Gå til innhold

Hage-noob 👀 innspill mottas med takk!


Gjest Skrekkøgla

Anbefalte innlegg

Gjest Skrekkøgla

Jeg avslører meg som grønnskolling her, men skitsamma! 

Jeg bor langs kysten i sørvest, med mildt klima. Og et lass brunsnegler 😭. Hadde urter i pallekarm i fjor, det ble kombinert sneglemat/ kattedo. I år skal det bli høye kasser på verandaen til urter og grønt. Men, trenger tips til snegleavvisende planter til bedet. Hostaliljen og løkene må fjernes, ellers har jeg to dvergrhododendron, et løytnanshjerte og to lavendelbusker. Trenger tips til markdekkende blomster/stauder som tåler fuktig jord! 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kryptorskemunn er fin og dekkende, åkersneglene holder seg hvertfall unna (har ikke brunsnegler her). Alunrot funker også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.1.2018 den 16.21, Skrekkøgla skrev:

Jeg avslører meg som grønnskolling her, men skitsamma! 

Jeg bor langs kysten i sørvest, med mildt klima. Og et lass brunsnegler 😭. Hadde urter i pallekarm i fjor, det ble kombinert sneglemat/ kattedo. I år skal det bli høye kasser på verandaen til urter og grønt. Men, trenger tips til snegleavvisende planter til bedet. Hostaliljen og løkene må fjernes, ellers har jeg to dvergrhododendron, et løytnanshjerte og to lavendelbusker. Trenger tips til markdekkende blomster/stauder som tåler fuktig jord! 

 

Aha, en utfordring, kult! Først og fremst: mer info! Hvordan ligger bedet ditt i forhold til sol? Morgensol/halve dagen/hele dagen? Halvskygge og vandrende solflekker dagen gjennom? Og fuktig - snakker vi "bør dreneres" eller "myrsump"? Og fasong på bedet? Ligger det inn mot husvegg eller fritt?

Snegler: plukke, plukke, plukke, fjerne alle gjemmesteder, spre Nemaslug eller Ferramol (ikke om du har små nok unger til at de tror sneglegift kan spises, altså).

Sneglesikre planter:

  • Alle som har "ved" i stedet for stilk, for eksempel roser og diverse lyngplanter (og rhodo, har du vel sikkert allerede merket).
  • Storkenebb. Ingen av mine storkenebb (jeg har mange typer i bed) har blitt spist på. I storkenebbfamilien kan du også finne de fineste (jada, helt subjektivt) og mest effektive bunndekkerne jeg vet, geranium macrorrizum. Den jeg har tåler absolutt alt og alle forhold, og sprer seg såpass effektivt at jeg må skjære vekk flere kvadratkilometer hvert år om den ikke skal ta over alt. Avskjæret, selv bare en bitteliten bit rot med tre blader på, kan stappes rett i jorda hvor som helst og bli ny plante, jeg prakker den på alle  jeg kjenner. (Vil du ha så sender jeg deg gjerne til våren.) Har hatt den i full sol, halvskygge og enda litt mer skygge, alt går.
  • Mange mener også at lavendel får stå i fred. Det kan hende. Jeg dreper stort sett mine lavendel på andre måter.
  • Astilber. De er knallfine og høye og kommer i mange farger, høstblomstrende.
  • Alunrot. Den er dessuten en raring.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Skrekkøgla
2 timer siden, sug lut skrev:

Aha, en utfordring, kult! Først og fremst: mer info! Hvordan ligger bedet ditt i forhold til sol? Morgensol/halve dagen/hele dagen? Halvskygge og vandrende solflekker dagen gjennom? Og fuktig - snakker vi "bør dreneres" eller "myrsump"? Og fasong på bedet? Ligger det inn mot husvegg eller fritt?

Snegler: plukke, plukke, plukke, fjerne alle gjemmesteder, spre Nemaslug eller Ferramol (ikke om du har små nok unger til at de tror sneglegift kan spises, altså).

Sneglesikre planter:

  • Alle som har "ved" i stedet for stilk, for eksempel roser og diverse lyngplanter (og rhodo, har du vel sikkert allerede merket).
  • Storkenebb. Ingen av mine storkenebb (jeg har mange typer i bed) har blitt spist på. I storkenebbfamilien kan du også finne de fineste (jada, helt subjektivt) og mest effektive bunndekkerne jeg vet, geranium macrorrizum. Den jeg har tåler absolutt alt og alle forhold, og sprer seg såpass effektivt at jeg må skjære vekk flere kvadratkilometer hvert år om den ikke skal ta over alt. Avskjæret, selv bare en bitteliten bit rot med tre blader på, kan stappes rett i jorda hvor som helst og bli ny plante, jeg prakker den på alle  jeg kjenner. (Vil du ha så sender jeg deg gjerne til våren.) Har hatt den i full sol, halvskygge og enda litt mer skygge, alt går.
  • Mange mener også at lavendel får stå i fred. Det kan hende. Jeg dreper stort sett mine lavendel på andre måter.
  • Astilber. De er knallfine og høye og kommer i mange farger, høstblomstrende.
  • Alunrot. Den er dessuten en raring.

Takk for svar! Bedet ligger i nedoverbakke med hhv gjerde i nord, husvegg i øst og terrasse i sør. Ca 1,5x2 m2 Mest skygge, men noe ettermiddagssol. Løytnantshjertet og lavendelen trives som bare det! Pga at vi har hagen nesten på grunnfjell og det er en del nedbør vil jeg si at det er jevnt fuktig. 

Vi plukker snegler hver kveld i sommerhalvåret, tomta vår grenser mot både skog og lat nabo, så det er jevnt tilsig kan du si! Tipper vi har rundt 50 snegler på en kveld 😑

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kult, skal tenke litt med hagebøker etterpå, hvilket høres proffere  ut enn det er, altså. Watch this space. 

Endret av sug lut
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 17.1.2018 den 23.07, Skrekkøgla skrev:

Takk for svar! Bedet ligger i nedoverbakke med hhv gjerde i nord, husvegg i øst og terrasse i sør. Ca 1,5x2 m2 Mest skygge, men noe ettermiddagssol. Løytnantshjertet og lavendelen trives som bare det! Pga at vi har hagen nesten på grunnfjell og det er en del nedbør vil jeg si at det er jevnt fuktig. 

Vi plukker snegler hver kveld i sommerhalvåret, tomta vår grenser mot både skog og lat nabo, så det er jevnt tilsig kan du si! Tipper vi har rundt 50 snegler på en kveld 😑

Da er astilber sikre vinnere, de finnes i mange farger og høyder. Jeg tror jeg har minst 8 forskjellige. De trives i skygge, tåler fukt og er ikke sneglemat. Iris får også stå i fred hos meg, men spises hos mamma, så den kan være en mulighet. Primula, murtorskemunn, hagesildre, skyggesildre, stjerneskjerm, blodmure og fjellflokk får også stå i fred hos meg. Høye akeleier går bra, lave er snacks for de slimete. Du må nesten prøve deg litt fram. Høstfloks, f.eks, er det noen som sier er snilesikker, men hos meg blir den spist opp. En som raskt vil dekke det som er tilgjengelig av jord er vårkjæreminne, men den kan også ta litt overhånd, men den er nydelig når den blomstrer og har et pent bladverk. 

Har du prøvd Ferramol mot sneglene? Det funker fint her, men det må strøs ut ofte nok. I perioder 1-2 ganger i uka. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av gartnerene på Flor og Fjære, som er i brunsnegleområdet, sa at stikkordet for Ferramol var rikelig pluss litt til. Jeg slipper heldigvis sneglene, men følger tråden for tips ;) markjordbær er effektiv og dekorativ bunndekker her, men den bør nok stå sneglesikkert hos deg! 

Anonymkode: 859e9...250

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...