Gå til innhold

Hvor sannsynlig er det å ikke oppdage graviditet før 6mnd har gått?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Det er noe som skurrer med venninnen min. Jeg lurer på om hun lyver for oss alle.

Da hun traff «drømmemannen», gikk det 6 mnd til hun sa hun var gravid, 6mnd på vei. Han viste heller ingenting. De hadde jo ikke noe annet valg enn å flytte sammen og få til et familieliv. 

Jeg stusser likevel over hvor innadvent hun ble rett etter de ble sammen, pute foran magen hele tiden når hun satt, snakket mindre. Som om hun skjulte noe. 

Ville hun så gjerne bli gravid at hun holdt det skjult? Han fikk ikke muligheten til å diskutere om han var klar for familieliv, om han ønsket barn eller noe. Og selvfølgelig heller ikke muligheten for abort. 

Dette har preget forholdet deres voldsomt. De gikk fra forelsket en kort stund, kjærester i noen mnd og rett til å bli foreldre/samboere/familie og det som hører med. Det førte til at de ble venner og nå går de fra hverandre og er svært uenige. Det er ingen vennskap igjen heller. 

Beklager å si det, men jeg føler hun førte han bak lyset. Og nå som hun i tillegg setter sine egne ønsker og tanker foran barnet, klarer jeg ikke støtte henne i noe som helst. Det er først nå jeg ser dette bilde og hva som har foregått de siste par årene.

Kjenner ikke han godt nok, annet enn at jeg ser han er en ung, snill, smånaiv gutt som hopper etter hennes befaling. Slik har det vært siden dag 1. 

Er det virkelig så stor sjanse for å ikke oppdage en graviditet? Slik som på TLC? Er det ikke noen grunner for å oppsøke lege å finne ut av ting? Noe, noe som helst? Selv har jeg to graviditeter bak meg. To helt forskjellige, det det var ingen tvil om graviditet fra uke 5-7. Så jeg klarer ikke sette meg inn i situasjonen. Altså.. i uke 23-25 bør man vel ha skjønt noe? Eller?

Hva tenker dere?

Anonymkode: 76cc6...43f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg var 3 mnd på vei før jeg skjønte det sist. Jeg bruker psprøyte og har derfor ikke mensen oftere en hver 3 mnd.. men 6 mnd er rart.. magen vokser, tunge pupper og spark i magen, og uteblitt mens i mange mnder burde fått henne til å stusse.. 

Anonymkode: 6eb56...a29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har to i nær vennekrets som ikke fant ut at de var gravide før hhv i uke 25 og 27. Det er ikke så uvanlig som mange tror.

Anonymkode: b36f2...84c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe som skjer ofte, men heller ikke umulig.

Det at du merket graviditetene dine tidlig betyr ikke at alle opplever det slik, HI.

Om din venninne forstod det selv eller ikke er ikke så viktig. Det som er viktig er om hun er en god mor til barnet eller ikke. Ut fra det du skriver virker det som om du mener hun nå ikke er en god mor. Da vet du hva du må gjøre for barnets skyld...

Anonymkode: 34192...b98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det som er viktig er om hun er en god mor til barnet eller ikke. Ut fra det du skriver virker det som om du mener hun nå ikke er en god mor. Da vet du hva du må gjøre for barnets skyld...

Hva mener du egentlig jeg bør gjøre? Jeg har ikke akkurat lyst å legge meg inn i deres uenighet om barefordeling, selv om jeg ser hun ikke tenker på barnets beste:/

hi

Anonymkode: 76cc6...43f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva mener du egentlig jeg bør gjøre? Jeg har ikke akkurat lyst å legge meg inn i deres uenighet om barefordeling, selv om jeg ser hun ikke tenker på barnets beste:/

hi

Anonymkode: 76cc6...43f

Om hun eller han eller de ikke gir barnet god nok omsorg så må du melde fra om det til bv eller helsestasjon.

Anonymkode: 34192...b98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Om hun eller han eller de ikke gir barnet god nok omsorg så må du melde fra om det til bv eller helsestasjon.

Anonymkode: 34192...b98

Vet ikke om det blir rett for min del nå. Hun vil ta barnet bort fra sine kjente omgivelser og flytte 20-25 mil unna far. Hun mener faktisk at barnet ikke har vondt av å kjøre 50 mil på en helg. Far prøver å møte på halvveien ved å si han kan flytte nærmere, og håper hun vil gjør det samme, men det vil hun ikke. Uansett hva de skal bli enige om, setter hun seg selv foran barnet.

Hi

Anonymkode: 76cc6...43f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vet ikke om det blir rett for min del nå. Hun vil ta barnet bort fra sine kjente omgivelser og flytte 20-25 mil unna far. Hun mener faktisk at barnet ikke har vondt av å kjøre 50 mil på en helg. Far prøver å møte på halvveien ved å si han kan flytte nærmere, og håper hun vil gjør det samme, men det vil hun ikke. Uansett hva de skal bli enige om, setter hun seg selv foran barnet.

Hi

Anonymkode: 76cc6...43f

Rett for din del??

Anonymkode: c6b60...008

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første. Så kan man med stor sikkerhet ikke merke graviditeten før langt inn i svangerskapet. 

En jeg kjenner så ut som hun var i 4.mnd da hun var høygravid. De fant ikke ut før i 5.5 mnd. Hun gikk på p-piller og hadde morkaka på fremsiden. Ingen kvalme eller annen symptomer og dette var 3 barnet.

Jeg hadde morkaka på fremsiden med nr 2 og merket kanskje 30% av bevegelsene. Og mye av det jeg kjente kunne sammenlignes med luft i magen. Hadde jeg ikke vært grise kvalm og at det var planlagt hadde jeg nok ikke funnet det ut før etter halvveis jeg heller. 

Anonymkode: 02677...3ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor vil hun flytte? Hjem til egen familie? I så tilfelle: slutt å døm venninnen din! Å ha vært i et elendig forhold og så gå inn i tilværelse som aleneforsørger uten nettverk rundt, det vet jeg alt om. Angrer på at jeg ikke flyttet. Hverdagen er viktigst av alt.  Den må gå opp. 

Anonymkode: 7c2a1...ff7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Rett for din del??

Anonymkode: c6b60...008

De er ikke ferdig med mekling på familievernkontoret enda, så jeg mener de må bli enige først. Er ikke det mest rett? Eller skal man virkelig henge ut en mor til barnevernet på dette stadiet? 

Hi

Anonymkode: 76cc6...43f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg hadde morkaka på fremsiden med nr 2 og merket kanskje 30% av bevegelsene. Og mye av det jeg kjente kunne sammenlignes med luft i magen. Hadde jeg ikke vært grise kvalm og at det var planlagt hadde jeg nok ikke funnet det ut før etter halvveis jeg heller. 

Har alltid hatt morkaken foran jeg også, men kjente da både bevegelser og ikke minst mange andre symptomer fordi. 

Hi

Anonymkode: 76cc6...43f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hi du er den kjipeste venninna på kloden. Støtt vennen din eller finn en annen hobby, du har INGEN ting med å mene noe om et annet pars avgjørelser og mekling på famvern.kontoret! Virker Simon du har for lite p gjøre og er misunnelig på venninnen din. 

Anonymkode: 7c2a1...ff7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor vil hun flytte? Hjem til egen familie? I så tilfelle: slutt å døm venninnen din! Å ha vært i et elendig forhold og så gå inn i tilværelse som aleneforsørger uten nettverk rundt, det vet jeg alt om. Angrer på at jeg ikke flyttet. Hverdagen er viktigst av alt.  Den må gå opp. 

Anonymkode: 7c2a1...ff7

Hun vil flytte nærmere familien ja. Men barnet har sine kjente omgivelser der de er og trenger pappaen sin fremfor alt. Hvorfor er det liksom gitt at mor skal ha hovedretten over barnet og far bare annenhver helg?

hi

Anonymkode: 76cc6...43f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er er det gitt at kvinnen skal innordne seg mannen og hans familie? Han kan flytte etter hvis det er det viktigste for ham. Små barn tåler godt å flytte, særlig til besteforeldre og til en plass mor er trygg. 

 

HI, du har ingen ting å gjøre med hennes avgjørelser. Tipper hun syns dette er helt vanvittig vanskelig og at avgjørelsene krever mot. Heldige hun som har en venninne som slenger deitt om henne på et åpent og gjennomsiktig forum. Skal dem og bry deg og dine barn og støtt henne eller finn deg en annen «venn» å ødelegge for. 

Anonymkode: 7c2a1...ff7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg hadde det vært helt umulig å ikke merke jeg var gravid før så sent, men jeg bærer ungene veldig utenpå kroppen så magen blir enorm. I tillegg har jeg fått store barn, produsert mye fostervann, slitt med ekstrem kvalme og bekkenløsning. Jeg så ut som jeg var høygravid da jeg var 6 mnd på vei. Siste svangerskapet mitt var jeg og venninnen min som ventet tvillinger akkurat like store. Hun fikk tvillinger som begge veide over 3 kg og hun la på seg over 20 kg, jeg fikk et barn og la på meg 12 kg (begge slanke i utgangspunktet) og omkretsen på magen skilte med 2 cm. Jeg blir enorm når jeg er gravid.

Men jeg vet om ei som ikke blir det også. Hun ble gravid på p-pilla, hadde blødninger hele svangerskapet og fikk nesten ikke mage i det hele tatt. Hun var 6-7 mnd på vei før hun oppdaget det, og det var ikke mulig å se hun var gravid for oss rundt heller. Hun hadde en knøttliten mage siste måneden, men den syntes bare i ettersittende klær. Hun hadde ingen plager overhodet, hadde bare vært litt trøtt første trimester, men siden hun ikke ante hun var gravid tenkte hun det bare var litt vinterslapphet.

Anonymkode: a8a66...fe6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobbet for noen år siden med ei som viste seg å være høygravid, det var sommer og vi alle gikk rundt i t skjorter og singlet. Når jeg plutselig fikk høre at hun hadde født til termin 3,5 uke senere fikk jeg sjokk. Hun hadde begynt å lure på om hun var gravid fordi hun på slutten mistet mensen, men graviditetstest kom ut negativ. Når hun kom til sykehuset med store smerter sjekket de blant annet mage og ingen leger så at hun var gravid heller. Så fikk hun beskjeden om at hun muligens var det men hadde en abort, før de på ultralyd så at hun var høygravid. 

Anonymkode: 7e5b5...36a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Har alltid hatt morkaken foran jeg også, men kjente da både bevegelser og ikke minst mange andre symptomer fordi. 

Hi

Anonymkode: 76cc6...43f

Og derfor mener du at alle graviditeter er som dine?

Du spør også hvorfor mor skal ha hovedretten og far bare barnet annenhver helg. Ofte er det jo fordi moren har vært barnets hovedomsorgsperson i begynnelsen av livet. Å skille barnet fra den som har vært primær omsorgsperson kan være traumatisk for barnet og gi tilknytningsskader. Derfor ender mor gjerne opp med hovedomsorgen når foreldrene skiller lag mens barna er små.

Ut fra måten du skriver på virker du veldig ung. Hvis din venninne har lite nettverk og ikke familie der dere bor nå, da tenker jeg at det kan være det beste for både henne og barnet å flytte. For barnet er det viktigst at hovedomsorgsforelderen og hverdagen fungerer best mulig, da kan det være riktig å flytte, selv om det ikke er optimalt at far er så langt unna. Men far har jo også et valg, han kan flytte etter.

Jeg får en følelse av at noe av det du egentlig føler på er at hun flytter vekk fra deg og/eller at du er nærere han hun har vært sammen med enn du er med henne. Mulig jeg tar feil, men det er følelsen jeg sitter igjen med etter å ha lest det du skriver, selv om du ikke sier det. Ikke noe av det du skriver tilsier at hun har lurt noen, eller at hun ikke tenker på barnets beste nå.

Anonymkode: 34192...b98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Har alltid hatt morkaken foran jeg også, men kjente da både bevegelser og ikke minst mange andre symptomer fordi. 

Hi

Anonymkode: 76cc6...43f

Fordi??

Anonymkode: 84529...02f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner til en som ikke oppdaget noe før fødslen.

Hun trodde hun bare hadde komt i overgangsalderen når mensen stoppet og hun la litt på seg og følte seg sliten osv. Hun hadde barn fra før også.

Jeg tror på henne.

 

Anonymkode: 2c954...6dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min venninne oppdaget det da hun var sju måneder på vei. Hun hadde fått høre at hun ikke kunne få barn, de hadde forsonet seg med det, hun hadde regelmessige blødninger, la på seg bare et par kg og gikk til legen for noe helt annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min venninne oppdaget ikke at hun var gravid, før hun var 5,5 måned gravid. Hun hadde regelmessige blødninger gjennom graviditeten. Men så begynte hun å bli kvalm hver kveld og gikk til legen som altså fant at hun var gravid. Hadde det ikke vært for at mensen uteble, kunne jeg glatt gått i fødsel uten å vite at jeg var gravid med mitt siste barn. Hadde ingen andre symptomer/plager. La på meg ett kilo. Kjente omtrent ikke spark, grunnet morkakas plassering og barnets leie. Brukte samme klær gjennom hele svangerskapet. Og mange fikk sjokk når de fikk vite jeg hadde født. Folk jeg hadde sett daglig, hadde ikke ant at jeg var gravid.

 

 

 

Anonymkode: 4de58...a78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...