Gå til innhold

Hvordan regne kommende uførestønad?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har kun jobbet deltid, mellom 40-90% (pga små barn, mannen har jobbet fullt...). Har høy utdannelse med Ok lønn. Er bipolar 2, og under vurdering for arbeidsevne i fremtiden. 

 

Håper dette går bra, vil jobbe. Men hvis. Ser aap er ca 66% av der du fikk utbetalt som sykemeldt. Mao SYKT lite for en som er sykemeldt i deltidsstilling. Hvis man deretter blir ufør. Vil man da «få» 66% av omregnet full lønn? Eller 66% av de tre beste årene (for min del ca 60% av estimert full lønn 👹). 

Anonymkode: 37d7d...6d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Altså: blir uførestønad utregnet fra hva man ville tjent som fulltidsarbeidende i sin stilling, pg deretter 66% av dette? Eller er dette ønsketenkning og at jeg egentlig vil få 66% av de tre beste årene hittil? I så tilfelle har jeg ikke råd til å ha bipolar 2 diagnose :/ 

Anonymkode: 37d7d...6d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedregelen er at de tar de tre beste av de siste fem årene før første sykemelding.

Men de årene du har jobbet redusert pga omsorg for barn fjerner de fra grunnlaget, så om de fjerner et år går de 6 år bakover, fjerner de to år går de sju år bakover osv for å finne de beste tre årene.

Så omregner de til dagens nivå, altså tar de ikke en 5 år gammel årslønn som den står, de legger på den utviklingen som har vært i lønnsnivå og øker den til dagens nivå.

De omregner også deltidslønn opp til fulltids årslønn. Det er ganske nytt at de begynte med det, men de gjorde det da jeg ble ufør i fjor. De regnet ut hva deltidslønnen ville vært i full stilling i dag og brukte det som grunnlag.

 

Anonymkode: 1ff68...5a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare jobbet i min stilling som ferdig utdannet i tre år. Var student med usle deltidsjobber før det... derfor problemstillingen min. 

 

Omregnes uførestønad ihht estimert fulltidsinntelt er alt vel. Om ikke kan jeg drite i å være syk, da har jeg ikke råd til å denne barnehagen og mat. 

 

Tusen takk for høflig og godt svar! 

Anonymkode: 37d7d...6d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har dårlig råd vil du får et barnetillegg på uføretrygd som er mye høyere enn på aap, i tillegg til at du kan søke om redusert foreldrebetaling i barnehagen, så det skal nok gå fint.

Det er jo en minstesats på både aap og ufør, så om du tjente veldig lite før du ble syk vil du være garantert en minsteytelse.

Anonymkode: 1ff68...5a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Får utbetalt 25000kr netto nå i min 80% stilling...

 

Tusen takk for god hjelp. 

 

Dusse minstesatsene er minimale tror jeg. Og redusert foreldrebetaling får man nok ikke så lenge man er samboer med mann som jobber :-)

Anonymkode: 37d7d...6d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, redusert foreldrebetaling får man ikke om samlet inntekt er over grensen. 

Du får heller ikke barnetillegg om mannen din tjener godt, for det er behovsprøvd. 

Det var en tråd om dette her for et par dager siden også hvor noen ikke trodde på at man justerer lønnen opp til full stilling, men de gjør det altså. De tar utgangspunkt i hva du hadde hatt mulighet til å tjene om du var frisk. 

Dette står i brevet mitt fra nav:

Dersom du ikke har arbeidet i full stilling, vil inntekten din bli regnet om til en årsinntekt i full stilling. 

 

15163740080151586916519.jpg

Anonymkode: 1ff68...5a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, redusert foreldrebetaling får man ikke om samlet inntekt er over grensen. 

Du får heller ikke barnetillegg om mannen din tjener godt, for det er behovsprøvd. 

Det var en tråd om dette her for et par dager siden også hvor noen ikke trodde på at man justerer lønnen opp til full stilling, men de gjør det altså. De tar utgangspunkt i hva du hadde hatt mulighet til å tjene om du var frisk. 

Dette står i brevet mitt fra nav:

Dersom du ikke har arbeidet i full stilling, vil inntekten din bli regnet om til en årsinntekt i full stilling. 

 

15163740080151586916519.jpg

Anonymkode: 1ff68...5a1

Kan noen forklare logikken bak dette? Jeg trodde det lønte seg å jobbe så mye som mulig - også i forhold til eventuelle trygdeytelser...

Anonymkode: 04d17...74e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kan noen forklare logikken bak dette? Jeg trodde det lønte seg å jobbe så mye som mulig - også i forhold til eventuelle trygdeytelser...

Anonymkode: 04d17...74e

Som sagt, de ser på hva du kunne tjent om du var frisk, ikke bare i fortiden men også hva slags inntjeningsmuligheter du hadde hatt i dag og i fremtiden (med din utdanning og erfaring) om du var frisk.

Jeg personlig gikk jo ned i stilling frivillig da jeg ikke orket jobbe fullt fordi jeg hadde et så stort ønske om å være i jobb og håpet det skulle gå greit om jeg bare reduserte stillingen litt. Det gjorde det ikke, jeg ble sykere og sykere. Skulle jeg straffes økonomisk resten av mitt liv fordi jeg prøvde og prøvde på egenhånd før jeg ble sykemeldt og etterhvert endte på ufør da mener du?

Anonymkode: 1ff68...5a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hopper inn her litt......

Jeg  jobbet som fagarbeider i bhg i 60% stilling.

Ble syk. Fikk aap. 

Har nå inne søknad om uføretrygd. Men er så redd jeg får det samme som aap, eller i verste fall mindre. Pr i dag utbetalt 12100 pr mnd. 

Men vil de da regne uføretrygden min ut fra hva jeg hadde kommet til å tjent i 100 % stilling som fagarbeider i bhg i dag?? 

Da kan det jo kanskhe falle heldig ut for meg da..... kanskje jeg får mer enn 12 tusen i mnd?? 

Anonymkode: e8c6b...d01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hopper inn her litt......

Jeg  jobbet som fagarbeider i bhg i 60% stilling.

Ble syk. Fikk aap. 

Har nå inne søknad om uføretrygd. Men er så redd jeg får det samme som aap, eller i verste fall mindre. Pr i dag utbetalt 12100 pr mnd. 

Men vil de da regne uføretrygden min ut fra hva jeg hadde kommet til å tjent i 100 % stilling som fagarbeider i bhg i dag?? 

Da kan det jo kanskhe falle heldig ut for meg da..... kanskje jeg får mer enn 12 tusen i mnd?? 

Anonymkode: e8c6b...d01

Minstesats er 18000 i mnd brutto om du har mann/samboer, så om du ikke velger å betale mye skatt får du mer enn 12.000 utbetalt uansett. 

Men ja, jeg vil tro du får en bedre avtale på ufør enn aap. 

Anonymkode: 1ff68...5a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...