Gå til innhold

Langsynt 3, åring får snart briller. Hjelp!


Sara_s

Anbefalte innlegg

Jeg og faren vet ingenting om briller da vi aldri har brukt det. Datteren vår har +5 på begge øyner. I dag var vi og bestilte kjempekule briller som vi får om et par uker. Merker jeg sitter med en haug av spørsmål. 

-Mobbes det i barnehage pga brillebruk? Datteren blir eneste (eller i alle fall første) barn med briller. 

-Skal de brukes hele tiden? Ved utelek? Basing i snø? På turn? 

-Burde hun ha to par? Et som sitter bedre rundt ørene i tillegg? Vi bestilte noen med slik «voksenstang» som bare er litt bøyd i tuppen, men som ble tilpasset og bøyd mer. 

Vet det ikke er noe fasit her, men om noen har erfaringer vil jeg gjerne vite. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om det blir antydning til mobbing, så er det deres og barnehagens ansvar at det ikke skjer. Jeg har jobbet i barnehage og aldri opplevd mobbing pga briller.
 om de skal brukes hele tiden bør vel optiker si noe om. Har aldri opplevd at noen barn som bruker briller ikke har hatt brillene på seg ute og lignende. Dette vil vel barnet kunne si noe om når hun får vent seg til brillene, er kanskje da mer behagelig å ha de på, da hun ser bedre.

Aner ikke om hun burde ha flere par.

Selv begynte jeg med briller da jeg var 9-10 år. Er også langsynt, og hadde +2 på ene øyet og +5 på andre øyet.

Husker og vet at jeg ikke klarte å bruke brillene den første tiden fordi jeg ikke så noe med de, de var rett og slett for sterke for meg siden jeg trengte å venne meg til den styrken, noe optikeren ikke hadde tatt høyde for da. Jeg var senere til en annen optiker som sa at jeg måtte ha briller med lavere styrke for å venne meg til dem. Har brukt den styrken som egentlig var for svak for meg i mange år, og mener at øynene mine ble korrigert av det, og at jeg aldri måtte opp i den styrken jeg egentlig skulle hatt først. Tror jeg har +0,9  og +3,5 nå

Dette trenger selvfølgelig ikke være tilfellet for ditt barn, men bare vær obs. 

Anonymkode: 7ab59...995

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Husker og vet at jeg ikke klarte å bruke brillene den første tiden fordi jeg ikke så noe med de, de var rett og slett for sterke for meg siden jeg trengte å venne meg til den styrken, noe optikeren ikke hadde tatt høyde for da. Jeg var senere til en annen optiker som sa at jeg måtte ha briller med lavere styrke for å venne meg til dem. Har brukt den styrken som egentlig var for svak for meg i mange år, og mener at øynene mine ble korrigert av det, og at jeg aldri måtte opp i den styrken jeg egentlig skulle hatt først. Tror jeg har +0,9  og +3,5 nå

Dette trenger selvfølgelig ikke være tilfellet for ditt barn, men bare vær obs. 

Anonymkode: 7ab59...995

Takk for tips... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...