarer som hjelper med dette - f.eks. oliven.    

Anonymkode: f31ba...96a

Han har vært veldig tynn, typ slik at det ikke ser veldig fint ut.. Nå har han lagt på seg litt over de siste årene (noe jeg syns er mer mandig og fint) På ingen måte tjukk.. Men er vel snakk om å «forme kroppen» litt. Gå ned i fett, og heller gå opp i muskler :) Skader vel ikke å gå ned et par kg iallefall.

Anonymkode: 04ecd...e0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Profilen betyr mer enn total-kolesterolet. Om legen ikke har tatt dette, be om en ny prøve. Har man god profil er det ikke så farlig å ha over 5. Har man dårlig profil, men under 5 er det likevel ikke så bra. Leste et sted at kolesterolet man spiser (som f.eks. egg muligens kun utgjør 15% av kolesterolet vårt). Jeg går opp i kolesterol om jeg legger på meg og ned om jeg tar av. For meg stemmer det godt at prosessen med blodsukker og insulin og omdanning av energi til fett gir kolesterol. Vil jeg ned i kolesterol passer jeg på å øke treningen og gå ned i vekt. Jeg er mer opptatt av å ha en fin profil enn total kolesterolet og spiser matvarer som hjelper med dette - f.eks. oliven.    

Anonymkode: f31ba...96a

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Han har vært veldig tynn, typ slik at det ikke ser veldig fint ut.. Nå har han lagt på seg litt over de siste årene (noe jeg syns er mer mandig og fint) På ingen måte tjukk.. Men er vel snakk om å «forme kroppen» litt. Gå ned i fett, og heller gå opp i muskler :) Skader vel ikke å gå ned et par kg iallefall.

Anonymkode: 04ecd...e0c

For en god profil bør det gode kolesterolet (HDL-kolesterol) utgjøre minst 25 % av totalkolesterolet. 

 

Anonymkode: f31ba...96a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Oi, det er jo kjempebra! :D Over hvor lang tid, ift resultat 9,2 - 5,7.. 
Føler egentlig ikke vi får i oss alt for mange raske karbohydrater.. Men mulig det er noen vaner vi har som vi ikke engang tenker over?! På tide å bli litt mer bevisst over inntaket :) Kanskje skrive ned måltidene!

Anonymkode: 04ecd...e0c

Vet du hva han spiser når du ikke ser det?

Er mange som har noen leie uvaner i lunsjen på jobb, innom bensinstasjonen og slike ting.....

Anonymkode: a0c6f...2b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vet du hva han spiser når du ikke ser det?

Er mange som har noen leie uvaner i lunsjen på jobb, innom bensinstasjonen og slike ting.....

Anonymkode: a0c6f...2b7

Åhh, på jobben spiser han nistepakken han har med seg, hver eneste dag! Han er så "gjerrig" at han ikke unner seg noe sånt gitt. Og så bortskjemt at jeg faktisk smører niste til han hver dag :P (jepp.. Haha) Så jeg vet hva han får med seg til lunsj hver dag. Men ja, det hender jo at de får et kakestykke på jobb om de har oppnådd ditt eller datt, eller at de får varm lunsj.. Men det skjer ytterst sjeldent!!

Anonymkode: 04ecd...e0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...