Gå til innhold

Oppdragelse av andres barn


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Vi har alle litt ulike meninger om hvordan barn helst skal oppføre seg, hva som er akseptabelt.

Jeg mener for eksempel at det er viktig å lære seg å bruke stemmen sin, at barn trenger å kjenne til banneord, at de skal lære seg å stå opp for meningene sine uansett hvem de snakker med, med mer. 

Det gjør at jeg naturlig oppfordrer både mine og andres unger til å heve stemmen så jeg hører dem skikkelig i stedenfor å be dem komme nærmere og jeg bruker høy stemme selv hvis de er i en annen del av huset. Jeg stopper dem sjelden hvis de banner, men forklarer dem gjerne hva ordene betyr og gir eksempler på andre ord i samme kategori. Et par ganger har jeg også oppmuntret dem til å protestere på lærerens avgjørelse og gitt dem råd om å se bort fra beskjeder de har fått av læreren. 

Dette er jo ting ikke alle foreldre er enige i at er riktig, akkurat som andre foreldre har meninger om barneoppdragelse som jeg ikke er enig i. Spørsmålet er i hvor stor grad man skal oppdra andres barn når man har en mistanke om at barnas foreldre vektlegger andre ting enn det du gjør. Hva mener dere?

Anonymkode: 4687b...2d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi har alle litt ulike meninger om hvordan barn helst skal oppføre seg, hva som er akseptabelt.

Jeg mener for eksempel at det er viktig å lære seg å bruke stemmen sin, at barn trenger å kjenne til banneord, at de skal lære seg å stå opp for meningene sine uansett hvem de snakker med, med mer. 

Det gjør at jeg naturlig oppfordrer både mine og andres unger til å heve stemmen så jeg hører dem skikkelig i stedenfor å be dem komme nærmere og jeg bruker høy stemme selv hvis de er i en annen del av huset. Jeg stopper dem sjelden hvis de banner, men forklarer dem gjerne hva ordene betyr og gir eksempler på andre ord i samme kategori. Et par ganger har jeg også oppmuntret dem til å protestere på lærerens avgjørelse og gitt dem råd om å se bort fra beskjeder de har fått av læreren. 

Dette er jo ting ikke alle foreldre er enige i at er riktig, akkurat som andre foreldre har meninger om barneoppdragelse som jeg ikke er enig i. Spørsmålet er i hvor stor grad man skal oppdra andres barn når man har en mistanke om at barnas foreldre vektlegger andre ting enn det du gjør. Hva mener dere?

Anonymkode: 4687b...2d2

Du oppfordrer til å stå å rope i huset istedenfor å oppsøke hverandre. Høres trivelig ut!

Anonymkode: 89af5...60f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Du oppfordrer til å stå å rope i huset istedenfor å oppsøke hverandre. Høres trivelig ut!

Anonymkode: 89af5...60f

Det er faktisk veldig trivelig selv om det sikkert er uvant for noen.

Anonymkode: 4687b...2d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ønsker at datteren min skal komme til meg hvis hun lurer på noe, enn at hun skal sitte på rommet sitt og rope til meg. Det er mye bedre å snakke ansikt til ansikt enn å skrike til hverandre i hver vår ende av huset. Ikke har jeg noe behov for at hun skal ha et bredt utvalg av banneord. Det er bedre om hun forklarer seg med andre type ord, da blir hun tatt mer på alvor i kommunikasjon med andre. 

Anonymkode: 2af18...083

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg ønsker at datteren min skal komme til meg hvis hun lurer på noe, enn at hun skal sitte på rommet sitt og rope til meg. Det er mye bedre å snakke ansikt til ansikt enn å skrike til hverandre i hver vår ende av huset. Ikke har jeg noe behov for at hun skal ha et bredt utvalg av banneord. Det er bedre om hun forklarer seg med andre type ord, da blir hun tatt mer på alvor i kommunikasjon med andre. 

Anonymkode: 2af18...083

Jeg respekterer fult ut at du vil ha det sånn selv om jeg ønsker det annerledes. Spørsmålet er hvordan vi skal forholde oss til hverandres barn. Er det greit at du hysjer på mine og jeg ber dine heve stemmen eller bør vi ikke si noe siden vi ikke er helt enige?

Bør du påpeke at det ikke er lov å banne hos dere og jeg at det er lov hos oss eller bør ingen av oss kommentere språkbruken?

Anonymkode: 4687b...2d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, gale damen skrev:

Hvis ungen min er hos deg, så vil du påpeke at det bannes og skrikes for lite?

 

Jeg å legger ingen å banne, men jeg ville sansynlig vis ikke kjefte for det og om ditt barn kom med en kommentar om at "det er det ikke er lov å si" ville jeg forklart at det er lov her før eksempel. Jeg ville også kunnet si at de må snakke høyere hvis jeg skal høre dem og jeg ville selv kunne rope på dem når de var oppe og jeg nede for eksempel.

Anonymkode: 4687b...2d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg å legger ingen å banne, men jeg ville sansynlig vis ikke kjefte for det og om ditt barn kom med en kommentar om at "det er det ikke er lov å si" ville jeg forklart at det er lov her før eksempel. Jeg ville også kunnet si at de må snakke høyere hvis jeg skal høre dem og jeg ville selv kunne rope på dem når de var oppe og jeg nede for eksempel.

Anonymkode: 4687b...2d2

Å legger =pålegger

Anonymkode: 4687b...2d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går ikke med vilje imot andre folks oppdragelse når barna har venner på besøk. Om de bryter husreglene her snakker jeg med dem, men om de banner når de prater påtale jeg det ikke, selvom jeg gjør det når mine egne bruker slike uttrykk. Slår de eller tegner på veggen griper jeg inn, men jeg kommer ikke med godteri når den ene venninnen til datteren min er på besøk, for jeg vet hun har forbud hjemmefra mot å spise det. (Hun er radmager og jeg ser ingen grunn til forbudet, men slik har hennes foreldre bestemt at hun skal oppdrages). 

Litt oppdragelse er det jo i å være på besøk hos venner fordi de kommer i kontakt med folk som gjør ting anderledes enn de er vant til. Men foreldrene må få lov å bestemme hvordan barnet skal oppdras. 

Anonymkode: 869ca...6d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hysjer på barn som står og skriker, når de kan gå opp eller ned en trapp for så å bruke vanlig stemme.

Tror barna dine kunne hatt godt av å lære seg å oppføre seg på en måte som andre setter pris på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Fru Banderas skrev:

Jeg hysjer på barn som står og skriker, når de kan gå opp eller ned en trapp for så å bruke vanlig stemme.

Tror barna dine kunne hatt godt av å lære seg å oppføre seg på en måte som andre setter pris på.

Bara mine klarer seg svert godt takk. De er høflige, tydelige og får gode tilbakemeldinger fra skole og organisasjoner. 

Tror du dine barn har vondt av å få høre at de ikke trenger å gå trappa for å spørre om noe eller høre at jeg roper dem ned til mat i stedenfor å rope dem ned når det er klart?

Anonymkode: 4687b...2d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi har alle litt ulike meninger om hvordan barn helst skal oppføre seg, hva som er akseptabelt.

Jeg mener for eksempel at det er viktig å lære seg å bruke stemmen sin, at barn trenger å kjenne til banneord, at de skal lære seg å stå opp for meningene sine uansett hvem de snakker med, med mer. 

Det gjør at jeg naturlig oppfordrer både mine og andres unger til å heve stemmen så jeg hører dem skikkelig i stedenfor å be dem komme nærmere og jeg bruker høy stemme selv hvis de er i en annen del av huset. Jeg stopper dem sjelden hvis de banner, men forklarer dem gjerne hva ordene betyr og gir eksempler på andre ord i samme kategori. Et par ganger har jeg også oppmuntret dem til å protestere på lærerens avgjørelse og gitt dem råd om å se bort fra beskjeder de har fått av læreren. 

Dette er jo ting ikke alle foreldre er enige i at er riktig, akkurat som andre foreldre har meninger om barneoppdragelse som jeg ikke er enig i. Spørsmålet er i hvor stor grad man skal oppdra andres barn når man har en mistanke om at barnas foreldre vektlegger andre ting enn det du gjør. Hva mener dere?

Anonymkode: 4687b...2d2

Jeg har ikke noen innvendinger mot dine valg her; unntagen det at jeg ikke makter roping fra ulike rom i huset. Så hvis noen vil snakke med meg, må de komme dit jeg er. Står jeg på kjøkkenet, der stekepanna freser, komfyrvifta suser og oppvaskmaskinen skvalper, er det jo helt umulig å høre noe. Jeg har sterkere stemme enn de fleste, men orker rett og slett ikke å gjennomføre samtaler der begge parter roper. (Ungene er utrolig treige med å forstå det - de tror liksom at hvis de hører meg, så hører jeg dem 😜)

Mht banning, så tror jeg verken på guder eller djevler, så jeg lar meg ikke sjokkere av at barna bruker banneord. Men jeg pleier ikke supplere med nye heller. De får vite hva ordene betyr hvis de lurer, og de får også vite at det finnes mennesker som kan bli opprevne eller sure av å høre sånne ord. Men munnkurv har jeg ingen tro på. Da går det jo bare sport i å "sjokkere". 

Anonymkode: 1589e...3c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor lærer du barna dine å banne? Fins ikke noe mer usjarmerende enn «tøffe» barneskolebarn som absolutt skal banne for å bli enda tøffere! Og spesielt når mor står å lærer dem FLERE! banneord ! 

Anonymkode: 04b63...452

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg å legger ingen å banne, men jeg ville sansynlig vis ikke kjefte for det og om ditt barn kom med en kommentar om at "det er det ikke er lov å si" ville jeg forklart at det er lov her før eksempel. Jeg ville også kunnet si at de må snakke høyere hvis jeg skal høre dem og jeg ville selv kunne rope på dem når de var oppe og jeg nede for eksempel.

Anonymkode: 4687b...2d2

Jeg ville også si at "det er lov her", eller "det bestemmer ikke du". 

Anonymkode: 1589e...3c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor lærer du barna dine å banne? Fins ikke noe mer usjarmerende enn «tøffe» barneskolebarn som absolutt skal banne for å bli enda tøffere! Og spesielt når mor står å lærer dem FLERE! banneord ! 

Anonymkode: 04b63...452

Feil. De som får lov å gjøre det, banner mye mindre. De syns ikke det er spennende mer.

Anonymkode: 1589e...3c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Feil. De som får lov å gjøre det, banner mye mindre. De syns ikke det er spennende mer.

Anonymkode: 1589e...3c9

Beklager, funker kanskje slik for noen men er ikke en regel.

Anonymkode: 869ca...6d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du lærer barna banneord og oppfordrer dem i å drite i hva læreren sier? Ser for meg at dine barn er populære blant andre voksne...

Er lærer ved en kulturskole og må til tider si til elever at i min undervisning bannes det ikke. De elevene blir helt overrasket og klarer nesten ikke føre en normal samtale uten banneord. Men du hadde vel oppfordret ungene dine å drite i det?

Andre unger ser også skrått på unger slik som dine,btw

Anonymkode: 7c324...95f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor lærer du barna dine å banne? Fins ikke noe mer usjarmerende enn «tøffe» barneskolebarn som absolutt skal banne for å bli enda tøffere! Og spesielt når mor står å lærer dem FLERE! banneord ! 

Anonymkode: 04b63...452

Jeg mener det er viktig å ha et ordforrd som gjør at man enkelt kan uttrykke alt og forstå hva andre sier.  Om barna mine ønsker å sjokkere verbalt skal de ha ord for det og er de frustrerte skal de ha te for å uttrykke det. Jeg lærer dem selvfølgelig også at det er mange som har motforestillinger mot banning og at det i noen sammenhenger kan føre til at de ikke blir tatt seriøst. 

Banneord og "kraftuttrykk" er en del av språkt som det kreves litt opplæring i før man behersker det på en god måte. Jeg har ikke tro på at totalforbud mot kraftuttrykk er den beste måten å gi barna et godt språk for å uttrykke blant annet vanskelige eller heftige følelser.

Anonymkode: 4687b...2d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det gjør at jeg naturlig oppfordrer både mine og andres unger til å heve stemmen så jeg hører dem skikkelig i stedenfor å be dem komme nærmere og jeg bruker høy stemme selv hvis de er i en annen del av huset

Anonymkode: 4687b...2d2

Heh, dette er virkelig et underlig og random eksempel på barneoppdragelse. Enig i at det er viktig å gjøre seg hørt, men det passer vel bedre å lære og snakke med rikig volum si under et møte, rundt et bord, hvis man skal lede noen? Ikke stående i kjellerstua hvis man plutselig skulle ønske seg et nytt sokkepar?

Ellers tenker jeg ikke på det som oppdragelse når jeg gir besøkende barn beskjed i mitt eget hjem. Det er vel i bunn og grunn en forespørsel om å tilpasse seg omgivelsene de er i på det gitte tidspunkt, og det går jo inn i en større sammenheng og tanken om at "it takes a village". Læring av sosial kompetanse, basically, uten at jeg tenker så mye på store, fine teorier i gjerningsøyeblikket.  

Anonymkode: 95208...7c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg mener det er viktig å ha et ordforrd som gjør at man enkelt kan uttrykke alt og forstå hva andre sier.  Om barna mine ønsker å sjokkere verbalt skal de ha ord for det og er de frustrerte skal de ha te for å uttrykke det. Jeg lærer dem selvfølgelig også at det er mange som har motforestillinger mot banning og at det i noen sammenhenger kan føre til at de ikke blir tatt seriøst. 

Banneord og "kraftuttrykk" er en del av språkt som det kreves litt opplæring i før man behersker det på en god måte. Jeg har ikke tro på at totalforbud mot kraftuttrykk er den beste måten å gi barna et godt språk for å uttrykke blant annet vanskelige eller heftige følelser.

Anonymkode: 4687b...2d2

Hvorfor skal de sjokkere verbalt? Banneord lærer de da uansett om ikke vi som foreldre skal oppfordre å lære dem det! Jeg blir ikke sjokkert eller sint om mine barn banner, jeg gir beskjed om at dette ikke er ord man bruker og det er stygge ord som andre kan bli lei seg av. Her er minimalt med banning i hus. Om jeg og far hadde gått rundt og bannet til hverandre hadde det vært naturlig for barna å gjøre det samme. Når vi bruker andre måter å uttrykke oss på, lærer barna det samme. Man trenger faktisk ikke banne for å få frem poeng, jeg vil si at de aller fleste tar folk som banner i en diskusjon en GOD del mindre seriøst enn andre som faktisk kan diskutere uten banneord. 

 

Anonymkode: 04b63...452

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at i mitt hus gjelder mine regler og i ditt hus gjelder dine. Men jeg ville ikke satt pris på at du prøvde å påvirke mitt barn noe videre ut over det. (Som f.eks. til å ikke høre på læreren.)

Anonymkode: 9dc12...37c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her tar du helt feil. Jeg har barn som banner svert lite, men ganske variert når de først gjør det. De er begge svert populære blant læreren. De klarer som regel fint å ta en diskusjon på noe de mener er feil og selv om de ikke tar det som en selvfølge at læreren har rett er de ikke uhøflige.

Jeg oppfordrer selvfølgelig ingen til å være slemme eller til å kverulere bare for å kverulere, men jeg oppmuntrer dem til å stå opp for det de mener er riktig og jeg lærer dem at det er riktig å si fra om hva man mener selv om man ikke "vinner" diskusjonen. Noe av det vi legger vekt på er at de skal kunne si fra om at det eller det er de ikke enige i, men at de likevel gjør det, siden de ble nedstemt eller for eksempel læreren bestemmer. Det er viktig å lære å tape en diskusjon, uten å dermed godta at de tok feil.

Anonymkode: 4687b...2d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Beklager, funker kanskje slik for noen men er ikke en regel.

Anonymkode: 869ca...6d2

Jo.

Anonymkode: 1589e...3c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg mener det er viktig å ha et ordforrd som gjør at man enkelt kan uttrykke alt og forstå hva andre sier.  Om barna mine ønsker å sjokkere verbalt skal de ha ord for det og er de frustrerte skal de ha te for å uttrykke det. Jeg lærer dem selvfølgelig også at det er mange som har motforestillinger mot banning og at det i noen sammenhenger kan føre til at de ikke blir tatt seriøst. 

Banneord og "kraftuttrykk" er en del av språkt som det kreves litt opplæring i før man behersker det på en god måte. Jeg har ikke tro på at totalforbud mot kraftuttrykk er den beste måten å gi barna et godt språk for å uttrykke blant annet vanskelige eller heftige følelser.

Anonymkode: 4687b...2d2

Jeg derimot synes at banning er et tegn på manglende ordforråd og evne til å uttrykke seg. Jeg tenker at mennesker som banner mye har lav intelligens.

Anonymkode: 4ef58...d80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...