Gå til innhold

Mamma og pappa har kjøpt


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ingen allergi, verken på meg eller ungene. Jeg har også hatt hund en gang i tiden. Så du trenger ikke bekymre deg for at jeg belemrer omgivelsene mine med allergier. Det jeg derimot har er normal folkeskikk, en dose empati og medmenneskelighet med de som er i en vanskelig situasjon og innsikten i at mennesker er viktigere enn dyr. Hundeeiere blir det stadig vanskeligere å like, kanskje jeg er i ferd med å utvikle en allergi mot dem?

Vil du ha hund på hytten, tjen nok penger til å skaffe deg egen hytte. Så slipper du å påføre bikkjene dine på annen familie.

Anonymkode: fa277...b8c

Om du har hatt hund før i tiden så bør du vite at en hund er et familiemedlem, et man selv har valgt. Og man velger jo ikke bort et familiemedlem når det måtte passe?? Da bør man ikke ha hund i utgangspunktet! Det er en forpliktelse man har tatt på seg og jeg fatter ikke at man skal bli kalt ego, dårlige mennesker osv fordi man faktisk tar ansvaret sitt på ordentlig!? 

Det er en egotripp å mene at man bare skal sette bort hunden fordi det passer andre best! 

Jeg kjenner jeg blir skikkelig forbanna fordi hundefolkene liksom er de som er ego!?!?

Anonymkode: ba9c9...ba2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Om du har hatt hund før i tiden så bør du vite at en hund er et familiemedlem, et man selv har valgt. Og man velger jo ikke bort et familiemedlem når det måtte passe?? Da bør man ikke ha hund i utgangspunktet! Det er en forpliktelse man har tatt på seg og jeg fatter ikke at man skal bli kalt ego, dårlige mennesker osv fordi man faktisk tar ansvaret sitt på ordentlig!? 

Det er en egotripp å mene at man bare skal sette bort hunden fordi det passer andre best! 

Jeg kjenner jeg blir skikkelig forbanna fordi hundefolkene liksom er de som er ego!?!?

Anonymkode: ba9c9...ba2

Nei, det passer ikke andre best. Det bare passer ikke at hunden er på hytten. Du har absolutt ansvar for hunden, så da får du holde deg hjemme da. Du kan bare ikke forvente at andre skal ta mer hensyn til din hund enn et familiemedlem. 

Jeg har hatt hund. Det var trist som faen da den døde. Det var derimot ikke i nærheten av å være så trist som det var å miste et familiemedlem av type menneske.

 

Anonymkode: fa277...b8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.1.2018 den 13.21, sug lut skrev:

Selvsagt tvinger man ikke hunden sin på andre, det er en selvfølge at hundehold er hundeeiers sak. Men båndtvang og hensyn gjelder ikke hjemme hos en selv. Og familiehytta er faktisk også "hjemme hos oss selv".

Det er like mye "hjemme hos min allergiske bror" som det er "Hjemme hos meg selv"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Om du har hatt hund før i tiden så bør du vite at en hund er et familiemedlem, et man selv har valgt. Og man velger jo ikke bort et familiemedlem når det måtte passe?? Da bør man ikke ha hund i utgangspunktet! Det er en forpliktelse man har tatt på seg og jeg fatter ikke at man skal bli kalt ego, dårlige mennesker osv fordi man faktisk tar ansvaret sitt på ordentlig!? 

Det er en egotripp å mene at man bare skal sette bort hunden fordi det passer andre best! 

Jeg kjenner jeg blir skikkelig forbanna fordi hundefolkene liksom er de som er ego!?!?

Anonymkode: ba9c9...ba2

Nei, nettopp. Man velger ikke bort et familiemedlem når det måtte passe.

Man tar hensyn til alvorlig allergi😨. 

Anonymkode: 8b0a2...ee3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, sug lut skrev:

Hvorfor er det mer egosentrisk å ønske seg hyttebruk som hundeeier enn som allergiker, tro? Kanskje fordi du har allergi og mener det er resten av verden som må tilpasse seg? Det er det altså fremdeles ikke. Du skal være glad til om folk tar hensyn til dine matallergier ved ikke å servere deg ting du ikke kan spise, utover denslags tilpasninger er det helt og holdent din sak å styre din helse. I stedet ønsker du å påføre alle et allergiregime så du ikke lider alene? Vel, livet er urettferdig.

Eg kan ikkje med min beste vilje skjønne at du er seriøs!

Eg har verken hund eller allergi, men om nokon har skjemt bort sofahundene sine så til de grader at de ikkje tåler en natt eller to i garde/hundehus/bilen, så kan man vel ikkje forvente at den med sykdommen skal ofres på hundegalskapens alter??

Det er altså søsken det er snakk om her. Den næraste familie som ein gjerne ønskjer alt vel. 

Anonymkode: 4be33...f24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Herregud, blir helt sjokkert over enkelte hundemennesker her inne ! 

At dere hadde valgt bort søskenet deres fordi det er allergisk mot hund strider jo mot all fornuft!!

jeg spurte mannen min som har mange søsken om problemstillingen (han har hatt hund og er også et veldig dyremenneskw) aldri om han hadde valgt hunden over søskenet sitt! Det er da en selvfølge når dette er en hytte foreldrene har kjøpt for at ALLE barna skal kunne bruke, så må ALLE kunne bruke den.. inkl! Det allergiske søskenet!

Anonymkode: aa2b6...fb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Om du har hatt hund før i tiden så bør du vite at en hund er et familiemedlem, et man selv har valgt. Og man velger jo ikke bort et familiemedlem når det måtte passe?? Da bør man ikke ha hund i utgangspunktet! Det er en forpliktelse man har tatt på seg og jeg fatter ikke at man skal bli kalt ego, dårlige mennesker osv fordi man faktisk tar ansvaret sitt på ordentlig!? 

Det er en egotripp å mene at man bare skal sette bort hunden fordi det passer andre best! 

Jeg kjenner jeg blir skikkelig forbanna fordi hundefolkene liksom er de som er ego!?!?

Anonymkode: ba9c9...ba2

Du er helt på bærtur.

Dyr er ikke velkomne på alle arenaer fordi de er dyr. De passer ikke inn overalt av helsemessige og hygieniske årsaker. At enkelte hundeeiere mener at allergikere skal tilpasse seg hundehold fordi en anser hunden et familiemedlem er særdeles sært. Rett og slett sosialt avvikende atferd.

Velger man å være hundeeier velger man å utestenge seg selv fra mange arenaer.

Anonymkode: 235fd...4cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det hvertfall mange med et anstrengt forhold til hunder, og det syns jeg er trist. Er ikke noe utpreget hundemenneske selv, men tolererer dem og blir lei meg av alle de hatefulle kommentarene her 😔 Hunder er skitne, ekle osv. 

Dette har ingenting med å velge hund før søsken å gjøre. Som en annen bruker har prøvd å forklare dere, er det ikke så enkelt å finne pass til en hund for alle. Og er det en plass det er aktuelt å ta med hunden, så er det på hytta. Så glad for at vi har en stor, usjenert landeiendom der hunden kan springe fritt. Det er en fryd å se hvor glad hun blir når vi slipper henne ut av bilen. Løper runde på runde i ren glede. Trist at dere ikke har forståelse for at hunden ikke er et tilbehør, men et levende vesen med behov. Og at de faktisk betyr mye for livskvaliteten for eierne.

Hvis dette er en reell tråd, noe jeg tviler på, bør hytta selges og kjøpesummen deles på barna.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, skjotta skrev:

Det er like mye "hjemme hos min allergiske bror" som det er "Hjemme hos meg selv"

Dette!

Anonymkode: 101a0...a7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Hjertefru skrev:

Her er det hvertfall mange med et anstrengt forhold til hunder, og det syns jeg er trist. Er ikke noe utpreget hundemenneske selv, men tolererer dem og blir lei meg av alle de hatefulle kommentarene her 😔 Hunder er skitne, ekle osv. 

Dette har ingenting med å velge hund før søsken å gjøre. Som en annen bruker har prøvd å forklare dere, er det ikke så enkelt å finne pass til en hund for alle. Og er det en plass det er aktuelt å ta med hunden, så er det på hytta. Så glad for at vi har en stor, usjenert landeiendom der hunden kan springe fritt. Det er en fryd å se hvor glad hun blir når vi slipper henne ut av bilen. Løper runde på runde i ren glede. Trist at dere ikke har forståelse for at hunden ikke er et tilbehør, men et levende vesen med behov. Og at de faktisk betyr mye for livskvaliteten for eierne.

Hvis dette er en reell tråd, noe jeg tviler på, bør hytta selges og kjøpesummen deles på barna.

 

 

Fjas. Man har ikke "et anstrengt forhold til hund" selv om man klarer å se at allergi ikke er et valg, og at det er slemt å utestenge den allergiske broren/søsteren. At det skal være så mye vanskeligere utestenge bikkja fordi "den er et familiemedlem" faller jo på egen urimelighet. 

Og foreldrene her har jo ikke hatt noe ønske om å "dele kjøpesummen" på noen. De vil ha samvær med familie, ikke bli kvitt penger.

Anonymkode: 101a0...a7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Twintipp skrev:

Dere som har hund, har dere med bikkjene alle steder?

Selv før vi hadde allergi i huset var det aldri noen som hadde med hunder hjem til oss. Var en gang og bikkja bæsja på teppet, da var det finito for Fido inn her. Men, hundene er aldri med til andre heller.. Ikke på kjøpesenter, ikke på ferie, ikke på kafé, ikke i idrettshaller, ikke i matvarebutikker, ikke på skoler, ikke på arbeidsplasser osv. Føler dere at det er krenkende? Det er da helt normalt. Som dere ser er ikke samfunnet forøvrig tilrettelagt for at hunder går foran mennesker i rang.. Eierne er sikkert veldig glad i hundene sine, men det er gale Mathias å påstå at mennesker skal vike for bikkjene.

Dette er jo helt andre scenarioer. Kjøpesenter, idrettshaller og cafeer er ikke steder for hunder, men på ei hytte til fjells hvor man er ute og går 60% av tiden er et sted for en hund!


Men selv hadde jeg valgt å ikke bruke hytta. Å dra på fjellet uten hund er for meg meningsløst, da blir jeg heller hjemme og går lange turer der. Evt drar opp dit på dagsturer når det er fint vær og vi kan sitte ute.


Og dette til tross for at mitt forhold til søsken er om vi tilfeldig møtes på middag hos foreldre tre-fire ganger i pret.

Anonymkode: 95f71...89f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dette er jo helt andre scenarioer. Kjøpesenter, idrettshaller og cafeer er ikke steder for hunder, men på ei hytte til fjells hvor man er ute og går 60% av tiden er et sted for en hund!


Men selv hadde jeg valgt å ikke bruke hytta. Å dra på fjellet uten hund er for meg meningsløst, da blir jeg heller hjemme og går lange turer der. Evt drar opp dit på dagsturer når det er fint vær og vi kan sitte ute.


Og dette til tross for at mitt forhold til søsken er om vi tilfeldig møtes på middag hos foreldre tre-fire ganger i pret.

Anonymkode: 95f71...89f

Men da er det et valg du tar. Ser flere her sier; "men da kan ikke jeg bruke hytta pga hunden". Velger man å ha hund, så kan man ikke forvente at resten av verden skal sette hunden din i første rekke, det er rimelig navlebeskuende. Å være allergisk er ikke valgfritt. Hundehold derimot er noe man velger helt selv. 

Å trumfe hunden over søsken er jo meningsløst. Og det kommer fra meg som har hatt fire hunder selv og dessuten har et dårlig forhold til søsteren min.

 

Anonymkode: 0166e...ed6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Denne tråden minner meg om en episode på jobb. Jeg jobbet på intensivavdelingen for barn. Mange veldig syke barn med alvorlig astma, bronkitt, allergisjokk etc innlagt til en hver tid.

Et innlagt barn skulle få besøk av familien. Som har med seg hund.. denne familien ble direkte ufine når de fikk først høflig beskjed om at hunder ikke kan være på sykehus, og i hvert fall ikke blant de sykeste små. 

Noen hundemennesker er gærne 

Anonymkode: d3f1a...03a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Denne tråden minner meg om en episode på jobb. Jeg jobbet på intensivavdelingen for barn. Mange veldig syke barn med alvorlig astma, bronkitt, allergisjokk etc innlagt til en hver tid.

Et innlagt barn skulle få besøk av familien. Som har med seg hund.. denne familien ble direkte ufine når de fikk først høflig beskjed om at hunder ikke kan være på sykehus, og i hvert fall ikke blant de sykeste små. 

Noen hundemennesker er gærne 

Anonymkode: d3f1a...03a

Klart det. Hundeeiere trenger ikke ta hensyn til noen andre enn hunden sin. Å ha hund er som å ha mottatt et hellig kall fra det guddommelige og alle andre må tilpasse seg bikkjer hvor som helst. Hvis noen ikke synes det er helt ok, da er de avvikere.

Drit i syke barn og søsken, gjør plass, bikkjen skal ligge i sengen!

Anonymkode: fa277...b8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som stort sett går igjen er at hundeeiere ikke har bruk for en hytte de ikke kan benytte sammen med hunden sin. Derfor ville man ønske å få hytten solgt i stedet.

De færreste hadde stengt allergikeren ute fra hytta, de hadde bare droppet å bruke den. 

Det er ikke sånn at de fleste på død og liv må ha med hunden sin bort til andre når det ee snakk om dagsbesøk, men den kan ikke bli hjemme alene særlig lenger enn en vanlig arbeidsdag. 

Om noen spurte meg flere ganger i måneden om jeg kunne passe hunden deres, så hadde jeg ikke skjønt poenget med at de skulle ha hund. I alle fall hvis det var for å reise på hytta. Ferie til utlandet, sykdom, bryllup o.l er en annen sak. 

Anonymkode: f3a3b...d86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke helt.. Er det virkelig SÅ vanskelig å få pass til hunden sin? Det finnes mange mennesker som av en eller annen grunn ikke har mulighet til å eie hund, men som likevel ønsker å passe hunder for andre. Jeg har aldri hatt hunden min på kennel, men har hatt en del pass til henne. Hun er 8 år gammel. Folk annonserer på fb til stadighet at de ønsker å passe hund. Utgifter må man faktisk regne med når man anskaffer seg hund. 

Anonymkode: 98220...14d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Dette er jo helt andre scenarioer. Kjøpesenter, idrettshaller og cafeer er ikke steder for hunder, men på ei hytte til fjells hvor man er ute og går 60% av tiden er et sted for en hund!


Men selv hadde jeg valgt å ikke bruke hytta. Å dra på fjellet uten hund er for meg meningsløst, da blir jeg heller hjemme og går lange turer der. Evt drar opp dit på dagsturer når det er fint vær og vi kan sitte ute.


Og dette til tross for at mitt forhold til søsken er om vi tilfeldig møtes på middag hos foreldre tre-fire ganger i pret.

Anonymkode: 95f71...89f

Men herregud, da. Hunden kan jo være med på fjellet. Men hvorfor MÅ den sove inne...?

Anonymkode: 101a0...a7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men herregud, da. Hunden kan jo være med på fjellet. Men hvorfor MÅ den sove inne...?

Anonymkode: 101a0...a7a

I vinterhalvåret er man gjerne inne fra tre-firetida på ettermiddagen til nitida dagen etter. Du ser ikke problemet?

Anonymkode: 8d617...a99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

I vinterhalvåret er man gjerne inne fra tre-firetida på ettermiddagen til nitida dagen etter. Du ser ikke problemet?

Anonymkode: 8d617...a99

Nei, faktisk ikke. Hunder trenger ikke være der eierne er 24-7, de kan fint ligge ute eller i bilen med bakluka åpen. Hva med å lage hundegård med et lite varmehus på? Eller et hunderom med inngang utenfra? Bikkja må jo ikke ligge i sofaen liksom. 

Anonymkode: b31df...7be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Denne tråden minner meg om en episode på jobb. Jeg jobbet på intensivavdelingen for barn. Mange veldig syke barn med alvorlig astma, bronkitt, allergisjokk etc innlagt til en hver tid.

Et innlagt barn skulle få besøk av familien. Som har med seg hund.. denne familien ble direkte ufine når de fikk først høflig beskjed om at hunder ikke kan være på sykehus, og i hvert fall ikke blant de sykeste små. 

Noen hundemennesker er gærne 

Anonymkode: d3f1a...03a

Med all respekt, i denne tråden fremstår generelt anti-hundemenneskene som langt mer gale og enspora enn hundemenneskene. 

Det er veldig spesielt å mene at familiens hund ikke skal få være med på hytta, være mesteparten av tiden i bilen, på kennel osv.

Har aldri møtt mennesker IRL som mener dette.

Les noen av svarene her, tenker ikke på ditt. Helt enig i at hunder ikke har noe på en sykehusavdeling å gjøre. Selv om det finnes unntak der også. Da tenker jeg på døende mennesker med et nært forhold til hunden sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Hjertefru skrev:

Med all respekt, i denne tråden fremstår generelt anti-hundemenneskene som langt mer gale og enspora enn hundemenneskene. 

Det er veldig spesielt å mene at familiens hund ikke skal få være med på hytta, være mesteparten av tiden i bilen, på kennel osv.

Har aldri møtt mennesker IRL som mener dette.

Les noen av svarene her, tenker ikke på ditt. Helt enig i at hunder ikke har noe på en sykehusavdeling å gjøre. Selv om det finnes unntak der også. Da tenker jeg på døende mennesker med et nært forhold til hunden sin.

Det er vel ingen som har sagt at hunden ikke skal få være med på hytta under vanlige omstendigheter. Men nå er det altså slik at det har oppstått alvorlig allergi hos en av dem som har rett til å bruke hytta. En som har like stor rett til å bruke hytta som de av søskenene som har hund. Da må hundeeierne legge hodene i bløt, for å prøve å finne en måte å løse dette på, slik at alle søsknene kan bruke hytta. Hytta er ikke noen av søsknenes eiendom, så ingen har fortinn fremfor noen av de andre. De har en rett til å bruke hytta, denne retten er bundet til søsknene og tilhører ikke hunder, kyr, hester, katter , sau eller hva annet hver enkelt av dem måtte definere som likeverdige i sin familie. Bare så det er sagt, så er jeg selv veldig glad i hunder, og har vært hundepasser for mange. Men jeg må jo innrømme at jeg har stusset veldig over noen hundeeiere, der hunden nesten har blitt guddommelig. Har opplevd å være i middagsselskap med hvit, stivet duk og servietter, nydelig porselen og krystall, hvor vertinnen satte middagstallerkenene på gulvet slik at de to hundene hennes kunne slikke sauserestene før hun satte tallerkenene til oppvask. Grøssemeggru. Og samtidig, dikkedikk og sussenuss ,se så søte de er. Og hennes mann nikker bifallende.

Anonymkode: c9840...49e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da må hundeeierne legge hodene i bløt, for å prøve å finne en måte å løse dette på, slik at alle søsknene kan bruke hytta.

Nei, da må allergikeren finne seg en løsning på ferie som er forenlig med sin helse. Hundeeierne eier ikke dette problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, sug lut skrev:

Nei, da må allergikeren finne seg en løsning på ferie som er forenlig med sin helse. Hundeeierne eier ikke dette problemet.

Hundeeierne eier ikke hytta, de låner den på samme vilkår som de av søskenene som ikke har hund. Nå må de finne ut hva de skal gjøre med hundene de har skaffet seg, slik at alle søsken kan bruke hytta. Men samarbeid gjerne med allergikeren , slik at de er sikker på å få en løsning som er god nok til at allergikeren kan bruke hytta. Hadde jeg vært en av hundeeierne, hadde jeg umiddelbart tenkt at nå må vi finne en løsning slik at allergikeren kan bruke hytta mye. Nå til dags virker det jo som annethvert menneske har en hund i veska. Ikke gunstig for en med alvorlig hundeallergi, da ville jeg tenkt at det var mest viktig for allergikeren å få nyte hytteliv, med frisk luft og natur og uten hund.(Forutsatt at hytta ligger et slikt sted da.)

Anonymkode: c9840...49e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hva noen måtte mene, så er det vel en mor og en far som eier denne hytta og som med det har bestemt at barna deres skal bruke den. Det er vel ikke en debatt om hbem av søsknene som bestemmer og hvem de mener skal få bruke hytta. Jeg vil tro at foreldrene har et ønske om at alle barna skal kunne bruke den og de vil antakelig ikke utestenge et av barna fordi de andre har hund. Hadde et av mine barn hatt allergi, så hadde jeg ikke skaffet hund til de andre og hadde vi hatt hund og et av barna ble allergiske, så hadde jeg selvsagt kvittet med meg hunden. Hvis foreldrene skal kjøpe et sted alle kan benytte og et av barna (det er ikke sånn at kjærligheten til barna forsvinner fordi de er voksne) ikke tåler hund, så ville de utestengt er barn ved å tillate hund. 

Mange foreslår å selge hytta og dele pengene på søsken, men det er da foreldrenes penger og de må ikke dele med noen av de kverulante og sutrete barna sine. Hadde mine barn oppført seg som dette i voksen alder, så hadde jeg brukt opp alle penger mens jeg var i live, så kunne de gneldre om hunder inn i den store evighet. Dyrene til barna mine er ikke en prioritet i livet mitt. De må vike og så får barna som synes det er urettferdig sutre så mye de vil

Anonymkode: 526e5...7a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...