Gå til innhold

Jeg har hirsutisme og får stygge blikk


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

I dusjen når jeg bader. På grunn av høye androgenverdier (pcos), har jeg mye og svarte hår på legger og bakside av lår. Dessuten lar jeg hårene under armene være, samt dotten. 

Merker at enkelte andre damer ikke liker dette (klarer ikke skjule vemmelse uttrykket i fjeset). 

Jeg går i svømmehallen 2-3 ganger i uken på grunn av utmattende sykdom i bevegelsesapparatet, og orker-/ønsker ikke bruke mye tid på å fjerne hår.

Kjenner allikevel at det er trist og litt flaut at det er intoleranse for noe naturlig som er helt utenfor vår egen kontroll (bortsett fra å fysisk fjerne det). 

Bare et lite hjertesukk fra hun som ble glodd rart på i dag også... 

Anonymkode: 37259...9c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så bra at du våger å være deg selv slik du er! Fortsett med det! 

Skulle selv ønske det var mindre fokus på kroppshår, og at det ble ansett som normalt.

Anonymkode: 4d9c2...18d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i samme båt og skulle ønske jeg turde å gjøre som deg. Jeg får helt angst av tanken på å gå i svømmehall enda jeg burde pga helsa. Hater de sorte hårene som vokser der de ikke burde på en kvinne :(

Anonymkode: 49c0e...ba5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du hadde ikke dødd av å trimme dotten da! Og hår under armene er jo motbydelig!

Anonymkode: 852c1...1a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du hadde ikke dødd av å trimme dotten da! Og hår under armene er jo motbydelig!

Anonymkode: 852c1...1a6

Helt enig

Anonymkode: 17415...294

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Du hadde ikke dødd av å trimme dotten da! Og hår under armene er jo motbydelig!

Anonymkode: 852c1...1a6

Nei, hår under armene er ikke motbydelig. Du synes kanskje det, men det sier bare noe om deg. Hår under armene er naturlig - hvis ikke hadde vi blitt skapt helt uten.

Du står selvfølgelig fritt å mene hva du vil, men hvis du er noenlunde voksen og moden så regner jeg med at du ikke lar deg affisere hvis du møter noen som har kroppshår på steder du foretrekker å ikke ha det?

Anonymkode: 4f02e...f0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror at vi mennesker blir dratt mot det som er annerledes/ skiller seg ut i mengden.  Hvis det kommer inn en på krykker i butikken, så ser jeg vedkommende. Selv om øynene mine blir dratt mot feks krykker eller deg med mye hår, så tenker jeg egentlig ingenting. Ihvertfall ikke noe stygt. Jeg bare registrerer det som skiller seg ut i mengden.

Men de som kommer med grimaser, de burde skamme seg. Men faktisk så kanskje de ikke merker at de reagerer slik. Dette må det ha blitt forsket på 🤔 

Anonymkode: 42618...272

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår godt at det er tyngende å få stygge blikk pga hårvekst.. 

For mitt vedkommende forbinder jeg automatisk mye hårvekst med dårlig hygiene.. Det er selvfølgelig helt feil av meg å anta at det er tilfellet for de det gjelder. 

Det er jo blitt kulturelt a-typisk med hårvekst på kvinner, i alle fall hos de som er nordiske. Jeg tror ikke det handler om toleranse men mer om at folk ikke har noe naturlig reaksjonmønster på «kulturelle avvik».. 

Jeg tenker at du må gjøre det som føles rett for deg. For hvem vet. Kanskje du er med på å skape en mer naturlig kroppslig trend der du svømmer!

Hold hodet høyt og nyt tiden din i svømmehallen!  

Anonymkode: a440c...801

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også pcos og forstår hva du mener! Så herlig at du tør å være naturlig! 

Jeg tar håret under armene, men orker ikke å ta alt det andre fordi det tar meg eviglang tid og jeg reagerer på det meste med å få stygge sår.

Det er jo ganske utrolig at man skal få stygge blikk av å bare være naturlig..

Anonymkode: ca4fd...296

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk som reagerer sånn, uansett om det gjelder kroppshår, arr, misdannelser eller andre avvik er ikke verdt å heve et øyenbryn for! Noen er idioter med ovenfra-ned holdning, noen er bare ikke vant til det de ser, og uheldig nok klarer de ikke la være å stirre, andre tenker nok ikke over hva de gjør i det hele tatt...

Skjønner godt du syns det er leit, men det finnes også de som ikke tenker videre over det, annet enn at det registreres, som ei over sier, bare fordi det skiller seg ut. Jeg har nok med meg selv i slike dusjer til å klare og se andre, har så dårlig selvtillit at det er flaut. Spesielt slike sammenhenger er vanskelig for meg. Så jeg applauderer deg virkelig for at du lar kroppen være som den er!! 

Dere som sier æsj og fysj til kroppshår: hva i alle dager er galt med det? Jeg fjerner det selv, noe på grunn av usikkerhet rundt egen kropp, noe på grunn av at det klør å ha det der. Men jeg lar ikke mine egne valg skape en norm for hva som er greit og ikke for andres kropper.

Anonymkode: 231cc...16e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fatter ikke at folk bryr seg med det nok til å vise avsky jeg. De må ha stusselige liv. Nå skal ikke jeg utnevne meg selv til noe styremedlem i tilsynet for høy moral, for jeg kan sikkert forhåndsdømme like raskt som min neste på dårlige dager. Og når min Jm i sommer dro en Julia Roberts (et pr stunt hun hadde på 2000-tallet med singlett og armhule hår) så tenkte jeg "lovlig høy batikk-faktor". -Men ikke i mer en ti sek, og ikke i negativ forstand. At folk har kroppshår er (desverre) anderledes, og vekker nok en viss interesse i en ellers monoton hverdag, men de som viser deg avsky må du forsøke å blåse av i hodet ditt. Stirr tilbake, og smil stort. 

...lurer på om jeg skal tørre å være like tøff som deg i sommer 🤔😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde meldt ifra til vaktene om mat en kvinne har trakassert deg i dusjen. 

Hvorfor skal kvinner få se slik på hverandre, mens menn blir en del av en metoo-kampanje?

Det burde heller vært fokus på kvinnemobbing og en egen metoo-kampanje mot det. 

Anonymkode: 1cbc9...7eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sorry, men det er lite pent med dotter under armene og pels nedentil. Koster ikke så mange krefter å dra høvelen under armen når du dusjer. Syns likevel at folk (kvinner) må få se ut som de vil, og hadde aldri sunket så dypt at jeg hadde kikket rart eller stygt på de som velger å være slik. 

Anonymkode: 33829...cab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Sorry, men det er lite pent med dotter under armene og pels nedentil. Koster ikke så mange krefter å dra høvelen under armen når du dusjer. Syns likevel at folk (kvinner) må få se ut som de vil, og hadde aldri sunket så dypt at jeg hadde kikket rart eller stygt på de som velger å være slik. 

Anonymkode: 33829...cab

Jeg synes glattbarbert er pubertalt og pinlig og tegn på lav selvtillit. Sorry.

Det er ikke mangel på tid eller krefter som hindrer meg i å dra høvelen.

Anonymkode: b6bab...b1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg synes glattbarbert er pubertalt og pinlig og tegn på lav selvtillit. Sorry.

Det er ikke mangel på tid eller krefter som hindrer meg i å dra høvelen.

Anonymkode: b6bab...b1c

Du trenger ikke beklage til meg. (Eller krampaktig gjøre et forsøk på å nedverdige meg).

Jeg er ikke glattbarbert, og synes det er svært upassende at voksne kvinner forsøker å se ut som barn. 

Anonymkode: 33829...cab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt barn har tics og får mange blikk og kommentarer. Man legger merke til det som skiller seg ut. Sånn er det bare. Kan ikke gå rundt å bry oss om det, men geller jobbe med oss swlv og våre barn for å endre dette. Vær den du er og stå for det. Kan du ikke stå for det, må du endre den du er. Heldigvis kan du gjøre noe med problemet ditt dersom det skulle bli for belastende.

Anonymkode: eb78b...200

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bry deg om det! Du er tøff og kul! Fordomsfulle og teite mennesker er det overalt. Hår er hår, ikke verdens undergang. 

👍🏻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du trenger ikke beklage til meg. (Eller krampaktig gjøre et forsøk på å nedverdige meg).

Jeg er ikke glattbarbert, og synes det er svært upassende at voksne kvinner forsøker å se ut som barn. 

Anonymkode: 33829...cab

Du bare følte du måtte beklage til de som er hårete? Hvem nedverdiget først da om jeg tør spørre?

Anonymkode: b6bab...b1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nesten umulig å ungå å legge merke til mennesker som skiller seg ut. Blikket blir gjerne hengende litt lengre når vi ser uvanlige ting før vi rekker å høflig se en annen vei. Det trenger ikke bety at vi har noe mot deg, bare at vi legger merke til at du skiller deg ut på en måte.

Jeg tror ikke du skal bry deg så mye om de blikkene. Sansynlig vis betyr de bare at du blir lagt merke til, ikke at du blir mislikt.

Anonymkode: d1b08...640

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns kroppshår er ekkelt.. Er en av de som også forbinder det med urenhet, dårlig hygiene! 

Men jeg har ei venninne med pcos, og forstår problemet.. Hun syns det er lite feminint med hår i ansiktet etc, så hun både shaver og bruker laser. Klart man må gjøre det litt oftere, og man får stive skjeggstubber i ansiktet :( Lite kult for en kvinne!!
Men igjen - får det deg til å føle deg vel, ja så ta det!! 
For det er faktisk ikke så delikat å se damer i bikini eller badedrakt med pels stikkende ut ved bikinilinjen.. Da får iallefall ikke jeg lyst til å bade. Ei heller lange hår under armene, hvor svetteperlene samler seg!

Bruk høvelen, det tar ikke mange minuttene :) 

Anonymkode: bf655...3c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Anonym bruker skrev:

I dusjen når jeg bader. På grunn av høye androgenverdier (pcos), har jeg mye og svarte hår på legger og bakside av lår. Dessuten lar jeg hårene under armene være, samt dotten. 

Merker at enkelte andre damer ikke liker dette (klarer ikke skjule vemmelse uttrykket i fjeset). 

Jeg går i svømmehallen 2-3 ganger i uken på grunn av utmattende sykdom i bevegelsesapparatet, og orker-/ønsker ikke bruke mye tid på å fjerne hår.

Kjenner allikevel at det er trist og litt flaut at det er intoleranse for noe naturlig som er helt utenfor vår egen kontroll (bortsett fra å fysisk fjerne det). 

Bare et lite hjertesukk fra hun som ble glodd rart på i dag også... 

Anonymkode: 37259...9c5

Sikker på at ikke du legger mer i blikkene enn de gjør? Alles blikk trekkes automatisk mot noe annerledes, noe som skiller seg litt ut, og det vil jeg jo tro du gjør. De fleste steller seg jo litt når det gjelder hårvekst, hvertfall hvis de har så mye. Av og til når man ser noe som man ikke finner så fint greier man ikke skjule det, og jeg tenker at du heller vil se sannheten enn falskhet? De fleste vil jo ikke synes såpass med hårvekst er veldig lekkert, sorry, men slik er det nå bare. Så om du ikke vil fjerne håret, må du faktisk bare godta at folk ikke synes det er så pent. 

Hadde de slengt kommentarer, baksnakket, pekt eller ledd hadde saken vært en hel annen. Men slik jeg leser deg så var det snakk om bare at de ikke greide skjule hva de faktisk tenkte?

Anonymkode: bbcac...0aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg syns kroppshår er ekkelt.. Er en av de som også forbinder det med urenhet, dårlig hygiene! 

Men jeg har ei venninne med pcos, og forstår problemet.. Hun syns det er lite feminint med hår i ansiktet etc, så hun både shaver og bruker laser. Klart man må gjøre det litt oftere, og man får stive skjeggstubber i ansiktet :( Lite kult for en kvinne!!
Men igjen - får det deg til å føle deg vel, ja så ta det!! 
For det er faktisk ikke så delikat å se damer i bikini eller badedrakt med pels stikkende ut ved bikinilinjen.. Da får iallefall ikke jeg lyst til å bade. Ei heller lange hår under armene, hvor svetteperlene samler seg!

Bruk høvelen, det tar ikke mange minuttene :) 

Anonymkode: bf655...3c8

Å barbere hele kroppen min tar i alle fall over en halvtime så jo det tar mange minutter. I tillegg får jeg inngrodde hår og sår av det, og det blir aldri 100 % bra.

Hvordan er det med menn som ikke barberer seg da? Det er det jo ganske mange av. Får du ikke lyst til å bade hvis du ser en mann med hår under armene eller på leggene heller? Eller er det også for uhygienisk?

Anonymkode: ca4fd...296

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg syns kroppshår er ekkelt.. Er en av de som også forbinder det med urenhet, dårlig hygiene! 

Men jeg har ei venninne med pcos, og forstår problemet.. Hun syns det er lite feminint med hår i ansiktet etc, så hun både shaver og bruker laser. Klart man må gjøre det litt oftere, og man får stive skjeggstubber i ansiktet :( Lite kult for en kvinne!!
Men igjen - får det deg til å føle deg vel, ja så ta det!! 
For det er faktisk ikke så delikat å se damer i bikini eller badedrakt med pels stikkende ut ved bikinilinjen.. Da får iallefall ikke jeg lyst til å bade. Ei heller lange hår under armene, hvor svetteperlene samler seg!

Bruk høvelen, det tar ikke mange minuttene :) 

Anonymkode: bf655...3c8

Så ditt klamme barberte skritt med fukt er mer delikat? 

Er det ekkelt med hår på hodet? Burde vi skinne oss også? Hva med hår på armene? Bør gutta også barbere seg? Hvorfor er kvinnehår eklere enn mannehår? 

Som jeg har sagt over, det er ikke mangel på tid som hindrer meg i å snaue beveren. Det er bare mer behagelig med pels enn kaktus. Om du synes det er ekkelt bryr meg midt i det analblekede brunøyet ditt.

Anonymkode: b6bab...b1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du hadde ikke dødd av å trimme dotten da! Og hår under armene er jo motbydelig!

Anonymkode: 852c1...1a6

Nei. Hår under armene og i skrittet er det som er NORMALT. Du har lest for mange ungpikeblader hvis du ikke har fått det med deg.

Anonymkode: 0eab2...2b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...