Gå til innhold

Mamma og pappa har kjøpt


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Et felles feriested for oss "barna". Ikke så dyrt, men man kan dra dit og feriere der om sommeren. Hyggelig. Vi er noen søsken og et av oss har plutselig fått (alvorlig) allergi. Flere av oss andre har hund. Vedkommende kan ikke medisineres på en slik måte at hn kan omgås hunder, legens råd er å unngå. Blir veldig syk. Hva kan hn kreve av søsken med hund? Må vi ringe kennel? Kan vi ikke feriere med vår hund der? Hjelper ikke å vaske heller. 

Anonymkode: d3312...1ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, selvfølgelig kan dere ikke ta med hunden dit da! Du mener ikke seriøst at hunden er viktigere enn søskenet ditt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ingen spesifikke lover og regler for hva vedkommende kan kreve i en slik situasjon. Men sunn fornuft tilsier selvsagt at dere må ta hensyn og sørge for å ha hunden på kennel eller i et bur utenfor så lenge dere er på feriestedet.

Anonymkode: 80e65...0ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du mener at søsteren din, som har en sykdom, ikke skal kunne få bruke hytten overhodet. Fordi du må få ha med hunden din dit?

Anonymkode: e603e...4db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må selvsagt bruke kennel, eller feriere et annet sted. Ville du risikere å gjøre søskenet ditt alvorlig syk?

en grei regel å forholde seg til generelt er at mennesker kommer foran dyr. Uansett. 

Anonymkode: 983c9...4ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke enklest for dere å droppe å ta med hund da? 
 

Er det så tungt å vise litt hensyn for sitt eget søsken?

Anonymkode: afc28...d1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Åh så kinkig situasjon. Klart dere som har hund ønsker å ha de med. Er dere mange søsken? 

Hadde jeg vært allergikeren og de tre andre søskenene med hund bruker hytten mye så hadde jeg nok trukket meg ut jeg istedet for å kreve at de setter hundene i "fengsel". Og det kommer fra meg som ikke liker hunder generelt altså. Har jo likevel forståelse for at det er perfekt for hunder på hyttetur i landlige omgivelser. 

 

Anonymkode: f2750...2d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan selvfølgelig ikke hunden være inne i hytten, det sier jeg selv.

Kan dere ikke bygge et isolert hundehus i hagen da? Kjøpe en dukkestue e.l. og innrede med tanke på hunden så den kan sove der når dere er på hytta. Regner med dere er mest utendørs når dere er der så dere kan være sammen med hunden ute, også kan hunden sove i "dukkestua"

Anonymkode: 67994...570

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det flertallet som bør bestemme. Hvis tre søsken har hund og ett søsken ikke tåler hund, så er det en selvfølge at den ene ikke benytter hytta.

Anonymkode: 8877f...693

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Her er det flertallet som bør bestemme. Hvis tre søsken har hund og ett søsken ikke tåler hund, så er det en selvfølge at den ene ikke benytter hytta.

Anonymkode: 8877f...693

Får det søskenet kompensasjon for å måtte betale for ferien iatedet da? 

Anonymkode: d3312...1ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Her er det flertallet som bør bestemme. Hvis tre søsken har hund og ett søsken ikke tåler hund, så er det en selvfølge at den ene ikke benytter hytta.

Anonymkode: 8877f...693

Jeg må si jeg er enig med dette. 

Anonymkode: ba9c9...ba2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det definitivt eierne som legger lista. Hadde jeg kjøpt bolig for å dele med ungene, fikk dyr være hjemme i en slik situasjon. Ungene hadde ikke fått bestemt over min eiendom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 minutes ago, Anonym bruker said:

Her er det flertallet som bør bestemme. Hvis tre søsken har hund og ett søsken ikke tåler hund, så er det en selvfølge at den ene ikke benytter hytta.

Anonymkode: 8877f...693

Sikkert en selvfølge for foreldrene å nedprioritere et av søsknene...

Anonymkode: d3f1a...03a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Her er det flertallet som bør bestemme. Hvis tre søsken har hund og ett søsken ikke tåler hund, så er det en selvfølge at den ene ikke benytter hytta.

Anonymkode: 8877f...693

Uenig i dette. Det er ikke allergikerens feil at han/hun er allergisk mot hund. Utrolig lite empatisk å stenge noen utenfor ved å stemme da dette faktisk ikke er noe som kan styres.

Jeg foreslår at de som har hund bygger et hundehus utenfor hytta, gjerne et med litt god plass og isolasjon. Da kan alle bruke hytta og ingen stenges ute :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis feriestedet er ment for fellesen kan jeg ikke forstå at du vil la en hund trumfe et søsken.  Og som forelder hadde jeg lagt føringer for bruken så lenge det skader en av søsknene.  

Jeg kan ikke forstå at det er noe å diskutere en gang, egentlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Elina skrev:

Uenig i dette. Det er ikke allergikerens feil at han/hun er allergisk mot hund. Utrolig lite empatisk å stenge noen utenfor ved å stemme da dette faktisk ikke er noe som kan styres.

Jeg foreslår at de som har hund bygger et hundehus utenfor hytta, gjerne et med litt god plass og isolasjon. Da kan alle bruke hytta og ingen stenges ute :) 

Det er tydelig at du ikke vet noe om hundehold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, sug lut skrev:

Det er tydelig at du ikke vet noe om hundehold.

Jo, faktisk så gjør jeg det. Flere som har hunder som bor ute hele året, men de er også vant til dette. Om HI er der om sommeren så er det ingenting i veien for at hundene kan sove ute. De kan lage et hundehus og ha med hundeseng som de tar med seg hjem igjen etterpå. Det er verdt et forsøk, mange hunder liker å sove ute så ser ikke problemet med det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med prekæs og Amandine.

Hytten er kjøpt for at alle søsknene skal kunne bruke den. Da bør allergien til en eller flere respekteres, selv om det er kjipt for de som har hund.

Å bygge et isolert hundehus utenfor hytta tviler jeg på vil fungere for en hund som ikke er vant med å være "forvist". Hvis man har døren til hytten åpen for å lufte så er det fort gjort at hunden kommer inn i hytta også, og da har man jo allerede utelukket den med allergi. Dessuten vil jeg tro det også blir en del hundehår på hytten via de andres klær hvis de oppholder seg der lenge om gangen og har hunden ute.

Anonymkode: 7d857...a30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det settes opp et anneks til allergikeren? Kan overhodet allergikeren være sammen med dere hvis dere bærer på hundeallergener? For med alvorlig hundeallergi holder det ikke å la være å ta med hunden. Da må alle klær, sko og vesker ol vaskes og saneres før man kan komme inn i hytta.

Jeg tror jeg lander på at flertallet bestemmer. Hvis dere feks er fire søsken og tre søsken må la være å bruke hytta pga hund, blir vel intensjonen med hytta borte. Da er det nesten bedre om hytta selges og dere finner andre feriemuligheter.

Søk gjerne opp den forrige tråden om samme emne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere eier ikke hytta. Hytta er kjøpt for at alle søskenene skal kunne bruke den. Ingen har mer rett enn noen andre. Altså; ingen hunder på hytta.

Anonymkode: c9840...49e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, HvittHus skrev:

Kan det settes opp et anneks til allergikeren? Kan overhodet allergikeren være sammen med dere hvis dere bærer på hundeallergener? For med alvorlig hundeallergi holder det ikke å la være å ta med hunden. Da må alle klær, sko og vesker ol vaskes og saneres før man kan komme inn i hytta.

Jeg tror jeg lander på at flertallet bestemmer. Hvis dere feks er fire søsken og tre søsken må la være å bruke hytta pga hund, blir vel intensjonen med hytta borte. Da er det nesten bedre om hytta selges og dere finner andre feriemuligheter.

Søk gjerne opp den forrige tråden om samme emne. 

Det er jo enda foreldrene som har kjøpt denne hytta og da er det også de som bestemmer :)

Så de får snakke om det på en voksen måte og komme til enighet. Ikke vet vi hvor alvorlig allergien er, mulig det går helt fint at hunden er ute. Har selv en kompis med hundeallergi og han kan fint være med kompiser som har hund. Han var også med på hyttetur med hund (kjørte flere biler) og hunden bodde utenfor. Så dette er veldig forskjellig fra person til person. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle er vel ikke der samtidig? 

Her må alle trå til og gjøre det så bra som mulig for alle søsken. Lag en plan der dere rullerer og bytter på å passe hverandres hunder. Slik unngår dere kennel, og alle kan bruke hytta 👍🏻

Anonymkode: e5ad7...1e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...