Gå til innhold

Hva får noen til å drepe?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har i kveld sittet og under meg over hva som får andre til å drepe. Tror ikke jeg har tenkt eller undersøkt noe ekstra rundt dette tidligere. Noen som vet om det finnes noe forskning på det eller om det er noe som "ligger bak" som får noen til å utføre en slik handling? 

Anonymkode: 69c99...ad8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det finnes vel omtrent like mange årsaker som det finnes mordere antar jeg. Men ja det finnes mye forskning og statistikk på dette. 

Barn av alenemødre, adhd, fattigdom, rus, vanker i dårlig miljø, aggresjonsproblematikk osv. 

Anonymkode: 579a5...ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjalusi. Avmakt. Mangel på impulskontroll. Mangel på empati. Mangel på konsekvenstenkning. Gener og miljø. 

Anonymkode: a3e21...df9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle har vel et punkt der de ville bikket over og vært i stand til å ta liv. Få av oss kommer i en situasjon der det kommer på tale.

De fleste som tar liv har vel mangel på impulskontroll, konsekvenstenkning, er ruset eller har varierende alvorlige psykiske diagnoser. Ytterst få mord begås av avbalanserte personer med normal intelligens og følelsesliv som har tenkt saken gjennom på forhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo noe som går galt i hodet, det "klikker" 

Det er vel ikke så mange drap som er planlagt? 

Når noen dreper i sinne, frustrasjon, sjalusi, er ruspåvirket osv går vel rullegardinen ned og all fornuft, umpulskontroll, konsekvenstenking osv forsvinner 

Det skjer jo ikke med en psykisk frisk og avbalansert person sånn helt uten videre 

Anonymkode: b2bed...33b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det finnes vel omtrent like mange årsaker som det finnes mordere antar jeg. Men ja det finnes mye forskning og statistikk på dette. 

Barn av alenemødre, adhd, fattigdom, rus, vanker i dårlig miljø, aggresjonsproblematikk osv. 

Anonymkode: 579a5...ece

Oi, hvis dette stemmer var det faktisk overraskende! 

Var bare litt usikker på hvilke søkeord eller databaser jeg skulle bruke for å finne info om dette. Kjenner dette skremmer meg litt, håper det roer seg etterhvert ;) 

Anonymkode: 69c99...ad8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Oi, hvis dette stemmer var det faktisk overraskende! 

Var bare litt usikker på hvilke søkeord eller databaser jeg skulle bruke for å finne info om dette. Kjenner dette skremmer meg litt, håper det roer seg etterhvert ;) 

Anonymkode: 69c99...ad8

Hva roer seg?

Anonymkode: 62678...e13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva roer seg?

Anonymkode: 62678...e13

"Barn av alenemødre, adhd, fattigdom, rus, vanker i dårlig miljø, aggresjonsproblematikk osv". 

Jef tenker at vis dette er sant, er det litt skremmende. Det fordi det blir fler og fler barn av alenemødre, økt statistikk på barn som får ADHD-diagnose, større skille mellom rike og fattige osv. Var ikke klar over dette, og det synes jeg er utrolig trist hva disse klasseforskjellene KAN føre til. 

Anonymkode: 69c99...ad8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Oi, hvis dette stemmer var det faktisk overraskende! 

Var bare litt usikker på hvilke søkeord eller databaser jeg skulle bruke for å finne info om dette. Kjenner dette skremmer meg litt, håper det roer seg etterhvert ;) 

Anonymkode: 69c99...ad8

Skjønner hvorfor det kan virke skremmende, men det er viktig å huske på at alle selvom flertallet av mordere for eksempel er mennesker som har adhd, vokst opp med bare mor under dårlige kår, betyr ikke det at flertallet i denne gruppen er mordere. Man er ikke dømt til å bli drapsmann selvom man vokser opp under slike forhold. 

Anonymkode: 579a5...ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller fleste drap skjer i affekt, enorme følelser som tar overhånd og man dreper gjerne uten å mene det. Iallefall det norske gjennomsnittsdrapet. 

De fleste som blir drept av andre mennesker blir vel drept i krig, og av mennesker som er opplært til å drepe. Da ligger det andre mekanismer bak.

Noen dreper i rus. Noen dreper i psykose - de siste der er det egentlig ikke så mange av. 

Går man til USA så kan man studere massemordere - da er det oftere disse "avvikerne" man har nevnt her inne - fattigdom, voldsutsatt, fosterbarn etc.

Jeg trur vi alle har i oss å drepe om vi blir utsatt for de "rette" tingene - f.eks trussel for eget eller egne barns liv etc.

Anonymkode: 6b6ed...b13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...