Gå til innhold

Noen som har/ kjenner barn som har begynt å snakke sent


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Min gutt blir 4 i februar. Har vært og er sen med språkutviklingen. Er tospråklig. Han er utredet , ingen diagnose enn at han er sen. Får hjelp i barnehagen. 

De siste månedene har der kommet mange nye ord og setninger, hermer etter det meste, men jeg klarer fortsatt ikke å ha en vanlig samtale med ham. Trøster meg med at nye ting kommer hele tiden, men er allikevel livredd for at det er noe galt med ham😔. 

Noen som har noen erfaringer å dele. 

Anonymkode: 9e196...519

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har et barn som hele veien har hatt store språkvansker. Ukjente slet veldig med å forstå hva han sa da han begynte på skolen. Det tok mange lange år før man kunne snakke ordentlig med han Han er 8 år nå og går fremdeles til logoped og vi øver veldig mye hver eneste dag. Men det kommer seg sakte men sikkert. Han er MYE flinkere nå enn i forhold til skolestart, det er et helt annet barn! Så mye skjer på liten tid med barna. Allerede etter et år på skolen var det så store forandringer at da kunne ukjente forstå språket (selv om han manglet en del lyder fremdeles). Det krever mye arbeid, både av foreldre og barnet selv, men jeg trøster meg med at han snakker nok rent til konfirmasjonsalder hvert fall ;) Jeg ser hvert fall at alt arbeidet man legger ned i dette gir gode resultater for barnet.

Uansett, mitt barn har som sagt hatt veldig store vansker. Ditt barn er tospråklig som er en kjent faktor som gjør at noen barn er sene med språket da de har veldig mye de lærer på en gang. Selv om barnet ditt er sen trenger det absolutt ikke å være noe galt med barnet ditt! Mange snakker sent, men er likevel kommet seg til samme nivå som jevngamle til skolestart. Min gjorde altså ikke det, men det jeg egentlig ønsker å si med dette er at det går veldig bra med barnet mitt likevel. Han har aldri opplevd f.eks mobbing, alle i barnehagen og klassen hans har akseptert han som han er. Det er klart at han har en del utfordringer, også sosialt og med tanke på undervisningen, men i det store og det hele går det veldig bra selv om han har hatt svært store språklige vansker. 

Anonymkode: 22edc...5c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har et barn som hele veien har hatt store språkvansker. Ukjente slet veldig med å forstå hva han sa da han begynte på skolen. Det tok mange lange år før man kunne snakke ordentlig med han Han er 8 år nå og går fremdeles til logoped og vi øver veldig mye hver eneste dag. Men det kommer seg sakte men sikkert. Han er MYE flinkere nå enn i forhold til skolestart, det er et helt annet barn! Så mye skjer på liten tid med barna. Allerede etter et år på skolen var det så store forandringer at da kunne ukjente forstå språket (selv om han manglet en del lyder fremdeles). Det krever mye arbeid, både av foreldre og barnet selv, men jeg trøster meg med at han snakker nok rent til konfirmasjonsalder hvert fall ;) Jeg ser hvert fall at alt arbeidet man legger ned i dette gir gode resultater for barnet.

Uansett, mitt barn har som sagt hatt veldig store vansker. Ditt barn er tospråklig som er en kjent faktor som gjør at noen barn er sene med språket da de har veldig mye de lærer på en gang. Selv om barnet ditt er sen trenger det absolutt ikke å være noe galt med barnet ditt! Mange snakker sent, men er likevel kommet seg til samme nivå som jevngamle til skolestart. Min gjorde altså ikke det, men det jeg egentlig ønsker å si med dette er at det går veldig bra med barnet mitt likevel. Han har aldri opplevd f.eks mobbing, alle i barnehagen og klassen hans har akseptert han som han er. Det er klart at han har en del utfordringer, også sosialt og med tanke på undervisningen, men i det store og det hele går det veldig bra selv om han har hatt svært store språklige vansker. 

Anonymkode: 22edc...5c5

Tusen takk for ditt svar. Nyttig og beroligende å høre fra andre med lignende erfaring. Fortsatt lykke til med gutten din. 

Anonymkode: 9e196...519

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjente en gutt som var nesten skolealder før han satt i gan, men da kom det gitt. Klokkeklart og tror ikke han klarer p stoppe det. Nesten sikker på at han snakker kontinuerlig i søvne også😂

Anonymkode: 4bdf8...39a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sjekket ørene? Kjenner flere fire åringer  som etter å ha fått lagt inn dren og /eller fjernet falske mandler begynte å prate. 

Anonymkode: 758f1...ffa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har du sjekket ørene? Kjenner flere fire åringer  som etter å ha fått lagt inn dren og /eller fjernet falske mandler begynte å prate. 

Anonymkode: 758f1...ffa

Alt er sjekket, har store polypper, men i følge legen ikke store nok til operasjon. 

Anonymkode: 9e196...519

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min er tospråklig og begynte å snakke sent. Nå er han 10 og snakker hull i hodet på meg og alle andre som orker å høre på...

Anonymkode: 993e1...23c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Min er tospråklig og begynte å snakke sent. Nå er han 10 og snakker hull i hodet på meg og alle andre som orker å høre på...

Anonymkode: 993e1...23c

😀👍🏻, husker du hvor gammel han var før det låsnet?

Anonymkode: 9e196...519

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min gutt snakket uforståelig for de fleste i barnehagen. Fekk egen assistent siste året i barnehagen som øvde/spilte spill på grupperommet med han og hjalp han med det sosiale pga maglende Språk. Logoped innom i barnehagen med jevne mellomrom. 

Løsnet veldig første halvår på skolen. Når han lærte bokstavene/lydene og lærte å lese falt alt på plass. Hadde logoped første år på skolen og, men det blei helt avslutta før han begynte i 2.kl.

Anonymkode: 162b6...0c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Anonym bruker skrev:

😀👍🏻, husker du hvor gammel han var før det låsnet?

Anonymkode: 9e196...519

Det var gradvis, men rundt 5-6 tenker jeg. Da han lærte seg å lese virket det som om det var noe som kom på plass. 

Anonymkode: 993e1...23c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jobbet en del med dette, men er ingen logoped. Ett sv barna mine var også veldig sent ute med språket. 

Mitt barn lagde kun lyder frem til 2,5 års alderen, i dag er hun syv og snakker masse, men noe utydelig. Kan ikke si R, KJ,  sj, gj, k og en del andre lyder. Hun har slapp munnmotorikk i tillegg. Hun sliter også med å huske ord, hun glemmer ord, og bruker erstatninger for ordene hun glemmer som ikke er i nærheten lydmessig eller betydningsmessig av ordet hun egentlig skulle brukt. Likevel er hun flink til å forklare dersom hun selv forstår st hun har sagt feil eller ikke finner ordet hun leger etter. Hun bøyer fremdeles ord feil og setningsoppbyggingen er ikke alltid riktig.

jeg brukte mye tid på å bekymre meg over dette tidligere, og tidvis gjør jeg det enda, men hun er aktiv, blid, sosial og fornøyd, og jeg tenker at dette går seg til etterhvert:)

likevel er det litt rart... for de to andre barna var ekstremt tidlig ute med språket, de snakket i treordssetninger da de var ett, og språkmessig bestod de begge 6 årskontrollen da de var to. 

Anonymkode: 16eb5...b4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min gutt var ca 4 da språket løsnet. Her var årsaken dårlig syn faktisk. Så etter han fikk briller gikk alt mye bedre. 

Anonymkode: 1591f...903

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min sønn var sent ute med språket og han har spesifikke språkvansker. Han har fått god oppfølging av spes.ped og logoped. Han er nå 6 år, klarer seg bra på skolen men sliter med uttale av enkelte bokstaver. 

Det sies at 5-7% av alle barn har denne diagnosen.

Anonymkode: a6341...ad8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...