Gå til innhold

påvist streptokokk b i urinen gravid uke 26


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fikk påvist streptokokk b i urinprøve. Legen sier at vi skal teste/dyrke ny prøve i uke 36. Det er jo 10 uker til 😯 googlet og fant ut at man kan jo abbortere eller smitte den ufødte babyen med dette og det kan være dødelig for babyen 😯 skal/burde ikke legen gjøre noe før om 10 uker??

Anonymkode: 265ee...5ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Heisann :)

Regner med at du har hatt en urinveisinfeksjon eller hatt noe annet som gjør at det er tatt urinprøve av deg.


Rutinemessig gir vi AB (Penicillin 1,2 g) hver 4. time under fødsel hos kvinner med GBS i urin på fødeavdelingen jeg jobber. Dette er god nok behandling under fødsel til at babyen ikke skal bli smittet. 

Det er verre hvis det er uoppdaget og barnet fødes uten at AB blir gitt, da kan konsekvensene være alvorlige. 

Men senk skuldrene, dette er vi alle svært vant til å behandle. Det viktigste er at du kommer deg frem til fødeavdelingen før barnet er født, slik at du får behandling :) 

Anonymkode: 30d33...f2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Heisann :)

Regner med at du har hatt en urinveisinfeksjon eller hatt noe annet som gjør at det er tatt urinprøve av deg.


Rutinemessig gir vi AB (Penicillin 1,2 g) hver 4. time under fødsel hos kvinner med GBS i urin på fødeavdelingen jeg jobber. Dette er god nok behandling under fødsel til at babyen ikke skal bli smittet. 

Det er verre hvis det er uoppdaget og barnet fødes uten at AB blir gitt, da kan konsekvensene være alvorlige. 

Men senk skuldrene, dette er vi alle svært vant til å behandle. Det viktigste er at du kommer deg frem til fødeavdelingen før barnet er født, slik at du får behandling :) 

Anonymkode: 30d33...f2c

Takk for svar :) har ikke hatt urinveisinfeksjon som jeg vet om, var på 24 ukers svangerskapskontroll hvor dem tok urinprøver og blodprøver

Anonymkode: 265ee...5ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt samme, og fikk antibiotika. Rakk bare en dose, men det var jo bedre enn ingenting. Men du, ikke Google det noe mer, de fortellingene du finner da er jo bare fæle. GBS er veldig vanlig, sykehuset er god på behandling, og barnet ditt blir fulgt opp etter fødsel (de sjekker tempen). Det går fint! 

Anonymkode: afc57...3cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde det tydeligvis, men visste ikke om det! Fikk en brystbetennelse fra H...., med skyhøy crp og påfølgende sykehusinnleggelse og antibiotika IV. Dyrkning viste at det var gbs som forårsaket brystbetennelsen, og at jeg mest sannsynlig har blitt smittet av meg selv da jeg fikk babyen på brystet.. 

Det fine med historien er at lille faktisk ikke ble smittet, enda hun drakk melk som var infisert med gbs. Legene sa jeg måtte komme inn med en gang dersom hun fikk feber osv.. 

Det går nok veldig fint med deg, siden de vet om dette på forhånd 😊

Anonymkode: ed617...002

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså ble smittet da jeg fikk babyen på brystet rett etter fødsel. Jeg fikk betennelse bare noen dager etter fødselen. 

Anonymkode: ed617...002

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fikk også påvist GBS i urinen og det ble ikke tatt flere prøver eller dyrket urinprøven. Så da jeg fødte fikk jeg antibiotika intravenøst hver 4.time. Jeg rakk å få to doser. 

Anonymkode: be93b...210

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...