Gå til innhold

Mamma og pappa har kjøpt


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

13 timer siden, sug lut skrev:

Allergi og religion har til felles at de er en privatsak.

Nåja, strengt tatt er vel hundehold også det. Er en grunn til at det er båndtvang histen og pisten. Ikke vanlig at man tvinger hunden sin på andre.

Anonymkode: c9840...49e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

17 timer siden, Anonym bruker skrev:

Et felles feriested for oss "barna". Ikke så dyrt, men man kan dra dit og feriere der om sommeren. Hyggelig. Vi er noen søsken og et av oss har plutselig fått (alvorlig) allergi. Flere av oss andre har hund. Vedkommende kan ikke medisineres på en slik måte at hn kan omgås hunder, legens råd er å unngå. Blir veldig syk. Hva kan hn kreve av søsken med hund? Må vi ringe kennel? Kan vi ikke feriere med vår hund der? Hjelper ikke å vaske heller. 

Anonymkode: d3312...1ea

Kan du komme på banen og svare på noen av spørsmålene?

Som blant annet: Er foreldrene dine i live eller døde?

Du sier de kjøpte det slik at dere søsken( alle deres barn) skal kunne bruke det så der er jo svaret. 

Er de døde får dere kjøpe ut søskenet eller selge.

 

Anonymkode: a9c84...7b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hi: dersom du eller et av dine barn var allergisk, hva ville du dine søsken skulle gjort?

1. Sagt at hundene kommer først så du og din familie ikke kan bruke hytta?

2. Gitt selv beskjed at selvsagt lar vi være med å ta hunden på hytta slik at familiene kan være sammen?

Anonymkode: 85153...d68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nåja, strengt tatt er vel hundehold også det. Er en grunn til at det er båndtvang histen og pisten. Ikke vanlig at man tvinger hunden sin på andre.

Anonymkode: c9840...49e

Selvsagt tvinger man ikke hunden sin på andre, det er en selvfølge at hundehold er hundeeiers sak. Men båndtvang og hensyn gjelder ikke hjemme hos en selv. Og familiehytta er faktisk også "hjemme hos oss selv".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde aldri kost meg på en hytte der jeg vet et av søsknene mine hadde vært ekskludert fordi vi absolutt måtte hatt med hver vår labrador. 

Det er helt sinnsykt at noe som ligger i en kurv, røyter og ligger og slikker seg på genitaliene sine skal gå foran nærmeste familie. Verden er gal. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Twintipp skrev:

Jeg hadde aldri kost meg på en hytte der jeg vet et av søsknene mine hadde vært ekskludert fordi vi absolutt måtte hatt med hver vår labrador. 

Det er helt sinnsykt at noe som ligger i en kurv, røyter og ligger og slikker seg på genitaliene sine skal gå foran nærmeste familie. Verden er gal. 

Men nå sier vel flere her at de hadde latt være å dra på hytten, da har allergikeren all mulighet til å være på hytten. Det er jo alle de med hund som er ekskludert. 

Anonymkode: ba9c9...ba2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 minutes ago, Anonym bruker said:

Men nå sier vel flere her at de hadde latt være å dra på hytten, da har allergikeren all mulighet til å være på hytten. Det er jo alle de med hund som er ekskludert. 

Anonymkode: ba9c9...ba2

De ER ikke ekskludert. Da VELGER de å ikke benytte seg av hytta. Hunden er ikke akkurat en kroppsdel hundeeieren ikke klarer seg uten..

Anonymkode: d3f1a...03a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De ER ikke ekskludert. Da VELGER de å ikke benytte seg av hytta. Hunden er ikke akkurat en kroppsdel hundeeieren ikke klarer seg uten..

Anonymkode: d3f1a...03a

Allergikeren har også all mulig frihet til å bruke hytta. Men av private grunner - sykdom er privat - så er ikke det mulig. Det er vedkommendes private problem, faktisk.

Hvis en av de andre søsknene havnet i rullestol og hytta ikke hadde rullestoltilgang, måtte den da selges fordi den ikke lenger var tilgjengelig for alle søsknene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, sug lut skrev:

Selvsagt tvinger man ikke hunden sin på andre, det er en selvfølge at hundehold er hundeeiers sak. Men båndtvang og hensyn gjelder ikke hjemme hos en selv. Og familiehytta er faktisk også "hjemme hos oss selv".

Det er i så fall også allergikerens "hjemme hos seg selv", og da må vedkommende kunne forvente at hun ikke blir dødssyk hjemme hos seg selv. Altså ingen hunder. Og satt litt på spissen, så er hunder ekstrautstyr som man ikke må ha med, søsteren kan tross alt ikke la være å ta med seg allergien sin, eller kvitte seg med den, eller få noen til å passe den,eller levere den inn til oppbevaring et sted mens hun er på hytta med alle søsknenes hunder.

Anonymkode: c9840...49e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, sug lut skrev:

Allergikeren har også all mulig frihet til å bruke hytta. Men av private grunner - sykdom er privat - så er ikke det mulig. Det er vedkommendes private problem, faktisk.

Hvis en av de andre søsknene havnet i rullestol og hytta ikke hadde rullestoltilgang, måtte den da selges fordi den ikke lenger var tilgjengelig for alle søsknene?

Da bygger man om til rullestol.

Anonymkode: a9c84...7b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Det er i så fall også allergikerens "hjemme hos seg selv", og da må vedkommende kunne forvente at hun ikke blir dødssyk hjemme hos seg selv. Altså ingen hunder. Og satt litt på spissen, så er hunder ekstrautstyr som man ikke må ha med, søsteren kan tross alt ikke la være å ta med seg allergien sin, eller kvitte seg med den, eller få noen til å passe den,eller levere den inn til oppbevaring et sted mens hun er på hytta med alle søsknenes hunder.

Anonymkode: c9840...49e

Men hun kan la være å oppsøke steder der hun ikke kan fungere. Alle andre fungerer flott der og har antakelig glede av hytta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Da bygger man om til rullestol.

Anonymkode: a9c84...7b3

Det er ikke gitt at det er mulig. Hytta vår hadde det ikke vært mulig på. Må da hytta selges og ingen lenger ha glede av den, eller kan jeg som havnet i rullestol faktisk ikke da regne med å bruke hytta mer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutes ago, sug lut said:

Det er ikke gitt at det er mulig. Hytta vår hadde det ikke vært mulig på. Må da hytta selges og ingen lenger ha glede av den, eller kan jeg som havnet i rullestol faktisk ikke da regne med å bruke hytta mer?

Det spørs vel på hvor store drittsekker dine søsken er. Er det stor familielikhet sliter du :)

Å tilpasse felles hytte ville vært en selvfølge for noen av oss. 

Anonymkode: d3f1a...03a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, sug lut skrev:

Det er ikke gitt at det er mulig. Hytta vår hadde det ikke vært mulig på. Må da hytta selges og ingen lenger ha glede av den, eller kan jeg som havnet i rullestol faktisk ikke da regne med å bruke hytta mer?

Det er jo en vesentlig forskjell om et menneske har et handikap de ikke kan noe for, og et hundehold som er høyst frivillig. Her kan de jo tilrettelegge ved et enkelt grep, er verre om det er beinamputasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, sug lut skrev:

Allergikeren har også all mulig frihet til å bruke hytta. Men av private grunner - sykdom er privat - så er ikke det mulig. Det er vedkommendes private problem, faktisk.

Hvis en av de andre søsknene havnet i rullestol og hytta ikke hadde rullestoltilgang, måtte den da selges fordi den ikke lenger var tilgjengelig for alle søsknene?

 

3 minutter siden, sug lut skrev:

Allergikeren har også all mulig frihet til å bruke hytta. Men av private grunner - sykdom er privat - så er ikke det mulig. Det er vedkommendes private problem, faktisk.

Hvis en av de andre søsknene havnet i rullestol og hytta ikke hadde rullestoltilgang, måtte den da selges fordi den ikke lenger var tilgjengelig for alle

3 minutter siden, sug lut skrev:

Men hun kan la være å oppsøke steder der hun ikke kan fungere. Alle andre fungerer flott der og har antakelig glede av hytta.

 

Alle søsknene fungere fint der, det er hundene som ikke fungerer der, fordi en blir veldig syk av det. Helt vanlig å plassere hund på kennel, eller noen passer den mens man er på ferie. Hvis disse hundeeierne ikke klarer å finne en løsning som også inkluderer at allergikeren kan bruke hytta, så er de vel ikke glad nok i å være på hytta og heller ikke glad i søsterens velbefinnende. Og rent bortsett fra hvem som skal ha viljen sin, så er det faktisk noe som heter empati, og spesielt ved sykdom kan det være en ide å vise det. Neste gang er det en av de andre som trenger litt forståelse og "good will" om ikke annet.

Anonymkode: c9840...49e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Da foreslår jeg at søskenet til Hi oppretter en sivil sak mot sine søsken, og så kan hun få en sivil dom som gjør at hun får bruke hytten men forblir uten kontakt med søsknene.

Anonymkode: 8877f...693

Hva er greia di med å avstå fra kontakt? Du virker rimelig demonstrativ!

Anonymkode: 83ac4...5e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke forstå at det er et spørsmål engang. 

Kjipt nok å ha en alvorlig allergi. En sykdom du ikke har valgt og ikke kan velge bort. 

Er det virkelig et tema å ekskludere ett familiemedlem på den måten? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det spørs vel på hvor store drittsekker dine søsken er. Er det stor familielikhet sliter du :)

Å tilpasse felles hytte ville vært en selvfølge for noen av oss. 

Anonymkode: d3f1a...03a

At det ville vært selvsagt tror jeg når jeg ser det. Og dessuten ville jeg da virkelig ikke forventet eller ønsket at de skulle oppgi sitt sommersted for min skyld - gitt hvordan mange sommerhytter langs sjøen ligger er rullestoltilpasning ikke mulig, og mitt handikap ville fortsatt vært mitt problem, og ikke noe som skulle fratatt hele resten av slekta mulighet til å fortsatt ha en sommerforankring i hytta og alt den representerer av minner og gode stunder.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha lest denne tråden forstår jeg hvorfor arveoppgjør splitter søsken.

Jeg hadde blitt veldig trist om mine barn behandler hverandre på denne måten..

Anonymkode: d3f1a...03a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, sug lut skrev:

Men hun kan la være å oppsøke steder der hun ikke kan fungere. Alle andre fungerer flott der og har antakelig glede av hytta.

Dessuten skrev jo du nettopp, at hytta var "hjemme hos seg selv" , søsteren må vel få lov å være hjemme hos seg selv.

Anonymkode: c9840...49e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Twintipp skrev:

Det er jo en vesentlig forskjell om et menneske har et handikap de ikke kan noe for, og et hundehold som er høyst frivillig. Her kan de jo tilrettelegge ved et enkelt grep, er verre om det er beinamputasjon.

Det er jo ikke et enkelt grep. Det er et inngrep i alle de tre andre familienes ferie som de ikke behøver. Er det noe sted man har med hunden er det jo på hytta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, sug lut skrev:

At det ville vært selvsagt tror jeg når jeg ser det. Og dessuten ville jeg da virkelig ikke forventet eller ønsket at de skulle oppgi sitt sommersted for min skyld - gitt hvordan mange sommerhytter langs sjøen ligger er rullestoltilpasning ikke mulig, og mitt handikap ville fortsatt vært mitt problem, og ikke noe som skulle fratatt hele resten av slekta mulighet til å fortsatt ha en sommerforankring i hytta og alt den representerer av minner og gode stunder.

 

Hvis jeg tar livet av en person, så er ikke det mitt problem, om ingen finner ut at det var meg. Bare den som døde og familien. Er liv er en privatsak.

Anonymkode: 8882d...8b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis jeg tar livet av en person, så er ikke det mitt problem, om ingen finner ut at det var meg. Bare den som døde og familien. Er liv er en privatsak.

Anonymkode: 8882d...8b6

Elendig sammenlikning, født av et samfunn der altfor mange tror at alle har rett til å inkluderes i alt alltid, ellers er man et krenket offer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, sug lut skrev:

Elendig sammenlikning, født av et samfunn der altfor mange tror at alle har rett til å inkluderes i alt alltid, ellers er man et krenket offer.

Det er den argumentasjonsteknikken du bruker! Så da fikk du jo kjenne på hvordan det oppleves av andre som har mer empati enn deg ☺️

Dersom én person ikke kan bruke hytta, bør familien først og fremst sette seg ned og ta en prat. Så får de ta det derfra! Hva som blir diskutert av deg og andre, er jo bare konspirasjoner av et tenkt scenario. Hormonene flyr og tastaturet brenner 😂

Anonymkode: 8882d...8b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...