Gå til innhold

Hvor langt har din 1. Klassing kommet på skolen?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Lært alle bokstavene?

Kan lese?

Og hvor mye lekser har dere?

Her er hva vi har sånn ca i uka;

1 a4 ark med tekst og spørsmål til teksten

1 hefte med en bokstav

1 hefte med enkle ord/til å skrive og tegne i med whiteboard tusj.

2 sider i radius (matte)

2 sider i Salto (norsk)

Ord/sanger på engelsk

Lese (minst) 15 min i en bok hver dag

 

Anonymkode: e3657...171

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min førsteklassing ligger lang foran de andre 1 kl. Han kunne lese før han startet på skolen og nå leser han like godt som broren som går i 5 kl. ( 5 klassingen min ligger høyt oppe på nivå 3 i lesing på nasjonale prøver)

Han leser og snakker engelsk flytende.

Både lese og engelsk lærte han seg helt selv.

Denne uka hadde han 2 skrivelekser, ett matte ark og 2 leselekser.

Han gjør alle leksene sine på 15 min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har ikke 1. klassingene lært alle bokstavene enda. Jenta mi kan de fleste men blander av og til æ, ø og å. Hun trekker bokstavene sammen til ord, men bruker litt tid. Regner med hun ligger ca på snittet i klassen på lesing. 

I lekse har de som regel:

Lese et avsnitt ca i Salto lesebok

2 sider i norskarbeidsboka

2 sider i matteboka

Skrive vekeorda

Anonymkode: f2025...04e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min leser bra. Han syns det er litt vanskelig med friskriving fordi han er opptatt av at ordet må være korrekt stavet. Matten går bra, men kvir seg for tekstoppgaver, han vil jeg skal lese dem for han. Snakker og skriver engelsk bedre enn mange andre førsteklassinger i Norge (vi bor i utlandet). Har begynt å lære et tredje språk. 

Har et leseark i uken pluss ei lesebok. 

 

Anonymkode: dd1bf...7fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Mamma`n til Will& Ailo skrev:

Min førsteklassing ligger lang foran de andre 1 kl. Han kunne lese før han startet på skolen og nå leser han like godt som broren som går i 5 kl. ( 5 klassingen min ligger høyt oppe på nivå 3 i lesing på nasjonale prøver)

Han leser og snakker engelsk flytende.

Både lese og engelsk lærte han seg helt selv.

Denne uka hadde han 2 skrivelekser, ett matte ark og 2 leselekser.

Han gjør alle leksene sine på 15 min.

Snakker dere engelsk hjemme siden han allerede snakker flytende? Vi snakker mye engelsk ute, men har vurdert å innføre engelsk-tid her hjemme også. 

Anonymkode: dd1bf...7fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var mye lekser synes jeg. Her har de 4 sider med skriveoppgaver i uka, samt lese hver dag. De kan velge om de vil lese en side i leseboka 3 ganger eller lese 10 min i en Leseløve-bok. Min gutt leser godt, men vil heller bruke tiden sin på å leke, så han velger det første siden det bare tar ca 1 minutt.

Anonymkode: 67605...dee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Snakker dere engelsk hjemme siden han allerede snakker flytende? Vi snakker mye engelsk ute, men har vurdert å innføre engelsk-tid her hjemme også. 

Anonymkode: dd1bf...7fd

Han lærte engelsk ved å se på YouTube.

Om han snakker engelsk til oss hjemme svarer vi på engelsk. Både han og storebroren snakker like mye på engelsk som på norsk. Storebror på 10 år snakker engelsk ca 2 timer per dag, da han har Xbox venner fra hele verden som han snakker med hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Mamma`n til Will& Ailo skrev:

Han lærte engelsk ved å se på YouTube.

Om han snakker engelsk til oss hjemme svarer vi på engelsk. Både han og storebroren snakker like mye på engelsk som på norsk. Storebror på 10 år snakker engelsk ca 2 timer per dag, da han har Xbox venner fra hele verden som han snakker med hver dag.

Unnskyld at jeg spør, jeg mener ikke å være frekk, men har din førsteklassing lært engelsk flytende muntlig og skriftlig ved å se på youtube? Da tør jeg påstå at han ser MYE på youtube. Hvordan er han sånn ellers? Motorisk? Sosialt? For så mye youtube-tid må da gå ut over noe annet?

Anonymkode: 3faed...172

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig mye dere har i lekser. 

Her får vi et ark hvor de skal lese lyder,stavelser og hvis de klarer så skal de lese ord og tekst. 

En side i matemagisk og datalekse i matte

i norsk skal de skive ukas bokstav og så mange ord de klarer med den bokstaven i seg. 

 

Min gutt kan ikke lese enda, men drar ord sammen og kan lese tekster men sent. Matte er han veldig flink i. 

Anonymkode: e5364...83b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Unnskyld at jeg spør, jeg mener ikke å være frekk, men har din førsteklassing lært engelsk flytende muntlig og skriftlig ved å se på youtube? Da tør jeg påstå at han ser MYE på youtube. Hvordan er han sånn ellers? Motorisk? Sosialt? For så mye youtube-tid må da gå ut over noe annet?

Anonymkode: 3faed...172

Ja, det har han. Han spiller også spill på engelsk, hvor han må lese for å komme seg videre i spillet. I sommer var vi mye på reise, med lange flyturer og vi reiser ofte på hytta som ligger 3 timer unna. Da blir det en del YouTube i bilen feks. Det er det samme om jeg leser en bok for han på engelsk ( jeg gjør det også) eller om han hører på engelsk på YouTube. Samme med lesing. Om han leser i en bok eller på en skjerm så lenge han leser...

Han er veldig utadvendt, elsker å være ute å leke. Veldig sosial og har mange venner.

Han er over gjennomsitttet intelligent og lærer nye ting utrolig fort. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Mamma`n til Will& Ailo skrev:

Min førsteklassing ligger lang foran de andre 1 kl. Han kunne lese før han startet på skolen og nå leser han like godt som broren som går i 5 kl. ( 5 klassingen min ligger høyt oppe på nivå 3 i lesing på nasjonale prøver)

Han leser og snakker engelsk flytende.

Både lese og engelsk lærte han seg helt selv.

Denne uka hadde han 2 skrivelekser, ett matte ark og 2 leselekser.

Han gjør alle leksene sine på 15 min.

Imponerende, høres ut som han tar ting lett. Håper skolen hans evner å gi han tilpasset undervisning. :-)

Så til HIs spørsmål:

Min kunne ikke lese eller skrive noe spesielt da han begynte. Nå leser han, og det virker som han tar matten greit. Gjør stort sett leksene med glede, det tar vanligvis en 15 minutters tid. Synes han skriver bra, klarer å forme alle bokstavene fint. De har stort fokus på teknikk og form, dvs at bokstavene skal være i riktig høyde i forhold til hverandre osv.

Klassen gikk gjennom alle bokstavene før jul, og nå repeterer de og har begynt med tilpassede leselekser. Denne ukens lekser var daglig lesing i boken de har fått med hjem (som da altså er tilpasset deres nivå etter lærers vurdering). Tanken er at repetisjon fremmer leseforståelse og fart. De har også tre ukens ord (har begynt med tallord, pronomen, preposisjoner osv.) som de enten skal skrive x antall ganger eller bruke i tre setninger de selv finner på. I tillegg har de et matteark.

 

Anonymkode: 981d8...5ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen min ligger langt foran i alle fag. Leser bøker fra 3. trinn. Begynner å kjede seg på skolen, de er fortsatt på bokstaven «T».. vi har kun leselekse, og noen ark i matte i ny og ne samt engelske gloser. Leseleksa tar litt tid, små bøker med mye tekst og lite bilder, 4-5 sider hver dag som skal leses tre ganger. Leser nesten helt rent. Matteleksen er også fra noen trinn over, interessen nå er gangetabellen. 

Han trenger å trene litt på det sosiale. Han vil helst lære på skolen, ser ikke helt poenget med de sosiale tingene (uteskole, lek, rim og regler osv). Han har venner, men kan fort bli sær.

Anonymkode: 7ec8f...8c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Unnskyld at jeg spør, jeg mener ikke å være frekk, men har din førsteklassing lært engelsk flytende muntlig og skriftlig ved å se på youtube? Da tør jeg påstå at han ser MYE på youtube. Hvordan er han sånn ellers? Motorisk? Sosialt? For så mye youtube-tid må da gå ut over noe annet?

Anonymkode: 3faed...172

I tillegg til at noen lærer fortere enn andre, så lærer man også ofte fortere ting man er virkelig interessert i. :) Min gutt lærer ikke engelsk like lett, men er veldig interessert i verdensrommet, og har han lært noe innen det temaet én gang, så sitter det. Han kan mer enn meg og pappan til sammen. ;)

Anonymkode: 67605...dee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min kunne ikke alle bokstavene da hun begynte på skolen. Nå kan hun alle bokstavene og bokstavlydene, og både leser (sakte) og skriver. Hun er helt middels vil jeg tro. 

Hun har aldri vært opptatt av tall og har ikke vært interessert i matte. Overraskelsen var derfor stor da lærer informerte på foreldresamtale at hun ligger foran de andre. Læreren hadde gitt henne et hefte med 5.trinnsoppgaver som hun løste i full fart uten innføring. 

Ukelekser:

Et leseark med enkeltbokstaver og korte ord skal leses hver dag

1-2 sider i matteboka

bokstavlotto eller bokstavark med ukas bokstav

 

Anonymkode: eb805...de2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min gutt leser bra. Han liker godt matte og tar det fort. Han klarer addisjon med store tall, subtraksjon og har forståelse for deling og ganging. 

De har nå lært alle bokstavene på skolen og har leselekse hver dag. I tillegg skal de gjøre minst 15min multi smart øving i uka. De har ikke lekse i engelsk, men jeg skjønner at han kan en del engelsk, lært på skolen, på reise + spill og internett.

Anonymkode: f7e6d...6da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Min kunne ikke alle bokstavene da hun begynte på skolen. Nå kan hun alle bokstavene og bokstavlydene, og både leser (sakte) og skriver. Hun er helt middels vil jeg tro. 

Hun har aldri vært opptatt av tall og har ikke vært interessert i matte. Overraskelsen var derfor stor da lærer informerte på foreldresamtale at hun ligger foran de andre. Læreren hadde gitt henne et hefte med 5.trinnsoppgaver som hun løste i full fart uten innføring. 

Ukelekser:

Et leseark med enkeltbokstaver og korte ord skal leses hver dag

1-2 sider i matteboka

bokstavlotto eller bokstavark med ukas bokstav

 

Anonymkode: eb805...de2

Wow, her har 5 klassingen oppgaver som 89x56= 1569+5325+9634+18+1645=

dette hadde aldri min 1 klassing klart nå. Selvom hun er veldig flink i 1 klasse matte. 

Anonymkode: 46025...cdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som antatt. Alle har barn som er langt foran alle andre. Flott da, at alle her så gode til alt. 

Anonymkode: 003d4...999

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som vanlig skiller min gutt seg ut,han er litt umoden av seg og født sent på året. Han øver på å lese men er mange ord han ikke skjønner hva han har lest hvis det er litt lengre ord.Små enkelt ord leser han og skjønner hva han har lest,men er det en setning så skjønner han ikke etterpå hva setningen ble selv om det er enkle tekster som " Ole liker å badet". Da skjønner han alle ordene han har lest,men forstår ikke hva sammenhengen blir. Læreren skryter likevel av at han er flink til  å lese,å det er nok godt for sønnen min å høre hvertfall,kanskje han får litt bedre selvtillit da.

Han kan ikke alle bokstavene for så langt er de ikke kommet enda. Han kan skrive alle bokstavene men det ser ikke akkurat vakkert ut :P Perfeksjonisten i meg sliter med å ikke si noe :P 

Han syns + og - er vanskelig i matten enda. Men selv om han ikke er så skoleflink så gikk skolestart over all forventning,"alle" trodde det kom til å bli en katastrofe om han ikke fikk ett ekstra år i barnehagen. Men han har faktisk tilpasset seg skolehverdagen greit selv om han ligge litt bak de andre faglig sett.

 

Anonymkode: 478be...8c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min gutt mestrer matteoppgavene bra.

Bortsett fra 4 bokstaver i alfabetet, så kan han de andre veldig godt. Setter sammen noen få ord nå. Veldig flink til å høre lydene/stave, men er som sagt usikker på hvordan noen av bokstavene ser ut. Er litt urolig på skolen og synes det er slitsomt å sitte så lenge. Kan noen få ord på engelsk.

Vi leser bøker for han, men lar han lese noen ord innimellom. Gjerne ord vi regner med han vil klare så han føler han mestrer.

HI

Anonymkode: e3657...171

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun kunne endel bokstaver før hun begynte men skjønte ikke noe av lesing. De har vært gjennom de fleste bokstavene, holder nå på med W, V, C, X. Hun leser på middels nivå i Saltoboka. Kan lese godt men er litt bedagelig så vil ikke lese det vanskeligere da det koster mer krefter. Matte elsker hun, de har Dragonbox og det fenger veldig. Får ukeplan på fredager med lekser som skal gjøres innen neste fredag. Et ark i norsk med enkeltbokstaver, småord og et lite stykke. En lese- og en skrivelekse i Salto, matteoppgave i Mattestreker. Glad hun ikke får mye lekser. Vi burde vært flinkere å lese med henne enn vi er. 

Anonymkode: 24537...34f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss skal barna ha helg. Får derfor ikke leksark før på mandag. Leksene leveres fredag.

Anonymkode: e3657...171

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min kan det meste av engelsk, norsk og matte, og han får nå lekser som er beregnet på en 3 klassing, kunne alle bokstavene, lese og skrive før han begynte på skolen, bruker ca 20-30 minutter på lekser hver dag

Anonymkode: 16273...911

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.1.2018 den 8.40, Mamma`n til Will& Ailo skrev:

Han lærte engelsk ved å se på YouTube.

Om han snakker engelsk til oss hjemme svarer vi på engelsk. Både han og storebroren snakker like mye på engelsk som på norsk. Storebror på 10 år snakker engelsk ca 2 timer per dag, da han har Xbox venner fra hele verden som han snakker med hver dag.

De ser litt mye you tube og spiller litt mye om de har lært seg språk av dette. Men hey, who cares?

Anonymkode: 46ffb...c4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skryt, skryt, skryt. «Alle» gjør 4.-5. og 6.- klasselekser, er superpopulære og megasosiale. 

Jeg tror faktisk flere her i denne tråden juger så det renner av dem.

Anonymkode: 3faed...172

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...