Gå til innhold

Pedagogisk leder i barnehage. Delvis sykemeldt og ubundentid


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg føler også det er en form for herseteknikk at han "krever" dette av meg, når jeg vet han ikke etterspør hva som blir gjort i andres plantid/ubunden/bunden(blir dere det?)

Ja, det har vi blitt i flere tilfeller. Det er vel ikke noe rart i det? Man må jo kunne dokuumentere det man gjør.

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

I forrige uke så overhørte jeg helt tilfeldig at avdelingslederen i møte med den andre pedagogiske lederen snakket om hvor irritert han var(på meg). "Det var greit det, hun skal få gå hjem 30 min før o.l, men da skal hun sende meg en plan over hva hun jobber med osv....", tydelig irritert og litt "straffende"

Det er uprofesjonelt av en leder, og sånn skal det ikke være

Anonymkode: 324a5...f29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Snakk med Utdanningsforbundet. De vil hjelpe og veilede deg. 

Du skal forholde deg til hva avtaleverket sier om sykemelding og plantid. Dette er ikke noe som dere egentlig trenger å diskutere før du er helt sikker på hva avtalen sier om saken. Når du har funnet ut av det så forholder du deg til det avtalen sier. Hva han (og du) syns og sier om saken har lite å si når det finnes fastsatte regler og rammer som bestemmer hvordan det skal være. 

I etterkant ville jeg tatt det opp med pedleder og fortalt hva du overhørte og hvordan du opplevde det. Jeg ville sagt at jeg setter pris på om han kommer direkte til meg om det var noe annet han ville ta opp. 

Anonymkode: a50b6...cfc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Anonym bruker skrev:

Takk. Er organisert, utdanningsforbundet. Kan jeg henvende meg til dem uten at de tar kontakt med min arbeidsgiver? Hvordan? 

Dette er jo noe jeg ønsker å ta opp med arbeidsgiver igjen, men vil at det skal komme fra meg. Vil helst ikke gjøre for stor sak ut av det heller, og det synes jeg det blir når jeg "kobler inn" utdanningsforbundet🙈

 

Anonymkode: 1512c...2e6

Ja, ta kontakt med plasstilltsvalgt, som igjen kan spørre HTV og fylketslaget. 

Anonymkode: 40f1d...c2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt ikke greit at lederen din snakker slik! 

Men har dere en daglig leder som er over avdelingsleder? Ville kanskje tatt en prat med denne om hva denne mener. Både om den ubundne tiden og hva avdelingslederen din har sagt. 

Du kan jo også gi beskjed om at du ikke vil ha ansvar for barna med spesielle behov fordi du føler at du ikke får tid til å planlegge, organisere og dokumentere, slik barna får best mulig utbytte av det dere gjør.  Dette kan selvfølgelig skape dårlig stemning, så jeg ville iallefall i første omgang hatt en prat med daglig leder og Evt den andre ped.lederen for å høre hva han/hun syns. Kunne også tatt en prat med AVD.leder å si du overhørte samtalen - og ta en prat om forventninger og hva du har krav på (etter samtale med Utdanningsforbundet). 

Anonymkode: e50b8...252

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Om de er to ped.ledere på avdeling så har de 4 timer ubunden tid HVER den blir ikke delt på to stk. 

Og jeg tenker at om det allerede er en vikar inne i bilde som går på avdeling for den sykemeldte, burde det absolutt ikke være noe problem at hun styrer dagen litt selv med kontorarbeid/Evt ubunden tid. 

Her tror jeg det er sjefen som skal gjøre seg vanskelig. Ganske sikker på at min sjef ikke hadde motsagt seg dette om vi hadde denne situasjonen hos oss. Når det allerede  er dekt inn vikar, så spiller det ingen rolle om hun er på avdeling eller kontoret (ja hun bør være på avdeling også sammen med barna hun skal følge opp, men at hun tar en time i uka for å planlegge og dokumentere, det bør være OK! Ellers får ikke barna den oppfølgingen de trenger). 

Anonymkode: e50b8...252

Det er ikke nødvendigvis slik at alle barnehagelærere har krav på 4 timer plantid. En barnehage kan f.eks velge å ansette BARE barnehagelærere (i motsetning til ufaglærte eller personer ned fagbrev) på en avdeling selv om den pedagogiske kompetansen er oppfylt med en pedleder.  Plsntiden vil kun tilkomme de som faktisk har ansvar for planleggingen av det pedagogiske tilbudet. Personell som har ansvar for gjennomføringen skal ha tilstrekkelig tid til planlegging uten at dette er tidsdefinert. 

Videre er det ikke slik at plantiden nødvendigvis er individuell. Tiden skal også brukes til felles planlegging, faglig oppdatering osv. Hvor mye av tiden som er evt er individuell må avtales med leder

Man har heller ikke krav på ubunden tid. Det kan kreves at all plantid brukes på arbeidsplassen forutsatt at det finnes egnet kontorplass. 

Anonymkode: 81ea2...aec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja, det har vi blitt i flere tilfeller. Det er vel ikke noe rart i det? Man må jo kunne dokuumentere det man gjør.

Det er uprofesjonelt av en leder, og sånn skal det ikke være

Anonymkode: 324a5...f29

Ja, og det gjør jeg jo. Nei, det er ikke rart.  Men når bakgrunnen for at avdelingslederen min etterspør dette er irritasjon, så opplever jeg det som en mistillit til meg. Jeg har ikke blitt bedt om dette før(foruten oppsummering av plandager o.l), og det er ikke vanlig blant pedledergruppa. 

Anonymkode: 1512c...2e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Snakk med Utdanningsforbundet. De vil hjelpe og veilede deg. 

Du skal forholde deg til hva avtaleverket sier om sykemelding og plantid. Dette er ikke noe som dere egentlig trenger å diskutere før du er helt sikker på hva avtalen sier om saken. Når du har funnet ut av det så forholder du deg til det avtalen sier. Hva han (og du) syns og sier om saken har lite å si når det finnes fastsatte regler og rammer som bestemmer hvordan det skal være. 

I etterkant ville jeg tatt det opp med pedleder og fortalt hva du overhørte og hvordan du opplevde det. Jeg ville sagt at jeg setter pris på om han kommer direkte til meg om det var noe annet han ville ta opp. 

Anonymkode: a50b6...cfc

Takk. Ja, du kan ha rett i det. Men man sitter jo og tenker på det nå som det er helg, så måtte lufte det. 

Anonymkode: 1512c...2e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Absolutt ikke greit at lederen din snakker slik! 

Men har dere en daglig leder som er over avdelingsleder? Ville kanskje tatt en prat med denne om hva denne mener. Både om den ubundne tiden og hva avdelingslederen din har sagt. 

Du kan jo også gi beskjed om at du ikke vil ha ansvar for barna med spesielle behov fordi du føler at du ikke får tid til å planlegge, organisere og dokumentere, slik barna får best mulig utbytte av det dere gjør.  Dette kan selvfølgelig skape dårlig stemning, så jeg ville iallefall i første omgang hatt en prat med daglig leder og Evt den andre ped.lederen for å høre hva han/hun syns. Kunne også tatt en prat med AVD.leder å si du overhørte samtalen - og ta en prat om forventninger og hva du har krav på (etter samtale med Utdanningsforbundet). 

Anonymkode: e50b8...252

Takk:) 

Jeg tenkte å ta en prat med den andre pedlederen for å høre dens syn om saken. Deretter ta det opp med avdelingslederen. Men kanskje jeg først og fremst burde ta en samtale med utdanningsforbundet. Tilslutt tror jeg at jeg tar en prat med styreren, og muligens sammen med avdelingsleder. 

Jeg ønsker jo å bidra på den beste måten jeg kan. Vil nok ikke si ifra meg ansvaret, det må bare sunn fornuft til å forstå at kvaliteten på mitt arbeid med dem avhenger av at jeg får tid til for-og etterarbeid.

Dette handler vel litt om at vi må klare å finne frem til en løsning der vi klarer å se situasjonen fra alles ståsted, min, avdelingslederens/ledelsens og barnas. 

Anonymkode: 1512c...2e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk:) 

Jeg tenkte å ta en prat med den andre pedlederen for å høre dens syn om saken. Deretter ta det opp med avdelingslederen. Men kanskje jeg først og fremst burde ta en samtale med utdanningsforbundet. Tilslutt tror jeg at jeg tar en prat med styreren, og muligens sammen med avdelingsleder. 

Jeg ønsker jo å bidra på den beste måten jeg kan. Vil nok ikke si ifra meg ansvaret, det må bare sunn fornuft til å forstå at kvaliteten på mitt arbeid med dem avhenger av at jeg får tid til for-og etterarbeid.

Dette handler vel litt om at vi må klare å finne frem til en løsning der vi klarer å se situasjonen fra alles ståsted, min, avdelingslederens/ledelsens og barnas. 

Anonymkode: 1512c...2e6

Avdelingsleder, er det pedleder på den avdelingen? Har aldri hørt om avdelingsleder i barnehage. Men kan du ikke snakke med styrer da, eller blir det feil å gå forbi avdelingsleder?

Anonymkode: 324a5...f29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Avdelingsleder, er det pedleder på den avdelingen? Har aldri hørt om avdelingsleder i barnehage. Men kan du ikke snakke med styrer da, eller blir det feil å gå forbi avdelingsleder?

Anonymkode: 324a5...f29

Avdelingsleder er tidligere fagleder-stillingen. Blitt et nytt system i kommunen nå. Vi er to pedledere på avdelingen, vår nærmeste leder er avdelingsleder, og styrer kommer over der igjen. Føler det beste er å snakke med avdelingsleder før jeg snakker med styrer. 

Anonymkode: 1512c...2e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Avdelingsleder er tidligere fagleder-stillingen. Blitt et nytt system i kommunen nå. Vi er to pedledere på avdelingen, vår nærmeste leder er avdelingsleder, og styrer kommer over der igjen. Føler det beste er å snakke med avdelingsleder før jeg snakker med styrer. 

Anonymkode: 1512c...2e6

Ok, jeg jobber som pedagogisk leder i privat barnehage, vi har ingen av delene, så jeg aner ikke hva en fagleder gjør heller :D Men snakk med forbundet i hvert fall, og få deres synspunkt først. Hva med å snakke med tillitsvalgt på arbeidsplassen din?

Anonymkode: 324a5...f29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke nødvendigvis slik at alle barnehagelærere har krav på 4 timer plantid. En barnehage kan f.eks velge å ansette BARE barnehagelærere (i motsetning til ufaglærte eller personer ned fagbrev) på en avdeling selv om den pedagogiske kompetansen er oppfylt med en pedleder.  Plsntiden vil kun tilkomme de som faktisk har ansvar for planleggingen av det pedagogiske tilbudet. Personell som har ansvar for gjennomføringen skal ha tilstrekkelig tid til planlegging uten at dette er tidsdefinert. 

Videre er det ikke slik at plantiden nødvendigvis er individuell. Tiden skal også brukes til felles planlegging, faglig oppdatering osv. Hvor mye av tiden som er evt er individuell må avtales med leder

Man har heller ikke krav på ubunden tid. Det kan kreves at all plantid brukes på arbeidsplassen forutsatt at det finnes egnet kontorplass. 

Anonymkode: 81ea2...aec

Det er jo det jeg sier: pedagogiske ledere har krav på plantid, ikke barnehagelærere nødvendigvis. Er du ansatt som pedagogisk leder på en avdeling, har du også det pedagogiske ansvaret og dermed krav på 4 t plantid. 

Anonymkode: e50b8...252

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ok, jeg jobber som pedagogisk leder i privat barnehage, vi har ingen av delene, så jeg aner ikke hva en fagleder gjør heller :D Men snakk med forbundet i hvert fall, og få deres synspunkt først. Hva med å snakke med tillitsvalgt på arbeidsplassen din?

Anonymkode: 324a5...f29

Ja, jeg får gjøre det:)

Anonymkode: 1512c...2e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke nødvendigvis slik at alle barnehagelærere har krav på 4 timer plantid. En barnehage kan f.eks velge å ansette BARE barnehagelærere (i motsetning til ufaglærte eller personer ned fagbrev) på en avdeling selv om den pedagogiske kompetansen er oppfylt med en pedleder.  Plsntiden vil kun tilkomme de som faktisk har ansvar for planleggingen av det pedagogiske tilbudet. Personell som har ansvar for gjennomføringen skal ha tilstrekkelig tid til planlegging uten at dette er tidsdefinert. 

Videre er det ikke slik at plantiden nødvendigvis er individuell. Tiden skal også brukes til felles planlegging, faglig oppdatering osv. Hvor mye av tiden som er evt er individuell må avtales med leder

Man har heller ikke krav på ubunden tid. Det kan kreves at all plantid brukes på arbeidsplassen forutsatt at det finnes egnet kontorplass. 

Anonymkode: 81ea2...aec

Hvilken avtale bygger du dette på? SFS2201 sier om pedagogisk personale;altså alle som er ansatt som barnehagelærere eller pedagogiske ledere : «

3.2 Pedagogisk personale (barnehager og skolefritidsordninger) 

Den ordinære arbeidstiden er 37,5 timer pr. uke. Minst 4 timer i gjennomsnitt pr. uke av den ordinære arbeidstiden skal anvendes til planlegging, for- og etterarbeid for pedagogiske ledere/barnehagelærere. Organiseringen av denne tiden fastsettes etter drøftinger.  Det er leders ansvar å legge til rette for at dette arbeidet kan utføres som forutsatt, både individuelt og sammen med andre, og at de fysiske arbeidsforholdene er tilfredsstillende.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo det jeg sier: pedagogiske ledere har krav på plantid, ikke barnehagelærere nødvendigvis. Er du ansatt som pedagogisk leder på en avdeling, har du også det pedagogiske ansvaret og dermed krav på 4 t plantid. 

Anonymkode: e50b8...252

Barnehagelærere er også pedagogisk personale og har også krav på 4timer planleggingstid i KS. Avtalen i PBL åpner opp for omdisponering av disse timene, men da skal der være enighet og protokoll skal videresendes både Utdanningsforbundet sentralt samt PBL sentralt såvidt jeg husker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke nødvendigvis slik at alle barnehagelærere har krav på 4 timer plantid. En barnehage kan f.eks velge å ansette BARE barnehagelærere (i motsetning til ufaglærte eller personer ned fagbrev) på en avdeling selv om den pedagogiske kompetansen er oppfylt med en pedleder.  Plsntiden vil kun tilkomme de som faktisk har ansvar for planleggingen av det pedagogiske tilbudet. Personell som har ansvar for gjennomføringen skal ha tilstrekkelig tid til planlegging uten at dette er tidsdefinert. 

Videre er det ikke slik at plantiden nødvendigvis er individuell. Tiden skal også brukes til felles planlegging, faglig oppdatering osv. Hvor mye av tiden som er evt er individuell må avtales med leder

Man har heller ikke krav på ubunden tid. Det kan kreves at all plantid brukes på arbeidsplassen forutsatt at det finnes egnet kontorplass. 

Anonymkode: 81ea2...aec

Dersom en barnehage velger å ansette bare barnehagelærere så har alle krav på fire timer planleggingstid. Dette i tillegg til den manglende finansieringen er grunnen til at mange nå er svært spente og urolige for de nye kravene til pedagogisk bemanning som blir gjeldene fra august. Spesielt siden bemanningsnormer inntil videre ikke ser ut til å komme samtidig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...