Gå til innhold

Er det OK å normalisere sykelig overvekt??


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Overvekt er ikke normalt! Det er jo det som er farlig. At vi normaliserer det og at det er det som blir vanlig. Vi har nesten ikke normalvektige gravide på operasjonsbordet til ks feks. Spinalnålene er ikje lange nok alltid, de blør mer, de er mye mer utsatt for postoperative infeksjoner osv. Og de aller aller fleste greier faktisk å gå ned i vekt hvis de vil. Man bør ikke normalisere sykelig overvekt. Og jeg snakker absolutt ikke om de som veier noen kilo for mye. 

Anonymkode: 26f15...9b5

Der har vi fordommen som er helt feil

"De fleste greier å gå ned om de vil" 

Nei, de klarer ikke det? 

Mellom 95 og 99% av de som slanger seg mislykkes og går opp igjen 

Løsningen på overvekt er ikke skamfølelse

Anonymkode: 99ab0...7d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er mange sykdommer som fører til ekstrabelastning for samfunnet. Fedme er kun en av dem. Men kanskje den mest stigmatiserende.

 

Forrakten mot mennesker med fedme er dypt forankret i samfunnet vårt. På samme måte som med andre typer diskriminering og undertrykking, kjenner ofte også de som blir diskriminert at det er dette de fortjener.

Kroppspositivisme handler IKKE om å glorifisere fedme og dens negative følger. Det handler om å motkjempe skamkultur. 

Skamkultur er det dere fremmer i denne tråden. Man unnskylder å holde på den hamle strukturen med «det er jo ikke sundt». En kan jo ikke ha overvektige som går rundt å er fornøyde med seg selv og tror at det er Ok at de er sånn! Løsningen blir å påføre skam, selv om det er veldokumentert at skam bare forverrer problemet.

Fedme er som mange andre sykdommer ikke spesielt Bra for helsa. Det vet alle, og denne oppfatningen blir ikke svakere av positive fremstillinger av større kropper. Postitivt selvbilde er imidlertid veldig positivt for helsa. Det fremmes av representasjon, det å se andre som en selv som ikke bare er en for stor kropp.

 

og newsflash; overvekt er normalt. Det er veldig mye som er normalt som ikke er optimalt.

Anonymkode: f9c2a...692

👏👏👏 Så bra skrevet!  Akkurat dette tenker ig mener jeg også. 

 

 

( btw, jeg er sykelig overvektig ift bmi, og jeg er aldri syk, aldri borte fra jobb, og jobber 100% stilling i helsevesenet...  mine radmagre kollegaer er ofte syke, de spiser jo nesten ikke, så kroppen er ikke motstandsdyktig i det hele tatt. Men dette blir det ikke regnet på, det er det bare på overvektige. ) 

Anonymkode: db7ca...95a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Der har vi fordommen som er helt feil

"De fleste greier å gå ned om de vil" 

Nei, de klarer ikke det? 

Mellom 95 og 99% av de som slanger seg mislykkes og går opp igjen 

Løsningen på overvekt er ikke skamfølelse

Anonymkode: 99ab0...7d5

Jo, de fleste greier å gå ned. Alle går ned når de blir slankeoperert IG det er jo fordi de får i seg mindre mat enn de forbruker. At det er mye psykisk sykdom blant sykelig overvektige er en annen sak. 

Anonymkode: 26f15...9b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Røykeloven fungerte, ikke sosialt stigma. Overvekt har vært stigmatiserende i 100 år, det har enda ikke fungert.

Anonymkode: f9c2a...692

Røykeloven førte til at folk ikke røyka inne. Det var det sosiale stigmaet som førte til at de aller fleste slutta å røyke.

Anonymkode: 47a6e...f2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jo, de fleste greier å gå ned. Alle går ned når de blir slankeoperert IG det er jo fordi de får i seg mindre mat enn de forbruker. At det er mye psykisk sykdom blant sykelig overvektige er en annen sak. 

Anonymkode: 26f15...9b5

Ja. Slankeopererte har større suksessrate, selv om mange av dem også går opp igjen. Det ser ut til å komme av at noe med slankeoperasjonen gjør at mange slankeopererte ender opp med hormonnivåer tilsvarende det mennesker som alltid har vært normalvektige har. En vet ikke hva som gjør det, men vanlige slankere oppnår oftest ikke denne endringen i hormonbalansen. Dette er mest sannsynlig en av forklaringene på at så godt som alle slankere går opp igjen. Kroppen jobber på høygir for å legge på seg.

Slankeopererte får lett alvorlige bivirkninger av operasjonen. Derfor er det ikke «bare å ta en operasjon».

Anonymkode: f9c2a...692

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Røykeloven førte til at folk ikke røyka inne. Det var det sosiale stigmaet som førte til at de aller fleste slutta å røyke.

Anonymkode: 47a6e...f2c

Røykeloven gjorde det mindre behagelig å røyke. Røyk er også noe en ikke trenger å forholde seg til når en slutter. Slik er det ikke med mat, det må en ha uansett.

Anonymkode: f9c2a...692

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Røykeloven gjorde det mindre behagelig å røyke. Røyk er også noe en ikke trenger å forholde seg til når en slutter. Slik er det ikke med mat, det må en ha uansett.

Anonymkode: f9c2a...692

Bortsett fra lysten på røyk, som kan dukke opp mange år etter at man har slutta?

Benekter du at det er knyttet stigma til det å røyke? 

Tidligere overvektige kan fremdeles spise, men de trenger ikke den mengde eller type mat som gjør at de blir overvektige igjen.

Poenget mitt var uansett at sosial stigma kan endre vaner. Så jeg skjønner ikke hvorfor det skal være mer sosialt akseptert å være bælfeit enn å være en røyker.

Anonymkode: 47a6e...f2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jo, de fleste greier å gå ned. Alle går ned når de blir slankeoperert IG det er jo fordi de får i seg mindre mat enn de forbruker. At det er mye psykisk sykdom blant sykelig overvektige er en annen sak. 

Anonymkode: 26f15...9b5

Absolutt all sykelig overvekt skyldes psyken, ingen velger å veie 170 kg fordi de koser seg sånn med maten altså. Mat er en tvangshandling når man er så stor, man klarer ikke la være å spise.

Man kan ha 8 kosekilo fordi man er glad i middag eller spiser sjokolade litt for ofte, men man har ikke 100 kosekilo, man har ikke kost seg med maten når man har spist sånne mengder mat. 

Du aner tydeligvis ikke hva du snakker om i det hele tatt.

Anonymkode: 99ab0...7d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jo, de fleste greier å gå ned. Alle går ned når de blir slankeoperert IG det er jo fordi de får i seg mindre mat enn de forbruker. At det er mye psykisk sykdom blant sykelig overvektige er en annen sak. 

Anonymkode: 26f15...9b5

At du kan være så uvitende når du jobber i helsevesenet, er for meg en gåte

Anonymkode: 395fb...239

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

👏👏👏 Så bra skrevet!  Akkurat dette tenker ig mener jeg også. 

 

 

( btw, jeg er sykelig overvektig ift bmi, og jeg er aldri syk, aldri borte fra jobb, og jobber 100% stilling i helsevesenet...  mine radmagre kollegaer er ofte syke, de spiser jo nesten ikke, så kroppen er ikke motstandsdyktig i det hele tatt. Men dette blir det ikke regnet på, det er det bare på overvektige. ) 

Anonymkode: db7ca...95a

🙄 Også måtte du ødelegge det nydelige kloke innlegget med å måtte dytte noen andre ned på sviktende grunnlag akkurat som de andre skampusherne. Well done.  

Anonymkode: 14532...6a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

At du kan være så uvitende når du jobber i helsevesenet, er for meg en gåte

Anonymkode: 395fb...239

Amen 

Anonymkode: 5c3d8...69e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Absolutt all sykelig overvekt skyldes psyken, ingen velger å veie 170 kg fordi de koser seg sånn med maten altså. Mat er en tvangshandling når man er så stor, man klarer ikke la være å spise.

Man kan ha 8 kosekilo fordi man er glad i middag eller spiser sjokolade litt for ofte, men man har ikke 100 kosekilo, man har ikke kost seg med maten når man har spist sånne mengder mat.

Anonymkode: 99ab0...7d5

Mye enig i det du sier (ikke meg du svarte her).

Men noe av problemet er jo også at det er så tabu å snakke om vekt - selv "kosekiloene". Man skal ikke snakke med noen om vekt, legene vil helst slippe å ta det opp, for de føler det er ubehagelig å snakke med pasientene om dette, i tillegg vet ikke legene nok om hvordan de kan hjelpe personer med overvekt.

Alle velger å lukke øynene på de stadiene der man langt lettere kunne tatt tak i overvekten slik at den ikke utviklet seg til å bli sykelig overvekt.

Når alle som burde og kunne ha hjulpet velger å ikke gjøre det på et tidlig nok stadie, da blir kampen for å bli normalvektig langt tøffere. Stigmatisering er tøft å takle (selv om jeg er enig i at det på sikt kan ha en positiv virkning, selv om det dessverre underveis er veldig tøff og kanskje ødelegger en del), det blir langt større skamfølelse og følelse av håpløshet og mangel på kontroll over egen kropp og eget liv. Får man da større helseproblemer på toppen, som jo alle sykelige overvektige før eller senere får, da blir motbakken enda større. Og på toppen av det er det da de psykiske problemene og årsakene som ligger bak, noe det dessverre også er for lite kunnskap om i helsevesenet (eller i hvert fall altfor få ressurser til å følge opp for alle som trenger det).

Det burde vært kommunale tilbud som gikk på forebygging av overvekt. Helseutdannede med nok kompetanse på området og også mulighet for tidlig behandling av psykiske årsak til at man begynner å utvikle overvekt. Og selvfølgelig tett oppfølging for de som allerede er sykelig overvektige.

Det er så mange som forsvarere disse "kosekiloene", men problemet er at det ofte fører til større overvekt. Det er bare et faktum nå som over halvparten av befolkningen er overvektig og 20 % av befolkningen er i kategorien sykelig fedme.

Anonymkode: 0d007...f2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en av de sykelig overvektige personene og jeg kjenner at holdningene i denne tråden er egentlig ganske vanskelig for meg å takle. Jeg er 160 høy og veier 85 kg. Jeg har dog ingenting i mot kroppen min. Jeg er ganske sterk og trener aktivt flere ganger i uken i tillegg til en jobb der jeg går hele dagen. I tillegg har jeg født tre barn på relativt kort tid. Men jeg har en mann som elsker meg over alt og på jord uansett vekt. Etter mange år med selvpining og null resultat har jeg gitt opp og jeg er nå kommet til det stadiet at jeg elsker kroppen min slik den er ov vet dere mange menn gjør det og! Jeg har store pupper og rumpe det er tydeligvis mange menn som liker det. Jeg blir lagt an på både på Facebook og på jobb omtrent daglig! Så nei det er ikke ille å elske sin kropp alle burde prøve det en gang uansett vekt det er meget befriende!

Anonymkode: a0c23...4a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er en av de sykelig overvektige personene og jeg kjenner at holdningene i denne tråden er egentlig ganske vanskelig for meg å takle. Jeg er 160 høy og veier 85 kg. Jeg har dog ingenting i mot kroppen min. Jeg er ganske sterk og trener aktivt flere ganger i uken i tillegg til en jobb der jeg går hele dagen. I tillegg har jeg født tre barn på relativt kort tid. Men jeg har en mann som elsker meg over alt og på jord uansett vekt. Etter mange år med selvpining og null resultat har jeg gitt opp og jeg er nå kommet til det stadiet at jeg elsker kroppen min slik den er ov vet dere mange menn gjør det og! Jeg har store pupper og rumpe det er tydeligvis mange menn som liker det. Jeg blir lagt an på både på Facebook og på jobb omtrent daglig! Så nei det er ikke ille å elske sin kropp alle burde prøve det en gang uansett vekt det er meget befriende!

Anonymkode: a0c23...4a6

Du har en bmi på 31. Det er fedme kl. 1. Sykelig overvekt er i fedme kl. 2. Du kan legge på deg 11kg til før du er sykelig overvektig. Og på de 11kg kan det skje mye med helsa. 

Anonymkode: 5c3d8...69e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.1.2018 den 23.04, Anonym bruker skrev:

Du har en bmi på 31. Det er fedme kl. 1. Sykelig overvekt er i fedme kl. 2. Du kan legge på deg 11kg til før du er sykelig overvektig. Og på de 11kg kan det skje mye med helsa. 

Anonymkode: 5c3d8...69e

Enig her!! Du er IKKE i kategorien sykelig overvektig! Mulig du har noen kilo for mye på kroppen og hadde hatt en positiv helsegevinst av å gå ned i vekt, men med sykelig overvekt er vi vel mer opp i 3 sifret vekt eller hva? Har en nær og god venninne som på et tidspunkt ( før slankeoperasjon) veide 130kg og var 165cm. Hun var 26 år, kunne ikke løpe lenger, hadde smerter i hofter,knær og ankler, ekstrem fare for å utvikle diabetes,mest sannsynlig ville hun ikke bli gravid eller være i stand til å bære frem et barn og hun greide ikke lenger å knyte egne skolisser. Hennes kropp så "slankere" ut enn et par av damene i reportasjen...kom ikke her å si at det er livsglede å ha en slik kropp!!!

Anonymkode: c680b...1f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...