Gå til innhold

Sliten/utmattet, sykemelding og lave verdier.. obs langt..


LisK

Anbefalte innlegg

Jeg har vært veldig sliten lenge (mange måneder) og har hatt lavt jern-nivå og lav blodprosent like lenge. Jeg går på jerntilskudd (nycoplus?) og har også gjort det like lenge som påvist mangel. Gikk på Duroferon en stund, men ble anbefalt å trappe ned til ordinært tilskudd altså nycoplus i forb. med graviditeten. I høst var blodprosenten min på 12.8 igjen, men jern fortsatt litt lavt og nå 3 mnd etterpå er blodprosent nede på 10.2. Jeg har gått på jerntabletter hele tiden, spiser mye (ofte) leverpostei på brødskiva samt makrell i tomat og drikker helmelk. Dette har jo da ikke funka og jeg vurderer å gå over på Duroferon igjen da det står at det er trygt å ta som gravid (magen blir tregere av det i seg selv derfor ville lege jeg skulle prøve nycoplus sin da en gravid mage ofte også er treg nok fra før, hehe) Jeg har også lite d-vitamin og b-vitamin på trass av tilskudd der og. Ble i tillegg anbefalt tran og nye blodprøver om 14 dager. Jeg skal på gastroskopi i.l.a januar/starten av februar da jeg har termin i starten av mars og de mistenker "en liten rift i systemet et sted" som de sa på sykehuset. Syns dette er utrivelig da tilskudd ikke funker og de ikke vil si noe mer enn det. Jeg skjønner jo at jeg ikke er døden nær da småblødninger fra slimhinner startet i desember og jeg har noe gammelt blod i avføringa som og startet tidlig i desember. Mener at hadde det vært værre hadde de lagt meg inn, men det er likevel ekkelt da jeg og er MYE svimmel med der jeg ser både svarte og hvite stjerner foran øya bare jeg går litt og har vært nær ved å svime av helt mange ganger, hukommelsen er "noe dritt" og som de fleste andre gravide i siste trimester er jeg sinnsykt tungpusta.. Legen vet det er rolig hjemme og at jeg klarer å slappe av der så han vil vente i det lengste med å legge meg inn da jeg er langt fra komfortabel med sykehus og alt er bra med navlestreng, morkake og barnet. Noen som har vært i noenlunde lik situasjon og/eller kan gi meg litt råd? Jeg går omskolering og har måttet sykemelde meg. Den har riktignok gått ut nå, og jeg ønsker ikke miste mer av skolen da det er studiespes. og høyskole er neste steg..

 

Ps: psykisk er utelukket av både lege, sykehus og meg da jeg har det bra, vi som kjernefamilie har det bra sammen og det ikke er veldig mye stress i hjemme- og firmasituasjon. (Min mann har eget firma)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Fortsetter under...

Ja, opptil flere ganger for at legen skulle være sikker. Ingen ting der. Har også tatt nye blodprøver igjen for å følge med på verdiene. Den legen jeg har nå gir ikke opp før han finner ut av ting sier han så vi får se hvordan det går :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kombinasjonen grovbrød med leverpostei og rødbeter, pluss appelsinjuice ble jeg anbefalt av sykehuset da jeg hadde blodprosent på 4,8. Jeg vet ikke om det hjalp ettersom jeg også fikk blodoverføring og gikk på tilskudd,  men det skader jo ikke å prøve om denne kombinasjonen kan bidra til bedring hos deg.

Anonymkode: 50dc5...495

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...