Gå til innhold

Angående tidlig skolestart


Thinair

Anbefalte innlegg

Til dere med barn som har startet et år før på skolen.

Jeg har en sønn som er 4 år, født i januar. Han er bare 15 måneder yngre enn storebror og han strekker seg veldig etter han. Som eneste barn ble han flyttet ett år tidligere over på storbarnsavdelingen. Dette har medført at han er milevis foran alle de andre på sitt kull så og si på alle måter og har kun venner i kullene over seg. De i sitt eget kull har han ingen interesse for da de visstnok bare er "babyer". Det som bekymrer meg litt er om han kommer til å trives i barnehagen når alle vennene hans forsvinner.  Sammenlignet med de som går i kullet over tenker jeg han absolutt er moden nok til å begynne et år tidligere. Jeg vil gjerne høre fra dere som har erfaring fra dette. Fordeler og ulemper..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg startet selv på skolen ett år tidligere enn jeg skulle (født helt i slutten av januar), men jeg gikk på skole da starttidspunkt var det året en fylte 7, ikke 6 slik som nå. Jeg har utelukkende positive erfaringer med tidlig skolestart, og er utrolig glad mine foreldre valgte å søke om dette for meg. I mitt tilfelle var det barnehagen jeg gikk i som foreslo tidlig skolestart, og foreldrene mine søkte deretter. En slektning som nå går på ungdomsskolen har også startet ett år for tidlig etter at barnehagen foreslo dette for foreldrene. Hun har også bare gode erfaringer. Jeg ville tatt en prat med barnehagen først - de må uansett gi sin uttalelse hvis du ber om framskutt skolestart. Ut fra det du beskriver høres det ut som om han godt kunne startet ett år tidligere.

Du spurte også etter ulemper. Hvis barnet ligger godt foran andre på egen alder, tror jeg ikke det vil være noen ulemper å snakke om. (Eksempel: I klassen min på ungdomsskolen var vi to som hadde startet for tidlig. Vi to hadde de beste karakterene av alle 25 elever i klassen.) Eneste bagatellmessige ulempe jeg opplevde var at det var litt kjedelig at det tok så lang tid før jeg ble 18 år da jeg gikk i 3. klasse på videregående, men det var virkelig ikke noe problem! 

Lykke til med beslutningen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...