Gå til innhold

Er det uansvarlig å la en 10 åring være alene...


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

...fredag kveld fra ca 18 til 20.15?

Min venninne synes det.

Vi er 3,5 km unna og jeg kjører. 10 åringen (går i 5 klasse) har lyst selv. Skal se på TV eller spille FIFA. Lillebroren på 7 år er hos naboen noe min 10 åring ikke har lyst til.

Han har mobil og kan ringe oss eller gå til naboen hvis det er noe. Det er snakk om drøye 2 timer

Anonymkode: d3ef7...4a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har ikke 10åring selv, så jeg er litt usikker på nøyaktig hvor modne de er, men jeg syns det høres greit ut jeg. Naboen er jo hjemme i tillegg? Hvor nærme bor naboen? Gi han nummeret til naboen og avtal at han ringer eller går dit om det er noe. Er jo snakk om to timer bare. 

Anonymkode: fde93...626

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er uansvarlig å ikke la en 10 åring (som har lyst til det) få være alene hjemme i et par timer i ny og ne. Har selv en 8-åring som elsker å ha huset for seg selv av og til :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

...fredag kveld fra ca 18 til 20.15?

Min venninne synes det.

Vi er 3,5 km unna og jeg kjører. 10 åringen (går i 5 klasse) har lyst selv. Skal se på TV eller spille FIFA. Lillebroren på 7 år er hos naboen noe min 10 åring ikke har lyst til.

Han har mobil og kan ringe oss eller gå til naboen hvis det er noe. Det er snakk om drøye 2 timer

Anonymkode: d3ef7...4a9

Nei, virkelig ikke! 

Anonymkode: 69ea4...00a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Null problem, så lenge tiåringen vil det selv og har telefon.

Viktig å la ungene vokse opp uten å «holde dem tilbake». Når de føler at de er klare, er de stort sett det 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne fint gjort det med min 5. klassing. Hun er gjerne alene hjemme i 8 timer på dagtid om det feks juleferie og vi ikke har fri..

Anonymkode: ccc0c...3a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Plutselig_gravid skrev:

Jeg synes det er uansvarlig å ikke la en 10 åring (som har lyst til det) få være alene hjemme i et par timer i ny og ne. Har selv en 8-åring som elsker å ha huset for seg selv av og til :) 

Enig i dette. Hvordan skal de utvikle seg til selvstendige individer hvis de aldri får lov til å prøve seg?

Anonymkode: 66dd8...386

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei langt ifra. Hvis han ikke har vært alene litt før nå så er det jammen på tide. Min 10åring storkoser seg når han får være alene hjemme en time eller to. Han har mobil da, så han kan ringe hvis det er noe.

Anonymkode: 1bd47...78b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det høres helt greit ut det! Broren er hos naboen så jeg regner med at 10-åringen kan gå dit dersom han føler for det? 

Anonymkode: b3c1b...f0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hi her. Han har lyst selv og han er vant til å være alene etter skolen etc. Han er ikke glad i å være hjemme alene på kvelden, eller når det er mørkt, men dette vil han. Vi er som sagt 3,5 km unna og naboen sitter barnevakt for 7 åringen.

 

Anonymkode: d3ef7...4a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne gjort det samme med min 8åring. Du har en avtale med naboen, så helt alene er han jo ikke. 

Anonymkode: 7df1e...54c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan faktisk ikke se et eneste problem med det, overhode!

Det er jo knapt kveld en gang. 

Anonymkode: 6aa08...b19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine gjorde det i den alderen og før. Minste var alene etter skolen i førsteklasse og har siden mast på å få huset alene så ofte som hun kan. Unger er forskjellige og vi voksne er forskjellige. Såfremt ungene ønsker dette og de har noen å gå til eller ringe om de endrer mening syns jeg ungene skal få lov. 

Jeg var stemor i mange år, foreldrene lot ikke ungene få være hjemme alene. Sfo ut fjerde klasse og barnevakt etter dette. Hu eldste torde ikke å være hjemme alene en ettermiddag før hun var 17år, da måtte mine unger alltid være hjemme om hun var hjemme. Vi kunne ikke dra i butikken engang. Så det er forskjell på unger, men det kommer også ann på hvordan de blir oppdratt. 

Anonymkode: 9c9bc...8cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser over hodet ikke problemet. Min 6-åring kan fint være hjemme alene en time etter skolen, og jeg håper da virkelig det går såpass langt fremover på 4 år. :P

Anonymkode: a82ab...701

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...