Gå til innhold

Dette med forskudd på arv


Me_

Anbefalte innlegg

Min mor eier en leilighet som er verdt ca 3 mill og hun sier at dette er noe jeg og min søster vil arve. 

Jeg er nå i en situasjon der jeg ønsker å kjøpe meg hus. Fant drømmehuset men mangler ca 500 000.  Hvordan fungerer da evt dette med forskudd på arv? 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har din mor sagt at hun ønsker å gi deg/ dere forskudd på arv nå? Jeg og min søster kommer også til å arve leilighet til 5 mill og hytte til 3 mill men kan jo ikke planlegge bruk av penger nå da det kan potensielt drøye 10 til 30 år før mine foreldre faller fra. 

Om hun ønsker å hjelpe nå kan hun vel ta opp lån med pant i boligen og gi dere kapital. Er leiligheten hennes nedbetalt? 

Anonymkode: 783ee...411

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har din mor 500 000 som hun kan gi deg? For da kan man ta det med advokat. Eller tenker du at hun skal selge leiligheten og gi deg pengene? 

De fleste skal vel arve noe en dag. Men man kan ikke bare forvente at man kan få det når det passer seg selv best dersom foreldrene er i livet og ikke har pengene fysisk. Håper ikke du forventer at hun skal selge leiligheten sin.

Anonymkode: 53606...7ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei selgølgelig ingen forventninger st hun skal selge. Var helt blank på dette, trodde man kunne inngå noe avtale med banken eller noe sånnt. 

Takk for svar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det funker ikke sånn. Eiendom kan synke i verdi. Det er ingen garanti at du får 500 000 den dagen hun går bort. Men hun kan kanskje stille som kausjonist?

Anonymkode: 53606...7ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det funker ikke sånn. Eiendom kan synke i verdi. Det er ingen garanti at du får 500 000 den dagen hun går bort. Men hun kan kanskje stille som kausjonist?

Anonymkode: 53606...7ec

Hva innebærer det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan saksøke skolen din for ikke å ha lært deg grunnleggende kunnskap om økonomi, kanskje det er 500 000,- å hente der?

Anonymkode: a962e...206

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan spørre om hun vil kausjonere for deg, da stiller hun sin leilighet som sikkerhet for en del av ditt lån. Men du må jo ha betalingsevne da, for om du misligholder lånet tar banken hennes leilighet også...

Anonymkode: cf04c...060

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Me_ skrev:

Hva innebærer det?

Tror kanskje ikke du bør kjøpe bolig før du kan litt mer om økonomi..

Anonymkode: af815...8fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Me_ skrev:

Nei selgølgelig ingen forventninger st hun skal selge. Var helt blank på dette, trodde man kunne inngå noe avtale med banken eller noe sånnt. 

Takk for svar. 

Jeg vet ikke så mye selv men vet det er ganske vanlig at godt voksne som bor i nedbetalte boliger tar opp lån med sikkerhet i bolig og bruker pengene til å reise og ha kjøpsfrihet. Mulig din mor kan gjøre dette om hun selv ønsker å hjelpe deg nå. 

Vi har tatt opp et rammelån med 250 000,- ekstra i forhold til det opprinnelige boliglånet da vi har 50% lån ifh til verditakst slik at vi kan pusse opp bad, male huset og ha litt buffer i bakhånd. 

Anonymkode: 783ee...411

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du kan saksøke skolen din for ikke å ha lært deg grunnleggende kunnskap om økonomi, kanskje det er 500 000,- å hente der?

Anonymkode: a962e...206

:legrine:

Anonymkode: a39a8...47f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forskudd på arv forgår sånn (i korte trekk) at din mor gir deg 500.000,- kr nå og passer på å dokumentere dette enten med et eget dokument eller ved å opprette et testamentet hvor dette er tatt med. Når arven skal gjøre opp en gang i framtiden, blir forskuddet du ha fått trukket fra din del av arven, justert i forhold til pengeverdien.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...