Gå til innhold

Normalt å prompe unormalt mye av hjemmelaget brød?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Det slår aldri feil. Når jeg baker brød selv og spiser det så får jeg så mye luft i magen og det stinker 🤢 steker jeg for kort eller hva er grunnen? Noen som vet?

Anonymkode: 346ea...768

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bruker du mye gjær og kort hevetid? Jeg bruker minimalt med gjær og hever deigen et døgn. Med vanlig mengde (50g fersk) på standard oppskrift og kort hevetid blir jeg oppblåst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker du bruker for mye gjær i forhold til mengde med mel, mulig også for kort hevetid. På 2kg mel bruker jeg en pose gjær. Den hever noen timer som oftes før den blir lagt i former, da hever den minst 30min til. Litt avhengi av hvor varmt det er i rommet, hever den for mye andre gang kan de falle sammen. 

 

Anonymkode: bb19c...037

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker lite gjær,  på en deig til fire store brød,  ca 2,2 L væske og 3+ kg mel bruker jeg trekvart pose/ kube.  Jeg blir luftig av butikkbrød... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, amandine skrev:

Jeg bruker lite gjær,  på en deig til fire store brød,  ca 2,2 L væske og 3+ kg mel bruker jeg trekvart pose/ kube.  Jeg blir luftig av butikkbrød... 

Bruker ca samme mengde, og må ofte slippe ut luft av butikkbrød

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror jeg bruker for mye gjær 👍 og jeg bruker nok for kort hevetid også. Takk for svar 😊

H.i

Anonymkode: 346ea...768

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, amandine skrev:

Jeg bruker lite gjær,  på en deig til fire store brød,  ca 2,2 L væske og 3+ kg mel bruker jeg trekvart pose/ kube.  Jeg blir luftig av butikkbrød... 

Jeg lurer på hvilken kjøkkenmaskin du har som du har plass til så mye i. I min (som har upraktisk utforming i tillegg) har jeg ikke plass til mer enn ca 2kg mel og det er litt lite. 

Anonymkode: 04763...2de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg lurer på hvilken kjøkkenmaskin du har som du har plass til så mye i. I min (som har upraktisk utforming i tillegg) har jeg ikke plass til mer enn ca 2kg mel og det er litt lite. 

Anonymkode: 04763...2de

Kan ikke svare for amandine, men jeg lager eltefrie brød. Blander alt i en stor bakebolle. Litt løsere deig enn vanlig, og heller bare deigen over i brødformer når deigen er ferdig hevet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, frk Nilsen skrev:

Kan ikke svare for amandine, men jeg lager eltefrie brød. Blander alt i en stor bakebolle. Litt løsere deig enn vanlig, og heller bare deigen over i brødformer når deigen er ferdig hevet. 

 Dett er selvfølgelig et godt alternativ jeg ikke har tenkt på☺ Har til og med en stor bakebolle stående. 

Anonymkode: 04763...2de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg lurer på hvilken kjøkkenmaskin du har som du har plass til så mye i. I min (som har upraktisk utforming i tillegg) har jeg ikke plass til mer enn ca 2kg mel og det er litt lite. 

Anonymkode: 04763...2de

Jeg bruker armene 😊  Har den største Kenwooden men bruker den ikke til brød. Jeg eller like raskt for hånd, synes jeg. 

Endret av amandine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, amandine skrev:

Jeg bruker armene 😊  Har den største Kenwooden men bruker den ikke til brød. Jeg eller like raskt for hånd, synes jeg. 

Da er det bare jeg som er lat☺ Jeg får trene litt til å gå over til å ikke bruke maskin😊

Anonymkode: 04763...2de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da er det bare jeg som er lat☺ Jeg får trene litt til å gå over til å ikke bruke maskin😊

Anonymkode: 04763...2de

Det tar ikke så lang tid, og du får fort feelingen med deigen. Jeg liker at den er relativt løs,  altså den må slippe bollen og bli glatt men ikke hard om du forstår. Jeg synes ikke brød i maskinen får samme smak, mulig fordi det ikke er så lett å regulere melmengde når jeg ikke kan kjenne deigen, på en måte? Jeg bruker mye hele korn og bløtlegger først,  så blir det saftige og holdbare brød. Relativt kald væske og lang hevetid.  Skolder hele korn om morgenen,  setter deigen når jeg kommer hjem ca kl 17ish,  baker ut ca 19.30 etterhever 30-45 minutter og steker i en time på 210 grader sånn ca. To tre ganger i uken, det blir rutine. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...