Gå til innhold

Vegetarianer/veganer er OK, men ikke lavkarbo


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg blir veldig nysgjerrig på hvorfor du mener det? hva spiser lavkarboere som er så galt?

Anonymkode: a82c2...4bf

Mye fett og proteiner. Ofte animalsk. 

Anonymkode: 41303...31a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg kan bare svare for meg selv, men ja - det er mer sannsynlig at jeg vil tilrettelegge for en vegetarianer/veganer enn en som spiser lavkarbo. Og hvis jeg hadde invitert kun deg, er det mer sannsynlig at jeg ville tilrettelagt enn hvis du var en av mange gjester. Jeg ser rett og slett ikke på lavkarbo som like viktig å tilrettelegge for sammenlignet med allergier/intoleranser og religion (selvfølge), eller vegetar. Du liker sikkert ikke at jeg skriver det, men sånn er det. Jeg ville ikke laget kun økologisk mat heller, for å ta et annet eksempel. Det er grenser for hva jeg har energi til å tilrettelegge, og hva man kan forvente at en vert skal tilrettelegge for av alskens kostholdsideer. Jeg vet det sikkert ikke er dette du vil høre.

Anonymkode: c8443...fb4

Også ved tanke på at grunnen til at jeg går på lavkarbo er for å få kontroll på migrene som faktisk er en lidelse/sykdom.
At etter jeg begynte på det har jeg gått fra 4-7 dager med migrene i uken, til 3-4 i måneden?

 

HI

Anonymkode: 36776...e5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg kan bare svare for meg selv, men ja - det er mer sannsynlig at jeg vil tilrettelegge for en vegetarianer/veganer enn en som spiser lavkarbo. Og hvis jeg hadde invitert kun deg, er det mer sannsynlig at jeg ville tilrettelagt enn hvis du var en av mange gjester. Jeg ser rett og slett ikke på lavkarbo som like viktig å tilrettelegge for sammenlignet med allergier/intoleranser og religion (selvfølge), eller vegetar. Du liker sikkert ikke at jeg skriver det, men sånn er det. Jeg ville ikke laget kun økologisk mat heller, for å ta et annet eksempel. Det er grenser for hva jeg har energi til å tilrettelegge, og hva man kan forvente at en vert skal tilrettelegge for av alskens kostholdsideer. Jeg vet det sikkert ikke er dette du vil høre.

Anonymkode: c8443...fb4

Også dersom personen går på lavkarbo an helsemessigere årsaker som at man bruker det for eksempel til å få kontroll på migrene som jeg skrev i hovedinnlegget at jeg gjør?
Kan ikke det sidestilles med allergier og intoleranser?

HI

Anonymkode: 36776...e5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har gått på lavkarbo en stund nå.
Har også bekjente som er vegetarianer/veganer.

Hvorfor er det slik at vegetarianer/veganer er akseptert og man tilrettelegger for dem, mens når det kommer til lavkarbo er det mindre akseptert og folk har mindre lyst til å tilrettelegge?

Får liksom kommentarer om at "er det så nøye", "en gang kan du vel skeie ut" og så videre.
Vegetarianer/veganer blir det aldri stilt spørsmål ved

Prøver å si at dersom man går ut og inn av lavkarbo (hvertfall så streng jeg er) får man hodepine, og grunnen til at jeg er på lavkarbo er for å holde blodsukkeret mer stabilt som gjør at jeg for første gang på mange år har kontroll over migrenen min da rask endringer i blodsukkeret er en trigger hos meg, men det er visst ikke god nok grunn
 

Anonymkode: 36776...e5c

Du hadde i alle fall ikke fått noen spesialbehandling av meg! Lavkarbo er ikke en helsemessig begrunnet livsstil, selv om du skylder på hodepine. Det er noe folk begynner på som slankekur når de har trøkt i seg sukker og godsaker i for mange år, og syns Grete Roede-dietten er for kjedelig, med sine grovbrød og grønnsaker og åpenbare løsninger. Såklart de kaster seg på lavkarbo. Bare spise hovedretten og pålegget, liksom, og slippe pottiter og kjipe skiver? Beste av begge verdener! 😝

Anonymkode: 6e482...9a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du hadde i alle fall ikke fått noen spesialbehandling av meg! Lavkarbo er ikke en helsemessig begrunnet livsstil, selv om du skylder på hodepine. Det er noe folk begynner på som slankekur når de har trøkt i seg sukker og godsaker i for mange år, og syns Grete Roede-dietten er for kjedelig, med sine grovbrød og grønnsaker og åpenbare løsninger. Såklart de kaster seg på lavkarbo. Bare spise hovedretten og pålegget, liksom, og slippe pottiter og kjipe skiver? Beste av begge verdener! 😝

Anonymkode: 6e482...9a6

Migrene er mye mer enn hodepine.

Migrene er oppkast, lysskyhet, overfølsomhet ovenfor lyder og mye mer.
Er faktisk mange som har blitt uføre på grunn av migrene.
Jeg fikk tips om å prøve lavkarbo på et chatteforum for folk med migrene.
Jeg ble veldig raskt verre etter vi fikk siste barn og var i faresonen for å bli sykemeldt.

 

 

Anonymkode: 36776...e5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har levd vegatrisk i en  del år nå. Jeg blir ikke syk av kjøtt, jeg har valgt dietten helt selv. Så jeg syns det er litt flaut at folk skal føle at de må gjøre mye ut av å tilberede mat til meg. Jeg pleier som regel bare å droppe kjøttet om det blir servert meg. Jeg tåler å spise poteter og grønnsaker og saus en gang i blant. Tenker at lavkarbo-folka kan vel bare droppe poteten. Om jeg en sjelden gang skulle få i meg noe, jeg i utgangspunktet har valgt å ikke spise så får det bare være. Det er ingen som dør. 

Anonymkode: f9577...cb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Migrene er mye mer enn hodepine.

Migrene er oppkast, lysskyhet, overfølsomhet ovenfor lyder og mye mer.
Er faktisk mange som har blitt uføre på grunn av migrene.
Jeg fikk tips om å prøve lavkarbo på et chatteforum for folk med migrene.
Jeg ble veldig raskt verre etter vi fikk siste barn og var i faresonen for å bli sykemeldt.

 

 

Anonymkode: 36776...e5c

Og denne hjemmesnekra kuren virker bedre enn medisiner, livsstilsendring og søvn. Jadda. 

Anonymkode: 6e482...9a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og denne hjemmesnekra kuren virker bedre enn medisiner, livsstilsendring og søvn. Jadda. 

Anonymkode: 6e482...9a6

Den kan være en del av de tingene man gjør for å bli bedre, sammen med de tingene du nevner. Og lavkarbo er jo i høyeste grad en livstilsendring

Anonymkode: a82c2...4bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Den kan være en del av de tingene man gjør for å bli bedre, sammen med de tingene du nevner. Og lavkarbo er jo i høyeste grad en livstilsendring

Anonymkode: a82c2...4bf

Og på hvilken plass bør dette bry vertskapet...? 

Anonymkode: 6e482...9a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Og på hvilken plass bør dette bry vertskapet...? 

Anonymkode: 6e482...9a6

Jeg svarte bare på spørsmålet ditt

Anonymkode: a82c2...4bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva spiser lavkarbo folk da? Bare kjøtt og fisk? Fullkorn? Alle grønnsaker?

Anonymkode: 9bc54...257

Til frokost pleier jeg å spise brisk knekkebrød (1,1 karbo pr. stk.) med ost, kjøttpålegg, leverpostei, egg eller lignende.
Til lunsj spiser jeg som regel en salat, når det kommer til grønnsaker kan man spise det som vokser over bakken, men mye av det som vokser nede i jorden skal man unngå, det samme gjelder korn - helst ikke.
Til middag spiser jeg det samme som resten av familien bare forsyner meg mer av grønnsakene, og ingenting av pasta, ris, poteter også videre.

Jeg lager mer eller mindre alt av middager så lager slik at det kan tilpasses meg lett selv om resten av familien ikke lever lavkarbo

Anonymkode: 36776...e5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, Ann Christin skrev:

Tråden er ryddet for gjentagende personangrep og sjikane.

Ann Christin, admin

Merkelig å slette en forskningsartikkel, hvor det heller ikke var noe sjikane eller stygg ordbrud.. jaja..

Anonymkode: bdb8a...8f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Ann Christin skrev:

Tråden er ryddet for gjentagende personangrep og sjikane.

Ann Christin, admin

Det er veldig fint at dere rydder for personangrep og sjikane, men jeg som HI reagerer litt på denne redigeringen.

Ja det var en person som hadde sterke motforestillinger når det kommer til lavkarbo, men mange av innleggene som kom som svar på disse innleggene var med linker som støtter det faktum at et slikt kosthold kan hjelpe mot en lidelse som blant annet migrene.

Innleggene før de som ble slettet sa for det meste at nei å legge rette for personer som har et lavkarbo korthold uansett grunn er ikke aktuelt.

Som regel er jeg enig i dere sensurering, men denne gang syns jeg det ble helt feil

 

HI 

Anonymkode: 36776...e5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er veldig fint at dere rydder for personangrep og sjikane, men jeg som HI reagerer litt på denne redigeringen.

Ja det var en person som hadde sterke motforestillinger når det kommer til lavkarbo, men mange av innleggene som kom som svar på disse innleggene var med linker som støtter det faktum at et slikt kosthold kan hjelpe mot en lidelse som blant annet migrene.

Innleggene før de som ble slettet sa for det meste at nei å legge rette for personer som har et lavkarbo korthold uansett grunn er ikke aktuelt.

Som regel er jeg enig i dere sensurering, men denne gang syns jeg det ble helt feil

 

HI 

Anonymkode: 36776...e5c

Jeg er enig at det er veldig kjedelig når informasjon som er i tråd med hovedinlegget blir slettet, men når innleggene svarer på innlegg med personangrep vil jeg ikke tråkke over grenser og slette deler av innleggene som er svar og la resten stå igjen. Så da forsvinner dessverre de som er svar fordi noen oppfører seg ufint.

Ann Christin, admin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Enn hvis jeg som er i fedme klasse 2, Har funnet at lavkarbo er den livsstilsendring som fungere for å gå ned i vekt?😉

Anonymkode: 1dbdd...578

Fungerer sikkert like fint å hoppe over det måltidet da.

Anonymkode: 6e482...9a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Høres slitsomt ut! Folk har generelt for lite forståelse for andre og for lav vilje til å ta hensyn 

Anonymkode: 62c14...bbe

Forklar meg én ting: når en person står og lager mat for å servere til noen andre - hva er det egentlig med den her ideen om at den som står og har hele jobben, også skal anstrenge seg ekstra for å vite hvilke nykker mottakeren til enhver tid har? 

Anonymkode: 6e482...9a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Ann Christin skrev:

Tråden er ryddet for gjentagende personangrep og sjikane.

Ann Christin, admin

Du, noen skrev og kalte meg "møkkakjerring." Jeg brukte ingen sånne uttrykk. At meningene mine blir mislikt betyr ikke at du kan sensurere dem. Skjerpings.

Anonymkode: 6e482...9a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det ha noe med kunnskap å gjøre? Grensene for veganere og vegetarianere er veldig klare og enkle, men lavkarbo er litt mer diffust for oss som ikke driver med det. Jeg skjønner jo at jeg ikke skal servere pasta og ris, men noen er jo strenge på hvilke grønnsaker, sauser etc. For ikke å snakke om desserter! Jeg kunne nok klart å legge tilrette for lavkarbo middag, men falske søtningsstoffer orker jeg rett og slett ikke. Dessert er dessert. 

Anonymkode: 41303...31a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Kan det ha noe med kunnskap å gjøre? Grensene for veganere og vegetarianere er veldig klare og enkle, men lavkarbo er litt mer diffust for oss som ikke driver med det. Jeg skjønner jo at jeg ikke skal servere pasta og ris, men noen er jo strenge på hvilke grønnsaker, sauser etc. For ikke å snakke om desserter! Jeg kunne nok klart å legge tilrette for lavkarbo middag, men falske søtningsstoffer orker jeg rett og slett ikke. Dessert er dessert. 

Anonymkode: 41303...31a

De fleste som er på lavkarbo er fullstendog klar over det og hadde bare satt pris på å bli spurt.

Er ikke noe problem å hoppe over en dessert eller 2, men bare det å dele opp hovedretten slik at pasta/ris/poteter med resten ble blandet på forhånd hadde det vært supert

Anonymkode: 36776...e5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De fleste som er på lavkarbo er fullstendog klar over det og hadde bare satt pris på å bli spurt.

Er ikke noe problem å hoppe over en dessert eller 2, men bare det å dele opp hovedretten slik at pasta/ris/poteter med resten ble blandet på forhånd hadde det vært supert

Anonymkode: 36776...e5c

Har aldri vært hjemme hos noen og fått mat der disse tingene var blandet - med risotto og lasagne som hederlige unntak.

Anonymkode: 6e482...9a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...