Gå til innhold

Mistenker ADHD, noen som har utredet barn før skolestart her?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Begynner med å si at jeg er klar over at det fort blir mistenkt adhd på småbarn, og man egentlig ikke burde bekymre seg så veldig før de blir eldre, men nå er skolestart rett rundt hjørnet og jeg gruer meg så vannvittig på dattern sine vegne. Bekymringene mine har kommet de siste 2 åra. Jeg har egentlig et veldig behagelig barn i de fleste tilfeller. Hun hører stort sett etter og gjør aldri (har vel skjedd "ugang" av typ tegne på veggen med en leppestift en gang da hun var 3,5 og tegne på møbler med blyant/fargestifter et par ganger mellom 2-3 årsalderen, som jo er helt normalt) mye galt. Men det er hyperaktiviteten og konsentrasjonsvanskene som jeg har merket så godt de siste 2 årene.

Hun kan ALDRI sitte stille, og da mener jeg aldri. Om hun sitter ved middagsbordet så bytter hun sittestilling hvert 10-ende sekund, samtidig som hun alltid fikler med noe som ligger på bordet. Hun slutter heller aldri å prate. Jeg/hun får kommentarer på det uansett hvor vi er i offentlighet. Ikke negative, hun er jo liten og søt og de fleste syntes bare det er morsomt å høre alt en liten har å si. Hun holder aldri på med en lek mer enn 5 minutter før hun går lei og blir distrahert av noe annet. Her hjemme går det stort sett i å leke div dyr, og hun er opp og ned av sofaer og stoler og rundt på gulvet som et ekorn på speed og kan holde på slik i flere timer.. 

En annen ting jeg har reagert mye på i det siste er at hun er helt "fjern" innimellom. Som sagt slutter hun aldri å prate, og hun snakker bare for å snakke av og til, og stiller spm som er helt tullete. Feks "Mamma, finnes det hunder?". Hun er 5, hundegal, og vi har hund selv :P
Også kan hun finne på å stille meg et spm, og når jeg svarer henne så lurer hun på hvorfor jeg sier det jeg sier. Altså, hun har etter 2 sekunder glemt at hun har stilt spørsmålet.. Dette skjer hele tiden. Hukommelsen hennes er også til tider helt rar. Hun husker ting hun gjorde og sa da hun var 2 år gammel i sprinkelsenga si. Men hvis vi f.eks har hatt en dag på en gård og hun har ridd masse og kost seg, og jeg spør henne på kvelden om hun har hatt en fin dag, så husker hun ikke hva hun har gjort den dagen.. 

Hun er ellers 100% oppegående og normal, ganske smart og. Fått gode tilbakemeldinger på alle timer hos helsestasjon og barnahgen kaller henne sin solstråle fordi hun alltid er så fantastisk blild og glad. Hun leker fint med de andre jentene i bhg, men jeg legger så godt merke til hvor rolige de andre jentene er ift henne. De har en "klubb" i bhg som skal være skoleforbredende, og datteren min liker det ikke. Hun sier selv at hun gruer seg til skolen fordi der må hun sitte stille. Barnehagen har aldri tatt opp at hun er spesielt hyperaktiv eller ukonsentrert, men jeg skal ta det opp på neste foreldresamtale for å høre hva de har å si om mine tanker. 

Det virker som om det lille hodet hennes er fylt opp med 150% mer enn normalt.. Og jeg fatter ikke hvordan hun skal klare seg sittende ved en pult så mye av tiden. At JEG blir sliten er liksom helt greit. Men jeg er så redd for at hun skal falle utenfor på skolen. Hun er en nusselig liten 5'åring (gjerne tatt for å være 3-4 pga størrelsen) men oppfører seg som den "typiske" overhyperaktive guttungen, eneste forskjellen er at hun ikke får raseriutbrudd eller finner på bøll.. 
Faren hennes har adhd, som også gjør at jeg vurderer å få henne testet. Ikke for å få henne medisinert, men for å ha noe og gå etter.

Noen flere som har hatt eller har småjenter som min og har noen tips?

Anonymkode: fe36f...5da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Fortsetter under...

Hun høres ut som en helt alminnelig barn. Noen barn er veldig urolige. De fleste barn har mange spørsmål som virker rare. Jeg lurer på om du leter litt etter tegn pga farens diagnose....? Ville ventet og sett hvordan skolestart går. 

Anonymkode: 894c8...a96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes dette høres ut til å være innenfor normalen jeg. 

Barn er forskjellige, og det må de få være uten at vi begynner lete etter diagnoser 

Noen er litt mer duracellkanin enn andre, uten at det er noe galt med dem. 

Anonymkode: afef5...2f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun høres veldig ut som min femåring!

Hun er i sluttfasen av en utredning på BUP nå, og det ser ut til at de ender på en ADHD-diagnose. 

Vi tok selv kontakt med PPT da hun var fire, fordi vi ønsket en utredning siden vi selv mistenkte ADHD. Hele prosessen har tatt 14-15 mnd.

Først møte hos PPT og utfylling av mye papirer. Så observerte PPT henne i barnehagen, før vi og noen fra barnehagen hadde nytt møte med PPT. Derfra fikk vi med oss papirer/en oppsummering til å gi til fastlegen. Han henviste så til BUP. Der har vi hatt fem møter i høst, og så skal vi tilbake til et konklusjons/diagnosemøte om tre uker. 

Jeg er veldig glad vi har fått gjort alt dette før skolestart i august. Det må mye tilrettelegging til der. Barnet mitt er veldig oppvakt og empatisk, men uten konsentrasjon, og med mye impulsivitet, så kan skole bli veldig vanskelig.

Nå blir det mest sannsynlig utprøving av medisiner, og vedtak om rett på hjelp/tilrettelegging på skolen. Dette er i hvertfall det BUP skisserer. 

Pappaen hennes har foresten ADHD også, noe som er en av grunnene til at vi tok kontakt med PPT mens hun er så ung. 

Jeg tenker at du godt kan kontakte PPT på mandag jeg. Det er verken farlig eller dumt å be om en utredning. I verste fall så finner de jo bare ut at hun er «normal». I verste fall har hun en diagnose, og har da rettigheter til tilrettelegging. 

Lykke til!

Anonymkode: a3053...515

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres egentlig ut som jenta mi.. Hun er nå 11, og under utredning for ADHD. Skulle ønske det hadde skjedd før.. Ta kontakt med barnehagen, og be om samtale med PPT. Da er dere ihvertfall i systemet. Jenta mi har heldigvis hatt gode voksne rundt seg hele veien, og det har blitt mye tilrettelagt for henne. Allikevel ser vi nå tydelig at det ikke er nok. ADHD i familien er en ekstra grunn til å være tidlig ute. Klem! 

Anonymkode: c9c89...7fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høres ut som jenta mi også. Merket allerede ved toårs alder at noe var annerledes. Ppt var inne i bildet helt siden det. Nå er hun sju og har nettopp fått ADHD diagnosen. Skulle ønske vi hadde krevd utredning tidligere. Hadde nok spart henne mye elendighet på skolen. Får nå god oppfølgning og skal prøve medisiner. Mitt råd: ikke vent med utredning, magefølelsen stemmer ofte!

Anonymkode: ef453...c73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12/27/2017 den 18.33, Anonym bruker skrev:

Begynner med å si at jeg er klar over at det fort blir mistenkt adhd på småbarn, og man egentlig ikke burde bekymre seg så veldig før de blir eldre, men nå er skolestart rett rundt hjørnet og jeg gruer meg så vannvittig på dattern sine vegne. Bekymringene mine har kommet de siste 2 åra. Jeg har egentlig et veldig behagelig barn i de fleste tilfeller. Hun hører stort sett etter og gjør aldri (har vel skjedd "ugang" av typ tegne på veggen med en leppestift en gang da hun var 3,5 og tegne på møbler med blyant/fargestifter et par ganger mellom 2-3 årsalderen, som jo er helt normalt) mye galt. Men det er hyperaktiviteten og konsentrasjonsvanskene som jeg har merket så godt de siste 2 årene.

Hun kan ALDRI sitte stille, og da mener jeg aldri. Om hun sitter ved middagsbordet så bytter hun sittestilling hvert 10-ende sekund, samtidig som hun alltid fikler med noe som ligger på bordet. Hun slutter heller aldri å prate. Jeg/hun får kommentarer på det uansett hvor vi er i offentlighet. Ikke negative, hun er jo liten og søt og de fleste syntes bare det er morsomt å høre alt en liten har å si. Hun holder aldri på med en lek mer enn 5 minutter før hun går lei og blir distrahert av noe annet. Her hjemme går det stort sett i å leke div dyr, og hun er opp og ned av sofaer og stoler og rundt på gulvet som et ekorn på speed og kan holde på slik i flere timer.. 

En annen ting jeg har reagert mye på i det siste er at hun er helt "fjern" innimellom. Som sagt slutter hun aldri å prate, og hun snakker bare for å snakke av og til, og stiller spm som er helt tullete. Feks "Mamma, finnes det hunder?". Hun er 5, hundegal, og vi har hund selv :P
Også kan hun finne på å stille meg et spm, og når jeg svarer henne så lurer hun på hvorfor jeg sier det jeg sier. Altså, hun har etter 2 sekunder glemt at hun har stilt spørsmålet.. Dette skjer hele tiden. Hukommelsen hennes er også til tider helt rar. Hun husker ting hun gjorde og sa da hun var 2 år gammel i sprinkelsenga si. Men hvis vi f.eks har hatt en dag på en gård og hun har ridd masse og kost seg, og jeg spør henne på kvelden om hun har hatt en fin dag, så husker hun ikke hva hun har gjort den dagen.. 

Hun er ellers 100% oppegående og normal, ganske smart og. Fått gode tilbakemeldinger på alle timer hos helsestasjon og barnahgen kaller henne sin solstråle fordi hun alltid er så fantastisk blild og glad. Hun leker fint med de andre jentene i bhg, men jeg legger så godt merke til hvor rolige de andre jentene er ift henne. De har en "klubb" i bhg som skal være skoleforbredende, og datteren min liker det ikke. Hun sier selv at hun gruer seg til skolen fordi der må hun sitte stille. Barnehagen har aldri tatt opp at hun er spesielt hyperaktiv eller ukonsentrert, men jeg skal ta det opp på neste foreldresamtale for å høre hva de har å si om mine tanker. 

Det virker som om det lille hodet hennes er fylt opp med 150% mer enn normalt.. Og jeg fatter ikke hvordan hun skal klare seg sittende ved en pult så mye av tiden. At JEG blir sliten er liksom helt greit. Men jeg er så redd for at hun skal falle utenfor på skolen. Hun er en nusselig liten 5'åring (gjerne tatt for å være 3-4 pga størrelsen) men oppfører seg som den "typiske" overhyperaktive guttungen, eneste forskjellen er at hun ikke får raseriutbrudd eller finner på bøll.. 
Faren hennes har adhd, som også gjør at jeg vurderer å få henne testet. Ikke for å få henne medisinert, men for å ha noe og gå etter.

Noen flere som har hatt eller har småjenter som min og har noen tips?

Anonymkode: fe36f...5da

Har du testet for gluten og melkeprotein intoleranse? 

Anonymkode: 9a5a2...59e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12/27/2017 den 18.33, Anonym bruker skrev:


Hun kan ALDRI sitte stille, og da mener jeg aldri. Om hun sitter ved middagsbordet så bytter hun sittestilling hvert 10-ende sekund, samtidig som hun alltid fikler med noe som ligger på bordet. 

...

Hun sier selv at hun gruer seg til skolen fordi der må hun sitte stille.

Anonymkode: fe36f...5da

Må bare nevne at sånn er min gutt som går i 1. klasse også. Jeg spurte læreren om det, fordi jeg lurte på om det var normalt. Han kunne fortelle at dette gjalt omtrent halvparten av elevene i hans klasse, og at han ikke krevde at de skulle sitte stille ved pulten. Så lenge de gjorde det de skulle, så spilte det ingen rolle om de stod eller satt eller byttet litt på, eller om armer og bein gikk litt rundt omkring. :)

Vet ikke om dette er vanlig da, eller om vår lærer er unik.

Anonymkode: e9b4c...59e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...