Gå til innhold

Begynnende overgangsalder, hva betyr det?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg fikk brev fra fastlegen, jeg har tatt endel blodprøver der. Det sto at jeg er i begynnende overgangsalder. Hva betyr det? Hvor lang tid tar det før begynnende til man er i den?

Anonymkode: 176b4...6f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du er i overgangsalderen, den har startet betyr det. Den kan var i alt fra 5-10 år. Det betyr at østrogennivået (kjønnshormon), AMH-nivået (eggreserver) er lavere enn for de som ikke har startet overgangsalderen. 

Anonymkode: db887...14e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Du er i overgangsalderen, den har startet betyr det. Den kan var i alt fra 5-10 år. Det betyr at østrogennivået (kjønnshormon), AMH-nivået (eggreserver) er lavere enn for de som ikke har startet overgangsalderen. 

Anonymkode: db887...14e

Så det betyr at jeg nå er i overgangsalderen? Jeg syns det er litt tidlig. Moren min var 52 da hun kom i.

 

Anonymkode: 176b4...6f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betyr nok at du har startet overgangsalderen ja. :/ om moren din var 52 har ikke noe å si.

Anonymkode: 106ae...198

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Betyr nok at du har startet overgangsalderen ja. :/ om moren din var 52 har ikke noe å si.

Anonymkode: 106ae...198

Grunnen til at jeg tok mangeblodprøver pga nattsvette og hetetokter. Så blodprøver viser ikke hvor langt inne i overgangsalderen man er? Begynnende eller midt i, det er det samme?

Anonymkode: 176b4...6f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvor gammel er du?

Anonymkode: 84e35...0d9

Jeg er 44.

Anonymkode: 176b4...6f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Grunnen til at jeg tok mangeblodprøver pga nattsvette og hetetokter. Så blodprøver viser ikke hvor langt inne i overgangsalderen man er? Begynnende eller midt i, det er det samme?

Anonymkode: 176b4...6f2

Det er vanskelig å tidfeste, for det varierer for alle kvinner. Du er tydeligvis i gang siden du har symptomer. Bare å la det gå sin gang og håpe det ikke varer så altfor lenge :/

Anonymkode: db887...14e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Grunnen til at jeg tok mangeblodprøver pga nattsvette og hetetokter. Så blodprøver viser ikke hvor langt inne i overgangsalderen man er? Begynnende eller midt i, det er det samme?

Anonymkode: 176b4...6f2

Symptomene betyr jo også at du er i overgangsalderen, har du mensen enda?

Det er vel vanskelig å si hvor langt inn i overgangen du er, for det er så individuelt hvor lenge den varer.

Anonymkode: fff10...cbb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Symptomene betyr jo også at du er i overgangsalderen, har du mensen enda?

Det er vel vanskelig å si hvor langt inn i overgangen du er, for det er så individuelt hvor lenge den varer.

Anonymkode: fff10...cbb

Jeg er forresten 43 år og ferdig med overgangsalderen selv, det går helt fint.

Deilig å slippe mensen ;)

 

Anonymkode: fff10...cbb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Symptomene betyr jo også at du er i overgangsalderen, har du mensen enda?

Det er vel vanskelig å si hvor langt inn i overgangen du er, for det er så individuelt hvor lenge den varer.

Anonymkode: fff10...cbb

Jeg har mensen ja. 

Anonymkode: 176b4...6f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er forresten 43 år og ferdig med overgangsalderen selv, det går helt fint.

Deilig å slippe mensen ;)

 

Anonymkode: fff10...cbb

Jeg ble ordentlig lei meg da jeg fikk dette brevet. Føler en sorg. Følte du det sånn?.

Anonymkode: 176b4...6f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg ble ordentlig lei meg da jeg fikk dette brevet. Føler en sorg. Følte du det sånn?.

Anonymkode: 176b4...6f2

Ble nok litt annerledes for meg for jeg måtte fjerne eggstokkene pga en svulst. Jeg fikk hormontilskudd, men hadde masse bivirkninger på de, så det var bare så godt å kunne slutte på dem og la kroppen være naturlig.

Jeg har ingen negative tanker rundt det å ikke være fruktbar lenger, det er helt greit.

Anonymkode: fff10...cbb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ble nok litt annerledes for meg for jeg måtte fjerne eggstokkene pga en svulst. Jeg fikk hormontilskudd, men hadde masse bivirkninger på de, så det var bare så godt å kunne slutte på dem og la kroppen være naturlig.

Jeg har ingen negative tanker rundt det å ikke være fruktbar lenger, det er helt greit.

Anonymkode: fff10...cbb

Jeg har jo ingen tanker om flere barn, så sorgen er ikke pga manglende fruktbarhet. Tenker liksom at nå går det bare nedover. At jeg ikke er 100% kvinne lengre.

Anonymkode: 176b4...6f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er du fremdeles 100% kvinne! Det er noe alle kvinner opplever. Teite tanker må du bare legge vekk, nå forer du bare de negative tankene dine og graver deg ned i selvmedlidenhet, hvorfor ikke bare se på det som en del av den naturlige delen av å være en kvinne?

 

Jeg har ikke fylt 35 år enda, men har likevel ikke livmor lenger. Det gjør meg ikke mindre kvinne, men ifølge din tankegang så mener du at jeg er det? Det er jo bare skikkelig tåpelig! Nei, fokuser heller på det positive; nattesvetten og hetetoktene har sin naturlige forklaring og det er ikke noe farlig.

Anonymkode: 104e4...bcf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Selvfølgelig er du fremdeles 100% kvinne! Det er noe alle kvinner opplever. Teite tanker må du bare legge vekk, nå forer du bare de negative tankene dine og graver deg ned i selvmedlidenhet, hvorfor ikke bare se på det som en del av den naturlige delen av å være en kvinne?

 

Jeg har ikke fylt 35 år enda, men har likevel ikke livmor lenger. Det gjør meg ikke mindre kvinne, men ifølge din tankegang så mener du at jeg er det? Det er jo bare skikkelig tåpelig! Nei, fokuser heller på det positive; nattesvetten og hetetoktene har sin naturlige forklaring og det er ikke noe farlig.

Anonymkode: 104e4...bcf

Jeg mener ikke at du ikke er 100% kvinne. Jeg sier hva jeg føler at jeg ikke lengre er. Jeg har, siden jeg var 12 år, forbannet menstruasjonen. Nå tenker jeg at det blir trist etterhvert å miste den. Foreløpig er den hverken forandret eller mistet. Jeg begynte med nattsvetting for ca. 1.5 år siden. Takk for svar.

Anonymkode: 176b4...6f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn som jeg har forstått det så kan du fremdeles bli gravid.... Så lenge du har mensen... Du er kvinne...

Anonymkode: c4631...257

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Sånn som jeg har forstått det så kan du fremdeles bli gravid.... Så lenge du har mensen... Du er kvinne...

Anonymkode: c4631...257

Jeg vil ikke bli gravid. Jeg har alltid syntes overgangsalder er "skummelt". Som at nå er det slutt. Mister man mensen langt inne i overgangsalderen?

Anonymkode: 176b4...6f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er 44.

Anonymkode: 176b4...6f2

Jeg er også 44 og fikk den samme beskjeden per brev da jeg var 43. Hva med hormonplaster, har du fått tilbud om det ? For det kan du nemlig få når du er så tidlig ute som det vi er. 

Anonymkode: d525b...fad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg vil ikke bli gravid. Jeg har alltid syntes overgangsalder er "skummelt". Som at nå er det slutt. Mister man mensen langt inne i overgangsalderen?

Anonymkode: 176b4...6f2

Det er også individuelt 

For noen er første symptom at mensen blir uregelmessig og kommer sjeldnere, men for deg var jo hetetokter første symptom 

Anonymkode: fff10...cbb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg vil ikke bli gravid. Jeg har alltid syntes overgangsalder er "skummelt". Som at nå er det slutt. Mister man mensen langt inne i overgangsalderen?

Anonymkode: 176b4...6f2

Hva som er slutt da?

Anonymkode: c4631...257

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er også 44 og fikk den samme beskjeden per brev da jeg var 43. Hva med hormonplaster, har du fått tilbud om det ? For det kan du nemlig få når du er så tidlig ute som det vi er. 

Anonymkode: d525b...fad

Bruker du hormonplaster? Hva hjelper det evnt mot? Jeg er litt redd for å påføre kroppen hormoner... Moren min hadde brystkreft. Jeg tror jeg må bestille time hos legen.

Anonymkode: 176b4...6f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo ikke slik at man våkner opp og er i overgangsalderen. Går jo gradvis over mange år. 

Anonymkode: 94911...2e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.1.2018 den 6.59, Anonym bruker skrev:

Bruker du hormonplaster? Hva hjelper det evnt mot? Jeg er litt redd for å påføre kroppen hormoner... Moren min hadde brystkreft. Jeg tror jeg må bestille time hos legen.

Anonymkode: 176b4...6f2

Jeg har fikk utskrevet hormonplaster for et år siden, men våget ikke ta det, pga kreft hos nærme slektninger. Jeg hadde nok trengt det plasteret, da plagene mine går veldig utover livskvaliteten min, med både søvnløshet, uro, jeg har og fått angst, noe jeg  ikke har vært et plaget med før overgangsalder. Grunnen til at jeg har fått anbefalt hormonbehandling /plaster, er fordi det visstnok skal ha god effekt på de overgangsplagene som jeg sliter med. Men for å være helt sikker på at jeg skal tørre å starte på hormoner, så har jeg bestillt time hos en spesialist, for å få en annens vurdering også. Så er nok lurt å få time til en som kan svare deg på de spørsmål du måtte ha rundt dette med hormonbehandling og overgangsalder :) 

Anonymkode: d525b...fad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...