Gå til innhold

Avokadoplatene mine dør 😕


Lessismore

Anbefalte innlegg

De får grå-brune visne flekker på bladene som sprer seg fra innerst ved stammen og utover. Er det en sykdom kanskje? Kan jeg prøve å klippe dem ned? 

Har hatt dem i tre år, og er blitt glad i dem. Vil ikke at de skal dø!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Samme skjedde med min, den var 1,5 år. Men den ble brun på toppen av stammen så jeg klippet den ned. Har ikke kommet noen nye skudd eller noe. Jeg gir den til sommeren hvis ikke går den i boss. Har sådd 2 nye som det har kommet blader på nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt en som har overlevd i halvannet år nå. Han bor ute på sommeren, og kommer inn på vinteren. Da bor han sammen med andre middelhavsplanter, så jeg innbiller meg at han tror han er i Spania. Om det funker i tre år og mer gjenstår å se!

Det er for øvrig viktig at stenen er av organisk opprinnelse, ellers vil den ikke vokse seg stor nok til å bli et skikkelig tre med frukter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har drevet dem fram selv. Satte avokadosteiner i eggeglass med vann i som jeg byttet ca annenhver dag. Da roten ble lang nok, plantet jeg den i jord. Resultatet ble store, fine planter. Litt hengslete, kanskje, men fine på sin måte. 

Så dumt at de dør fra meg... :( Jaja, får vel begynne på nytt da. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Lessismore skrev:

Ja, har drevet dem fram selv. Satte avokadosteiner i eggeglass med vann i som jeg byttet ca annenhver dag. Da roten ble lang nok, plantet jeg den i jord. Resultatet ble store, fine planter. Litt hengslete, kanskje, men fine på sin måte. 

Så dumt at de dør fra meg... :( Jaja, får vel begynne på nytt da. 

 

Oi, nå ble jeg imponert :) Har aldri tenkt på at jeg kan gjøre det engang, det skal jeg jammen meg prøve :)

Anonymkode: 0b9ad...e43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.1.2018 den 8.49, Lessismore skrev:

Ja, har drevet dem fram selv. Satte avokadosteiner i eggeglass med vann i som jeg byttet ca annenhver dag. Da roten ble lang nok, plantet jeg den i jord. Resultatet ble store, fine planter. Litt hengslete, kanskje, men fine på sin måte. 

Så dumt at de dør fra meg... :( Jaja, får vel begynne på nytt da. 

 

Ja, jeg mente at avokadosteinen kommer fra en organisk avokado, og ikke fra en som er produsert frem til å bare være spiselig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Fru Banderas skrev:

Ja, jeg mente at avokadosteinen kommer fra en organisk avokado, og ikke fra en som er produsert frem til å bare være spiselig.

Hmm, det husker jeg ikke. Tviler på det. Så det er viktig, altså? Da får jeg kjøpe en økologisk avokado. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Lessismore skrev:

Hmm, det husker jeg ikke. Tviler på det. Så det er viktig, altså? Da får jeg kjøpe en økologisk avokado. 😊

I følge en troverdig spansk side kan det være lurt. De anbefaler også å kutte den helt ned til ca. halvparten når den er blitt rundt 15 cm. mener jeg å huske. Altså før den er plantet i jorda. Senere er det noen råd om at man skal skjære av en frisk gren med knopper, og kjøre den inn i et kutt i hovedstammen, binde de sammen så det fester seg, for deretter å kutte hovedstammen ned til rett over det nye skuddet man han manipulert inn.

Jeg har aldri turt å gjøre det slik, men kanskje jeg gjør det neste gang jeg planter en helt ny en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Fru Banderas skrev:

I følge en troverdig spansk side kan det være lurt. De anbefaler også å kutte den helt ned til ca. halvparten når den er blitt rundt 15 cm. mener jeg å huske. Altså før den er plantet i jorda. Senere er det noen råd om at man skal skjære av en frisk gren med knopper, og kjøre den inn i et kutt i hovedstammen, binde de sammen så det fester seg, for deretter å kutte hovedstammen ned til rett over det nye skuddet man han manipulert inn.

Jeg har aldri turt å gjøre det slik, men kanskje jeg gjør det neste gang jeg planter en helt ny en.

Oi, skikkelig inngrep med andre ord. Det må jeg prøve!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Som en annen påpekte, det går an å prøve med økologisk. Da skal de ikke være sprøytet med ugressmiddel og roundup og gudene vet hva. Kan godt hende de får langtidsskader av slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...