Gå til innhold

Hvordan i alle dager har jeg fått et barn som hater å lese?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Som barn var jeg en skikkelig bokorm, og jeg er fremdeles svært glad i å lese. Som barn leste jeg i blant hele natten gjennom for å se hvordan en bok endte.

Har helt fra min datter var baby lest høyt for henne og oppfordret henne til å lese, og gjør det enda. Hun lærte å lese da hun var 5 år, leser raskt og godt og har masse bøker hjemme, men hater å selv lese skjønnlitteratur :(. Nå er hun 12, og fremdeles er det slik at hun kun låner fagbøker om ulike tema om vi er på biblioteket. Finner hun en sjelden gang en skjønnlitterær bok som fenger, så dabber interessen likevel av når hun er rundt halvveis i boka. 

Noen tips? 

Anonymkode: 80b71...057

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men så lenge hun liker å lese og vil lese, hva gjør det at hun ikke liker skjønnlitteratur? Oppfordre henne til å lese, uansett hva, om så det er ukeblader! Alle har da ulike preferanser og vil lese det som fenger mest. Smaken forandrer seg jo også som oftes gjennom livet. Jeg har perioder hvor jeg kun leser krim, eller kun leser biografier, eller kun romaner, osv. 

Oppfordre til selve lesegleden, det er det viktigste! 

Anonymkode: de2ea...d75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun liker ikke lese. La henne lese faglitteratur da. Jeg leser mye, men bare faglitteratur. Synes det meste annet er kjedelig. 

Anonymkode: 5718d...ae7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke mas på henne.

Jeg er en skikkelig bokorm selv, leser i snitt to bøker i uka og har lest helt vannvittige mengder bøker helt fra jeg gikk på barneskolen.

Jeg har også en sønn (14 år nå) som ikke kan fordra å lese bøker. Jeg har dratt meg i håret i frustrasjon for det er jo umulig å finne bøker som fenger han. Hverken krim, fantacy eller noe som andre gutter liker har fenget han.

Men jeg har landet på at press ihvertfall ikke gjør det bedre. For å fremme lesing har jeg abonnert på Illustrert vitenskap o.l. blader for de leser han litt i. Han har også litt sansen for humor, så jeg har kjøpt Pondus tegneseriebøker o.l, lesing er lesing.

Han er ihverfall vokst opp i et hjem fullt av bøker, blitt oppmuntret til å lese, blitt lest for osv så forhåpentligvis våkner leselysten etterhvert.

Anonymkode: c5774...2b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg igjen! Jeg har alltid lest mye, som deg kunne jeg lese hele natten, min 11-åring begynte å lese tidlig og jeg var fornøyd. Men, hun hater å lese bøker og alt annet, jeg lurer noen ganger på om hun virkelig er min😂

Jeg kan ikke presse henne, annet enn at lesetiden på kvelden skal brukes på å lese, så da leser hun😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ingen TV eller andre skjermer.

Anonymkode: ac5ca...c3e

Morsomt. Hvis vi hadde levd i 1970 så hadde det sikkert vært et alternativ, men vi er i 2018 og det er snakk om en 12- åring med et sosialt liv dette her. 

Vi hadde for øvrig verken TV, iPad eller skjermmobil før hun ble 8 år, og det hadde åpenbart ingen effekt på leselysten.

Anonymkode: 80b71...057

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hun liker ikke lese. La henne lese faglitteratur da. Jeg leser mye, men bare faglitteratur. Synes det meste annet er kjedelig. 

Anonymkode: 5718d...ae7

De må lese 1,5 time skjønnlitteratur som lekse ukentlig, så det er ikke bare opp til meg. Det er et mareritt å motivere nok til at det blir gjort. Og jeg skulle uansett så gjerne ha funnet en måte å få henne interessert i å lese mer på...

Anonymkode: 80b71...057

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

De må lese 1,5 time skjønnlitteratur som lekse ukentlig, så det er ikke bare opp til meg. Det er et mareritt å motivere nok til at det blir gjort. Og jeg skulle uansett så gjerne ha funnet en måte å få henne interessert i å lese mer på...

Anonymkode: 80b71...057

Snakk med læreren!

Mengdetrening er viktig, det er sånn man får opp lesehastigheten, men det spiller virkelig ingen rolle om man leser om en fantasifugur i en skjønnlitteraturbok eller om vulkanene på Island i en faktabok. Lesing er lesing, det viktigste er treningen.

Det er også sånn at de fleste av oss har mye høyere lesehastighet når vi leser skjønnlitteratur enn når vi leser faglitteratur, så at hun får lesetreningen sin i faglitterærer bøker er slett ikke negativt i det hele tatt.

Anonymkode: c5774...2b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De må lese 1,5 time skjønnlitteratur som lekse ukentlig, så det er ikke bare opp til meg. Det er et mareritt å motivere nok til at det blir gjort. Og jeg skulle uansett så gjerne ha funnet en måte å få henne interessert i å lese mer på...

Anonymkode: 80b71...057

Hvis de selv kan velge hva de vil lese, så må vel faglitteratur være greit? Skjønnlitterære bøker gir meg ingen ting om de ikke er basert på et snev av fakta. Kanskje hun vil lese om hun får lese bøker basert på fakta?

Anonymkode: 5718d...ae7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ikke mas på henne.

Jeg er en skikkelig bokorm selv, leser i snitt to bøker i uka og har lest helt vannvittige mengder bøker helt fra jeg gikk på barneskolen.

Jeg har også en sønn (14 år nå) som ikke kan fordra å lese bøker. Jeg har dratt meg i håret i frustrasjon for det er jo umulig å finne bøker som fenger han. Hverken krim, fantacy eller noe som andre gutter liker har fenget han.

Men jeg har landet på at press ihvertfall ikke gjør det bedre. For å fremme lesing har jeg abonnert på Illustrert vitenskap o.l. blader for de leser han litt i. Han har også litt sansen for humor, så jeg har kjøpt Pondus tegneseriebøker o.l, lesing er lesing.

Han er ihverfall vokst opp i et hjem fullt av bøker, blitt oppmuntret til å lese, blitt lest for osv så forhåpentligvis våkner leselysten etterhvert.

Anonymkode: c5774...2b2

Kanskje det er den eneste måten å gjøre det på... Men har han aldri leselekser?

Når vi senere flytter så håper jeg på å få råd til et ekstra rom som kan bli brukt som bibliotek og kontor. Ser for meg bokhyller, en riktig deilig godstol og et lite bord til å ha kakaoen på :). Kanskje leselysten og nysgjerrigheten våkner da? 

 

Anonymkode: 80b71...057

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Snakk med læreren!

Mengdetrening er viktig, det er sånn man får opp lesehastigheten, men det spiller virkelig ingen rolle om man leser om en fantasifugur i en skjønnlitteraturbok eller om vulkanene på Island i en faktabok. Lesing er lesing, det viktigste er treningen.

Det er også sånn at de fleste av oss har mye høyere lesehastighet når vi leser skjønnlitteratur enn når vi leser faglitteratur, så at hun får lesetreningen sin i faglitterærer bøker er slett ikke negativt i det hele tatt.

Anonymkode: c5774...2b2

Hun hadde spurt selv, men fått beskjed om at det måtte være skjønnlitteratur.

Anonymkode: 80b71...057

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hun hadde spurt selv, men fått beskjed om at det måtte være skjønnlitteratur.

Anonymkode: 80b71...057

Det er virkelig det teiteste jeg har hørt på lenge, hva i alle dager begrunner læreren det med?

Ville absolutt tatt en telefon til læreren og fått en begrunnelse på hvorfor hun må lese skjønnlittereatur når det er faglitteratur som fenger henne. 

Anonymkode: c5774...2b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hun hadde spurt selv, men fått beskjed om at det måtte være skjønnlitteratur.

Anonymkode: 80b71...057

Med mindre de jobber med tema «skjønnlitteratur» på skolen, så bør det ikke være er problem å lese bøker basert på sanne historier. Det finnes ikke noe mer kjedelig enn å lese «bak de store eiketrærne hvor bladene, som var i alle regnbuens farger, begynte å falle» det kjeder meg skikkelig. Men å lese feks «jakten på Olav den hellige» var interessant. Fakta og historie i ett. Eller «sumitras story». Enkel å lese, på engelsk og basert på fakta.

Anonymkode: 5718d...ae7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Med mindre de jobber med tema «skjønnlitteratur» på skolen, så bør det ikke være er problem å lese bøker basert på sanne historier. Det finnes ikke noe mer kjedelig enn å lese «bak de store eiketrærne hvor bladene, som var i alle regnbuens farger, begynte å falle» det kjeder meg skikkelig. Men å lese feks «jakten på Olav den hellige» var interessant. Fakta og historie i ett. Eller «sumitras story». Enkel å lese, på engelsk og basert på fakta.

Anonymkode: 5718d...ae7

Bøker basert på sanne historier? Det ER skjønnlitteratur. Jakten på solar den hellige er skjønnlitteratur. Sakprosa og biografier stiller seg i en annen kategori og er faktabasert informasjon med valide kilder. 

 

På grunnskolen må elevene følge undervisningen og den er sjeldent lagt opp til at hver enkelt elev kan fordype seg i et valgfritt emne. Å lese skjønnlitteratur er er viktig element i undervisningen og fastsatt av regjeringen av en grunn. På samme måte som man ikke kan telle med medbragte paprikaen i mattetimene fordi man har en rperesanse for det og det flir lettere da, nprnydbevriskifnwn kjenninger læreplanmål som omhandler kalkulatorbruk.

Anonymkode: 90e51...cd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er virkelig det teiteste jeg har hørt på lenge, hva i alle dager begrunner læreren det med?

Ville absolutt tatt en telefon til læreren og fått en begrunnelse på hvorfor hun må lese skjønnlittereatur når det er faglitteratur som fenger henne. 

Anonymkode: c5774...2b2

Årsaken til at jeg ikke har tatt det videre (i det minste enda) er at jeg er delvis enig med læreren. I tillegg til leseferdigheter, så får man også bedre begrepsforståelse og emosjonell læring ved å lese skjønnlitteratur. Men er akkurat dette et tapt slag, så får jeg kanskje fortsette å lese dette høyt, og min datter få gå over til faglitteratur...

Anonymkode: 80b71...057

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det på samme måte med min gutt på 13. Han har funnet en og annen bok han liker og har lest disse, men det skal mye til før han setter i gang. Han liker helst å lese faktabøker og Donald Pocket, så da oppmuntrer jeg heller til det - og han hadde heldigvis en lærer på barneskolen som så at det var en god løsning for å få han til å lese mer. Nå er det ungsdomsskolen som gjelder, og det er litt andre krav ift hvilke bøker de må lese, men så har han blitt eldre og skjønner heldigis det - så han leser skjønnlitteratur når han må, men om han får velge går det i faktabøker og Donald Pocket.

Jeg elsker jo å lese selv, og må alltid ha minst en bok tilgjengelig og med meg i vesken til en hver tid - så hadde jo håpet at gutten mn skulle bli like glad i å lese som meg, men er nok ikke noe som nødvendigvis går i arv, selv om de både er flinke å lese og har blitt lest mye til som liten. Helt annerledes med yngste, hun er 10,5 år og pløyer gjennom bøker på rekordfart. Hun elsker skjønnlitteratur, og særlig Clue-bøkene til Jørn Lier Horst og serien og kattekrigerene og Dustedagboka, men også klassikere av Astrid Lindgren og Anne fra Bjørkely. De er som sagt veldig forskjellige der, men har fått samme "oppdragelsen" når det gjelder bøker og lesing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ingen TV eller andre skjermer.

Anonymkode: ac5ca...c3e

Helt enig! Hos oss er regelen 1/2 time på hverdager og 1 time for 11-åringen på helgedager. Resten av tida må jo fylles med andre ting, og da blir det spennende å lese. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal hun absolutt like å lese slike bøker du mener hun bør lese? Har ett barn som aldri har lest en skjønnlitelær bok på sine 13år, utenom den ene boka hun måtte skrive omtåle på skolen om. Den vil jeg også tro hun fikk storesøster til å lese for seg, for hun hatet virkelig å lese den. 

Men hun er en skikkelig lesehest når det er bøker hun liker, og da har hun lest boka fra perm til perrm før vi nesten aner hva hun leser. I førsteklasse gikk hun i bokhylla hjemme og fant alle faktabøker vi hadde. De store tykke bøkene om stjerner, planeter, dyrebøker osv var lesebøkene hun hadde, såvidt hun klarte å bære sekken noen ganger siden bøkene var så store og tunge. Historiebøker har hun også lest, men ikke fra perm til perm. Bibelen begynte hun på, men den var vistnok en kjedelig historiebok som alle andre leste. 

Utifra hvordan hun gjør det på skolen så har det ikke hemmet henne å ikke lese skjønnlittelære bøker, heller motsatt. Hun kan litt om veldig mye uten at hun tenker over det. Hun kan ikke alt hun har lest, for hun har ikke lest pga at hun vil lære det hun leser, men langt bak i hjernen så er mye informasjon som plutselig kommer frem. Så la barnet ditt lese det hun vil, det er faktisk mye lærdom i det hun leser og jo mer hun leser jo bedre blir hun også til å lese. 

Anonymkode: 9caf3...7f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vokst opp med lærere på alle kanter, de leste så de brødfødde alle verdens krimforfattere.  Selv synes jeg det var gørrkjedelig. Har lest mye faglitteratur, men skjønnlitterære bøker har aldri interessert meg.. I voksen alder har jeg forstått at jeg bare aldri har likt historier som andre har funnet på.. , kjedelig å lese noe som bare er fantasien til en annen. Biografier og vitkelighetserfarte opplevelser kan være spennende.., om de ikke bruker for lang tid med å komme til poenget. Synes bare det er gørrkjedelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22. januar 2018 den 11.10, Anonym bruker skrev:

Som barn var jeg en skikkelig bokorm, og jeg er fremdeles svært glad i å lese. Som barn leste jeg i blant hele natten gjennom for å se hvordan en bok endte.

Har helt fra min datter var baby lest høyt for henne og oppfordret henne til å lese, og gjør det enda. Hun lærte å lese da hun var 5 år, leser raskt og godt og har masse bøker hjemme, men hater å selv lese skjønnlitteratur :(. Nå er hun 12, og fremdeles er det slik at hun kun låner fagbøker om ulike tema om vi er på biblioteket. Finner hun en sjelden gang en skjønnlitterær bok som fenger, så dabber interessen likevel av når hun er rundt halvveis i boka. 

Noen tips? 

Anonymkode: 80b71...057

Drit i skjønnlitteratur, la henne lese fagbøker. Har selv brukt "Barnas Store Sjakkbok" som godnatthistorie, samt "Norges fugler" og legeboka "Au! Promp! Atsjo!". Hun har kanskje ikke interesse av fantasi. Mye fint man kan lese likevel. 

Anonymkode: a8e51...7e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hatet å lese da jeg var ung. Var ett aktivt barn som heller lekte i skogen, bygde trehytte, sparket fotball eller hoppet strikk. Jeg las om jeg måtte på skolen, men prøvde jammen å unngå det da også. Nå er halve stua mi fylt med bøker og lese er en fin hobby. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...