Gå til innhold

Å servere middag/varmrett i bursdagsselskap.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg ser til min overraskelse i flere tråder her inne at det er helt vanlig å servere middag i 'voksenselskapet' når barna fyller år. 

Jeg har fire barn, stor familie på begge sider og har aldri noen gang opplevd å få servert noe annet enn kaker og boller i et selskap. 

Er dette geografisk betinget og hvor bor dere med de forskjellige skikkene? Jeg bor i en liten by på Vestlandet og dette er ikke vanlig blandt min familie og omgangskrets. Forsåvidt er det svært sjelden at man serverer varmrett når man feirer de voksne i familien også. Man inviterer gjerne til kake og kaffe kl 17 en hverdag og da har jo folk stort sett spist middag hjemme, siden de aller fleste er ferdig på jobb senest kl 15.30 og det blir lenge å vente til kl 17 med å spise. 

Anonymkode: be1cd...153

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er fra Østlandet og bor på sørlandet, og serverer kaffe og kake i familieselskap, samme gjør alle andre i storfamilien. 

Med er unntak, svigermor har bursdag midt i juli, sa feirer vi på verandaen og tenner grillen 

Anonymkode: 710bc...69b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i Buskerud, og vi inviterer i helgen (ofte Søndag og mellom kl 14-16 en gang) og det serveres alltid enkel varmmat (pølser, lasagne, lapskaus etc) og kaffe/kaker etterpå. Både i min familie og i svigers sin. I voksen bursdager og i barnebursdager (familie).

Anonymkode: dafbf...20b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I vår familie varierer det. Noen ganger serverer vi middag i bursdagsbesøk også noen ganger bare kake. Min søster fylte år i oktober og inviterte oss ti middag +kake, i desember haddde sønnen hennes bursdag og vi ble da invitert til kake. Så i vår familie varierer det.

Anonymkode: 9750e...9a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bodd flere plasser og har familie som bor i flere deler av Norge og hos oss er det alltid vanlig å servere mat i tillegg til kaker i bursdag, enten det er voksne eller barn, venner eller familie. Vanligvis en varmrett, men det kan også serveres en eller annen form for brødmat med godt pålegg. Det kan være enkelt eller mer avansert, men alltid noe mat i tillegg til kaker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fra min barndom husker jeg at mamma alltid serverte gryterett med ris, loff og salat. Toro var svære saker på åttitallet. 😂

Selv serverer jeg pølser og har masse tilbehør, hjemmelaget stappe, tomatbønner, rå og stekt løk, hotdog dressing osv. Kjøper inn litt gourmet pølser hos slakteren og gjestene sier det er godt. Mulig de bare er høflige da. 

Jeg har vokst opp og bor sentralt i Akershus. 

Slektninger gjør mye av det samme som meg. Lettvint mat, pizzasnurrer, taco, lasagne, karbonadesmørbrød. Jeg synes det er normalt å servere noe varmt før kakene, og mener man må si i fra om det bare serveres kaffe og kake. 

Anonymkode: 4bb49...91b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg ser til min overraskelse i flere tråder her inne at det er helt vanlig å servere middag i 'voksenselskapet' når barna fyller år. 

Jeg har fire barn, stor familie på begge sider og har aldri noen gang opplevd å få servert noe annet enn kaker og boller i et selskap. 

Er dette geografisk betinget og hvor bor dere med de forskjellige skikkene? Jeg bor i en liten by på Vestlandet og dette er ikke vanlig blandt min familie og omgangskrets. Forsåvidt er det svært sjelden at man serverer varmrett når man feirer de voksne i familien også. Man inviterer gjerne til kake og kaffe kl 17 en hverdag og da har jo folk stort sett spist middag hjemme, siden de aller fleste er ferdig på jobb senest kl 15.30 og det blir lenge å vente til kl 17 med å spise. 

Anonymkode: be1cd...153

Bursdager feires på helg og det serveres varm mat før kaker. Fra Hedmark.

Anonymkode: c5052...a37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss varierer det, det kommer rett og slett på om hva man vil😊

Det er vanligvis en lett middag, som hjemmelaget pizza, pølser, koldtbord eller snitter. Andre ganger er det gjerne kun kaker, boller, kjeks, vafler og snop😊

Bergen her😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varierer her også. Mamma inviterer til grilling og kake, jeg inviterer til kaffe/kake når barna har bursdag, søsteren min inviterer til grilling og kake eller middag og kake for barna, ikke noe for voksne, min bursdag feirer vi ikke med familie, bare barna og jeg hvis barna er her på bursdagen min. Er de hos far, forbigår den i stillhet. 

Bor i Buskerud.

Anonymkode: 180d7...31c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg inviterer alltid på middag når barnas bursdag feires. Barnet får velge mat selv, og vi har servert alt fra pannekaker til sushi😄 Kaker etterpå. Alle i vår familie gjør det slik. Naboer og bekjente fra skolen og barnhage kan jeg invitere kun på kaffe og muligens en kakebit, men alle venner inviteres alltid på middag. Vi har middagsgjester minst ti ganger i uken. Bor i Vestfold. 

Anonymkode: 64f5e...246

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg inviterer alltid på middag når barnas bursdag feires. Barnet får velge mat selv, og vi har servert alt fra pannekaker til sushi😄 Kaker etterpå. Alle i vår familie gjør det slik. Naboer og bekjente fra skolen og barnhage kan jeg invitere kun på kaffe og muligens en kakebit, men alle venner inviteres alltid på middag. Vi har middagsgjester minst ti ganger i uken. Bor i Vestfold. 

Anonymkode: 64f5e...246

Minst TO ganger i uken, ikke ti😅

Anonymkode: 64f5e...246

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg ser til min overraskelse i flere tråder her inne at det er helt vanlig å servere middag i 'voksenselskapet' når barna fyller år. 

Jeg har fire barn, stor familie på begge sider og har aldri noen gang opplevd å få servert noe annet enn kaker og boller i et selskap. 

Er dette geografisk betinget og hvor bor dere med de forskjellige skikkene? Jeg bor i en liten by på Vestlandet og dette er ikke vanlig blandt min familie og omgangskrets. Forsåvidt er det svært sjelden at man serverer varmrett når man feirer de voksne i familien også. Man inviterer gjerne til kake og kaffe kl 17 en hverdag og da har jo folk stort sett spist middag hjemme, siden de aller fleste er ferdig på jobb senest kl 15.30 og det blir lenge å vente til kl 17 med å spise. 

Anonymkode: be1cd...153

De aller fleste er da slett ikke ferdige på jobb 15.30...

Jeg bor i Nord-Norge og har mest opplevd kakebord som servering, men her er folk flinke til å smøre rundstykker eller snitter i tillegg, så man får gjerne "ordentlig mat" i tillegg.

Hvis jeg ber folk til kaffe, starter vi gjerne 1800 så folk rekker middag. Hvis jeg inviterer til middag (det er ikke alltid) så ber jeg gjerne inn kl 1630 eller 1700. 

Anonymkode: 15868...cec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette kommer vel litt an på når man inviterer til. 

17.00 på en søndag har man kanskje spist, mens 16.00/17.00 onsdag så kommer man gjerne rett fra jobb/skole/barnehage og det er kjekt med mat.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg ser til min overraskelse i flere tråder her inne at det er helt vanlig å servere middag i 'voksenselskapet' når barna fyller år. 

Jeg har fire barn, stor familie på begge sider og har aldri noen gang opplevd å få servert noe annet enn kaker og boller i et selskap. 

Er dette geografisk betinget og hvor bor dere med de forskjellige skikkene? Jeg bor i en liten by på Vestlandet og dette er ikke vanlig blandt min familie og omgangskrets. Forsåvidt er det svært sjelden at man serverer varmrett når man feirer de voksne i familien også. Man inviterer gjerne til kake og kaffe kl 17 en hverdag og da har jo folk stort sett spist middag hjemme, siden de aller fleste er ferdig på jobb senest kl 15.30 og det blir lenge å vente til kl 17 med å spise. 

Anonymkode: be1cd...153

I min omgangskrets er så godt som ingen ferdige ferdig på jobb kl 15.30, og man rekker i alle fall ikke å spise middag innen man skal i selskap kl 17.00. Vi bor i Oslo. De fleste har minimum 30 min reisevei mellom jobb og bhg/skole. Så hvis vi noen sinne skulle invitere til slikt selskap på en hverdag (kommer neppe til å skje noen gang pga det er vanskelig å få til ligistikkmessig for folk) så måtte vi ha servert middag også. 

Vi inviterer folk til slikt i helgene, og da som regel i 14-tiden. Der varierer om vi serverer mat i tillegg til kake, men vi sier alltid ifra  på forhånd om hva som serveres, så folk vet hvordan det passer inn i deres matbehov. Det er uansett aldri snakk om middag, selv om det serveres påsmurte rundstykker, pølse, puzzasnurrer el.l. Det er snakk om en liten matbit i tillegg til kake for de som vil ha det. 

 

Anonymkode: 52ce0...cdb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi serverer varm mat før kake. Bor i Buskerud. Det varier hva jeg serverer og hvilken årstid det er. Alt fra tapas, pølser, grillmat, lapskaus osv..

Anonymkode: 42f51...691

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ER i mye samme situasjon som deg. Fire barn og stor familie. Vi blir sjeldent færre enn 20-24 personer i en helt vanlig familiebursdag til et av barna. Alle bor innen 25 minutters kjøring fra oss, og vi bor også på Vestlandet. Her er det vanlig å ha besøk på søndag ettermiddager fordi det stort sett er da folk flest kan. Da serverer vi først middag og så litt kaker og kaffe. Stort sett blir det chili con carne (tar av litt før jeg tilsetter kjøtt sånn at vi har en chili sin carne også) med ris og salat til. Det er relativt kjapt å lage og alle kan spise det, både vårt barn med cøliaki, familiens veganer, vegetarianeren og han som er superkresen (spiser da ris med ketchup). Jeg synes ikke dette er noe problem egentlig, og da trengs det også færre kaker siden de fleste blir mett etter middagen. Det blir både dyrere og mer stress å bake mye glutenfritt, enn litt glutenfritt + middag :)

Anonymkode: 8d3e8...cf8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til barneselskap i 17- tiden pleier vi å ha pølser eller pizza.
Til familieselskap for voksne eller barn har vi noen ganger påsmurte rundstykker, men ikke alltid.

Anonymkode: 64f3e...c02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor på Sørlandet. I min familie legges feiring til helg og det serveres alltid middag. Som oftest søndagsmiddag i den forstand at det ikke er pølser eller Toro. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer fra Akershus og servert bestandig varmmat både for voksne og barn. Kaker etterpå. Det samme gjør alle andre i familien og de fleste venner.

Anonymkode: 876e8...569

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

De aller fleste er da slett ikke ferdige på jobb 15.30...

Jeg bor i Nord-Norge og har mest opplevd kakebord som servering, men her er folk flinke til å smøre rundstykker eller snitter i tillegg, så man får gjerne "ordentlig mat" i tillegg.

Hvis jeg ber folk til kaffe, starter vi gjerne 1800 så folk rekker middag. Hvis jeg inviterer til middag (det er ikke alltid) så ber jeg gjerne inn kl 1630 eller 1700. 

Anonymkode: 15868...cec

Hva i all verden vet du om når min familie og omgangskrets er ferdig på jobb???

Hi

Anonymkode: be1cd...153

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...