Gå til innhold

50/50 samvær med 1 åring?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Her skal vi gå fra hverandre og far krever 50/50. Han jobber offshore og er hjemme 4 uker i gangen og mener at han skal ha barnet 2 -3 uker når han er hjemme siden jeg har han alene i 2 uker når han er på jobb. Vi skal snart til mekling , men jeg må vite hva jeg kan forvente? Jeg er ikke interesser i en slik ordning da jeg har skjønt at 50/50 ikke er anbefalt de under 3 år. 

Anonymkode: 8afe3...59d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei nei og NEI. Mener far virkelig at en ettåring skal være to-tre uker borte fra den ene forelderen i slengen? Er han sinnsyk? Bryr han seg ikke om barnet? 

Han må nok nøye seg med kortere og mindre samvær de gangene han er hjemme. Håper virkelig ikke du gir etter for den galskapen far krever. Foreslår en time på fvk for å gi far en virkelighetssjekk. Høres ikke ut som han tenker klart. 

Lykke til! 

Anonymkode: dc6fc...6d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det anbefales ikke en sånn løsning til så små barn. De trenger forutsigbarhet og trygghet. Stå på ditt, du vil få støtte på familievernskontoret. De mente til og med at min yngste på 3 var for liten til det. 

 

Anonymkode: 5dd83...2ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei! Far som er sp fraværende i sin jobb kan ha kort samvær i sine hjemmeperioder. Ville aldri latt en ettåring overnatte en hel helg borte fra meg heller jeg, da. Det kan skje tidligst om ett år. 

Anonymkode: 23c70...f7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! Nei jeg  aner jo ikke hva familievernkontoret sier, synes de ofte sier så mye rart ;-) men flott! Vi må uansett til mekling så da får vi ta det med dem. Han er jo mye borte også, så for meg hadde det vært galskap .

Anonymkode: 8afe3...59d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Små barn kan slett ikke overskue så lang tid.  De lever her og nå uten mye tidsperspektiv. 

Anonymkode: f030f...577

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei nei og NEI. Mener far virkelig at en ettåring skal være to-tre uker borte fra den ene forelderen i slengen? Er han sinnsyk? Bryr han seg ikke om barnet? 

Han må nok nøye seg med kortere og mindre samvær de gangene han er hjemme. Håper virkelig ikke du gir etter for den galskapen far krever. Foreslår en time på fvk for å gi far en virkelighetssjekk. Høres ikke ut som han tenker klart. 

Lykke til! 

Anonymkode: dc6fc...6d0

Ja han mener jo at siden han er borte uker i slengen så bør jeg også klare det.. ;-)

Anonymkode: 8afe3...59d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50/50 er ikke anbefalt for barn under SKOLEALDER! 

For så små barn er stabilitet og trygghet viktigst, derfor er der anbefalt med korte hyppige samvær. 

Det viktige her er barnets beste, så det er det du må få frem på mekling. Si du selvfølgelig ønsker at far og barn skal ha et så godt forhold som mulig, at du aldri vil ødelegge for det, men det kan skade barnet med en så rotløs tilværelse når det er så lite. En trygg base hos den som har hatt hovedansvaret frem til nå og hyppige kortere besøk hos far er det riktige når barnet er så lite 

Anonymkode: 97cbc...03b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja han mener jo at siden han er borte uker i slengen så bør jeg også klare det.. ;-)

Anonymkode: 8afe3...59d

Kan forstår ikke at det er barnet som skal klare det? Hva så han da du så det til ham?

Anonymkode: 7a49f...fa2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Ja han mener jo at siden han er borte uker i slengen så bør jeg også klare det.. ;-)

Anonymkode: 8afe3...59d

Det er viktig å få frem også på familievernkontoret at det ikke handler om han eller deg, det handler om hva som er best for barnet. 

Siden barnet allerede har en forelder som er borte flere uker om gangen er det viktig at ikke også den andre trygge basen forsvinner i flere uker. Det handler ikke om hva du klarer, men at barnet er for lite til å forstå enda og ikke kan ha en så utrygg nomadetilværelse. 

Far kan selvfølge ha ungen mer når han blir større og forstår dette 

Anonymkode: 97cbc...03b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja han mener jo at siden han er borte uker i slengen så bør jeg også klare det.. ;-)

Anonymkode: 8afe3...59d

Nummer 1: Det handler ikke om hva verken far klarer eller hva far mener du burde klare. Det handler om hva som er det beste for barnet, og det er IKKE den ordningen far foreslår. Den er kun til fars fordel, og ikke barnets. 

Nummer 2: Far står helt fritt til å bytte jobb til en som er litt mer familievennlig. Han velger å være borte fra barnet så lenge av gangen. Det er hans valg, men han kan ikke pålegge deg å være borte fra barnet kun fordi han selv velger det. 

Jeg ville latt være å si noe spesielt til far frem til møtet, og latt ham prate først. Så lenge du holder hodet kaldt og fokuserer på barnets beste, og tilbyr ham rikelig med korte samvær de ukene han er hjemme, så har han ingen sjans. Han får aldri igjennom 50/50 for en ettåring og spesielt ikke når han jobber offshore. 

Anonymkode: dc6fc...6d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når barnet er ett år anbefales det kun en natt med overnatting i gangen.

En uke, tilogmed bare en helg, borte fra mammaen er forferdelig for ett så lite barn.

Anonymkode: 26203...f06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du er primæromsorgspersonen til barnet og en tommelfingerregel er at barnet kan være vekke fra primæromsorgspersonen sin 1 time for hver mnd og en natt for hvert år den er. 1 år er da en natt, 3 år er 3 netter osv.

Anonymkode: 13c1a...344

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser flere sier at det ikke anbefales med 50/50 under skolealder, likevel skjer det gang på gang. 

Har vært vitne til at et barn på under 2 år har 50/50.

Anonymkode: c340f...8eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk alle sammen. Han er en flink far og jeg håper vi klarer å samarbeide fint.

Anonymkode: 8afe3...59d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har 50/50 med 1åringen vår,men han har søsken på 8 og 10, her er far like god som mor, og hadde vert feil hvis han ikke skulle se barna sine like mye som meg

Anonymkode: b1aa9...a19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

har 50/50 med 1åringen vår,men han har søsken på 8 og 10, her er far like god som mor, og hadde vert feil hvis han ikke skulle se barna sine like mye som meg

Anonymkode: b1aa9...a19

Hva skjer med å argumentere ut fra foreldres behov og rettigheter og ikke barnas beste? Jaja, lykke til.

Anonymkode: 23c70...f7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja han mener jo at siden han er borte uker i slengen så bør jeg også klare det.. ;-)

Anonymkode: 8afe3...59d

Det viser jo at han har lite eller ingen kunnskap om hva han ønsker å utsette barnet for, at hans egoistiske behov er viktigere enn barnet... og at han nok også er ute etter å presse deg.

Hva far ønsker er likegyldig så lenge det ikke er til barnets beste.

 

Anonymkode: 8e83a...1c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men vi skal jo flytte nå, og barnet blir jo med meg selvsagt. Nå ønsker barnefar at barnet skal fortsette i den barnehagen han går i slik at han kan gå på skole her også. Jeg ønsker at han skal gå på skole der vi flytter siden jeg regner med mesteparten av hans nettverk blir der. Men nå sier barnefar at han skal ha 50/50 når den tid kommer og da kan han bestemme at han skal fortsette å gå der han går nå. I tillegg er han fast bestemt på å betale barnebidrag privat. Men hvordan regner man ut det? 

Anonymkode: 8afe3...59d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men vi skal jo flytte nå, og barnet blir jo med meg selvsagt. Nå ønsker barnefar at barnet skal fortsette i den barnehagen han går i slik at han kan gå på skole her også. Jeg ønsker at han skal gå på skole der vi flytter siden jeg regner med mesteparten av hans nettverk blir der. Men nå sier barnefar at han skal ha 50/50 når den tid kommer og da kan han bestemme at han skal fortsette å gå der han går nå. I tillegg er han fast bestemt på å betale barnebidrag privat. Men hvordan regner man ut det? 

Anonymkode: 8afe3...59d

Det er bostedsforelder som bestemmer hvilken bhg barnet skal gå i. 50/50 er ikke noe han bare automatisk får idet barnet starter skole. Er ikke barnet klart for den type samvær er det ikke det. Ikke ta bidrag privat, om han driter i å betale er det da ingenting du får gjort med det.

Anonymkode: db133...c54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7. januar 2018 den 8.56, Anonym bruker skrev:

Her skal vi gå fra hverandre og far krever 50/50. Han jobber offshore og er hjemme 4 uker i gangen og mener at han skal ha barnet 2 -3 uker når han er hjemme siden jeg har han alene i 2 uker når han er på jobb. Vi skal snart til mekling , men jeg må vite hva jeg kan forvente? Jeg er ikke interesser i en slik ordning da jeg har skjønt at 50/50 ikke er anbefalt de under 3 år. 

Anonymkode: 8afe3...59d

Ville ikke ha anbefalt så mange uker på rad for store barn heller. Mine er 11 og 12, men savner meg jo likevel før det har gått 2 uker. For en ettåring mener jeg det ville være direkte slemt. Mannen din bør bytte jobb...

Anonymkode: 7b774...c88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er bostedsforelder som bestemmer hvilken bhg barnet skal gå i. 50/50 er ikke noe han bare automatisk får idet barnet starter skole. Er ikke barnet klart for den type samvær er det ikke det. Ikke ta bidrag privat, om han driter i å betale er det da ingenting du får gjort med det.

Anonymkode: db133...c54

Takk:) :) en ting til jeg lurer på; har jeg rett på overgangsstønad? Jeg tjener 450.000 i året. 

Anonymkode: 8afe3...59d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7. januar 2018 den 11.22, Anonym bruker skrev:

Takk alle sammen. Han er en flink far og jeg håper vi klarer å samarbeide fint.

Anonymkode: 8afe3...59d

Syns du han er "flink" når han bruker matematikk som argument, i stedet for barnets trygghet og tilknytning? 

Hvorfor krever kvinner så lite av menn... Blir helt svett.

Anonymkode: 7b774...c88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men vi skal jo flytte nå, og barnet blir jo med meg selvsagt. Nå ønsker barnefar at barnet skal fortsette i den barnehagen han går i slik at han kan gå på skole her også. Jeg ønsker at han skal gå på skole der vi flytter siden jeg regner med mesteparten av hans nettverk blir der. Men nå sier barnefar at han skal ha 50/50 når den tid kommer og da kan han bestemme at han skal fortsette å gå der han går nå. I tillegg er han fast bestemt på å betale barnebidrag privat. Men hvordan regner man ut det? 

Anonymkode: 8afe3...59d

Google bidragsveileder så får du opp nav sin som dere legger inn inntekt, samvær osv så beregner den. Men det ville jeg aldri gjort altså. Dette høres ut som en mann som kan finne på å holde tilbake bidrag når han føler for å straffe deg litt og da blir økonomien din veldig uforutsigbar. Ta det gjennom nav. 

Ikke gidd å diskutere barnehage og skole ned han nå, bare få flyttet. Når du har flyttet og har en samværsavtale hvor du har barnet mest ordet du dette, ikke ta det før du flytter 

Anonymkode: 97cbc...03b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...