Gå til innhold

13-åringen fikk litt penger til bursdagen sin nå etter nyttår..


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Og hver gang vi går i butikkene er det noe hn MÅÅÅ ha! Det er snakk om ting til 500-700kr. Han har rundt 1500kr.. Jeg får ham til å tenke seg grundig om før han kjøper noe som er så dyrt. 

Dette er ikke ting han har ønsket seg, men som han syns ser kult ut der og da.

Får han til å tenke seg om, han blir pottesur på meg noen timer, så er det glemt. 

Gjør jeg rett her? Vil han skal lære seg å ikke kjøpe dyre ting spontant bare fordi han har penger.. Å lære seg å tenke seg godt om før man kjøper noe mener jeg er veldig viktig!

Dette med ungdom og penger er helt nytt for meg ;)

Anonymkode: f1bf6...489

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er hans penger, og noe av gleden med å få bursdagspenger må jo være at man kan kjøpe seg det man vil for det, dersom det ikke er noe spesielt man sparer til. Det er en læring det også, "sløses" de bort så er det borte, og da må det spares på nytt.

Jeg ville blitt temmelig sur om mannen min skulle blande seg inn i hva jeg brukte penger jeg hadde fått til bursdagen min til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La ham bruke dem opp og bli blakk. Når det ikke er mer penger igjen merker han kanskje at det var dårlige prioriteringer.

Anonymkode: 8dad5...2c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og hver gang vi går i butikkene er det noe hn MÅÅÅ ha! Det er snakk om ting til 500-700kr. Han har rundt 1500kr.. Jeg får ham til å tenke seg grundig om før han kjøper noe som er så dyrt. 

Dette er ikke ting han har ønsket seg, men som han syns ser kult ut der og da.

Får han til å tenke seg om, han blir pottesur på meg noen timer, så er det glemt. 

Gjør jeg rett her? Vil han skal lære seg å ikke kjøpe dyre ting spontant bare fordi han har penger.. Å lære seg å tenke seg godt om før man kjøper noe mener jeg er veldig viktig!

Dette med ungdom og penger er helt nytt for meg ;)

Anonymkode: f1bf6...489

Slik er det her også, han er også 13. Han vil kjøpe allverdens med ræl på nettet, men vi sier nei. 

Vi har sagt mye nei oppgjennom, og det er han glad for i ettertid. 

Anonymkode: 3c9da...bf3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør som deg hi. Og da bruker mine barn penger på hva de selv ønsker men at de har villet ha det mer enn et kvarter....

Anonymkode: 2f23b...d03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg sier at de må spare halvparten til noe de virkelig ønsker seg, resten kan de bruke på hva de vil.

Anonymkode: 83dd2...b47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange ting han ønsker seg, og når han har tenkt over litt glemmer han hele greia. Å bruke over halvparten av pengene sine på noe han kommer til å bruke en time for så bli lei av (kjenner ham...) syns jeg ikke  noe om. Jada, han kommer til å erfare det å bli blakk, men det er et år til han kommer til å få så mye penger igjen, og det er ikke sikkert han husker følelsen av å angre på et kjøp da... 

Syns det er bedre å lære ham at man må tenke over det før man kjøper noe. I går skulle han kjøpe noe på en butikk til 500kr, ba han om å tenke over det, skulle være på senteret en stund til. Neste butikk var det noe til 700 han "måtte" ha. Altså han har den samme tingen hjemme, bare at denne såg kulere ut... (Headset som han bruker kanskje en dag i uka..)

Sånn var det i mange av butikkene...

Anonymkode: f1bf6...489

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Yellow Brick Road skrev:

Det er hans penger, og noe av gleden med å få bursdagspenger må jo være at man kan kjøpe seg det man vil for det, dersom det ikke er noe spesielt man sparer til. Det er en læring det også, "sløses" de bort så er det borte, og da må det spares på nytt.

Jeg ville blitt temmelig sur om mannen min skulle blande seg inn i hva jeg brukte penger jeg hadde fått til bursdagen min til. 

Du er voksen så regner med du har lært deg at man kan ikke kjøpe alt som ser kult ut.. Kan jo ikke sammenlignes... 

Anonymkode: f1bf6...489

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du er voksen så regner med du har lært deg at man kan ikke kjøpe alt som ser kult ut.. Kan jo ikke sammenlignes... 

Anonymkode: f1bf6...489

Jo faktisk, for bursdagspenger som er noe som kommer helt på siden av penger jeg bruker til vanlig, kan jeg kjøpe meg akkurat det jeg vil - om det så bare er noe som ser kult ut. For penger forøvrig, er det noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktige er forresten ikke hva bursdagspengene blir brukt til, men at vi foreldre ikke sper på med penger til ting de ønsker seg og kunne ha spart til dersom de bruker dem på noe annet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville veiledet han litt i det valget. Pratet med han i forkant dere skal i butikken. Hva ønsker du deg? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som du driver fornuftig økonomisk oppdragelse. Å tenke før man bruker penger er god lærdom som han vil ha nytte av resten av livet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes du gjør helt rett. Lær barnet at det må tenke seg litt om før det bruker penger. Her fikk jentungen bursdagspenger 1,5 mnd før jul. Hun hadde de på rommet sitt hele tiden, men hadde da et mål hva hun skulle kjøpe. Fikk penger i julegave også. Nå i romjula hadde hun nok penger til å bestille pc. Da gjorde vi det.

Hun har brukt litt penger på tull og tøv, men det er snakk om kanskje 200-300. Har da også fått beskjed om at det kanskje ikke er lurt å bruke, da går det lengre tid til du har råd til pc.
Pc har hun ønsket seg siden storebroren fikk sin første for 4-5 år siden. Jeg har ikke syntes hun har vært gammel nok før nå (12 år).

Veiledningsansvaret er en del av oppdragelsen. Ja, ungene får nok tidsnok erfaring med at penger blir brukt opp, men de skal jo veiledes.

Og det er vel ikke helt det samme å sammenligne om mannen din bestemmer hva du skal bruke penger på.

Anonymkode: 924a7...06c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Nå er det en stund siden jeg skrev dette da. Nå har sønnen min faktisk takket meg for at jeg fikk ham til å tenke seg om :-) Han innrømmet også at han tror jeg hadde rett i at han kom til å bli lei de greiene han ville kjøpe ganske fort :-)

 

Anonymkode: f1bf6...489

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...