Gå til innhold

Mannen min kuppet navnet...


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

...Aksel på vår yngste sønn. Det sto på listen vi har skrevet i fellesskap altså, så det er ikke et navn jeg ikke ønsket. Men når han ble født så sa jeg at jeg ville ha littegrann tid til å se hvilket av de vi hadde jeg syntes passet han best. 
Feks så følte jeg i det øyeblikket han kom på brystet mitt at jeg ville kjenne litt på navnet Levi... Det ga mannen min utrykk for at han ikke likte, og plutselig en dag så bare begynte han å kalle babyen Aksel -og fikk vår elste sønn til å bruke det navnet også. Da følte jeg meg litt kuppet. Spesielt når han fikk elstesønnen med på det, da følte jeg at jeg ikke kunne gjøre noe med det.

Kjenner at jeg nesten er litt snurt...og det er ikke bra. (Skal sies at med elstesønnen så la han også ned veto på navnet, så kanskje jeg hadde litt store håp om at denne gangen skulle jeg få velge? :ler:)

Nå er det dåp m en mnd, og jeg føler at jeg kanskje har en mulighet til å bidra. Dobbeltnavn. 

I alle år så har jeg vært helt motstander av dobbeltnavn (enda jeg har det selv), og syntes at veldig veldig få dobbeltnavn er fine. Men jeg vurderer altså et par nå...

Aksel Andreas 

Aksel Elias 

-Høres det helt merkelig ut? Har noen bedre forslag? Jeg ser for meg at Aksel blir navnet som blir brukt daglig, men både Andreas og Elias er navn jeg har syntes vært fine (både Aksel og Andreas er oldeforeldre her da)

Anonymkode: b38b4...b85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du bør vell heller få deg en ryggrad og stå litt opp for deg selv i fremtiden. Om du ikke reagerer når han begynner å "smake" litt på navnet, tror han vell du syntes det var greit.... 

Utover det synes jeg to fornavn blir for heftig om barnet har både mellomnavn og etternavn, eller dobbelt etternavn. Men om dere har kun ett enkelt etternavn så er det veldig pent. Av de over synes jeg Aksel Andreas var penest. 

Lykke til med dåp og oppstramming. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Kyllingbein skrev:

jeg likte Aksel Andreas. Passer til en stødig, kjekk gutt.

Takk takk! Det er det jeg heller mest mot evt selv også :) 

Anonymkode: b38b4...b85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, LeTwinsA skrev:

Du bør vell heller få deg en ryggrad og stå litt opp for deg selv i fremtiden. Om du ikke reagerer når han begynner å "smake" litt på navnet, tror han vell du syntes det var greit.... 

Utover det synes jeg to fornavn blir for heftig om barnet har både mellomnavn og etternavn, eller dobbelt etternavn. Men om dere har kun ett enkelt etternavn så er det veldig pent. Av de over synes jeg Aksel Andreas var penest. 

Lykke til med dåp og oppstramming. 

Ja ja, normalt sett så er jeg "alfaen" i husholdningen. Men tror jeg bare var så innhyllet i kjærlighet og eufori, amming og fjas at det plutselig gikk opp for meg at disse to andre gikk rundt og brukte dette navnet konsekvent :P 
Jeg har sagt klart ifra hva jeg syntes om trikset hans nå etterpå, og han går nå og sier at det er lov å bruke et annet -at det ikke er for sent å bytte :) Men jeg syntes at det blir litt rart også, når alt av familie og slekt kaller han Aksel. Derav en form for kompremiss jeg kom på i natt da jeg satt i mørket og ammet.

Dette er siste barnet, og derfor også siste navnedebatt vi har her. ...med mindre vi får oss hund da, DA skal fader meg jeg finne navnet og ingen kan si noe på det :trampe:

Takk takk :) 

Anonymkode: b38b4...b85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, februarprins2013 skrev:

Aksel er mye penere enn levi :) Aksel Andreas var pent :)

Takk 😊

Anonymkode: b38b4...b85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aksel er Superfint! Gratulerer med sønnen! 😊

Jeg gjorde forresten det samme med vår første sønn. Pappaen likte ikke noen av de jeg foreslo, men kom ikke med forslag selv. Så da jeg kom med et forslag han ikke hadde noen assosiasjoner til begynte jeg bare å bruke det. Nå mange år senere heter han det og passer det veldig godt. Tror ikke pappaen angrer. ;)

Anonymkode: 93b12...411

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aksel Andreas var kjempefint! 

Er ikke så glad i dobbeltnavn selv, men syns Aksel Andreas ble finere enn Aksel alene

Anonymkode: 92776...50b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke for sent å bytte. Han skal ha navnet resten av livet. Om det er litt navnesurr de første par mnd av det 100 år lange livet hans, så spiller det vel ingen rolle. Finn et navn du elsker, og bruk det!

Anonymkode: d319c...d3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎24‎.‎01‎.‎2018 den 13.09, LeTwinsA skrev:

Du bør vell heller få deg en ryggrad og stå litt opp for deg selv i fremtiden. Om du ikke reagerer når han begynner å "smake" litt på navnet, tror han vell du syntes det var greit.... 

Utover det synes jeg to fornavn blir for heftig om barnet har både mellomnavn og etternavn, eller dobbelt etternavn. Men om dere har kun ett enkelt etternavn så er det veldig pent. Av de over synes jeg Aksel Andreas var penest. 

Lykke til med dåp og oppstramming. 

Er det dette du sier til ei som ber om råd? Hadde du sagt det ansikt til ansikt til ei venninne eller en fremmed som spurte om råd? Det er mange andre måter å svarte på enn å be folk få seg en ryggrad...... #hvorerfolkeskikken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva i all verden er Levi for et et navn på en person i Norge (medmindre han er ortodoks jøde eller noe sånt)?

Anonymkode: c9ad4...b1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva i all verden er Levi for et et navn på en person i Norge (medmindre han er ortodoks jøde eller noe sånt)?

Anonymkode: c9ad4...b1e

Ikke så uvanlig som en skulle tro, men kanskje helt uhørt i din krets :) 

nå har vi finske aner, mulig det er derfor det falt oss mer naturlig en deg?

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Levi_(navn) 

Valget ble tilslutt Aksel Andreas da :) 

Anonymkode: b38b4...b85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...