Gå til innhold

NAV trekker 35% skatt..sukk..


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg ser Nav trekker 35% skatt i januar. Håpløst å få tak i dem for svar. Ser også at de har trukket 35% skatt i desember. Riktignok halv skatt av det. Ser det mye som ikke stemmer. Er det noen som vet om dette blir etterbetalt?

Anonymkode: 41f04...d52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har tabell og da er skatten mye lavere. Dette gjelder mange. Skatteetaten eller nav har gjort en kjempefeil. Men når jeg har så lite fra før, har det stor betydning når jeg får kr 4000,- mindre. HI

Anonymkode: 41f04...d52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg har tabell og da er skatten mye lavere. Dette gjelder mange. Skatteetaten eller nav har gjort en kjempefeil. Men når jeg har så lite fra før, har det stor betydning når jeg får kr 4000,- mindre. HI

Anonymkode: 41f04...d52

Tror det er noe nytt. Les om skattekortet ditt på skatteetaten.no. Leste i dag om mitt i dag og da var det tabell på hovedinntekt men 35% på andre ting som feks. skattepliktige stønader fra Nav.

Anonymkode: bd496...222

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer. De har byttet om på tabell og 35% ved en feiltakelse antakeligvis. Men jeg er redd jeg ikke får dette etterbetalt siden det er innbetalt skatt. Jeg tror jeg bare får beskjed om at jeg får mer igjen på skatten til neste år. Men jeg er litt på etterskudd etter julen og trenger jeg pengene nå..

Anonymkode: 41f04...d52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Det stemmer. De har byttet om på tabell og 35% ved en feiltakelse antakeligvis. Men jeg er redd jeg ikke får dette etterbetalt siden det er innbetalt skatt. Jeg tror jeg bare får beskjed om at jeg får mer igjen på skatten til neste år. Men jeg er litt på etterskudd etter julen og trenger jeg pengene nå..

Anonymkode: 41f04...d52

Det er ikke nav, det er du som har ansvar for å gå inn å justere skattekortet ditt, slik at de trekker % av hovedarbeidsgiver. Det kan du huke av for, og da blir skattetrekket ditt lavere. Nav har gjort alt helt riktig, det er du som ikke har fått med deg at det er endringer fra skatteetaten.

Anonymkode: b4ec4...c48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette får du ikke tilbake. Det blir i så fall på neste års skatteoppgjør. Du har fått melding fra Altinn at skattekortet er klart og da er det ditt ansvar å sjekke at det er rett. 

Anonymkode: 792bb...01c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er din feil og ikke nav sin. 

Du må gå inn på skatteetaten og krysse av på at du har flere arbeidsgivere. 

Om både arbeidsgiveren din og nav bruker tabellen får du baksmell nemlig, det er det mange som har brent seg på før og nav fikk masse klager når de brukte tabell. 

Nå bruker arbeidsgiver tabell også bruker nav prosenten til biarbeidsgiver, da blir totalen litt for høy, men bedre å betale litt for mye enn litt for lite. 

Om du logger inn på skatteetaten og krysser av på flere arbeidsgvere (litt lønn fra arbeidsgiver og litt overgangsstønad fra nav) gjør den om tabellen og begge trekker prosent. Jeg betaler nå 24% både hos arbeidsgiver og hos nav 

Anonymkode: ebeb0...855

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har ikke gjort en «kjempefeil». Skattekortet legges ikke manuelt inn av en person. Det følger satser og går automatisk. 

Har du feil trekk er det ditt ansvar å gå inn på altinn eller skatteetaten og endre skattekortet ditt. Du får varsel når nytt skattekort ligger klart i god tid fordi du skal endre det hvis det er feil. 

Anonymkode: c6eb7...8a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke min feil, slik som dere skriver over her. Det står på nav.no og skatteetaten.no sine sider at de har gjort en feil på mange utbetalinger i januar og desember (i fjor).  HI

Anonymkode: 41f04...d52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke min feil, slik som dere skriver over her. Det står på nav.no og skatteetaten.no sine sider at de har gjort en feil på mange utbetalinger i januar og desember (i fjor).  HI

Anonymkode: 41f04...d52

Endret du skattekortet ditt før 5. januar da? 

Anonymkode: 62371...057

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg ser Nav trekker 35% skatt i januar. Håpløst å få tak i dem for svar. Ser også at de har trukket 35% skatt i desember. Riktignok halv skatt av det. Ser det mye som ikke stemmer. Er det noen som vet om dette blir etterbetalt?

Anonymkode: 41f04...d52

Eh..? Å endre skattekortet hos skatteetaten er ditt eget ansvar.

Anonymkode: 1516c...8ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Eh..? Å endre skattekortet hos skatteetaten er ditt eget ansvar.

Anonymkode: 1516c...8ac

Du må endre det til prosentrekk.

Anonymkode: 1516c...8ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om du får lønn både fra arbeidsgiver og fra nav skal du være sjeldeglad de ikke har brukt tabellen begge to, for da blir det garantert baksmell.

Når du får utbetalinger fra to steder er du helt nødt til å ha prosenttrekk hos begge, ellers blir det for lite skatt.

Anonymkode: ebeb0...855

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som har blitt trukket feil har blitt trukket 44% så det gjelder nok ikke deg. De vil få mellomlegget tilbakebetalt. 

Har du sjekket skattekortet?? Du svarer jo ikke på det. 

Anonymkode: 5678e...ed4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke min feil, slik som dere skriver over her. Det står på nav.no og skatteetaten.no sine sider at de har gjort en feil på mange utbetalinger i januar og desember (i fjor).  HI

Anonymkode: 41f04...d52

De som har opplevd dette har fått et annet trekk enn det som står på skattekortet (44%). Du har fått trekt 35% fordi nav regner seg som biarbeidsgiver når du også får penger fra andre steder.

Anonymkode: ebeb0...855

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var visst vanskelig å forstå dette. Det er noen som er trekt 44% som du over skriver. Hos meg har de også byttet om på tabell trekk som jeg skal og 35% som skal trekkes hvis en har biarbeidsgiver. Jeg har bare Nav som inntektsgiver når jeg er uføre. Da skjønner jeg ikke hva jeg skal sjekke på skattekortet. Det står riktig der. Er det virkelig noe å gjøre? 

I følge Navs nettsider er det noen som får dette etterbetalt, som er gjort feil av Nav. HI

Anonymkode: 41f04...d52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære HI.

Det er du som ikke har sjekket skattekortet ditt. Ergo er dette din egen feil. Kan du ikke bare innse det? 

Endret av Petra Prøvedukke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja dette var håpløst.

På Navs nettsider står det at de har feilutbetalt til ganske mange. De har gjort en kjempefeil. Feilen er gjort av Nav. Den er grei. Det sier de selv. Det er ikke det som er spørsmålet. Det står både på Nav og Skatteetaten sin nettside. Jeg bare lurte på om noen var i samme situasjon og visste om når dette blir betalt tilbake.  HI

 

 

Anonymkode: 41f04...d52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

ja dette var håpløst.

På Navs nettsider står det at de har feilutbetalt til ganske mange. De har gjort en kjempefeil. Feilen er gjort av Nav. Den er grei. Det sier de selv. Det er ikke det som er spørsmålet. Det står både på Nav og Skatteetaten sin nettside. Jeg bare lurte på om noen var i samme situasjon og visste om når dette blir betalt tilbake.  HI

 

 

Anonymkode: 41f04...d52

Du får det ikke tilbakebetalt. Når skatten er trekt, så er den trekt. Får det ikke tilbake før skatteoppgjøret hvis du har betalt for mye

Anonymkode: 01c3f...997

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en av dem som ble trukket 44%, jeg får det tilbake betalt nå denne mnd siden det står 35% på skattekortet og ikke 44%.

Det går kommet nye avhukkingsmuligheter på skattekortet i år. Du må inn der å sjekke SELV om det er du eller nav som har feilet. I mitt tilfelle er det kun nav som har gjort feil, mitt skattekort var riktig. Screenshot_20180112-205151.thumb.png.cf9a031bac307d5fb63618884f58d83b.png

Anonymkode: 2380b...a56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Anonym bruker skrev:

ja dette var håpløst.

På Navs nettsider står det at de har feilutbetalt til ganske mange. De har gjort en kjempefeil. Feilen er gjort av Nav. Den er grei. Det sier de selv. Det er ikke det som er spørsmålet. Det står både på Nav og Skatteetaten sin nettside. Jeg bare lurte på om noen var i samme situasjon og visste om når dette blir betalt tilbake.  HI

 

 

Anonymkode: 41f04...d52

Du er ivrig på å lese på NAV, men hopper over det som står at de som er berørt av feilen som er gjort får det tilbakebetalt på januarkjøring. Jeg mener fortsatt du ikke har sjekket skattekortet ditt som flere antyder.

Anonymkode: 5678e...ed4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin info over her. Men ok da, HVA skal jeg sjekke på skattekortet. Alt som står der er riktig. 

Anonymkode: 41f04...d52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er den lik som den hun over limte inn? Der står det nederst 35% på Nav. 35% skatt på alt fra Nav er RIKTIG. Der Nav har trukket 44% har de gjort feil. Du er trekt 35% noe som ikke er feil. 

Anonymkode: bd496...222

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...