Gå til innhold

Barnehagestart 1 eller 2 år?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har en baby på snart 1 år som antagelig skal i barnehage fra august av. Kunne egentlig ønske å være hjemme 1 år til men det er jo begrenset permisjon man har rett på og hovedopptaket er jo i august. Noen med erfaringer her? Hvis jeg må begynne i jobb neste vår og ikke får barnehage plass da for eksempel? Erfaringer barnehage start 2 åring? Og det å være hjemme så lenge, hvordan var det og hva gjorde dere på dagtid?  Har en fra før som begynte i bhg ved 1 års alder. Lett å få barnehage plass fra januar av? Erfaringer? Takk for svar! :)

Anonymkode: 2be07...13a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har vel rett på 1 eller 2 års ulønnet permisjon når du har barn under en viss alder, er det kanskje under 10 år. Men om det er lurt er jo en annen sak med tanke på pensjonspoeng og rettigheter i forhold til sykdom.
Vil tro uten at jeg vet at det er lettere å få barnehageplass til 2 åring enn til 1 åring. Du kan jo også søke barnehageplass, og søke om 1/2 års permisjon hvis du får barnehageplass.

Har ingen erfaring med å gå hjemme på fulltid så lenge, men hadde kun 50% plass til jenta til hun var 4 år. Da gikk hun opp til 60% plass. De dagene vi var hjemme(fra hun var 1-2 år) gjorde vi mye av det samme som jeg gjorde i permisjonstiden, gikk på babykafe og babysvømming, slappet av og koset oss hjemme, var ute å lekte, gikk på skiturer og akebrett turer, plukket bær mm.

Har ingen erfaring på om det er lett å få barnehageplass fra januar. Har kun erfaring på å putte små barn i barnehage, gutten var 1 år. Jenta var 8 mnd. Skulle gjerne vært hjemme med de lenger.

Anonymkode: 9a615...009

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan få kontantstøtte i 1 år om du ikke har bhg plass, 7500 kr mnd fra måneden etter barnet fyller 1 år. Om du ikke har jobb så meld deg som arbeidssøker få dagpenger og kontantstøtte samtidig :)

Anonymkode: 727b3...8b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...