Gå til innhold

sosialhjelp


amsaa007

Anbefalte innlegg

hei håper jeg kan få hjelp:kari: spørsmålet er at jeg og min man skal skilles jeg har to barn med han, og han er pensjonist  og jeg skal begynne å få hjelp av sosialhjelp og jeg har hørt rykter om at det er veldig vanskelig jeg pleier å reise til hjemme landet mitt i Marokko hvert år er det sant at jeg skal bare reise 1månde i året? og at jeg mååå gå på skole? hvor mye får jeg av sosial hjelp har to barn de skal bo med meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om du blir alene med to barn er det overgangsstønad du må søke. 

Begynn med å ringe nav i morgen og be om veiledning, du kan få en time hos økonomisk veileder. 

Så må du jo prøve å få deg en jobb eller begynne på skole så du etterhvert klarer forsørge deg selv 

Du kan ikke motta penger fra nav her i Norge når du oppholder deg i utlandet, det er riktig 

Anonymkode: 4456b...011

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men har du ikke tenkt å skaffe deg en jobb nå som du må forsørge deg selv?

Hvis du har råd til å reise til Marokko en eller flere ganger pr. år så har du jo også såpass god råd at jeg regner med at du ikke trenger sosialhjelp. Sosialkontoret betaler ikke for reise og opphold i Marokko for deg hvis du ikke ellers har økonomi til å forsørge deg selv og dine barn.

Og inntil du får jobb, søk om livstilskudd på sosialkontoret, be om et møte der, ta med kontoutskrift for siste tre måneder, kontrakt på leiligheten du skal leie. Å leve på livstilskudd gjennom sosialen er en absolutt minstestønad som er beregnet å kun vare i kortere tid. Det å greie seg på det tilskuddet blir tøft, så du må nesten bare skaffe deg en jobb.

Anonymkode: 1dc00...260

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dra til Marokko du. Med enveisbillett! 

Anonymkode: 993a9...6a4

Så du synes det er smart å rive ungene opp med roten fra det livet og det miljøet de er vant med, for at de skal reise til et land med langt dårligere muligheter for barna? Ikke særlig smart, du...

Anonymkode: 1dc00...260

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette innlegget er trolig laget for å provosere hvis ikke, TAKK OG LOV FOR STRENGERE KRAV TIL SOSIALMOTTAKERE..

Til HI: Du kommer ikke til å få sosialstønad, du må ut i jobb. Det er mye strengere nå, takk og lov. Og du tvinges ut i ulike tiltak....

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så du synes det er smart å rive ungene opp med roten fra det livet og det miljøet de er vant med, for at de skal reise til et land med langt dårligere muligheter for barna? Ikke særlig smart, du...

Anonymkode: 1dc00...260

På seg selv kjenner man andre, tydeligvis! Sa ikke at ungene skulle være med! Så du synes det er greit at noen som bør kunne jobbe skal understøttes av sosialen? 

Anonymkode: 993a9...6a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskelig å dra til marocco og motta sosialhjelp samtidig. Sa kutter de stønaden din.

Anonymkode: 39bc2...92c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

På seg selv kjenner man andre, tydeligvis! Sa ikke at ungene skulle være med! Så du synes det er greit at noen som bør kunne jobbe skal understøttes av sosialen? 

Anonymkode: 993a9...6a4

Hva i all verden mener du med å si "på seg selv kjenner man andre, tydeligvis!"? Siden du ikke kjenner meg og derfor ikke vet noe om meg, så må jeg nesten bare anta at du snakker om deg selv slik du skriver, for jeg har ikke vært i en situasjon med barn og ikke jobbet.

Om du leste så ville du også sett at jeg tydelig har skrevet tidligere at hun må finne seg en jobb, at sosialhjelp kun er et kortvarig hjelpetiltak.

Men det sier seg trolig selv, pensjonert far, mye yngre mor som ikke har vært i jobb, ungene har trolig tettest kontakt med mor siden far har vært nødt til å jobbe for å forsørge familien før han ble pensjonist. Da er mor barnas hovedomsorgsperson og da trenger de sin mor her i landet. At du anbefaler en mor å stikke av til et land langt unne og bare reise fra ungene sine, det viser at du har helt andre årsaker bak din opprinnelige kommentar enn barnas beste.

At Hi får stønad en periode på lik linje med andre alenemødre i samme situasjon som henne, det synes jeg er helt greit så lenge hun følger norske lover og regler og kommer seg ut i arbeid etterhvert. Hun spør for å lære mer, det er jo bra, for da har hun også mulighet til å gjøre ting riktig fremover. Mange av de unge utenlandske kvinnene som har mye eldre menn har ikke fått mulighet til å jobbe fordi mennene kontrollerer dem. Mange av kvinnene er blitt isolerte av mannen nettopp fordi de ikke skal lære seg noe om det norske samfunnet (fordi mennene da har kontrollen over dem), de har ikke fått lære språket godt nok, de har ikke fått ha særlig venner osv. Dessverre er det mange av disse forholdene som er kvinneundertrykkende, og en del lever også med mishandling. Når de da kommer seg ut av forholdet må de begynne å forholde seg til samfunnet på en helt ny måte. Å spørre her er jo en grei måte å be om råd, selv om hun selvfølgelig må kontakte riktige etater for å få praktisk/økonomisk hjelp.

Om Hi tror hun kan få stønader uten å jobbe så vil hun tidsnok forstå at det ikke stemmer. men det går det også an å fortelle på en ordentlig måte.

Du, derimot, du fremstiller deg selv kun som rasistisk og korttenkt uten tanke for disse barnas beste.

Anonymkode: 1dc00...260

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva i all verden mener du med å si "på seg selv kjenner man andre, tydeligvis!"? Siden du ikke kjenner meg og derfor ikke vet noe om meg, så må jeg nesten bare anta at du snakker om deg selv slik du skriver, for jeg har ikke vært i en situasjon med barn og ikke jobbet.

Om du leste så ville du også sett at jeg tydelig har skrevet tidligere at hun må finne seg en jobb, at sosialhjelp kun er et kortvarig hjelpetiltak.

Men det sier seg trolig selv, pensjonert far, mye yngre mor som ikke har vært i jobb, ungene har trolig tettest kontakt med mor siden far har vært nødt til å jobbe for å forsørge familien før han ble pensjonist. Da er mor barnas hovedomsorgsperson og da trenger de sin mor her i landet. At du anbefaler en mor å stikke av til et land langt unne og bare reise fra ungene sine, det viser at du har helt andre årsaker bak din opprinnelige kommentar enn barnas beste.

At Hi får stønad en periode på lik linje med andre alenemødre i samme situasjon som henne, det synes jeg er helt greit så lenge hun følger norske lover og regler og kommer seg ut i arbeid etterhvert. Hun spør for å lære mer, det er jo bra, for da har hun også mulighet til å gjøre ting riktig fremover. Mange av de unge utenlandske kvinnene som har mye eldre menn har ikke fått mulighet til å jobbe fordi mennene kontrollerer dem. Mange av kvinnene er blitt isolerte av mannen nettopp fordi de ikke skal lære seg noe om det norske samfunnet (fordi mennene da har kontrollen over dem), de har ikke fått lære språket godt nok, de har ikke fått ha særlig venner osv. Dessverre er det mange av disse forholdene som er kvinneundertrykkende, og en del lever også med mishandling. Når de da kommer seg ut av forholdet må de begynne å forholde seg til samfunnet på en helt ny måte. Å spørre her er jo en grei måte å be om råd, selv om hun selvfølgelig må kontakte riktige etater for å få praktisk/økonomisk hjelp.

Om Hi tror hun kan få stønader uten å jobbe så vil hun tidsnok forstå at det ikke stemmer. men det går det også an å fortelle på en ordentlig måte.

Du, derimot, du fremstiller deg selv kun som rasistisk og korttenkt uten tanke for disse barnas beste.

Anonymkode: 1dc00...260

Klarer du å diskutere uten å kalle andre dumme? Er man dum fordi man ikke mener det samme som deg? Rasistisk? Fordi? 

Anonymkode: 993a9...6a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Klarer du å diskutere uten å kalle andre dumme? Er man dum fordi man ikke mener det samme som deg? Rasistisk? Fordi? 

Anonymkode: 993a9...6a4

Gud bedre... Hva er problemet ditt?

Anonymkode: 48ed8...869

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Ta kontakt med nav og be om et møte.

De kan hjelpe deg med hvilke regler som gjelder og hvilke muligheter som finns, så du blir i stand til å legge en plan for fremtiden.

Det kommer til å løse seg selvom det sikkert er fryktelig forvirrende akkurat nå.

Lykke til.

Anonymkode: 45d61...9eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du råd til å reise til Marokko, så får du nok ikke støtte til sosialhjelp, heldigvis

Anonymkode: d220c...221

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...