Gå til innhold

Svangerskapsdepresjon?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Kan noen fortelle meg; Når vet man at man har sv.skapsdepresjoner?
Er det i det hele tatt noe som heter det..?! 
Isåfall, antar jo dette da er snakk om en depresjon som oppstår under sv.skapet... 

Jeg er mye deprimert for tiden.. Tar meg veldig nær av det meste. Gråter mye. Og føler meg generelt veldig lite verdt, til bry, lite tiltrekkende, ja.. Jeg er vel egentlig ganske langt nede. Tør liksom ikke prate med noen om dette, da det er så sårt tema for meg..
Nevner jeg noe for samboer, at han kan ta litt mer hensyn da jeg er nærtagen og sår om dagen, blir han bare irritert og går i forsvarsmodus. Så jeg føler jo at alt jeg sier og gjør er feil.. 

Sikkert et veldig sutrete innlegg.. Men jeg ønsker vel egentlig kun svar på det jeg har spurt om :) Ingen kvasse, unødvendige kommentarer takk. Det hjelper lite på en sår sjel. 

Anonymkode: 9794b...e2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er noe som heter svangerskapsdepresjon. 

Enkelte kan respondere slik på de hormonelle forandringene, og eller utvikle dette da man som gravid er ekstra sårbar.

Gå til legen og fortell om det. 

Anonymkode: 1259b...c0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde det både i andre og tredje svangerskap. Var for «stolt» til å innrømme det til noen. Syntes det virket så voldsomt med psykolog da jeg var hos fastlegen og hun fattet mistanke. Så jeg sa det gikk bedre neste gang, men det gjorde det jo ikke. Burde søkt hjelp, men vet liksom ikke hva jeg var deprimert over så derfor var terskelen høy for å søke hjelp hos meg. Jeg er jo liksom aldri syk eller noe. Står på hele tiden, så var på en måte et nederlag for meg å innrømme denne depresjonen. Du bør søke hjelp, for den har tidvis hengt igjen enda og minste blir snart 2 år. Den videreføres ofte til fødselsdepresjon, og det er tøft å føle lite glede i livet som man gjør da. Lykke til hi, håper du kan ta lærdom av min historie.

Anonymkode: 18d47...23b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk! Jeg har alltid klart meg selv.. Vært igjennom mye dritt i livet, men taklet det alene hver gang. Så jeg ønsker jo også å få til dette alene; for ja, som du sier, det føles som et nederlag.. Ikke vil jeg prate med noen om det heller, liker ikke å fremstå som svak :/ Men jeg føler meg svak om dagen.. Føler meg alene, trist og lei! 

Så som dere foreslår, bør jeg vel ta det opp med lege! Aff.. Den grusomme dørstokkmila!! Får prøve å ta et steg av gangen :) Takk dere!

Anonymkode: 9794b...e2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Tusen takk! Jeg har alltid klart meg selv.. Vært igjennom mye dritt i livet, men taklet det alene hver gang. Så jeg ønsker jo også å få til dette alene; for ja, som du sier, det føles som et nederlag.. Ikke vil jeg prate med noen om det heller, liker ikke å fremstå som svak :/ Men jeg føler meg svak om dagen.. Føler meg alene, trist og lei! 

Så som dere foreslår, bør jeg vel ta det opp med lege! Aff.. Den grusomme dørstokkmila!! Får prøve å ta et steg av gangen :) Takk dere!

Anonymkode: 9794b...e2e

Jeg som skrev over. Har også vært gjennom mye dritt i livet som jeg bare har taklet alene. Derfor valgte jeg å gjøre det disse gangene og, men vært noen tøffe år. De to svangerskapene var tette som gjorde det ekstra belastende i forhold til depresjonen. Denne dørstokkmila kan være lang for «flinke piker» ja. Men det er forferdelig tøft å gå rundt deprimert over lang tid. Håper du får hjelpen du trenger. Du har jo kommet et steg på vei når du skriver innlegg her. Kanskje det gjør at du klarer å få hjelp! 

Anonymkode: 18d47...23b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en mild utgave av det i mitt svangerskap.  Taklet ikke folk og folkemengder, mye lei meg. Klarte ikke å snakke med noen om graviditeten,  unngikk kjentfolk hvis jeg var i butikken osv, følte meg utilpass i min egen kropp. Fikk ekstra mye oppfølgning av legen min, ble sykemeldt, med depresjonsfølelse. Ca 3 uker før termin var det akkurat som om noen skrudde på en bryter og jeg følte meg mer som meg selv igjen. 

Anonymkode: 0ee6b...136

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde også svangerskapdepresjon som jeg ikke fortalte til noen. Kort tid etter fødsel fikk jeg alvorlig fødselsdepresjon,det var så gale at jeg helt seriøst hadde tenkt å gi fra meg barnet mitt. Så mitt råd er å søke om hjelp allerede nå så unngår du kanskje å få fødselsdepresjon itellegg.

Anonymkode: 7f85d...a59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for at dere deler erfaringene deres!! Er så vanskelig å vite når man aldri har gått gravid før, aldri kjent på slike følelser.. Vondt å føle seg svak og i veien til en hver tid!! 

Jeg skal definitivt snakke med noen om dette! Ikke minst for babyens skyld; da det sikkert ikke er bare meg som blir påvirket av dette. (Stakkars liten) 

Hjertelig takk, dere gode, flotte mødre :) Så utrolig deilig med råd og tips fra andre som kan relatere!! Håper virkelig at det går bra med dere alle sammen den dag i dag❤️❤️ Stor klem fra meg! :) 

Anonymkode: 9794b...e2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...