Gå til innhold

Hvor lenge må jeg sitte med denne smerten? (ørebetennelse)


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Vesla her har vært syk med 40 i feber i 7 døgn.. Feberen hennes roet seg i går og det er bare hoste som sitter igjen. Hun smittet selvfølgelig meg så vi har ligget i mørket inne i 4 dager.. I natt fikk vi endelig 5 timer sammenhengende søvn etter en uke uten så og si noe som helst.. Våknet og følte meg ganske fin og tenkte at dette ville bli en FIN dag med begge to noenlunde friske.. Men neida.. Jeg sov videre siden kl bare var 5, og da jeg våknet kl 8 var jeg omtrent lam i halve ansiktet og en smerte jeg aldri har kjent før. Skjønte jo fort at det var ørebetennelse.. Tok 2 paracet og lå med hodet høyt og da hjalp det på så trodde jeg skulle komme meg fint gjennom dagen.. Men paraceten virker bare 1-2 timer.. Har siden kl 8 i dag tatt 2 stk 3 ganger. De siste tok jeg akkurat for smertene ble så jævlige at jeg føler jeg må kaste opp eller svime av.. Leser jo at smertene normalt bare varer ett døgn ca før trommehinna sprekker?? Da datteren min hadde det hadde hun bare smerter et par timer før det begynte å komme puss.. Hva kan jeg forvente? Kl er jo bare 14.. Må fortsette å ta 2 paracet hver gang det blir for mye.. Skal jo iksom ikke ta mer enn 3 ganger om dagen? Etter en uke uten søvn var jeg virkelig ikke klar for dette :o

Anonymkode: 478a8...484

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det beste er jo om trommehinna ikke sprekker, da kan det bli arr og nedsatt hørsel.

Sist jeg hadde ørebetennelse gikk jeg til legen og siden jeg hadde skyhøy crp og hadde vært syk i flere dager måtte jeg ha antibiotika, fikk både tabletter og dråper til å dryppe i øret med antibiotika.

Anonymkode: 83341...ce4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Det beste er jo om trommehinna ikke sprekker, da kan det bli arr og nedsatt hørsel.

Sist jeg hadde ørebetennelse gikk jeg til legen og siden jeg hadde skyhøy crp og hadde vært syk i flere dager måtte jeg ha antibiotika, fikk både tabletter og dråper til å dryppe i øret med antibiotika.

Anonymkode: 83341...ce4

Såpass, jeg trodde liksom den sprakk uansett jeg. Men så og si alle sier jo at man ikke får antibiotika for ørebetennelse fordi det går over etter 2-3 dager uansett og at antibiotikaen ikke hjelper? Men sitter denne intense smerten i 2-3 dager isåfall? For da må jeg gjennom 2-3 pakker med paracet :P 

Anonymkode: 478a8...484

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Såpass, jeg trodde liksom den sprakk uansett jeg. Men så og si alle sier jo at man ikke får antibiotika for ørebetennelse fordi det går over etter 2-3 dager uansett og at antibiotikaen ikke hjelper? Men sitter denne intense smerten i 2-3 dager isåfall? For da må jeg gjennom 2-3 pakker med paracet :P 

Anonymkode: 478a8...484

Som regel er det virus, og da hjelper ikke antibiotika, helt meningsløst å få det. Men har man feber, nedsatt allmenntilstand og veldig vondt kan det være bakterier og nødvendig med antibiotika.

Niesen min har hatt mange ørebetennelser, skikkelig øreunge, og flere ganger har trommehinnen sprekt og grodd sammen igjen. Det har skapt arrvev på trommehinnen og nedsatt hørsel. Det beste er om betennelsen går tilbake uten at trommehinnen sprekker.

Anonymkode: 83341...ce4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Som regel er det virus, og da hjelper ikke antibiotika, helt meningsløst å få det. Men har man feber, nedsatt allmenntilstand og veldig vondt kan det være bakterier og nødvendig med antibiotika.

Niesen min har hatt mange ørebetennelser, skikkelig øreunge, og flere ganger har trommehinnen sprekt og grodd sammen igjen. Det har skapt arrvev på trommehinnen og nedsatt hørsel. Det beste er om betennelsen går tilbake uten at trommehinnen sprekker.

Anonymkode: 83341...ce4

Har litt feber (38 etter paracet) og smerten er nesten uutholdelig i det smertestillende går ut :( Men hvor mye paracet kan jeg egentilg ta gjennom døgnet? Frister jo lite å dra med seg syk unge og meg selv ut i kulda med 2 bussbytter og venting dersom jeg bare blir sendt hjem med beskjed om å ta mer paracet..
Får ringe dem i morgen tidlig, de har kun telefontid 3 timer om dagen :S 

Anonymkode: 478a8...484

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Har litt feber (38 etter paracet) og smerten er nesten uutholdelig i det smertestillende går ut :( Men hvor mye paracet kan jeg egentilg ta gjennom døgnet? Frister jo lite å dra med seg syk unge og meg selv ut i kulda med 2 bussbytter og venting dersom jeg bare blir sendt hjem med beskjed om å ta mer paracet..
Får ringe dem i morgen tidlig, de har kun telefontid 3 timer om dagen :S 

Anonymkode: 478a8...484

Jeg har 1 g paracet på resept og kan ta 4 g i døgnet.

Det står vel en dagsdose på pakken du har kjøpt, er det ikke 1-2 tabletter inntil 4 ganger i døgnet på den vanlige styrken du kjøper i butikken?

Anonymkode: 83341...ce4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varte i 2 uker hos meg. Kunne ikke ta medisin pga amming.. Var helt sinnsykt vondt! Umulig å sove, spise osv . Nå 5 uker etter begynner hørselen å bli noenlunde normal. 

Anonymkode: 11440...269

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har 1 g paracet på resept og kan ta 4 g i døgnet.

Det står vel en dagsdose på pakken du har kjøpt, er det ikke 1-2 tabletter inntil 4 ganger i døgnet på den vanlige styrken du kjøper i butikken?

Anonymkode: 83341...ce4

Står 1-2 3 ganger i døgnet :( Og tok jo i går også 2 stk 2 ganger.. Så jeg er jo over døgndosen allerede.. 

Anonymkode: 478a8...484

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meg igjen.. Formen blir jo bare dårligere :( Feberen stiger sakte men sikkert (38,5 nå). Har nesten kastet opp flere ganger og føltes ut som om jeg skulle besvime i dusjen. Knakk sammen i gråt foran dattern også, hun skjønte jo fint lite. Verker i halve hodet.. Har som nevnt overkredet grensen med paracet, tok siste kl 14 ca. Bør jeg ringe legevakta eller kan jeg ta to paracet til før jeg legger meg og håpe på litt søvn også dra til legen i morra? Da jeg gikk over til å google "ørebetennelse voksen" så ser det jo ut til at "alle" får antibiotika og holder på i flere uker med dette faenskapet.. 

Anonymkode: 478a8...484

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn får gjerne ørebetennelse fordi kanalene mellom øre, øyne og svelg er så smale enda, skal lite til før det tetter seg litt og blir vondt, selv om det bare er en virusinfeksjon 

Når voksne blir så dårlig som du er nå kan det fort være en skikkelig bakterieinnfeksjon. 

Anonymkode: 83341...ce4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må komme deg til lege! Du trenger antibiotika. Om du ikke får behandling kan du faktisk få hjernehinnebetennelse. Ikke for å skremme deg, altså. Men det er sant. Selv om det er sjeldent! 

Anonymkode: 44b16...ec3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør ringe legevakten her og nå. Du bør ikke fortsette å ta mer paracet uten å ha konferert med lege. Det siste du ønsker nå er jo å pådra deg en leverskade på toppen pga. paracet.

Ring legevakten nå. Når du har så store smerter kan det være du trenger antibiotika.

God bedring! :)

Anonymkode: 765c2...1e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Du må komme deg til lege! Du trenger antibiotika. Om du ikke får behandling kan du faktisk få hjernehinnebetennelse. Ikke for å skremme deg, altså. Men det er sant. Selv om det er sjeldent! 

Anonymkode: 44b16...ec3

Oi.. Da ringer jeg legevakta med en gang.. Takk for svar

Anonymkode: 478a8...484

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Du må komme deg til lege! Du trenger antibiotika. Om du ikke får behandling kan du faktisk få hjernehinnebetennelse. Ikke for å skremme deg, altså. Men det er sant. Selv om det er sjeldent! 

Anonymkode: 44b16...ec3

Du kan ta paracet 1 g x 4 pr døgn, la det gå minst 4 timen mellom. Hvis du har Ibux kan du ta det også. Husker ikke helt hva som er maxdose på ibux. Få noen til å kjøre deg til legevakt, du må ha hjelp. 

Anonymkode: 44b16...ec3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk beskjed om å komme.. men hva i alle dager gjør jeg med dattera mi.. Skal jeg bare ta henne med meg?

Anonymkode: 478a8...484

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Fikk beskjed om å komme.. men hva i alle dager gjør jeg med dattera mi.. Skal jeg bare ta henne med meg?

Anonymkode: 478a8...484

Du må bare ta henne med hvis du ikke har noen tilgjengelig til å passe henne. 

Anonymkode: 18cc1...5d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få noen til å passe henne. Hvis du blir lagt inn på sykehus er det best at hun er med noen andre! God bedring! 

Anonymkode: 44b16...ec3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra du ringte, Hi!

Har du noen som kan passe datteren din ordner du det slik at de kommer til deg. Hvis ikke tar du henne med til legevakten, så hjelper de deg.

Anonymkode: 765c2...1e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal forsøke smertestillende og nesespray i 2 døgn før man oppsøker lege. Jeg pleier å råde til å ta 400mg ibux x3, og paracet 1g x3 og kan bytte på å ta ibux og paracet.  (Slik at det blir annenhver gang ). Legens retningslinjer for å gi antibiotika er at man har forsøkt paracet i 2 dager, det skal foreligge feber og forhøyet crp. 

Anonymkode: 115c1...b57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Man skal forsøke smertestillende og nesespray i 2 døgn før man oppsøker lege. Jeg pleier å råde til å ta 400mg ibux x3, og paracet 1g x3 og kan bytte på å ta ibux og paracet.  (Slik at det blir annenhver gang ). Legens retningslinjer for å gi antibiotika er at man har forsøkt paracet i 2 dager, det skal foreligge feber og forhøyet crp. 

Anonymkode: 115c1...b57

Hvis man får beskjed om å komme til legevakten fordi man har så store smerter at man kaster opp, skal man absolutt ikke «se det an» i to døgn på paracet og nesespray. Man skal dra til legevakten.. 

 

Anonymkode: 44b16...ec3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Hvis man får beskjed om å komme til legevakten fordi man har så store smerter at man kaster opp, skal man absolutt ikke «se det an» i to døgn på paracet og nesespray. Man skal dra til legevakten.. 

 

Anonymkode: 44b16...ec3

Hun har feber og besvimer nesten av smerter. Hun er alene med et lite barn.. å vente vil være uforsvarlig. Jeg antar hun blir lagt inn i sykehus for intravenøs antibiotikabehandling, ut fra det hun beskriver... 

Anonymkode: 44b16...ec3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Man skal forsøke smertestillende og nesespray i 2 døgn før man oppsøker lege. Jeg pleier å råde til å ta 400mg ibux x3, og paracet 1g x3 og kan bytte på å ta ibux og paracet.  (Slik at det blir annenhver gang ). Legens retningslinjer for å gi antibiotika er at man har forsøkt paracet i 2 dager, det skal foreligge feber og forhøyet crp. 

Anonymkode: 115c1...b57

Det gjelder selvfølgelig ikke med så dårlig allmenntilstand, feber, svimmelhet, følelsen av å besvime og smerter så man nesten kaster opp.

Det er forskjell på ørebetennelse og ørebetennelse altså. Når man er så dårlig oppsøker man lege!

Anonymkode: 83341...ce4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er på legevakta nå.. lille måtte være med. Ventet i 1.5 time alt.. blir en fryktelig dyr tur da. Får håpe jeg får tilbake taxiregningene

Anonymkode: 478a8...484

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...