Gå til innhold

Hadde utvendig UL I dag, uke 9. Fant ikke foster


bikini

Anbefalte innlegg

Kun fostersekk. Ble nærmeste konkludert med at der er MA. Venter på endelig bekreftelse fra blodprøver, samt innvendig UL på sykehuset når de omsider vil ta meg i mot. Er det ikke litt merkelig at det ble gjort utvendig? Dette var privat ultralyd. Jeg har nå fått beskjed fra både den private jordmoren som tok den utvendige ultralyden, samt fastlegen og vakthavende gynekolog på sykehuset at en innvendig ultralyd ville sannsynligvis ikke vise noe mer. Noen med erfaring her? Også viktig å nevne at jeg kan være minst en uke kortere på vei, altså 8 uker, da jeg har lange sykluser og sen eggløsning

Lenke til kommentar

Fortsetter under...

Hvis de ikke hadde funnet noe kunne jeg vært enig, men når de finner fostersekken, den bare er ton, så er nok dessverre sjansen for at dette stemmer stor. 

Anonymkode: 3a255...2c1

Lenke til kommentar
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis de ikke hadde funnet noe kunne jeg vært enig, men når de finner fostersekken, den bare er ton, så er nok dessverre sjansen for at dette stemmer stor. 

Anonymkode: 3a255...2c1

Ok. Tusen takk for svar

Lenke til kommentar
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis de ikke hadde funnet noe kunne jeg vært enig, men når de finner fostersekken, den bare er ton, så er nok dessverre sjansen for at dette stemmer stor. 

Anonymkode: 3a255...2c1

Fostersekken var 18 mm, så "god størrelse"

Lenke til kommentar

Annonse

Det var veldig leit. 18 mm tilsvarer slutten av uke 6/begynnelsen av uke 7. Håper det ordner seg, rarere ting har skjedd!  Lykke til. 

Lenke til kommentar
8 minutter siden, Fandens Oldemor skrev:

Det var veldig leit. 18 mm tilsvarer slutten av uke 6/begynnelsen av uke 7. Håper det ordner seg, rarere ting har skjedd!  Lykke til. 

Ok, det visste jeg ikke. Takk for info

Lenke til kommentar

Om du virkelig er 8 uker på vei vises fosteret fint utvendig, da skal du se hjertet slå og se en liten "reke" inni der.

Men er du 1-2 uker kortere på vei kan det vel hende hjertet ikke har begynt slå enda? Begynner ikke det å slå i uke 6-7 engang?

Veldig trist å miste, selv om man vet at det oftest er naturens måte å rydde opp på når det ikke er et levedyktig foster så er det en sorg. Klem til deg.

Anonymkode: b103f...f5d

Lenke til kommentar

Så trist. God klem til deg! 

Hadde SA for snart ett år siden ... så vet godt hvordan du har det. Jeg ble helt rar og visste ikke hvordan jeg skulle «ta det» da hun dama tok ul og sa hun ikke fant noe. 

Stri-gråt da jeg kom ut i bilen ... 

 

Jeg krysser fingere og tær for deg. 🤞🏼🍀

Anonymkode: 4dcde...61c

Lenke til kommentar
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Om du virkelig er 8 uker på vei vises fosteret fint utvendig, da skal du se hjertet slå og se en liten "reke" inni der.

Men er du 1-2 uker kortere på vei kan det vel hende hjertet ikke har begynt slå enda? Begynner ikke det å slå i uke 6-7 engang?

Veldig trist å miste, selv om man vet at det oftest er naturens måte å rydde opp på når det ikke er et levedyktig foster så er det en sorg. Klem til deg.

Anonymkode: b103f...f5d

Tusen talk for klem. Ja dette var leit og skuffende. Jeg vet helt ærlig talt ikke sikkert hvor langt jeg er på vei. Det var blant annet derfor jeg ville ta ultralyd. Men jeg testet positivt 14 des. Det var 3 dager etter en miniblødning, som jeg antar var festeblødning. 

Lenke til kommentar
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så trist. God klem til deg! 

Hadde SA for snart ett år siden ... så vet godt hvordan du har det. Jeg ble helt rar og visste ikke hvordan jeg skulle «ta det» da hun dama tok ul og sa hun ikke fant noe. 

Stri-gråt da jeg kom ut i bilen ... 

 

Jeg krysser fingere og tær for deg. 🤞🏼🍀

Anonymkode: 4dcde...61c

Tusen takk for det <3 ja, det er veldig leit. Jeg klarer liksom ikke helt å akseptere det før jeg har fått dette helt bekreftet på ny ultralyd.

Lenke til kommentar

Etter mye research klarer jeg rett og slett ikke å slå meg til ro med at svangerskapet er over. Hadde det blitt gjort en innvendig ultralyd som viste samme resultatet hadde jeg lettere kunnet akseptere det. Det er ikke annet å gjøre enn å avvente svar på blodprøver og omsider få komme til innvendig ultralyd på sykehuset. Jeg har immellomtiden lært mye, og det at denne mistanken i det hele tatt får lov å holdes i live med tanke på at det kun er tatt en utvendig ultralyd synes jeg faktisk er uakseptabelt. Dette er noe av det jeg har lært:

  • a fetal pole should be seen when MSD ≥16 mm on TVS (by RCOG criteria), or MSD ≥25 mm on TAS
  • pregnancy failure is not diagnosed until a fetal pole is not seen when MSD ≥25 mm on TVS                       

Med andre ord; fosteranlegg bør ses dersom sekken er 25 mm eller mer, ved en utvendig ultralyd (Transabdominal ultrasound TAS). Min var målt til ca 18 mm. Ved innvendig ultralyd (transvaginal ultrasound TVS) bør det ses ved 16 mm eller større. MSD står for Mean Sac Diameter. Men jeg hadde ikke innvendig ultralyd. Videre står det også at en "liten" fostersekk ikke nødvendigvis er indikasjon for pregnancy failure. Det står også at dersom det ikke kan identifiseres en olommesekk ved 16-24 mm MSD kan det være indikasjon for pregnancy failure, men ikke nødvendigvis. Viktig moment her er at dette er dersom målt med transvaginal ultralyd, noe det ikke ble med meg. 

Kildene mine er hentet fra radiopaedia.org. og retningslinjene er internasjonale. Synes dermed jordmorens vurdering er noe svak. 

Jeg er fortsatt forberedt på dårlige nyheter men mener at alt dette unødvendige stresset kunne nå vært unngått dersom jeg hadde fått innvendig ultralyd. Da hadde indikasjonene vært langt klarere. 

Lenke til kommentar

Annonse

Og en annen ting. Jeg lærte at utvendig ultralyd bør utføres med full blære. Jeg gikk på toalettet rett før undersøkelsen, altså 2 min før. Det var ingen som hadde fortalt meg at jeg ikke måtte tømme blæren

Lenke til kommentar
9 minutter siden, bikini skrev:

Og en annen ting. Jeg lærte at utvendig ultralyd bør utføres med full blære. Jeg gikk på toalettet rett før undersøkelsen, altså 2 min før. Det var ingen som hadde fortalt meg at jeg ikke måtte tømme blæren

Jeg synes det høres rart ut at de tok utvendig ultralyd i uke 9. Jeg ville nok vært forberedt på dårlige nyheter, som du sier, men jeg ville heller ikke slått meg til ro før jeg fikk en innvendig UL. Når skal du tilbake?

Masse lykke til ❤️

Lenke til kommentar

Syns så absolutt at du burde få en ekstra sjekk. Masse lykke til 💜

Jeg opplevde å spotte i uke 13, fikk ultralyd. Alt såg bra ut med foster, men mistet likevel noen dager etterpå. Så er mye kjipt; uforklarlig man kan oppleve.

Klemmer til deg.

Anonymkode: 1f983...8f7

Lenke til kommentar

Men kan du ikke få mer svar av å ta en cb digital med ukes indikator? Hvis den viser 3+ så må det vel være noe der enda? Kanskje noen andre her vet det bedre, bare en ide. Uansett lykke til til deg :) 

Anonymkode: 28028...d17

Lenke til kommentar

Skjønner du klamrer deg til håpet og jeg håper at de finner et foster. Selv var jeg på innvendig UL i uke 7, og da advarte legen om meg at det kanskje ikke kunne sees, men så nå ei reke hvor et bankende hjerte var til stede. Enten så var jeg heldig eller så var jeg lengre på vei...

 

Lykke til:hjerte:

Anonymkode: 7f617...53a

Lenke til kommentar

Jeg tok ultralyd for å sjekke hvor langt jeg var på vei, ble gravid uten å ha hatt mensen etter forrige svangerskap så jeg hadde ingen aning 

Gynekologen prøvde utvendig først da han, så kunne vi heller ta innvendig om han ikke så noe 

Jeg var 8+3 uker på vei og det var ikke noe problem å se det utvendig. Så fosteret, hjertet som sko osv helt tydelig. Han målte fosteret og maskinen sa 8+3 uker 

Om de ikke så noen ting må du i tilfelle være mye kortere på vei.... 

Anonymkode: b103f...f5d

Lenke til kommentar

Hvorfor går du ikke til privat ultralyd - innvendig - så fort som mulig? Tipper det er vel verdt den tusenlappen. 

Anonymkode: ad7f3...96c

Lenke til kommentar
2 timer siden, bikini skrev:

Og en annen ting. Jeg lærte at utvendig ultralyd bør utføres med full blære. Jeg gikk på toalettet rett før undersøkelsen, altså 2 min før. Det var ingen som hadde fortalt meg at jeg ikke måtte tømme blæren

Det er faktisk lettere når blæren er tømt. Er den full, kan den være i veien. Du har rett i at det er bedre å ta innvendig ultralyd så tidlig. Hvem var du hos? Jordmødre er ikke vant til innvendig. Uansett skulle man fint sett fosteret også ved utvendig dersom man kunne se en tydelig fostersekk. 

Anonymkode: b661f...751

Lenke til kommentar

Nå har ikke jeg lest alle tilbakemeldingene du har fått her, men jeg har fire barn og har vært igjennom mange mange tidlige ultralyder på grunn av div. Jeg har «måtte» ta innvendig ul frem til uke 12 for å få sett orntlig. Med mitt fjerde barn var jeg på ul bla i uke 9+4 og den tok gyn innvendig. 

Jeg har også tatt X antall innvendig ul der de har sett en tom fostersekk og antatt en sa eller at jeg var kortere på vei. Da måtte jeg ta hcg annenhver dag i få dager og inn på sykehuset(og ikke til «vanlig» gyn) for å ta en ny innvendig ul.  Men fy søren! Den ventetiden i mellom! Umenneskelig! Masse masse lykke til!🤞🏻

Anonymkode: 7d3a9...a91

Lenke til kommentar
4 timer siden, Mandys skrev:

Jeg synes det høres rart ut at de tok utvendig ultralyd i uke 9. Jeg ville nok vært forberedt på dårlige nyheter, som du sier, men jeg ville heller ikke slått meg til ro før jeg fikk en innvendig UL. Når skal du tilbake?

Masse lykke til ❤️

Tusen takk for det❤ ja jeg er forberedt, men som du sier, jeg slår meg ikke helt til ro med det enda. Jeg skal ta nye hcg prøver på mandag og når resultatet er klart så antar jeg at jeg blir sendt til ul på sykehuset for videre avklaring. Håper det skjer i løpet av neste uke

Lenke til kommentar
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Syns så absolutt at du burde få en ekstra sjekk. Masse lykke til 💜

Jeg opplevde å spotte i uke 13, fikk ultralyd. Alt såg bra ut med foster, men mistet likevel noen dager etterpå. Så er mye kjipt; uforklarlig man kan oppleve.

Klemmer til deg.

Anonymkode: 1f983...8f7

Tusen takk❤ leit å høre at du mistet

Lenke til kommentar
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men kan du ikke få mer svar av å ta en cb digital med ukes indikator? Hvis den viser 3+ så må det vel være noe der enda? Kanskje noen andre her vet det bedre, bare en ide. Uansett lykke til til deg :) 

Anonymkode: 28028...d17

Aner ikke. Men tror jeg avventer. Tusen takk ❤

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...