Gå til innhold

Hva er det med gutten vår?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om kanskje gutten vår har en eller flere diagnoser på lager.. Vi venter på henvisning til BUP. 

Han er seks år. Hadde helt normal utvikling frem til han skulle på stor AVD i BHG.

Nå fremstår han omtrent to år yngre enn jevnaldringer. Han bruker språket veldig konkret, lite for å fortelle om ting. Han tenker veldig konkret, forstår lite av abstrakte begreper. Har sosiale vansker, er impulsiv og mistet fort oppmerksomheten. Han er ganske vilter, blir tydelig trigget av mange folk og ting som skjer. 

Er ekstremt kreativ, veldig musikalsk, veldig kosete (særlig med meg), og viser empati, men på en umoden måte.

Han har hang ups på en del ting, men det går i perioder (feks dyr, insekter, skjorter, briller, ugler, slips).

Det hender han slår/dytter i frustrasjon, men stort sett er blid og glad gutt. 

Han får støtte og tilpasning på skolen.

Høres dette kjent ut for noen??

Anonymkode: 97da6...fbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvordan går det med læring på skolen? Leser han, kan han skrive tall og bokstaver? Hvem leker ham med, og hva? 

Anonymkode: bb907...596

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være Aspergers syndrom.

Men hvordan er søvnmønsteret hans. alle jeg vet om med diagnosen slet med søvn siden de var nyfødt.

Ser at han er kosete med deg. Mange tror at en med Asperger ikke har empati og ikke liker kos. Det gjelder mange, men ikke alle. Men hvordan er han i forhold til kroppskontakt med andre? Feks andre barn?

Men det kan være så mangt. Feks så ligner nonverbale lærevansker mye på Asperger syndrom. Nonverbale lærevansker regnes ikke som en egen diagnose.

Anonymkode: 2ae60...916

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Hvordan går det med læring på skolen? Leser han, kan han skrive tall og bokstaver? Hvem leker ham med, og hva? 

Anonymkode: bb907...596

Han har akkurat knekt lesekoden, men tar ting i et annet tempo enn resten av klassen. Får tilpassede lekser. Kan så vidt skrive bokstaver, men har ikke god finmotorikk. Han har likevel lært veldig mye siden skolestart, med tanke på hans eget utgangspunkt. Har ikke vanlige vennskap, selv om han vil. Han avviser de fleste som prøver å ta kontakt. Tror ikke han helt forstår sosiale koder. 

Anonymkode: 97da6...fbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Kan være Aspergers syndrom.

Men hvordan er søvnmønsteret hans. alle jeg vet om med diagnosen slet med søvn siden de var nyfødt.

Ser at han er kosete med deg. Mange tror at en med Asperger ikke har empati og ikke liker kos. Det gjelder mange, men ikke alle. Men hvordan er han i forhold til kroppskontakt med andre? Feks andre barn?

Men det kan være så mangt. Feks så ligner nonverbale lærevansker mye på Asperger syndrom. Nonverbale lærevansker regnes ikke som en egen diagnose.

Anonymkode: 2ae60...916

Det varierer; han koser og lekeslåss gjerne med storebror. Har ikke noe problem med fysisk kontakt etter det jeg ser, men sliter med sosiale koder. Han ønsker imidlertid å være sosial, så det er ganske leit 😟

Anonymkode: 97da6...fbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Han har akkurat knekt lesekoden, men tar ting i et annet tempo enn resten av klassen. Får tilpassede lekser. Kan så vidt skrive bokstaver, men har ikke god finmotorikk. Han har likevel lært veldig mye siden skolestart, med tanke på hans eget utgangspunkt. Har ikke vanlige vennskap, selv om han vil. Han avviser de fleste som prøver å ta kontakt. Tror ikke han helt forstår sosiale koder. 

Anonymkode: 97da6...fbe

Han leker helt annerledes enn de fleste barn. Sjelden rollelek med andre barn. Han leker mye med alt samtidig, lager spesielle konstruksjoner og kunstverk. Roter ekstremt mye. Leker ofte at han er noen på TV, men leker da for seg selv. Kan leke sammen med andre, men da mest parallellek. 

Anonymkode: 97da6...fbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det varierer; han koser og lekeslåss gjerne med storebror. Har ikke noe problem med fysisk kontakt etter det jeg ser, men sliter med sosiale koder. Han ønsker imidlertid å være sosial, så det er ganske leit 😟

Anonymkode: 97da6...fbe

Søvn ja; har en del utfordringer. Sovnet fint, men våkner i perioder ekstremt tidlig (type 3.30./04.00). Han får melatonin.

Anonymkode: 97da6...fbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange ting her som sier meg Asperger. Har en sønn med det selv, han er 12. Fikk diagnosen da han var 9. Nå får han ADD-diagnose i tillegg. 

Han har ikke problemer med fysisk nærhet, sliter mest sosialt og litt skolemessig. Rotete, aldri lekt rollelek, litt klossete, snill som dagen er lang, 

men spesifikke språkvansker kan også ha mange felles trekk med Asperger. Men da er det mye trøbbel med språk. Det var det (og er fortsatt i mye mindre grad) med min sønn. Snakket «sitt eget språk» i flere år, læreren hans i 1 klasse skjønte nesten ikke hva han sa. Nå er det problemer med setningsoppbygging og grammatikk man merker det på.

 

Anonymkode: 03b59...69c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen min har asperger å han tåler nærhet fra nærmeste familie,men om venner av han gir han en klem så enten dytter han de vekk eller slår. På skolen takler han ikke å leke "tikken" i gymtimene for han synes det er ubehagelig og ekkelt når noen tar på han. Vi kan leke samme lek med barnefaren å da syns han det er gøy,men med folk utenfor familien så blir det ubehagelig.

Anonymkode: bf387...6e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mange ting her som sier meg Asperger. Har en sønn med det selv, han er 12. Fikk diagnosen da han var 9. Nå får han ADD-diagnose i tillegg. 

Han har ikke problemer med fysisk nærhet, sliter mest sosialt og litt skolemessig. Rotete, aldri lekt rollelek, litt klossete, snill som dagen er lang, 

men spesifikke språkvansker kan også ha mange felles trekk med Asperger. Men da er det mye trøbbel med språk. Det var det (og er fortsatt i mye mindre grad) med min sønn. Snakket «sitt eget språk» i flere år, læreren hans i 1 klasse skjønte nesten ikke hva han sa. Nå er det problemer med setningsoppbygging og grammatikk man merker det på.

 

Anonymkode: 03b59...69c

Tusen takk for svar! Jeg har selv tenkt både Asperger, add og språkvansker.. men det er jo risky å selvdiagnostisere. 

Mer gutten din «rigid»? Snakker han litt pompøst? Min er ikke sånn nemlig, føler ofte Asperger blir beskrevet slik?

Anonymkode: 97da6...fbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Sønnen min har asperger å han tåler nærhet fra nærmeste familie,men om venner av han gir han en klem så enten dytter han de vekk eller slår. På skolen takler han ikke å leke "tikken" i gymtimene for han synes det er ubehagelig og ekkelt når noen tar på han. Vi kan leke samme lek med barnefaren å da syns han det er gøy,men med folk utenfor familien så blir det ubehagelig.

Anonymkode: bf387...6e7

Takk for svar! Ja, dette minner faktisk litt om vår gutt. 

Anonymkode: 97da6...fbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tusen takk for svar! Jeg har selv tenkt både Asperger, add og språkvansker.. men det er jo risky å selvdiagnostisere. 

Mer gutten din «rigid»? Snakker han litt pompøst? Min er ikke sånn nemlig, føler ofte Asperger blir beskrevet slik?

Anonymkode: 97da6...fbe

Nei, han er ikke en stereotyp Asperger i det hele tatt. Ikke rigid, ikke «pompøs» :)

de er like forskjellige som alle oss andre 😉 håper dere får utredning raskt og kommer i gang, det tar noen mnd som regel før diagnosen settes. 

Anonymkode: 03b59...69c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, han er ikke en stereotyp Asperger i det hele tatt. Ikke rigid, ikke «pompøs» :)

de er like forskjellige som alle oss andre 😉 håper dere får utredning raskt og kommer i gang, det tar noen mnd som regel før diagnosen settes. 

Anonymkode: 03b59...69c

Interessant 😊 tusen takk for at du delte, veldig hjelpsomt! 

Anonymkode: 97da6...fbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

49 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tusen takk for svar! Jeg har selv tenkt både Asperger, add og språkvansker.. men det er jo risky å selvdiagnostisere. 

Mer gutten din «rigid»? Snakker han litt pompøst? Min er ikke sånn nemlig, føler ofte Asperger blir beskrevet slik?

Anonymkode: 97da6...fbe

Har du møtt en med Asperger så har du møtt en med Asperger😉

Med andre ord de er like forskjellig som alle oss andre😊

Anonymkode: 2ae60...916

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres akkurat ut som min gutt.... bare han er 4 år. Sliter med akkurat det samme som din. 

Skriver gjerne mer senere.... sliter med en gutt som driver og våkner 🙈

Anonymkode: 489f8...634

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei, han er ikke en stereotyp Asperger i det hele tatt. Ikke rigid, ikke «pompøs» :)

de er like forskjellige som alle oss andre 😉 håper dere får utredning raskt og kommer i gang, det tar noen mnd som regel før diagnosen settes. 

Anonymkode: 03b59...69c

Enig med siste taler; har du møtt ett barn med autisme, har du møtt ett barn med autisme. 

Men - Jeg har en gutt med uspesifisert autismespekterforstyrrelse, din beskrivelse av gutten din har mange likhetstrekk med hvordan jeg ville beskrevet min. Jeg anbefaler deg å ta kontakt med fastlegen for henvisning til PPT og BUP. 

Anonymkode: 9f54d...851

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres akkurat ut som min på sju. Utredet pga mistanke om asperger, men viste seg å være adhd.

Anonymkode: 69eef...e54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Høres akkurat ut som min på sju. Utredet pga mistanke om asperger, men viste seg å være adhd.

Anonymkode: 69eef...e54

Barnehagen og jeg mistenkte at sønnen min på 6 år hadde asperger men etter utredning så fikk vi beskjed om at det ikke var det. Ingenting ble gjort for å finne ut om det kunne være en annen diagnose. 

Var det dere som ba om en ny utredning? Eller ble dere anbefalt det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mest sannsynlig noe på autismespekteret, og som alle oss andre er de med autisme også svært ulike. Vet om flere med autisme som sover godt hele natten (uten medisiner) , koser masse og flere har masse empati (innlært så opptrer litt annerledes enn hos folk flest). 

Anonymkode: 34f01...d33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Enig med siste taler; har du møtt ett barn med autisme, har du møtt ett barn med autisme. 

Men - Jeg har en gutt med uspesifisert autismespekterforstyrrelse, din beskrivelse av gutten din har mange likhetstrekk med hvordan jeg ville beskrevet min. Jeg anbefaler deg å ta kontakt med fastlegen for henvisning til PPT og BUP. 

Anonymkode: 9f54d...851

Skole/barnehage kan henvise til Ppt. Da mitt barn ble henvist til bup, hadde ihvertfall skolen fylt ut masse papirer som lå i henvisningen som legen skrev under og sendte til bup. Det er mye lettere å komme inn på bup med skikkelig utfylte papirer. 

Mitt barn har hatt språkvansker og har slitt med å forstå sosiale koder. Det ligger selvfølgelig mer til grunn, men diagnosen autisme ble satt. Hadde hun ikke hatt språkvanskene, ville de satt Asbergers. 

Anonymkode: cba9b...f66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, me_87 skrev:

Barnehagen og jeg mistenkte at sønnen min på 6 år hadde asperger men etter utredning så fikk vi beskjed om at det ikke var det. Ingenting ble gjort for å finne ut om det kunne være en annen diagnose. 

Var det dere som ba om en ny utredning? Eller ble dere anbefalt det?

? What? De bare ga seg? Her startet de med å finne ut om det kunne være ADHD/add, da det var det vi trodde det kunne være. Videre på autismespekterforstyrrelse. Jeg spurte om hva de kom til å gjøre hvis det viste seg å ikke være det, nei da ville de gå videre. 

Anonymkode: cba9b...f66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

? What? De bare ga seg? Her startet de med å finne ut om det kunne være ADHD/add, da det var det vi trodde det kunne være. Videre på autismespekterforstyrrelse. Jeg spurte om hva de kom til å gjøre hvis det viste seg å ikke være det, nei da ville de gå videre. 

Anonymkode: cba9b...f66

Ja dessverre.Å far er av den oppfatningen at ingenting er galt med hans sønn så han vil ikke gå flere runder med utredning hvis ikke hun som utreder anbefaler det.Det gjorde hun dessverre ikke så nå får han egentlig ikke noe hjelp,bortsett fra at de er nødt til å til rettelegge litt på skolen.Som å la han unngå leker i gymtimene der de andre må være borti han,la han få trekke seg vekk fra de andre når han trenger det,støtte han i lek osv.

Anonymkode: bf387...6e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar! Veldig fint at dere deler 😊 vi har sendt henvisning både til PPT og BUP på skolens oppfordring, så foreløpig kan vi ikke gjøre stort mer enn å vente. 

Hi

Anonymkode: 97da6...fbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja dessverre.Å far er av den oppfatningen at ingenting er galt med hans sønn så han vil ikke gå flere runder med utredning hvis ikke hun som utreder anbefaler det.Det gjorde hun dessverre ikke så nå får han egentlig ikke noe hjelp,bortsett fra at de er nødt til å til rettelegge litt på skolen.Som å la han unngå leker i gymtimene der de andre må være borti han,la han få trekke seg vekk fra de andre når han trenger det,støtte han i lek osv.

Anonymkode: bf387...6e7

Huff, så fælt for deg og for sønnen din. Tenk om han kunne fått en forklaring på hva det er som gjør at han er som han er. Men er han skrevet ut av bup?

Anonymkode: cba9b...f66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...