Gå til innhold

Når barn krenkes


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hva ville dere ha gjort og hvilke tiltak ville dere ønsket dersom 1.klassingen deres opplevde følgende i løpet av januar (utført av salle barn):

1. Ble sparket med vilje, kom hjem med blåveis

2. Ble slått slik at det blødde neseblod

3. Ble kalt for skolens styggeste. 

Gutten som utfører handlingene er innblandet i episode med andre barn også. 

 

Hilsen forferdelig trist mamma

Anonymkode: e1283...49b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde kontaktet rektor, kontaktlærer og guttens foreldre. Be de sette inn nødvendige tiltak. Hva er ikke ditt problem, bare pressiser du ikke vil oppleve en eneste episode til med dette barnet 

Anonymkode: e2111...1b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg hadde kontaktet rektor, kontaktlærer og guttens foreldre. Be de sette inn nødvendige tiltak. Hva er ikke ditt problem, bare pressiser du ikke vil oppleve en eneste episode til med dette barnet 

Anonymkode: e2111...1b8

Takk. 

Anonymkode: e1283...49b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva ville dere ha gjort og hvilke tiltak ville dere ønsket dersom 1.klassingen deres opplevde følgende i løpet av januar (utført av salle barn):

1. Ble sparket med vilje, kom hjem med blåveis

2. Ble slått slik at det blødde neseblod

3. Ble kalt for skolens styggeste. 

Gutten som utfører handlingene er innblandet i episode med andre barn også. 

 

Hilsen forferdelig trist mamma

Anonymkode: e1283...49b

Vel, mitt barn ble utsatt for vold på skolen av en som gikk flere trinn over. Skolen gjorde ikke noe. Til slutt dro jeg på skolen å tok meg en prat med det barnet. Rektor var i harnisk over min metode, men barnet rørte aldri barnet mitt igjen etter det.

Anonymkode: 6fe2a...2d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig er en melding til bv om dette barnet på sin plass også. Barn som holder på slik har det ofte ikke så greit hjemme.

Anonymkode: 6fe2a...2d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Forøvrig er en melding til bv om dette barnet på sin plass også. Barn som holder på slik har det ofte ikke så greit hjemme.

Anonymkode: 6fe2a...2d6

Enig om det. I min klasse på grunnskolen hadde vi 1 gutt som var en villbajas, havnet ofte i slosskamp, hadde makk i rompa, var den som oftest ble irettesatt i klasserommet.
Etter hvert forstod vi jo at han ikke hadde det så bra hjemme, vi hadde noen i klassen som bodde i samme nabolag, og gikk litt hjemme hos dem. Det var likevel ikke så vanlig på den tiden å melde til barnevernet, alle visste jo hva som foregikk.

Jeg har i ettertid vært i praksis i psykiatrien hvor mammaen til denne gutten pleide å gå. Snakket litt med henne, og forstod at hun ikke hadde hatt det så bra i det forholdet hun var i da, selv om de bodde sammen lenge, og fikk 3 barn sammen i løpet av 7-8 år. Jeg husker ikke hvor store barna var når de gikk fra hverandre, men tror det var til etter vi gikk ut av grunnskolen. 

Hadde man bare hatt mer kunnskap da, og vært mer opplyst, gjelder kanskje ikke meg som var barn, men tenker på de voksne.

Meld fra. Gutten og familien kan få hjelp.

Anonymkode: 995eb...31e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Her er dessverre mor selv utdannet psykolog og far har en lederstilling i helsevesenet. 

Anonymkode: e1283...49b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg hadde kontaktet rektor, kontaktlærer og guttens foreldre. Be de sette inn nødvendige tiltak. Hva er ikke ditt problem, bare pressiser du ikke vil oppleve en eneste episode til med dette barnet 

Anonymkode: e2111...1b8

 

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Forøvrig er en melding til bv om dette barnet på sin plass også. Barn som holder på slik har det ofte ikke så greit hjemme.

Anonymkode: 6fe2a...2d6

Enig med begge disse!

Jeg ville også krevd at skolen lager en skriftlig plan for hva de gjør for å hindre at ditt barn blir utsatt for vold. Sjekk lovverket, og vis til lovverket rundt dette. Jeg ville levert en skriftlig klage til rektor og lærer, da er det en mer formell klage, og skolen kan ikke bortforklare den senere.

Anonymkode: 42998...996

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Takk for svar. Her er dessverre mor selv utdannet psykolog og far har en lederstilling i helsevesenet. 

Anonymkode: e1283...49b

Da vet de nok hva de skal si for å omgås bv, men de kan likevel ikke bortforklare det at gutten deres er voldelig og at skolen er nødt til å gjøre tiltak for å hindre at barnet deres skader andre. Så meld til bv likevel! Yrker og tittel betyr ikke at man er en god omsorgsperson.

Anonymkode: 42998...996

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle barn har krav på en trygg skolehverdag, jeg hadde krevd at mobberen hadde en voksen på seg hele tiden, om ikke burde han flytte skole.

Anonymkode: 56344...64c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk for svar. Her er dessverre mor selv utdannet psykolog og far har en lederstilling i helsevesenet. 

Anonymkode: e1283...49b

Det er ikke dermed sikkert at de er gode foreldre, selv om de opptrer sånn.

Pappaen til denne gutten som gikk i min klasse var også en betydningsfull mann i byen. Han banket dessverre kona og ungene likevel. husker ikke hva moren jobbet med da.

Anonymkode: 995eb...31e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min gutt har opplevd det samme. En gutt i klassen drar med andre. Jeg har snakket med foreldrene uten at det hjalp.

Nå tar jeg det med lærer, sosiallærer og rektor, og jeg har varslet at om dette ikke slutter vil jeg melde videre opp i systemet.  Jeg har også sagt at jeg kommer til å kreve en voksen person på han hele tiden.

 

Ovenfor gutten min er jeg opptatt av å ivareta han, samtidig ha fokus på at dette ikke er mobbing eller handler spesielt om han. Det er flere andre som har det på samme måte

Anonymkode: 58fe6...a9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville helt klart snakket med læreren om hva som hadde skjedd, men jeg ville også hørt skolens versjon av hva som hadde hendt. Det kunne jo hende at mitt barn ikke var helt uskyldig.

Anonymkode: ef21d...ac1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk for svar. Her er dessverre mor selv utdannet psykolog og far har en lederstilling i helsevesenet. 

Anonymkode: e1283...49b

De kan jo være det og likevel slite med sin sønn. 

Jeg er pedagog og har plenty av kollegaer som sliter med det ene barnet sitt...

Anonymkode: 9be57...d9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min sønn var i en lignende situasjon nå i høst. To i klasse var ganske stygg mot han, de slo, sparket, skrev stygge lapper til han osv. Første gang det skjedde ringte jeg lærer, andre gang så sendte jeg mail til lærer og tredje gang sendte jeg mail til lærer og rektor og henviste til paragraf 9 a og ba om at det ble satt i gang tiltak. Da ble det fart i sakene.

Der står det at det er elevens egne opplevelser som er avgjørende. Når du har henvist til den paragrafen og bedt de sette inn tiltak så har de 5 (?)dager på seg til å gjøre det. Ikke gi deg. Send Mail til lærer og rektor og be om at det blir satt i gang tiltakt

Anonymkode: 69846...d8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er lærer, har mye spes.ped. undervisning med elever med ulike utfordringer., og har selv et barn som blir mobbet OG er voldelig (mest som resultat av langvarig plaging fra et annet barn). Det er frustrerende og vondt å ha problemer med barnet sitt, og det hjelper ikke hvilken utdannelse man har. Det eneste jeg vet, er at man er rimelig hjelpesløs med mindre foreldrene til de andre barna som er involverte, ikke bryr seg. Vi bor i ei iskald bygd, der man passer kun på sine egne. Vi opplever å bli utestengt fordi barnet vårt sliter. Han er stemplet som 'slem' og vi vet jo alle at de fleste lever opp til de stemplene de får. Men vi gjør vårt beste, gjør alt i vår makt og mer til for at sønnen vår skal gjøre helomvending og takle den vonde behandlingen han får fra jevnaldrende, slik at han kanskje klarer å få venner i stedet for uvenner. Verden er grusomt urettferdig. 

Anonymkode: 839da...da6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Takk for svar. Her er dessverre mor selv utdannet psykolog og far har en lederstilling i helsevesenet. 

Anonymkode: e1283...49b

Det betyr ingenting. Jeg har selv meldt der en av foreldrene var politi.

Ellers enig med andre svar her. For hver gang du sier ifra så hev nivået et hakk hvis ingenting skjer. De kan ikke ligge bakpå for lenge da det kan være ødeleggende for din sønn (og det andre barnet da han ikke får den hjelpen han trenger til regulering).

Anonymkode: ab622...36d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde krevd tiltak etter paragraf 9 a, og ventet en ukes tid på bedring. Tiltak skulle vært kontinuerlig oppfølging av barnet som har utøvd vold. Hadde ikke det skjedd ville jeg meldt skolen til fylkesmannen. Men aller først hadde jeg meldt saken til barnevernet. Og involvert rektor, inspektør og kontaktlærer allerede i morgen. Dersom barnet ikke hadde vært sikret et trygt skolemiljø hadde jeg holdt barnet hjemme til ressursene var på plass.

Anonymkode: ea38a...a33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...