Gå til innhold

Får 1.klasse ny lærer til neste år?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Er det nå sånn at læreren har bare barna i 1.klasse også får klassen til sønnen min ny lærer å forholde seg til igjen? Å hvorfor er det eventuelt blitt sånn? Når jeg gikk på skole så hadde vi samme lærer i 3 år å det ga en trygghet.

Jeg har en umoden gutt som er 6 år og som er veldig engstelig av seg ,å føler seg utrygg når rutiner blir endret eller at han må forholde seg til nye voksne. Det tok lang tid før han ble trygg på skolen ifølge lærerene og levering på skolen var veldig vanskelig. Derfor jeg lurer om det stemmer at lærere på første trinn kun har de ett år.

Anonymkode: a4a80...9c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er vel opp til hver og en skole.

Jeg hadde samme lærer hele barneskolen, mens på skolen til mine barn mine får ny i 3.klasse, 5.klasse og 8.klasse.

Anonymkode: 6ee39...602

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Yellow Brick Road skrev:

Det er det umulig for oss å svare på, det må du spørre skolen din sønn går på om. 

Ja sendte akkurat melding nå. Forstår bare ikke helt hvorfor de eventuelt har gjort den endringen,det blir jo ustabilt om barna skal måtte bytte kontaktlærer hvert år.

Anonymkode: a4a80...9c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sendte akkurat melding nå? Klokka to om natta på en fredag når det er 8 måneder til ungen skal begynne i 2.klasse? Ja, det er det virkelig verdt å spørre om akkurat nå. Da blir læreren sikkert glad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Yellow Brick Road skrev:

Sendte akkurat melding nå? Klokka to om natta på en fredag når det er 8 måneder til ungen skal begynne i 2.klasse? Ja, det er det virkelig verdt å spørre om akkurat nå. Da blir læreren sikkert glad.

Hun har i hvert fall sørget for at læreren husker godt hvem hun er................

Anonymkode: ba61a...aec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alt avhenger av heltets behovet på skolen. Ledelsen avgjør. Det starter snart opp med utlysninger på skolene nå for lærere neste skole år.  De vil nok prøve å la 1. Trinns læreren også følge klassen til neste år,  men det skjer graviditeter, sykdom og oppsigelser blant lærere også.

Læreren til sønnen din vet ikke hva som skjer til neste år nå. Det vet han/hun når ledelsen har ansatt alle nye og sett på helhetsbehovet. Da får lærerene først vite det, så sender skolen ut feks via its learning en felles informasjon til alle foreldre samtidig, om hvordan lærerkabalen blir til neste år.

Anonymkode: a38eb...248

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Yellow Brick Road skrev:

Sendte akkurat melding nå? Klokka to om natta på en fredag når det er 8 måneder til ungen skal begynne i 2.klasse? Ja, det er det virkelig verdt å spørre om akkurat nå. Da blir læreren sikkert glad.

Altså sendte en mail ikke sms.

Anonymkode: a4a80...9c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hun har i hvert fall sørget for at læreren husker godt hvem hun er................

Anonymkode: ba61a...aec

Hva er ditt problem da?? Jobbmailen leser hun på mandag så hva er problemet da?? Læreren skjønner godt hvorfor jeg spør for hun har selv sett hvor utrygg han er.

 

Anonymkode: a4a80...9c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Alt avhenger av heltets behovet på skolen. Ledelsen avgjør. Det starter snart opp med utlysninger på skolene nå for lærere neste skole år.  De vil nok prøve å la 1. Trinns læreren også følge klassen til neste år,  men det skjer graviditeter, sykdom og oppsigelser blant lærere også.

Læreren til sønnen din vet ikke hva som skjer til neste år nå. Det vet han/hun når ledelsen har ansatt alle nye og sett på helhetsbehovet. Da får lærerene først vite det, så sender skolen ut feks via its learning en felles informasjon til alle foreldre samtidig, om hvordan lærerkabalen blir til neste år.

Anonymkode: a38eb...248

Bare mener sønnen min sa noe at hun bare har 1.klasser,men håper jeg har misforstått.

Anonymkode: a4a80...9c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den kanalen er ikke lagt enda altså. 

Rektor og ledelsen på skolen bruker våren på å planlegge neste år, nye elever, klasser som må deles, lærere som slutter, går ned i stilling, blir gravide, klasser som må bytte klasserom, klasser som fungerer dårlig pga mange elever med spesielle behov osv, det er en million hensyn å ta når neste års kabal legges 

Rektor må nok se litt større på det enn at din sønn er engstelig. 

Men på skolen mine barn går på har hovedregelen vært at de har samme kontaktlærer fra 1. til 4.klasse, og samme fra 5. til 7.klasse.

Men noen lærere har hatt samme klasse fra 1. til 7.klasse også 

Noen unntak selvfølgelig, det kommer an på solens totale behov og hvordan kabalen må legges fra år til år 

Anonymkode: 27fdf...5f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På vår skole er det litt forskjellig. Den ene læreren har bare 1. klasse av en eller annen grunn. Men klassen som får henne vet det fra start.

Mitt barns klasse fikk ikke vite sikkert før på slutten av året da læreren ikke var fast ansatt. 

Anonymkode: c4967...bee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen lærere har bare kompetanse til å jobbe i 1. klasse. Da kan de ikke følge. Ellers har det med kabal å gjøre ofte. Og, hold dere fast: i England f.eks. er det vanlig på noen skoler ( prisbelønte) at lærerne alltid har samme trinn... omigjen og omigjen! Tanken er da at lærerne blir veldig kompetente på det trinnet og at alle barna får helt likt og forutsigbart skoleløp...

Ikke nødvendigvis noen dårlig tanke det heller egentlig, da noen lærere f. eks er mye bedre på begynneroppkæringen enn andre, mens noen har sin styrke med større barn etc...

Anonymkode: a86c7...709

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varierer fra skole til skole og hvilke utdannelse læreren har. Min sønn sin lærer  kan egentlig ha de hele barneskolen, men hun vil bare undervise fra 1-4.klasse. Så når min sønn begynner i 5.klasse får de ny lærer. En annen lærer på skolen kan bare undervise 1-4.klasse, mens en annen igjen har klassen fra 1-7.klasse

Anonymkode: 05711...c3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

På vår skole er det litt forskjellig. Den ene læreren har bare 1. klasse av en eller annen grunn. Men klassen som får henne vet det fra start.

Mitt barns klasse fikk ikke vite sikkert før på slutten av året da læreren ikke var fast ansatt. 

Anonymkode: c4967...bee

Ja sønnen min sa noe også om at læreren hans bare har 1.klasse men håper ikke det stemmer.

Anonymkode: a4a80...9c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Det varierer fra skole til skole og hvilke utdannelse læreren har. Min sønn sin lærer  kan egentlig ha de hele barneskolen, men hun vil bare undervise fra 1-4.klasse. Så når min sønn begynner i 5.klasse får de ny lærer. En annen lærer på skolen kan bare undervise 1-4.klasse, mens en annen igjen har klassen fra 1-7.klasse

Anonymkode: 05711...c3e

Okey hadde håpet at han hvertfall hadde samme lærer de to første årene på skolen,men får se på mandag hva hun svarer.

Anonymkode: a4a80...9c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fire lærere på trinnet til min unge. Etter førsteklasse ble tre av dem med videre til andre, mens akkurat mitt barns lærer ville ned i første igjen. Etter tredje var det også en av lærerne som hoppet ned til første, og det var selvsagt mitt barns lærer. Så på fem år har han nå hatt tre forskjellige lærere, mens de andre fortsatt har samme lærer. Tilfeldigheter og uflaks. Heldigvis har vi vært like fornøyd med alle, men vi hadde ønsket mer stabilitet for vårt barn som er usikker og sjenert.

Anonymkode: abd7c...858

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja sønnen min sa noe også om at læreren hans bare har 1.klasse men håper ikke det stemmer.

Anonymkode: a4a80...9c0

Kanskje hun er utdannet førskolelærer og ikke allmennlærer. 

Husk også at din sønn går gjennom en veldig modningsprosess nå, det skjer mye med barna fra 1. til 2.klasse så ikke undervurder han. Til høsten igjen kan det godt hende han er en mye tryggere skoleelev, trygg på medelever, kjenner lokalene godt, tryggere på seg selv osv 

Anonymkode: 27fdf...5f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at når det dreier seg om barna våre kan vi få litt tunellsyn, men ikke glem at for lærere er dette «bare» jobben og for dem (som oss andre) er det personlige og profesjonelle hensyn å ta. Selvfølgelig skal man tenke på elevene, men faktisk så skal og bør hensynet til arbeidstaker gå aller først. Målet er å holde lærere i jobb og da lå av og til tilrettelegginger gjøres. 

Anonymkode: dc033...019

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hva er ditt problem da?? Jobbmailen leser hun på mandag så hva er problemet da?? Læreren skjønner godt hvorfor jeg spør for hun har selv sett hvor utrygg han er.

 

Anonymkode: a4a80...9c0

Tåler du ikke sannheten?

Anonymkode: ba61a...aec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
På 20.1.2018 den 1.41, Anonym bruker skrev:

Er det nå sånn at læreren har bare barna i 1.klasse også får klassen til sønnen min ny lærer å forholde seg til igjen? Å hvorfor er det eventuelt blitt sånn? Når jeg gikk på skole så hadde vi samme lærer i 3 år å det ga en trygghet.

Jeg har en umoden gutt som er 6 år og som er veldig engstelig av seg ,å føler seg utrygg når rutiner blir endret eller at han må forholde seg til nye voksne. Det tok lang tid før han ble trygg på skolen ifølge lærerene og levering på skolen var veldig vanskelig. Derfor jeg lurer om det stemmer at lærere på første trinn kun har de ett år.

Anonymkode: a4a80...9c0

Det er opp til skolen. Her har de hatt samme lærer i 3-4 år. 

Anonymkode: b2a5c...a57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...