Gå til innhold

Er det OK å normalisere sykelig overvekt??


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Leste akkurat en VG pluss artikkel som tok for seg ulike kvinners syn på egen kropp og sin kamp for aksept for den. Den er jeg med på. Ikke alle kan se ut som topptrente VS-modeller og det burde være greit å få gå på stranda også som kvinne med litt ekstra kjøtt på kroppen. Helt enig i det!

Det jeg derimot var veldig uenig i i artikkelen er "normaliseringen" og glorifiseringen av at sykelig overvekt er vakkert og normalt. Det er det ikke!!! Det er et omfattende helseproblem over hele den vestlige verden, og det er en kjempekostnad for samfunnet. VG burde holde seg for god for å promotere at det normalt å være så diger....

Anonymkode: c680b...1f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er enig med deg. Leste bare overskriften på samme artikkel og tenkte samme tankene.

Ja til aksept av ulike personer, at ingen skal hetses for størrelse eller utseende. Men derfra til å begynne å hylle sykelig overvekt som fører til enorme helseutgifter, mindre jobbing, mulige skader på barn (pga. mors sykelige overvekt før fødsel og ofte dårlig påvirkning med livsstil etterpå - sosial og (unødvendig) uhelsemessig arv)... det blir veldig feil!

 

Anonymkode: 0d007...f2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

VG.no. Er dessverre en VG Pluss artikkel da. Men kjenner jeg blir oppriktig provosert av artikkelen. Det er ikke snakk om damer med noen kilo for mye eller noen med litt "tung beinbygning". Flere av de som var intervjuet var sykelig overvektige og milevis utenfor et normalperspektiv på helse og vekt...

Anonymkode: c680b...1f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig! Å normalisere vanlige, sunne kropper er jeg for. Noen kilo ekstra er fint det. Jeg har det selv. Men sykelig overvekt er faktisk ikke noe å skryte av, og prøve å normalisere. Det er et helseproblem som "enkelt" kan unngås. Hun ene på bildet i VGs annonse har en flott kropp. De to andre ser farlig tjukke ut.  

Anonymkode: 2cb9f...95f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sykelig overvektig og blant de ytterst få som (per i dag) ikke har noen følgesykdommer av overvekten. Jeg innser at det bare er et tidsspørsmål, så jeg er på vei ned i vekt. Det er ikke ok å normalisere fedme!

Anonymkode: b59e1...2f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke så annerledes enn «unge mødre», der man lager kjendiser av de som plopper ut unger før de er voksne. Da blir det kult å få barn i alt for ung alder. 

Anonymkode: a39f1...69b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange sykdommer som fører til ekstrabelastning for samfunnet. Fedme er kun en av dem. Men kanskje den mest stigmatiserende.

 

Forrakten mot mennesker med fedme er dypt forankret i samfunnet vårt. På samme måte som med andre typer diskriminering og undertrykking, kjenner ofte også de som blir diskriminert at det er dette de fortjener.

Kroppspositivisme handler IKKE om å glorifisere fedme og dens negative følger. Det handler om å motkjempe skamkultur. 

Skamkultur er det dere fremmer i denne tråden. Man unnskylder å holde på den hamle strukturen med «det er jo ikke sundt». En kan jo ikke ha overvektige som går rundt å er fornøyde med seg selv og tror at det er Ok at de er sånn! Løsningen blir å påføre skam, selv om det er veldokumentert at skam bare forverrer problemet.

Fedme er som mange andre sykdommer ikke spesielt Bra for helsa. Det vet alle, og denne oppfatningen blir ikke svakere av positive fremstillinger av større kropper. Postitivt selvbilde er imidlertid veldig positivt for helsa. Det fremmes av representasjon, det å se andre som en selv som ikke bare er en for stor kropp.

 

og newsflash; overvekt er normalt. Det er veldig mye som er normalt som ikke er optimalt.

Anonymkode: f9c2a...692

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er mange sykdommer som fører til ekstrabelastning for samfunnet. Fedme er kun en av dem. Men kanskje den mest stigmatiserende.

 

Forrakten mot mennesker med fedme er dypt forankret i samfunnet vårt. På samme måte som med andre typer diskriminering og undertrykking, kjenner ofte også de som blir diskriminert at det er dette de fortjener.

Kroppspositivisme handler IKKE om å glorifisere fedme og dens negative følger. Det handler om å motkjempe skamkultur. 

Skamkultur er det dere fremmer i denne tråden. Man unnskylder å holde på den hamle strukturen med «det er jo ikke sundt». En kan jo ikke ha overvektige som går rundt å er fornøyde med seg selv og tror at det er Ok at de er sånn! Løsningen blir å påføre skam, selv om det er veldokumentert at skam bare forverrer problemet.

Fedme er som mange andre sykdommer ikke spesielt Bra for helsa. Det vet alle, og denne oppfatningen blir ikke svakere av positive fremstillinger av større kropper. Postitivt selvbilde er imidlertid veldig positivt for helsa. Det fremmes av representasjon, det å se andre som en selv som ikke bare er en for stor kropp.

 

og newsflash; overvekt er normalt. Det er veldig mye som er normalt som ikke er optimalt.

Anonymkode: f9c2a...692

Tusen takk for at du skrev akkurat det jeg tenkte!! 

 

Anonymkode: d8cb8...2b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg HI. Kjenner veldig mange flotte overvektige damer, og sier ikke de skal skamme seg over kroppen sin. Men, føler også det er en "glorifisering" av sykelig overvekt. Dette er virkelig ikke bra, og dette er et økende problem i dagens samfunn. Føler mange bortforklarer det. Har også noen "kosekilo" for mye. Kommer utvilsomt av at jeg er blitt latt og liker sjokolade litt for godt. Så enkelt.

Anonymkode: edbb7...515

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overvekt er ikke normalt! Det er jo det som er farlig. At vi normaliserer det og at det er det som blir vanlig. Vi har nesten ikke normalvektige gravide på operasjonsbordet til ks feks. Spinalnålene er ikje lange nok alltid, de blør mer, de er mye mer utsatt for postoperative infeksjoner osv. Og de aller aller fleste greier faktisk å gå ned i vekt hvis de vil. Man bør ikke normalisere sykelig overvekt. Og jeg snakker absolutt ikke om de som veier noen kilo for mye. 

Anonymkode: 26f15...9b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei og spesielt ikke når det blir et helseproblem. Problemet er at jo mer folk må skamme seg over vekten, jo vanskeligere er det å ta tak. Selvbilde blir ødelagt og man føler seg lik null. Det er heller ikke bra å glorifisere undervekt, f.eks. radmagre modeller og skuespillere som glorifiseres når de nærmest går i sine nesten ikke-eksisterende kjoler på rød-løper. Kroppsfokuset i media er enormt.

Savner fokus på menneskeverdet uansett vekt og utseendet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men skal folk gå rundt og skamme seg fordi de er tjukke, da? Skal kvinner og menn som sliter med å slanke seg hele livet føle seg sykeliggjorte og uaksepterte? Det synes jeg ikke. 

Da blir man i hvert fall ikke bedre.

Anonymkode: f740b...399

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men skal folk gå rundt og skamme seg fordi de er tjukke, da? Skal kvinner og menn som sliter med å slanke seg hele livet føle seg sykeliggjorte og uaksepterte? Det synes jeg ikke. 

Da blir man i hvert fall ikke bedre.

Anonymkode: f740b...399

Det er en stor forskjell på å fjerne hetsingen og den nedlatende holdningen mot de som er syklig overvektig, og å komme med en kommentar om at det ikke er lurt å hylle overvekt. Det er fint at også de som er overvektig er fornøyd med seg selv, men det er ikke fint å nærmest reklamere for overvekt ved å normalisere det.

Anonymkode: 0bc4b...f19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er virkelig ensporet HI!

Det er ingen motsetning mellom å vite at overvekt er helseskadelig og å ha et positivt kroppsbilde til tross for overvekt.

 

Anonymkode: e80e1...779

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Overvekt er ikke normalt! Det er jo det som er farlig. At vi normaliserer det og at det er det som blir vanlig. Vi har nesten ikke normalvektige gravide på operasjonsbordet til ks feks. Spinalnålene er ikje lange nok alltid, de blør mer, de er mye mer utsatt for postoperative infeksjoner osv. Og de aller aller fleste greier faktisk å gå ned i vekt hvis de vil. Man bør ikke normalisere sykelig overvekt. Og jeg snakker absolutt ikke om de som veier noen kilo for mye. 

Anonymkode: 26f15...9b5

Det er nettopp det, de aller fleste greier ikke det når de har blitt sykelig overvektige. All statistikk viser jo det, og det er alt for enkelt å påstå at det skyldes mangel på vilje. Overvekt er faktisk så mye mer sammensatt fysisk og psykisk, at å komme med mattestykket antall kalorier inn må være lavere enn hva man forbrenner. I en ideell verden er det en sannhet i dette (selv om det heller ikke er så rett frem som mange tror), men det fungerer så dårlig i praksis. 

Den mentale helsen som går på angst, depresjon, skam og gir overspising, bakteriefloraen i tarmene, hormonene som styrer sult/metthet og den fysiologiske og psykiske trangen til å spise fet og sukkerholdig mat. En livsstilsendring som for mange vil gi økt angst (ja, jeg vet at den blir mindre på sikt), en følelse av å miste kontrollen og faktisk blottlegge seg selv, er ikke bare mangel på vilje. Det er så enkelt å stå på utsiden og snakke om P ta seg sammen. 

Og det er enkelt for den som har motivert seg til å gå ned i vekt, og så si. Jeg gikk ned 60 kilo i fjor. Når jeg klarer det, kan andre klare det også. Kom tilbake om 5 år, og du har med 90% sannsynlighet gått opp igjen. Din høyeste vekt vil kroppen fortsette å jobbe mot. Det er dessverre programert i deg at det er din «trivselsvekt», så en som har gått ned mye i vekt, må jobbe mye hardere en den som er normalvektig/lettere overvektig for å holde en sunn vekt. Det ironiske er at mange som har gått ned mye i vekt, er som folk som har stumpet røyken; De misliker sterkt de som er slik de en gang var. 

Det betyr selvsagt ikke at usunn overvekt skal glorifiseres, og det er viktig at man snakker om konsekvensene av vekten både personlig, familiært og på et sanfunnsplan, men vi må fjerne skam og fordømmelse. Samfunnet synes det er greit at de med fedme hetses, og de blir sett på som mer uintelligente. Helsevesenet har mer fordommer mot overvektige enn mot narkomane og røykere. Overvektige får ikke den helsehjelpen de har krav på fordi leger har bestemt seg for at symptomene skyldes overvekt og derfor blir ikke andre årsaker vurdert. Det er veldig problematisk. 

Alle mennesker fortjener respekt, men overvektige er diskriminert i samfunnet som helsevesen og arbeidsmarkedet. Da mener jeg ikke fordi de må betale mer på flyet når de opptar to seter, men fordi de blir sett på som uintelligente, late (uansett setting), unnasluntrende, sytete og mer verdiløse. Dette er holdninger som må endres. Ikke for å gjøre det triveligere å være sykelig overvektig, men for å fjerne skam slik at vi kan snakke om overvekt på en slik måte at overvektige tør å skaffe seg hjelp. 

Dessverre er det mange som ikke sliter med sykelig overvekt, som ikke skjønner problemstillingen, og tror at dette handler om at overvektige prøver å bli anerkjent som sunne slik at de slipper å ta tak i problemet. 

Anonymkode: 75f29...1b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det OK og lage et innlegg og snakke dritt om overvektige, mange sliter, så slutt med dette tullet

Anonymkode: 4661c...bb5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

VG.no. Er dessverre en VG Pluss artikkel da. Men kjenner jeg blir oppriktig provosert av artikkelen. Det er ikke snakk om damer med noen kilo for mye eller noen med litt "tung beinbygning". Flere av de som var intervjuet var sykelig overvektige og milevis utenfor et normalperspektiv på helse og vekt...

Anonymkode: c680b...1f3

Men - det er da ingen som påstår at det er sunt eller normalt? Hva mener du problemet er? At den det gjelder kan få ta tilbake definisjonsmakten over sin kropp og føle seg sexy i det skallet man har? 

Anonymkode: b9103...7d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig at man ikke skal normalisere sykelig overvekt, men kanskje på tide å forholde seg til sykelig overvektige som at de er normale mennesker? 

Anonymkode: 943b6...6c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker en overvektig kropp kan være vell så sunn som en av de anorektiske kroppene som virkelig glorifiseres i dagens samfunn.

Jeg tror modellkroppene vi bombarderes med er et langt større samfunnsproblem enn en enkelt vgpluss artikkel om at overvektige også skal være stolte av seg selv og kroppen sin. 

Anonymkode: d0b70...b4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg tenker en overvektig kropp kan være vell så sunn som en av de anorektiske kroppene som virkelig glorifiseres i dagens samfunn.

Jeg tror modellkroppene vi bombarderes med er et langt større samfunnsproblem enn en enkelt vgpluss artikkel om at overvektige også skal være stolte av seg selv og kroppen sin. 

Anonymkode: d0b70...b4e

En overvektig kropp av den størrelsen det er snakk om her, er på ingen måte noe som helst sunn. Og si at den er vell så sunn som en anorektisk kropp, gjør den ikke sunnere

Anonymkode: 395fb...239

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke at dere ikke forstår poenget. Når en hver positiv fremstilling av en overvekt person blir møtt med «det er faktisk ikke sundt», noe som er tilfelle, så tillater en ikke at overvektige mennesker skal få lov til å være noe annet eller mer enn overvektige. At en tror de konstant må opplyses om det, bekrefter bare at de som ytrer slike ting tror at overvektige er dumme. De vet at det er helsefarlig.

 

 

Anonymkode: f9c2a...692

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men skal folk gå rundt og skamme seg fordi de er tjukke, da? Skal kvinner og menn som sliter med å slanke seg hele livet føle seg sykeliggjorte og uaksepterte? Det synes jeg ikke. 

Da blir man i hvert fall ikke bedre.

Anonymkode: f740b...399

Det funka jo med røykere? 

Det er få ting som har blitt så skamliggjort som å røyke, og i 2018 er det nesten ingen som røyker lenger. Sosial stigma funker så absolutt hvis målet er å få folk til å endre seg.

Anonymkode: 47a6e...f2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det funka jo med røykere? 

Det er få ting som har blitt så skamliggjort som å røyke, og i 2018 er det nesten ingen som røyker lenger. Sosial stigma funker så absolutt hvis målet er å få folk til å endre seg.

Anonymkode: 47a6e...f2c

Røykeloven fungerte, ikke sosialt stigma. Overvekt har vært stigmatiserende i 100 år, det har enda ikke fungert.

Anonymkode: f9c2a...692

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...