Gå til innhold

permisjon, ulønnet permisjon og ferie.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Om jeg har ulønnet permisjon i mer en to uker etter foreldrepermisjon har jeg skjønt at da mister man alle rettigheter til syktbarndager, egenmelding osv. Og at jeg da må jobbe i 4 uker for å få krav på dette igjen. 

Om jeg da tar 4 uker ferie før jeg starter fysisk å jobbe, har jeg da alle rettigheter igjen siden jeg har startet på jobb igjen? 

Anonymkode: 34d6f...4b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Må du ikke jobbe en dag først og så gå ut i ferie?Da får du alle rettighetene utenom egenmelding. Den tar vel 8 uker å opparbeide på nytt

Anonymkode: fa1f8...ab8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tror jeg faktisk ikke, det er noe med at du har tatt ferie og ikke er i jobb fysisk. Det er litt innviklede regler rundt dette siden det kan være så lett å misbruke systemet rundt dette med ulønnet permisjon og sykemeldinger. Slik jeg forstod det fra nav den gangen så får man ikke full lønn, de første 16 dagene som arbeidsgiver skal betale ved en sykemelding får du da ikke og etter 16.dager er det nav som betaler, men da får man 65% av lønnen sin eller noe slikt. 

Var i allefall dette svaret jeg fikk fra nav, så da valgte jeg å utsette operasjonen min noen uker slik jeg fikk jobbet i 4 uker og hadde alle rettigheter igjen.

men ring nav, de er vel egentlig de eneste som kan svare deg rett utifra dagens regelverk.

Anonymkode: a122f...7f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du må faktisk jobbe.

Har vært flere tråder om akkurat dette her tidligere hvor det har blitt vist til regelverket, kanskje du finner de igjen om du leter.

Det har ihvertfall vært skrevet om her før, og du må være i jobb, ikke ha ferie

Anonymkode: ce2e8...e7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Om jeg har ulønnet permisjon i mer en to uker etter foreldrepermisjon har jeg skjønt at da mister man alle rettigheter til syktbarndager, egenmelding osv. Og at jeg da må jobbe i 4 uker for å få krav på dette igjen. 

Om jeg da tar 4 uker ferie før jeg starter fysisk å jobbe, har jeg da alle rettigheter igjen siden jeg har startet på jobb igjen? 

Anonymkode: 34d6f...4b6

Det stemmer det du skriver om egenmelding osv, men du har krav på 100% sykepenger fra NAV med sykemelding fra den dagen det var avtalt å gå tilbake på jobb. Bare til info, leser veldig mye misforståelser rundt dette :) 

Anonymkode: 900e2...74a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det stemmer det du skriver om egenmelding osv, men du har krav på 100% sykepenger fra NAV med sykemelding fra den dagen det var avtalt å gå tilbake på jobb. Bare til info, leser veldig mye misforståelser rundt dette :) 

Anonymkode: 900e2...74a

Så da har jeg krav til egenmelding og syktbarndager og ikke sykemelding?

 

Anonymkode: 34d6f...4b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det tror jeg faktisk ikke, det er noe med at du har tatt ferie og ikke er i jobb fysisk. Det er litt innviklede regler rundt dette siden det kan være så lett å misbruke systemet rundt dette med ulønnet permisjon og sykemeldinger. Slik jeg forstod det fra nav den gangen så får man ikke full lønn, de første 16 dagene som arbeidsgiver skal betale ved en sykemelding får du da ikke og etter 16.dager er det nav som betaler, men da får man 65% av lønnen sin eller noe slikt. 

Var i allefall dette svaret jeg fikk fra nav, så da valgte jeg å utsette operasjonen min noen uker slik jeg fikk jobbet i 4 uker og hadde alle rettigheter igjen.

men ring nav, de er vel egentlig de eneste som kan svare deg rett utifra dagens regelverk.

Anonymkode: a122f...7f8

Men det er ikke snakk om sykemelding, det jeg spør om er syktbarndager og egenmelding :) 

Vet det er litt forskjellige regler rundt dette og nå er det vell mer en 4 uker du må jobbe for å få krav på sykemelding i forhold til egenmelding og syktbarndager :) 

Anonymkode: 34d6f...4b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opparbeidelse av nye rettigheter ifh egenmeldling forutsetter at du fysisk har vært på jobb. Dette betyr at om du blir syk innen 8 uker må du enter trekkes i lønn eller skaffe en sykemelding. Derimot kan din arbeidgiver søke om refusjon dersom du benytter sykt barn dag innen 4 uker dersom den ulønnet permisjon er omsorspermisjon. Om du levere sykemelding ved sykdom kan srbeidsgiver også kreve refusjon. Dette forutsetter naturligvis at arbeidsgiver utbetaler lønn under foreldrepermisjon og foreldrepenger. Hvordan du går frem dersom NAV utbetaler lønn under foreldrepenger vet jeg ikke, men rettighetene er det samme.

Anonymkode: 020f7...824

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men det er ikke snakk om sykemelding, det jeg spør om er syktbarndager og egenmelding :) 

Vet det er litt forskjellige regler rundt dette og nå er det vell mer en 4 uker du må jobbe for å få krav på sykemelding i forhold til egenmelding og syktbarndager :) 

Anonymkode: 34d6f...4b6

Egentlig er det 8 uker, men når permisjonen er for å ta seg av barn er det bare fire uker.

Anonymkode: ce2e8...e7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...