Gå til innhold

Baby som slår og klyper andre babyer


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Min baby klyper og slår andre jevnaldrende i ansiktet under lek. Han bare ler og smiler og kikker forskrekket når de begynner å gråte. Jeg må forfølge han hvert eneste skritt pga dette. Vi er med i en veldig fin og sosial barselgruppe men jeg merker at de andre begynner å bli lei av oppførselen hans. Jeg sitter alltid med han for å avverge klyping og slåing og jeg tar hånden hans bort å sier at han bare må kose osv. 

Ingen av de andre åtte babyene i gruppe gjør dette så jeg føler veldig på at han driver på sånn. At det er noe jeg gjør feil eller jeg vet ikke. Får ofte kommentarer som "uff det der er virkelig ikke bra" eller "dette bør du ta tak i før han blir større" jeg vet bare ikke hva mer jeg kan gjøre 😦 de siste ukene har jeg ikke orket å la han møte andre barn for det er bare negativt. 

Noen som har noen tips og råd til hvordan jeg kan møte dette? Han er 11 mnd. 

Anonymkode: f8cc0...bc0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når han gjør det, eller helst når du ser han er på tur til å gjøre det, så sier du nei! Og tar han helt bort.

Anonymkode: 8e2d9...355

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Når han gjør det, eller helst når du ser han er på tur til å gjøre det, så sier du nei! Og tar han helt bort.

Anonymkode: 8e2d9...355

Ok. Har prøvd å si nei uten suksess men ta ham bort? Tenker du bort fra gulvet? Rommet vi er i eller? Er ofte på besøk hos hverandre og da er babyene på gulvet i stua. 

H.i

Anonymkode: f8cc0...bc0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er bitte liten. Det er helt helt normalt.  

Mine har bitt i den alderen.  Det som funket for oss var å ikke gi noen respons på handlingen.  Når det ikke skjedde noe, ble det kjedelig og raskt avsluttet. Når jeg hylte av smerte, lo barnet og gjorde det igjen. 

 

Det er IKKE negativ oppførsel. Han får respons for det han gjør, og han er ikke i stand til å tolke responsen som negativ. Respons er respons når man er baby (så lenge responsen ikke gjør vondt da). 

 

Ikke bekymre deg. Han vil vokse det av seg. Selvfølgelig må du følge med for å beskytte de andre, men IKKE tenk noe negativt om din sønn. Det er virkelig helt helt normalt.

Anonymkode: 04a48...777

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ok. Har prøvd å si nei uten suksess men ta ham bort? Tenker du bort fra gulvet? Rommet vi er i eller? Er ofte på besøk hos hverandre og da er babyene på gulvet i stua. 

H.i

Anonymkode: f8cc0...bc0

Du må være på hugget. Fange hånda hans før den treffer. 

Anonymkode: 69af5...62e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du må være på hugget. Fange hånda hans før den treffer. 

Anonymkode: 69af5...62e

Ja det gjør jeg 👍 er vel en gang jeg ikke klarte det og da slo han en leke i ansiktet på en annen. Jeg sitter alltid med han på gulvet lar han aldri leke alene med andre babyer. 

H.i

Anonymkode: f8cc0...bc0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Han er bitte liten. Det er helt helt normalt.  

Mine har bitt i den alderen.  Det som funket for oss var å ikke gi noen respons på handlingen.  Når det ikke skjedde noe, ble det kjedelig og raskt avsluttet. Når jeg hylte av smerte, lo barnet og gjorde det igjen. 

 

Det er IKKE negativ oppførsel. Han får respons for det han gjør, og han er ikke i stand til å tolke responsen som negativ. Respons er respons når man er baby (så lenge responsen ikke gjør vondt da). 

 

Ikke bekymre deg. Han vil vokse det av seg. Selvfølgelig må du følge med for å beskytte de andre, men IKKE tenk noe negativt om din sønn. Det er virkelig helt helt normalt.

Anonymkode: 04a48...777

Ok. Han slår aldri meg,far eller søsken hjemme. Kun jevnaldrende babyer. Han har kusiner og fettere i alderen 2-6 år og han gjør aldri det mot de. 

Synes det er vanskelig å ikke respondere.  Jeg stopper alltid hånda hans og sier :" nei ikke slå, bare kose og så får han stryke" evt så avleder jeg han med noe annet rett etterpå hvis han prøver å slå igjen. Han er blid som ei sol når han driver på og han skjønner nok ikke hvorfor det han gjør er galt.

Men Ja, jeg føler på det. Jeg vet at de andre tenker sitt. De kan sitte å kose seg med kaffekoppen i sofaen mens jeg krabber rundt på gulvet etter han. Føler egentlig ikke at vi har noe å gjøre på barseltreff da. Men så tenker jeg at det er kanskje lurt at han får sosialisert seg og øvd på dette? 

H.i

Anonymkode: f8cc0...bc0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er alle født egoister, empati må læres! Du lærer babyen din at han ikke skal slå, men være god! Det er kjempefint! Om han bare fortsetter tar du han bort fra andre babyer, og prøver igjen senere. Du må gjerne stryke og kose og vise at du er snill med de andre babyene! 

Anonymkode: 8a201...ff3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt normalt :) Jobber i bhg å har ett barn som er sånn som du beskriver.Når barnet gjør det så sier vi nei å tar barnet vekk fra ungen han/hun slo.

Anonymkode: d7295...dc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ikke hørt på råd om å overse situasjonen! Hvordan skal barnet lære av det ikke er lov å slå hvis vi ikke forteller det når barnet er i situasjonen? Det blir helt feil å ikke gjøre noe når barnet slår!

Anonymkode: d7295...dc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Si rolig)"Nei, ikke klor/bit/slå!" Ta bort fra situasjonen...."nei!" Ta bort fra situasjonen..."nei!" Ta bort fra situasjonen...repeat.

Normal oppførsel, men krever at du er på som du er. Syntes du er flink jeg, som prøver å ta tak i det! Alt for mange fjase-mammaer ler det av som "baby lek" og "guttestreker", og plutselig er de i bhg og slår ut noens tann med en spade. Så stå på, dette kommer til å gå bra.

Lykke til :) 

Anonymkode: 304da...387

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...